voor- en nadelen speakerset helm

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
Plaats reactie
Don

voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Don »

Ik heb me laten vertellen dat de bruikbaarheid best wel tegen kan vallen

- boven de 80 km/h wordt verstaanbaarheid snel slechter
- vaak storingen en ruis
- geen compatibiliteit tussen de verschillende merken (het ene merk kan niet met het andere merk communiceren)
- je kunt geen oordopjes dragen, is dus slecht voor je oren
- gehannes met kabeltjes
- duur

Ik heb er zelf geen, heb dus geen ervaring.
Hoor graag jullie ervaring
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Frank »

Na 5 jaar met een bedraden intercom Mit30 te hebben gereden, sinds gisteren een Bluethoot systeem gemonteerd.

Ik heb gekozen voor de Sena SMH5. Gisteren Yvonne gebeld op de motor en bij 130km per uur zeer goed verstaanbaar, ook de muziek was goed. Met het Mit30 systeem was de kwaliteit een stuk minder.
As zondag de intercom verder uitproberen.

Ik heb een extra helmbevestiging voor Pim gekocht, zodat, als Yvonne niet meegaat, met elkaar kunnen communiceren. (bike-to-bike)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3801
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Cor »

Met de Carlo ook wel deze ervaring, alleen vreemd dat bij zelf bellen het geluid kraakt en als ik gebeld wordt is het geluid glashelder.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Koen »

Ik rij met de Interphone F4, hieronder even per puntje mijn ervaring:

- boven de 80 km/h wordt verstaanbaarheid snel slechter
Tot 100 km/u is de verstaanbaarheid prima, tot 120 km/u redelijk. Daarboven kom ik nooit.
- vaak storingen en ruis
Nooit last van, het geluid is altijd helder en duidelijk. Als de accu van de Interphone bijna leeg is, hoor je om de haverklap een signaaltje, dus meestal probeer ik dat voor te zijn door 'm op te laden voor een lange rit. Accu gaat ongeveer 10 uur mee bij vol gebruik (MP3 luisteren/navigatie). Lang genoeg voor een hele dag touren dus.
- geen compatibiliteit tussen de verschillende merken (het ene merk kan niet met het andere merk communiceren)
Zover ik weet klopt dat. Is inderdaad een nadeel, je zou verwachten dat tegenwoordig alle Bluetooth-apparatuur compatibel zou kunnen zijn, maar ik denk dat dit een bewuste keuze is van de fabrikanten.
- je kunt geen oordopjes dragen, is dus slecht voor je oren
Ik draag altijd oordopjes, ik zou werkelijk niet weten waarom dat niet zou kunnen? Alpine doppen met filter laten voldoende geluid van de Interphone door en filteren het windgeruis.
- gehannes met kabeltjes
De set die ik heb is draadloos, op één draadje na van de module op de helm naar de speakertjes in de helm. Geen last van, het enige is dat de helmen hier vaak niet op voorbereid zijn en je dus ergens een stukje moet zien te vinden waar het kabeltje doorheen kan.
- duur
Tja, wat is duur. Mijn set kostte geloof ik iets van € 200,00 maar ik gebruik 'm dagelijks. Ik heb 'm nu ruim anderhalf jaar en als ik dan kijk wat me dat per dag heeft gekost valt dat heel erg mee. Bovendien kan ik er voorlopig nog mee vooruit. Ik heb de set bij Waypoint gekocht, toen er na ongeveer een jaar één van de speakertjes uitviel kreeg ik gelijk nieuwe onderdelen mee.

Samengevat: Als frequent gebruiker herken ik vrijwel geen van de nadelen die je noemt.
Laatst gewijzigd door Koen op 31 mei 2013, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door MrSkippy »

Ik heb nu een N-com-systeem in mijn Nolan-helm (N-com is het systeem van Nolan zelf) en dat zit heel netjes in de helm weggewerkt.
Ik heb er nog niet mee gebeld, maar mijn iPod heb ik er via bluetooth aan gekoppeld en dat werkt perfect. Muziek is goed te horen en als het niet luid genoeg is kan je via een configuratieprogrammaatje op je PC het geluid harder zetten.
Bij de navigatie heb ik wel dat soms het eerste woord wegvalt, maar dat zou misschien ook aan Garmin kunnen liggen.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Jos Fupi

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Jos Fupi »

Ook ik gebruik de (bluetooth/draadloze) Sena SMH5 helmset en ben daar zeer over te spreken.
Tot nu toe onder alle omstandigheden duidelijk te horen voor een prijs die zeker concurrerend is met Cardo/Interphone.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door ikkieman »

Ik rijd ook dagelijks en heb een Schuberth SRCS, wat in feite een verkapte Cardo G4 is. Ik sluit me aan bij Koen, qua gebruik en ervaar ook niet de problemen die je noemt. Overigens is de afstand tussen twee bluetooth sets over het algemeen prima te doen. Ik heb het eens getest met Ellen haar G4 en mijn SRCS en we kwamen toch op ongeveer 500 meter uit. Zeker niet slecht en ik verwacht dat, mochten we ooit samen op aparte motoren gaan rijden, we daar ook geen problemen mee zullen krijgen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Frokko

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Frokko »

Ik Heb ook gekozen voor Sena en wel de SMH5-FM met radiofunctie.

Zeer tevreden over het bellen.
Zeer tevreden over muziek MP3
Tevreden (heb nog niet genoeg geexperimenteerd) over de radio. De juiste instellingen zoeken is de truc.
Zeer tevreden over de duo communicatie.

Groeten

Frank
stxrider

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door stxrider »

Don schreef:Ik heb me laten vertellen dat de bruikbaarheid best wel tegen kan vallen

- boven de 80 km/h wordt verstaanbaarheid snel slechter
- vaak storingen en ruis
- geen compatibiliteit tussen de verschillende merken (het ene merk kan niet met het andere merk communiceren)
- je kunt geen oordopjes dragen, is dus slecht voor je oren
- gehannes met kabeltjes
- duur

Ik heb er zelf geen, heb dus geen ervaring.
Hoor graag jullie ervaring
  • De helmen zijn zodanig beter geworden en dat geldt ook voor de diverse geluidsdragers. De systeem met een draad gaan er helemaal uit doordat het niveau van de bluetooth headset er eigenlijk niet voor onder doet. Geen last van dure draadbeuken in intercomkabels.
  • Draadloos hebben best wel eens last van ruis, maar met duo of GPS niet echt. Vaker bij radio ontvangst.
  • Oordopjes zijn goed te dragen want ze zitten immers in je oren
  • Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, met radio, zonder radio etc. gewoon zoeken op internet.
Let ook op welke apparaten je maten hebben, want dat speelt mee. Dan kan je koppelen als je in een groep rijdt! Dat was een punt voor mij. ;)
Laatst gewijzigd door stxrider op 02 jun 2013, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Don

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Don »

Bedankt mensen, ik word een dagje ouder en ik loop duidelijk achter zo te zien.
blue tooth heeft dat te maken met de tandarts ? Ik weet wel wat Blauwe b****n zijn.
De techniek gaat snel. Ik stam nog uit de tijd van pothelmen, Belstaf vetpakken, duplo lampen, trommelremmen, en binnenbanden (BIBA's), die ook nog eens geplakt kunnen worden, terwijl nu Halogeen al weer verouderd is en ABS standaard wordt geleverd. waar blijft de tijd .....
stxrider

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door stxrider »

bluetooth is hetzelfde als wifi .......... draadloos :tg :mrgreen:
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Frank »

Vandaag de intercom geprobeerd met Yvonne en bij de 150km p/u moet ik iets harder praten, anders verstaat Yvonne het niet! Maar ik denk dat het niet aan de intercom ligt! :wn1

Ook Pim nog gebeld vanaf de motor en Pim beaamde dat het wel heel erg duidelijk verstaanbaar is! :up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Marcel »

Hebben jullie geen last van rondzingen bij het bellen? Of van een enorme vertraging terwijl je je eigen echo hoort?

Batterij was bij mij binnen een jaar intensief gebruik aan vervanging toe. Hij laadde niet meer goed op.
Commentaar van de dealer; Ze zijn niet gemaakt voor dagelijks gebruik.
:wn1
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Koen »

Ik bel nooit als ik op de motor zit. Ook al is het handsfree, bellen leidt toch af en dat kan ik op de motor niet gebruiken.
Met bellen onder het rijden heb ik dus geen ervaring. Ik heb wel 's via de zumo gebeld als ik ergens stil stond (gemakkelijker dan handschoenen uit, telefoon opduikelen enz.), dan had ik qua rondzingen of storingen/ruis nergens last van.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: voor- en nadelen speakerset helm

Bericht door Frank »

Nee, totaal niet!
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”