Problemen met Garmin kaartupdate

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
jack-f

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door jack-f »

Bij mij is het de onderste van de twee. :uh
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Dat bedoel ik... ;)
PA1BEN

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door PA1BEN »

Met 'JaVaWa Device Manager' heb ik alle kaartversies, behalve 2013.30 en 2013.41, van de Zümo en de computer verwijderd.

Om je oude kaartversies te verwijderen en toch de mogelijkheid te houden ze later weer te activeren kan je ze ook met bv Rar of Zip inpakken en daarna de originelen weggooien.
Ik heb dat met kaartversie 2013.30 ook gedaan.

Bij de Mac kom je vanuit BaseCamp zo bij de kaarten:
  • Kaarten/Info over geïnstalleerde kaarten.../Aangeven in Finder
Mijn kaartenbestand ziet er nu zo uit;
  • City Navigator Europe NT 2013.30.gmap.zip
    City Navigator Europe NT 2013.41.gmap
Versie 2013.30 wordt nu door BaseCamp niet gezien.
Als je spijt krijgt kan je het ingepakte bestand weer uitpakken of later, als blijkt dat 2013.41 goed werkt, alsnog weggooien.

Het wegennet van versie 2013.41 blijkt trouwens prima 'up-to-date' te zijn.
De bij mij bekende nieuwe rotondes en wegen staan er nu allemaal op.
BertG

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door BertG »

Op het BMW GS forum wordt door Mr GPS aangegeven dat de benzinemeter in de Garmin voor problemen zorgt.
Deze uitschakelen (en uitgeschakeld laten) zou een boel problemen oplossen.
Daar klagen op dit moment veel mensen dat updaten van kaarten op het geheugenkaartje niet lukt.
Meldingen als: geheugenkaart niet te deactiveren. Ook formatteren lukt soms niet en als het lukt dan werkt het daarna nog niet.
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Heb in mijn Garmin nog nooit een benzinemeter gezien. Bedoel je in een Zumo?
:wn1
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7065
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door ikkieman »

Hans, de zumo heeft inderdaad een benzine'meter'. Je geeft je bereik op en hij rekent terug. Als ie 'bijna leeg' is (valt ook zelf in te stellen) geeft ie benzinepompen als POI. Leuke gadget.

Maar even terug on topic, ik heb problemen met het updaten via de Lifetime Maps Updater. Hij ziet wel dat de update klaarstaat, wil hem ook downloaden maar zegt vervolgens dat het niet lukt vanwege een 'probleem met de internetverbinding'. Nou, tussendoor download ik gewoon mijn series, die stoppen niet. Dus het moet wel aan de Lifetime Maps Updater liggen. Nu kan ik wel updaten met de Garmin Express, maar dan kan ik hem niet downloaden naar mijn computer terwijl ik dat ook wil. Heeft er iemand een tip?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Gaat dat "series downloaden" via torrent files?
(Ik heb soms bij torrent downloads zo'n enorm goede (lees: grote) bandbreedte dat alle andere internetactiviteiten stagneren . . .)
:b
PA1BEN

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door PA1BEN »

@Jeroen,

Ga naar:

https://my.garmin.com/maps/chooseDeviceType.htm?

en sluit je Garmin aan.


De rest wijst zich vanzelf.

Suc6
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7065
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door ikkieman »

Ja, dus niet. Hij blijft maar zeuren over Garmin Express. Nou ja, dan maar de dood of de gladiolen. De update loopt. Ik zoek later, met de hulp van Waypoint wel uit hoe ik hem op m'n laptop krijg en hoe we alles weer in orde krijgen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Jeroen,
Zoals eerder in dit topic al werd gezegd:
(voor zover dat althans iets anders is dan jouw "Lifetime Maps Updater" die mij niet bekend is)

http://download.garmin.com/lmu/GarminMapUpdater.exe

maakt Garmin Express overbodig én biedt de mogelijkheid te downloaden naar: én GPS, én pc.

Maar als het je tóch lukt om straks, na de Express download, de kaart in je pc te krijgen, dan willen wij allemaal graag weten hóe...
:up
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7065
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door ikkieman »

Ik denk dat ik er al achter ben. Omdat ik een downgrade gedaan heb naar 2013.3 heb ik daarvoor een zogenaamde 'onetime upgrade' gekregen. Hierdoor loopt nu dus lifetime map updater te irriteren. Kennelijk gaat er iets in de software van de express anders dan in de lifetime updater waardoor er wel een update geforceerd wordt. Ik denk dat als er na de update via express, via de lifetime wel een download mogelijk is. Anders zoeken ze het zaterdag bij waypoint in Leek maar uit, aangezien ik komend weekend in Groningen te vinden ben.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door pheufk »

Vergeet die lifetime update,en update nou met garminUpdater of met garmin-exspress en zorg als je met Express werkt dat er geen sdkaart in je zumo heb zitten ,dan krijg je de keuze op de PC of GPS of beide.
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7065
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door ikkieman »

Goed idee, piet. Ik zal het vanavond even proberen. Anders wordt het zaterdag langs Leek rijden.
Want kennelijk werkt het nog steeds niet zoals ik wil.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

pheufk schreef:Vergeet die lifetime update,en update nou met garminUpdater of met garmin-exspress en zorg als je met Express werkt dat er geen sdkaart in je zumo heb zitten ,dan krijg je de keuze op de PC of GPS of beide.
Hoe die keuze in Express er dan uitziet, moet je hier eens laten zien, Piet.
Kun je er een schermafbeelding van maken?
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door pheufk »

Neem dit fimpje is door en kijk is regelmatig op het gpsforum of op het panrijdersforum klikklik
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Goed antwoord! Zeer verhelderend!
:up
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door pheufk »

Zelfs mij mag je benaderen :mrgreen:
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

pheufk schreef:Vergeet die lifetime update,en update nou met garminUpdater of met garmin-exspress en zorg als je met Express werkt dat er geen sdkaart in je zumo heb zitten, dan krijg je de keuze op de PC of GPS of beide.
Uit het - zeer instructieve - filmpje van mrGPS volgt deze kleine correctie:
De voorwaarde om de kaart op de pc te kunnen installeren is: zorg dat je ONvoldoende geheugenruimte hebt voor de volledige kaart-update.
Express kijkt naar het interne geheugen van het navigatie-apparaat EN naar extra geheugen (sd-kaartje)
Dat sd-kaartje kun je uiteraard verwijderen, maar mijn nüvi heeft zelf al 8Gb geheugen. Dat zal voor de update vrijwel nooit onvoldoende zijn, en dus krijg ik van Garmin Express niet de keuze om de update ook op de pc te installeren...
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7065
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door ikkieman »

Piet, het werkt perfect. Bedankt voor het opmerken van deze methode!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door pheufk »

Hans je moet goed lezen wat er bij staat dat geldt alleen voor gpsen met minder geheugen

Zumo 210/220, 500/550, 660
•Deze zumo’s hebben standaard onvoldoende geheugen voor heel West- en Oost Europa. Met een kaartupdate zal een kaart altijd groeien. Enerzijds omdat er landen bijkomen, anderzijds omdat er binnen de landen ook kaartinformatie bijkomt. Vaak zal zelfs niet heel West-Europa meer passen maar moet je kiezen voor bijvoorbeeld ‘midden Europa’.
•In de praktijk is dat geen enkel probleem: je kunt in alle toestellen immers een (micro)SD geheugenkaart plaatsen. Een kaartje met 4Gb is voldoende voor de complete kaart en kost in de regel minder dan 10 euro. Probleem opgelost. Heb je een SD-kaart geplaatst dan werkt e.e.a. vervolgens hetzelfde als bij de zumo350.
•Heb je echter geen extra geheugen geplaatst dan moet je in express een regio selecteren. En vaak is zo’n regio ruim voldoende (en kun je ‘m evt later nog aanpassen, bijvoorbeeld als je naar Scandinavië gaat..). Voordeel is bovendien (zie video) dat je dan meteen ook kunt zeggen dat de kaarten ook op de computer geïnstalleerd moeten worden. En dat zijn dan ALLE kaarten.
•In dat geval werkt express dus eigenlijk uitstekend en hoef je Mapupdater ook niet te gebruiken
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Is ok Piet.
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door pheufk »

hans ,hoeveel geheugen heb je nog over?,je zou er dan een hoop mp3 erin kunnen zetten dan lukt dat bij de nuvi ook
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Koen »

Dat van het geheugen van de 660 klopt, dat is ontoereikend voor de hele kaart. Omdat voor mij echter alleen West-Europa niet volstaat (over een paar maanden gaan we weer via Duitsland en Polen naar Wit-Rusland), heb ik ervoor gekozen om een deel op de Zumo te zetten en de rest van het kaartmateriaal op de SD-kaart. Hierbij is het alleen van belang dat er geen kaartdelen "dubbel" op staan, zou het verder perfect moeten werken.

De route berekenen gaat in elk geval goed, over een tijdje maar 's proberen of het in de praktijk ook werkt.

En Hans: je geeft nu aan dat die 8gb voorlopig voldoende zal zijn voor het kaartmateriaal? Dat dacht men 3 jaar geleden ook van 4gb. ;) En "iets" langer geleden bestonden er floppy's met maar liefst 1,44 mb geheugen (die vervingen de grotere schijfjes met 512 kb). "Dat krijg je nóóit vol!" hoorde je toen ook wel 's :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans V.

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans V. »

Klopt! En mijn eerste harde schijf was maar liefst 20Mb :D :D :D

En, wat dan ook wel weer grappig is - in deze tijd van gigabytes en terabytes -
is het volgende in Windows 7, wat toch een redelijk moderne Windows-versie is:
In de zoekfunctie van de Verkenner is dit de aanduiding van "gigantisch grote" bestanden:

Afbeelding

:ot
Gebruikersavatar
Hans van D
Motorloos
Berichten: 828
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:03
Locatie: Leiden (ZH)

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Hans van D »

Klopt Hans. Onvoorstelbaar dat er nu al telefoons te koop zijn met 32 of misschien zelfs wel 64 Gb. 3200 maal zo groot, als ik goed gerekend heb. En op de pc praten we tegenwoordig over Tb's. Gigantisch, die ontwikkelingen in de afgelopen 40 jaar.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
PA1BEN

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door PA1BEN »

Met de aanstaande reis van Koen naar Wit-Rusland in gedachte heb ik daar met MapInstall twee kaarten voor samengesteld.
Belangrijk is dat je de complete kaart van Europa, bij mij is dat versie 2013.41, op de computer hebt staan.

De eerste is de meest uitgebreide.
De volgende landen staan er in z'n geheel op;
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Oekraïne en Wit-Rusland.
Dat leverde een kaart op die is opgebouwd uit 128 kaartdelen en 843 MB groot is.
Afbeelding

Op de tweede kaart heb ik Zuid-Duitsland, Tsjechië, Slowakije en Oekraïne verwijderd.
De BeNeLux heb ik er op laten staan. Lijkt mij handig voor als je een stukje in de omgeving gaat rijden.
Het restant was samengesteld uit 80 kaartdelen en was 476 MB groot.
Afbeelding

De laatste kaart laat zien wat ik op de Zümo heb staan.
Het zijn 45 kaartdelen en het bestand is 307 MB groot.
Het zou nog minder mogen zijn, want de kans dat ik, met de motor, in Noord-Nederland of zo diep in Duitsland terecht kom is niet erg waarschijnlijk.
Afbeelding

Bovenstaande kaarten passen prima in het interne geheugen van de Zümo.
Zo kan je bij de tweede kaart zien dat er nog ruim 2000 MB aan ruimte over is.
Ruim voldoende voor de toekomst, dacht ik zo.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Koen »

Ik ga binnenkort eens aan het vogelen met de nieuwste kaartupdate, kijken hoe ik alle gewenste kaarten er zo efficient mogelijk op krijg. De eerste samenstelling die Ben hierboven noemt lijkt me wel een goede. Daar staat eigenlijk alles op wat ik nodig heb voor die reis en de rest van de tijd zal ik waarschijnlijk geen reizen ondernemen buiten dit gebied ;)

Bedankt voor de tip in elk geval!
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stephan
Moto Guzzi Stelvio
Berichten: 8001
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Stephan »

Pfff... hier wil het dus niet lukken om 2013.41 te installeren.

Via Garmin Express heb ik onvoldoende geheugen en kan ik geen een kaart installeren, ook niet de Benelux-versie bijvoorbeeld. Ik heb een Zumo 550 en er staat verder niets extra's, als overbodige bestandjes, op de harde schijf. Verder zit er een leeg geheugenkaartje in van 2GB. En via Map Updater krijg ik een melding; "Deze Garmin GPS komt niet in aanmerking voor deze update omdat er geen eerdere kaartversie is geïnstalleerd." ?!?!?! Ik heb gewoon m'n kaarten altijd via mijn lifetime update tot aan 2013.3 bijgehouden?!?!?!

De JaVaWa Device Manager geeft aan: Nog 155,65 MiB vrij van 1,94 GiB. Er zijn 2 kaarten aanwezig in 2 bestanden, totaal 1,76 GiB. Totaal aantal kaartsegmenten: 319
...back in town! :up
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Frank »

Stephan, Garmin Expres weggooien en gewoon met Garmin Updater doen of Garmin Lifetime updater.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Stephan
Moto Guzzi Stelvio
Berichten: 8001
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Problemen met Garmin kaartupdate

Bericht door Stephan »

Na wat zoeken opnieuw Garmin Lifetime Updater geïnstalleerd en nu geeft 'ie al bij de eerste poging aan: "Garmin-servers ondervinden momenteel problemen. Probeer het later opnieuw".
En in het eerste scherm staat bij huidige kaarten: Centraal Europa (2013.41), maar op de Garmin zelf geeft 'ie nog altijd 2013.3 aan.
...back in town! :up
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”