Pagina 1 van 1
Ovale zuigers
Geplaatst: 08 jul 2012, 14:05
door Don
Lang geleden heeft Honda ooit een motor uitgebracht met ovale zuigers.
Ik heb nooit begrepen wat de bedoeling hiervan was.
Ik heb er verder ook nooit meer iets van gehoord.
Weet iemand hier meer vanaf ?
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 08 jul 2012, 14:49
door PA1BEN
De Honda NR750, een $50.000,- motorfiets uit 1980.
Google maar eens op 'honda nr'.
Ik had 31.600.000 hits
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 08 jul 2012, 15:14
door Jos Fupi
Volgens mij is de NR 750 R enkel in 1992 gemaakt voor een prijs van $60.000 =>
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_nr_750_1992.php" opent="in(nieuw);venster;
http://www.motorbikespecifications.com/ ... ifications" opent="in(nieuw);venster;
(met dank aan Google

)
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 08 jul 2012, 15:39
door BertG
Waarom ovaal? Logisch toch?
Compacter motorblok bij een 'in lijn' motor bij eenzelfde cilinderinhoud.
Of zo je wilt: bij gelijke blokafmeting een grotere cilinderinhoud.
Nadeel: je kunt de cilinder niet boren en de zuigers niet op een draaibank maken.
Ook heb je met zuigerveren een probleempje met de ovale vorm.
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 08 jul 2012, 16:24
door PA1BEN
Je hebt gelijk, Jos. Het was 1992 en de prijs was $60.000
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 08 jul 2012, 21:28
door Ed Vissers
Eind jaren 70 was er al een NR met ovale zuigers. Dat was echter een racemotor die niet in serie is uitgebracht.
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 09 jul 2012, 22:18
door Jos
nieuwe rubriek "historie"?
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 09 jul 2012, 22:21
door Stephan
Ed Vissers schreef:Eind jaren 70 was er al een NR met ovale zuigers. Dat was echter een racemotor die niet in serie is uitgebracht.
Was dat niet deze?

Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 09 jul 2012, 22:35
door Koen
Zo, toen had je nog een bos haar Stephan!

Maar je bent wel erg veranderd, ik herken je nauwelijks

Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 09 jul 2012, 22:42
door Stephan
Yeah, good old times

Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 13 jul 2012, 13:10
door RonalT
De NR had ovale zuigers zodat er meer plaats voor kleppen was. Deze motor had namelijk 8 kleppen per cilinder. Dus 32 totaal.
Omdat het zeer ingewikkeld werd om al die kleppen in een gewoon ronde verbandingsruimte aan te brengen is toen gekozen voor ovaal.
Er schijnen er ooit twee in Nederland verkocht te zijn waaronder één aan Hans Breukhoven (Free Record Shop)
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 13 jul 2012, 16:27
door BertG
Ik kan het verkeerd zien maar zo ovaal zijn die ovale niet.
Ze lijken eerder vierkant met afgeronde hoeken

Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 13 jul 2012, 21:40
door ikkieman
Lijkt me ook niet echt voor een hoogtoerig blok zorgen. Dubbele zuigerstangen, extra lengte op de krukas. Dit zorgt natuurlijk voor meer massatraagte waardoor het niet zo snel optrekt en niet zo snel afremt op de motor. Het aantal kleppen per cilinder doet dan weer het tegenovergestelde suggereren. Nu blijft dan bij mij de vraag hoe dit tegen elkaar afweegt.
Ook vraag ik me af hoe dit rijdt. Het is natuurlijk een 90-graden V4, dus is het vergelijkbaar met een Pan?
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 15 jul 2012, 03:07
door Don
Op de volgende link staat interessante info:
http://www.motorradonline.de/einzeltest ... tor/403366" opent="in(nieuw);venster;
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 15 jul 2012, 15:07
door BertG
ikkieman schreef:Dit zorgt natuurlijk voor meer massatraagte waardoor het niet zo snel optrekt en niet zo snel afremt op de motor.
Het aantal kleppen per cilinder doet dan weer het tegenovergestelde suggereren. Nu blijft dan bij mij de vraag hoe dit tegen elkaar afweegt.
Ook vraag ik me af hoe dit rijdt.
Och, ze hebben ermee geraced. Dus het zal best snel gegaan zijn.
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 15 jul 2012, 15:23
door ikkieman
Het race materiaal is toch altijd anders. Dat zijn blokken die geen 2,5 ton mee hoeven te gaan, maar slechts enkele honderden kilometers. Dat wil zeggen dat de marges kleiner hoeven te zijn en er andere materialen gebruikt kunnen worden. . Keramische remschijven die meer remkracht in de achterrem hebben dan wij in onze 3 schijven hebben zitten, koplamp eruit, RAM-air, getemperd stalen tandwielen voor de kettingen, slicks voor banden, 0,5 mm dik carbonvezel panelen, chroom-molybdeen frame en nog veel meer.
Je kan daar wel tegen argumenteren dat er ook meer spanning op het materiaal komt te staan door hoger octaan brandstof, hogere toerentallen en hierdoor grotere krachten. Altijd leuk als het mes aan twee kanten snijdt.
Re: Ovale zuigers
Geplaatst: 15 jul 2012, 20:23
door Jos
op die link van Don staat een boel leuke info als je doorklikt.................
banden, helmen, kleding....