Kilometerstand teruggedraaid?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Gebruikersavatar
Stephan
Moto Guzzi Stelvio
Berichten: 7999
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Stephan »

Vandaag in de krant:

Kilometerfraude met motorfietsen vanaf 1 juli veel moeilijker

De kilometerstanden van auto's worden al veel langer centraal geregistreerd bij onderhoudswerkzaamheden. Maar vanaf 1 juli gebeurt dit ook bij motorfietsen. Op die manier wordt manipulatie van de kilometerteller veel moeilijker.

De kilometerstand wordt nu centraal opgeslagen als eigenaren hun motor bij de motorspeciaalzaak binnenbrengen voor onderhoud, reparaties of bandenwissels die meer kosten dan 150 euro. Dat verandert dus per 1 juli: elk bezoek aan de werkplaats, al kost de reparatie niets, wordt voortaan gedocumenteerd. Het enige nadeel is dat vooralsnog alleen bedrijven die zijn aangesloten bij de RDW hieraan meewerken.

Opgelicht!
Een jaar geleden toonde AvroTros-programma Opgelicht! aan dat er in de motorbranche flink gefraudeerd wordt met kilometerstanden van tweedehands motorfietsen en schademotoren, hoewel het terugdraaien van kilometerstanden al lang strafbaar is. Dat geldt ook voor apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren.

Bij motorfietsen zal het nog wel even duren voor het systeem van deze ‘Nationale Motor Pas’ net zo goed functioneert als bij auto's. Ten eerste omdat de database nog leeg is en ten tweede omdat een verplichte apk ontbreekt, waardoor motoren soms jarenlang ‘onder de radar’ blijven. Overigens lijkt die apk voor motoren nu wel snel dichterbij te komen door Europese wetgeving.


Bron: https://www.bd.nl/auto/kilometerfraude- ... ~a65362f2/
...back in town! :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7064
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door ikkieman »

Ik vind dat wel een goede ontwikkeling. Ik vraag me soms wel af hoe bij in ieder geval 3 zaken die ik ken (ik zal geen namen noemen hier) de kilometertellers allemaal zo rond de 30-50k staan. Zeker voor de al wat oudere motoren. Maar goed, hopelijk helpt dit. Niet dat kilometerstand alleen veel zegt over de technische staat van de motor, maar het is een goede eerste indicatie.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14084
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Marcel »

Die kilometerregistratie vind ik wel een goed idee.
Van die APK ben ik minder gecharmeerd.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7064
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door ikkieman »

Het haalt wel de gesjoemelde motoren van de weg.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ger Romijn
Honda ST1100
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 nov 2020, 20:45

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Ger Romijn »

Maar voor de mooi weer rijders zou dit tot gevolg hebben dat ze iedere pak hem beet 5000 km een keuring aan hun broek hebben.
:brm Blij dat ik ST1100 rij. :up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7064
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door ikkieman »

En hoe is dat een probleem? Genoeg mensen die 5000 km per jaar met de auto rijden die ook een verplichte APK hebben.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Frank »

APK voor motoren is gewoon geldklopperij.
Die enkel motor die onveilig is, zijn op een hand te tellen.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Stephan
Moto Guzzi Stelvio
Berichten: 7999
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Stephan »

Grappig om te zien hoe dit topic van kilometerfraude naar het onderwerp APK verschuift. Maar ja, daarvoor staat dit dan ook in het "praatcafé". :D

Mijn persoonlijke 50 cent betreffende de APK voor motoren: motorrijden is voor de meeste motorrijd(st)ers een passie. Daarbij hoort het tiptop in orde houden van de motor bij deze hobby. Die enkele motor met open of illegale uitlaat zal er netjes voor de APK even tijdelijk een origineel exemplaar op zetten. Of ze hangen er weer even hun dB-killer in, komen glansrijk door de keuring en vervolgens gaat de motor weer vrolijk op standje lawaai. Bovendien vermoed ik dat motorrijd(st)ers gemiddeld meer interesse hebben in techniek dan de doorsnee automobilist. In de meeste gevallen is de motor nl een liefhebberij i.p.v. een noodzakelijk vervoermiddel. Dus wat betreft de technische veiligheid denk ik dat er in Nederland maar zelden motorongelukken gebeuren door achterstallig onderhoud e.d. Daarbij beseffen de meeste motorijd(st)ers dat een technisch ondeugdelijke motor grote gevolgen kan hebben voor hun eigen gezondheid.

Indien er daadwerkelijk een APK-plicht komt, dan zal ik toch écht alleen bij een neutraal APK-keuringsstation komen. Een motorzaak heeft er vaak alle belang bij om zaken af te keuren ten gunste van hun eigen omzet. Goed voor een verdienmodel, waarbij ik vermoed dat er door diverse commerciële partijen flink gelobbyd wordt voor een APK-plicht.

Het enige voordeel bij een APK voor motoren is dat kilometerstanden periodiek vastgelegd worden, waardoor fraude ermee iets lastiger wordt. Maar ook dit is geen waterdicht systeem. ...en zo zijn we weer bij het oorspronkelijke onderwerp. :tg
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14084
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Marcel »

Overigens grappig om te zien hoe een 10 jaar oud onderwerp opeens weer tot leven komt.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Stephan
Moto Guzzi Stelvio
Berichten: 7999
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Kilometerstand teruggedraaid?

Bericht door Stephan »

Blijft toch een onderwerp van alle dag. ;)
...back in town! :up
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”