Pagina 1 van 6

Transmissiedempers

Geplaatst: 24 mei 2013, 22:44
door Koen
Ik had er nog nooit van gehoord, maar m'n Deauville heeft ze: transmissiedempers. Even herhalen zoals Peter (Smetsers) het me heeft uitgelegd: dit zijn metalen ringetjes in rubberen omhulsels, die de overbrenging van de cardan op het wiel "opvangen". Bij mijn Deauville bleken deze ringetjes min of meer versleten (iets wat volgens Peter al bij 25.000 km. voorkomt bij de 650).

Peter heeft hier een oplossing voor: hij vervangt de dempers en vervangt de ringetjes, zodat deze beter passen bij de pennen die voor de overbrenging van de cardan in het wiel "haken".

Ongetwijfeld niet de beste technische bewoordingen en omschrijving, maar hé... ik ben het hè!

Peter heeft er een fotootje van gemaakt, wat ie me speciaal heeft gemaild om op het forum te zetten:

Afbeelding

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 24 mei 2013, 22:56
door jan v
Koen ik heb het idee dat het een beetje scheef zit.
vandaar het geluid natuurlijk.

gr jan

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 24 mei 2013, 23:06
door Koen
Ik ga er van uit dat Peter 't netjes en op de juiste manier weer in elkaar heeft gezet.
Hij heeft overigens ook gelijk de lagers vervangen en nog wat andere dingen nagekeken.

Helaas is het geluid niet weg, dat zit er nog en heeft waarschijnlijk toch iets met de versnellingsbak te maken. Heb Peet er direct over gebeld en volgens hem kan het vooralsnog geen kwaad, moet even opletten of het niet erger wordt.

Binnenkort toch nog maar 's terug naar Zevenbergen...

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 26 mei 2013, 11:45
door PRE
Nou ja, het scheelt iig een nieuwe cardanklok + overbrenging! :D

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 jun 2013, 10:20
door ardew
Mag ik vragen wat voor "geluid" jij hoort?

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 jun 2013, 11:00
door Koen
Het geluid is wat lastig te omschrijven, als ik m'n voet op het schakelpookje heb, dan is het een beetje schrapend (metaal op metaal). Als ik m'n voet eraf haal of naar z'n 2 schakel, dan lijkt het een beetje op het geluid van een fietsband waar een slag in zit, die dan bij elke omwenteling ergens langs komt. Ik kan het niet echt beter beschrijven.

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 jun 2013, 11:13
door ardew
Ik ga het eens voorleggen bij me maatje met de deauf. Hij is monteur.

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 jun 2013, 12:44
door Marcel
Koen schreef:...... als ik m'n voet op het schakelpookje heb, ....
Waarom heb je je voet op het schakelpookje anders dan op het moment van terugschakelen zelf?

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 jun 2013, 13:44
door Koen
Als ik bij een verkeerslicht stil sta, heb ik 'm meestal in neutraal staan. Als ik dan ga rijden, zet ik 'm dus in z'n 1 en heb ik m'n voet op het schakelpookje tot ik naar z'n 2 schakel.

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 28 jun 2013, 05:47
door takeldoos
castrol motorolie erin,en revalisant van xado erbij http://www.goedkoopvoorauto.nl" opent="in(nieuw);venster; en het wordt een stuk rustiger beneden :up

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 28 jun 2013, 08:41
door Koen
Wat die motorolie betreft heb ik er net 3 liter Shell Advance ingekieperd, ik was nog even niet van plan die gelijk weer te gaan vervangen. Dat Xado-spul wil ik misschien nog wel proberen, maar ik lees op internet dat er ook minder goede signalen over zijn. Na verloop van tijd zou het olieverbruik flink toenemen? Hoe zijn jouw ervaringen Dolf?

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 28 jun 2013, 09:41
door takeldoos
Ik heb er persoonlijk goede ervaringen met het spul.zeker bij de deauville :up

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 jun 2013, 09:45
door Ed Vissers
Koen schreef:Als ik bij een verkeerslicht stil sta, heb ik 'm meestal in neutraal staan. Als ik dan ga rijden, zet ik 'm dus in z'n 1 en heb ik m'n voet op het schakelpookje tot ik naar z'n 2 schakel.
Koen, dat zul je dus af moeten leren.

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 jun 2013, 10:12
door Koen
Misschien wel :)

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 jun 2013, 10:45
door barend
het is een aanwensel , je moet nu toch nog je voet/schoen naar de onderkant van het pookje brengen want je moet omhoog voor de 2e versnelling dus waarom laten staan???

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 okt 2013, 10:38
door Koen
Omdat het geluid tijdens het rijden en met name in de eerste versnelling het gevoel dat er iets "schraapt", sinds een paar weken toch steeds erger wordt, gaat m'n Deauf vanavond terug naar Peter. Die gaat 'm dan van voor tot achter goed nakijken om de oorzaak te achterhalen. Als het goed is heeft ie nog wel een gemotoriseerd tweewielertje te leen waar ik me tijdelijk op mag verplaatsen, dus ik ben benieuwd...

Zal alles bij elkaar waarschijnlijk wel weer een flink kostenplaatje worden :cry:

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 okt 2013, 15:21
door takeldoos
maar ja koen, onderhoud is behoud.
er zijn ook mensen die maar doorrijden zonder ook maar een keer om te kijken naar de staat van de techniek(en zeker als het wat meer gedraaid heeft)en dan zegt hij op een gegeven moment:"
""je doet het zelf maar"" en dan krijg je alles in 1 keer. :uh
ook met regelmaat een poetsbeurt kun je al van alles tegenkomen :en1

ps nu heb je waarschijnlijk meer gesloopt omdat je de eerste tekenen genegeerd hebt van een geluidje die er eerst niet in zat :wn1

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 okt 2013, 15:32
door takeldoos
om met ingetrapte/of ingeknepen koppeling staan voor een stoplicht is slecht voor je drukgroep en druklager en je krukas lagers, de axiale speling wordt groter en de lagers worden onnodig zwaar belast.
ook heb je grotere kans dat je krukas kering gaat lekken, als het even kan zet ik hem vrij bij het stoplicht,en zeker als je wat meer achter in de rij staat heb je zat tijd om hem in de versnelling te zetten. :b

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 okt 2013, 17:37
door Koen
takeldoos schreef: ps nu heb je waarschijnlijk meer gesloopt omdat je de eerste tekenen genegeerd hebt van een geluidje die er eerst niet in zat :wn1
Bij het eerste geluidje heb ik 'm al naar Peter gebracht. Die heeft toen de cardan uit elkaar gehaald, transmissiedempers vervangen en de rest nagekeken. Volgens hem was het toen in elk geval weer in orde om ermee door te rijden. Nu het geluid erger werd ben ik weer terug gegaan.

Ik ga er dus niet van uit dat ik door ermee te rijden iets "gesloopt" heb, maar wie weet. Maar even afwachten wat er uit komt.

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 okt 2013, 17:49
door takeldoos
ben benieuwd, hou ons op de hoogte :up

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 25 okt 2013, 19:18
door Koen
Komt goed Dolf ;)

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 okt 2013, 14:54
door Koen
Zojuist telefoontje van Peter gehad, hij heeft het een en ander gedemonteerd en nagekeken, zover hij kon zien geen bijzonderheden, gewoon de gebruikelijke slijtage bij deze kilometerstand. Het euvel zit waarschijnlijk toch ín het motorblok.

Het blok er onderuit halen, demonteren, nakijken en weer in elkaar zetten gaat een dure aangelegenheid worden. Nog los van wat hij dan evt. aan onderdelen nodig heeft komt het qua arbeid al rond de € 1.000,00.

Vanavond eens even thuis doorspreken wat nu te doen.
Volgens mij zijn er drie opties:
- het motorblok inderdaad helemaal uit elkaar laten halen en daarmee hopen dat alles verholpen is
- een 2e hands motorblok op de kop tikken en dat laten monteren (kost ongeveer € 300,00 tot € 450,00 zover ik kon zien),
in de hoop dat daar niets aan komt de komende tijd
- alle reserves aanspreken, diep in de buidel tasten en een andere motor zoeken

Ik neig vooralsnog naar de tweede optie, maar heeft iemand daar ervaring mee/een mening over?

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 okt 2013, 15:10
door takeldoos
als je het motorblok wat je wilt kopen niet heb horen lopen blijft het een gok,en hoe is de staat van de rest van de motor? nog netjes of gaat hij al 1 met de natuur worden? :mrgreen:

als je de mogelijkheden hebt zou ik voor een ander gaan, trouwens Stefan(zwartmans) misschien heeft hij nog onderdelen? blok? etc :b

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 okt 2013, 15:38
door BertG
takeldoos schreef:om met ingetrapte/of ingeknepen koppeling staan voor een stoplicht is slecht voor je drukgroep en druklager en je krukas lagers, de axiale speling wordt groter en de lagers worden onnodig zwaar belast.
ook heb je grotere kans dat je krukas kering gaat lekken, als het even kan zet ik hem vrij bij het stoplicht,en zeker als je wat meer achter in de rij staat heb je zat tijd om hem in de versnelling te zetten. :b
Ik heb dat meer gehoord en heb het nog NOOIT gedaan. En nog nooit de genoemde problemen ondervonden.
Sterker nog: er zijn zelfs mensen die zeggen dat er een risico in zit als er een ongeluk dreigt je niet meteen weg kunt rijden omdat je eerst moet schakelen.

En op de rijopleiding die ik gehad heb wordt het ook afgeraden om te doen.
Daar is het devies: remmen en pas ontkoppelen (en dus uit de versnelling halen) als je bijna stilstaat
(ongeacht welke versnelling je reed) en dan de eerste versnelling kiezen bij stilstand.
Dus niet via de andere versnellingen terugschakelen, maar uit 4/5 of 6 naar 1.

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 okt 2013, 16:09
door takeldoos
het gaat er om als je stilstaat bij een stoplicht.en wat ze bij lessen leren daar heb ik al heel veel van gewist(wordt je dood moe van als je zo moet rijden) en ik rij al 26 jaar schade vrij en zit gemiddeld toch zo'n 5000km per maand op de weg, dus het gaat nog steeds goed.
en daar komt ook nog bij dat ik technisch man ben,en respect voor de techniek hou .
:b :up

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 okt 2013, 16:16
door PRE
Een NT650V-motorblok uitbouwen is al een pittige klus, dus inbouwen nog lastiger, maar een kundig monteur moet dit goed kunnen doen, kost alleen veel tijd..

Als je een blok met garantie op de kop kunt tikken, tja, best een optie vind ik. Als je hem maar terug kan brengen als de bak slecht is, of als hij andere defecten heeft. Je hebt de kans dat zo'n 'sloop'blok uit een schadefiets komt, dan hoeft er met zo'n blok niets aan de hand te zijn.

Maar al met al wel gedoe. :x

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 okt 2013, 16:19
door Koen
takeldoos schreef:als je het motorblok wat je wilt kopen niet heb horen lopen blijft het een gok,en hoe is de staat van de rest van de motor? nog netjes of gaat hij al 1 met de natuur worden? :mrgreen:

als je de mogelijkheden hebt zou ik voor een ander gaan, trouwens Stefan(zwartmans) misschien heeft hij nog onderdelen? blok? etc :b
Inderdaad kun je zo'n blok niet "werkend" testen voor je het koopt, dus het blijft een (grote) gok.
De rest van de motor is nog in goede staat, daar hoeft ie zeker niet voor weg.

Als iemand hier een goed motorblok weet dan ben ik zeker wel geïnteresseerd, het maakt de gok toch wat minder groot als je de voorgeschiedenis kunt achterhalen. Ik heb Stefan een pb'tje gestuurd hierover, ben benieuwd...

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 okt 2013, 17:51
door HenkH
Koen,

Een ander blok is een heel gedoe en kost best een hoop geld terwijl je motor en niets meer door waard wordt..
En wie weet wat het volgende probleem zal zijn....deze motor is toch al op leeftijd....

Ik zou voor optie 3 gaan en mijn geld in een andere motor steken en deze gewoon inruilen, een paar jaar jonger dan kun je er voorlopig weer tegen.
Je gebruikt hem ook voor woon/werk verkeer dus hij moet gewoon goed zijn...

Maar dit is mijn mening.......

Henkh

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 okt 2013, 18:26
door jack-f
Koen, aangezien het voor jou meer dan alleen plezierrijden is, zou ik in jou plaats ook voor optie 3 gaan. Ik kan echter niet in jouw bankgegevens kijken. :vrb k

Re: Transmissiedempers

Geplaatst: 29 okt 2013, 21:07
door Koen
Vanmiddag overwoog ik eigenlijk alleen optie 1 en 2 serieus, maar vanavond nog eens alle voors en tegens afgewogen en mogelijk dat optie 3 toch ook in beeld komt. Eerst maar eens goed de financiën bekijken en dan kijken wat er mogelijk is.