Oordoppen

Over de ins en outs van helmen, motorkleding en bagage
anjo

Oordoppen

Bericht door anjo »

Hoi allemaal,

Gisteren weer een heel stuk snelweg gereden (130km/h), maar vind het wel erg veel lawaai, kreeg op een gegeven moment gewoon echt even last van mn oren.
Nu verwacht ik echt niet dat het erg stil is, want je zit nu eenmaal met een berg wind die langs je helm voorbij vliegt, maar toch heb ik het idee dat het een stuk stiller moet kunnen dan nu het geval. Heb ook een headset, maar op de snelweg versta ik meestal amper iets van de radio/navigatie-instructies. Opmerkelijk is dat het per dag nog wel wat kan uitmaken, wellicht de hoeveelheid wind die er staat, hoe mn oordoppen precies zitten of andere oorzaken.

Mijn helm is een scorpion exo-1000 en oordoppen is zo'n standaard simpel setje van alpine, met de gele pinnetjes erin gezien die het meest dempen.


Hoe is dit bij jullie? En ik kan me voorstellen dat andere helm/oordoppen hier veel impact op heeft. Helm wil ik nog niet vervangen, want is nog maar een jaar oud en nog prima, dus dat wordt me wat de kostbaar. Maar als andere oordoppen een goede verbetering kunnen verzorgen wil ik hier prima in investeren.
Laatst gewijzigd door Stephan op 21 jul 2013, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Alle onderstaande reacties over windschermen verplaatst naar desbetreffende gedeelte van het forum.
Mart Groenleer
BMW R1200RT
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2010, 19:25
Locatie: Tilburg

Re: Geluid, helm/oordoppen

Bericht door Mart Groenleer »

Op maat gemaakt oordoppen zijn echt veel beter.
Ik heb op de laatste beurs een set bij Alpine aan laten meten.
Voor mij een wereld van verschil.
Maar garanties dat dat bij jou ook zo is kan ik niet geven.
wind en scherm spelen ook een grote rol.

Groeten, Mart :brrr
drie keer rechtsaf is het zelfde als linksaf
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 696
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: Geluid, helm/oordoppen

Bericht door MrRiP »

een paar oordoppen laten aan meten is wel een aanrader dat scheeld dag en nacht
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
BertG

Re: Geluid, helm/oordoppen

Bericht door BertG »

Voor mij gaat er niets boven schuimpjes in mijn oren.
De op maat gemaakte doppen worden door de rand van de oor-uitsparing in mijn helm opgelicht.
Die gewatteerde rand drukt (onvoelbaar) tegen mijn oorlelletjes.
Mijn oren zitten gewoon net niet op de plek waar Schuberth ze gedacht heeft.

Nooit gemerkt en nooit last van gehad tot ik op maat gemaakte oortjes maar niet werkend kreeg.
Toen ik met mijn hand tussen mijn helm en hoofd ging voelen merkte ik het.

En schuimpjes passen altijd, gaan in de loop van tijd mee met de verandering van je gehoorgang.
En ik heb permanent beschikking over nieuwe/schone/verse (zijn toch weer zachter dan gebruikte) :mrgreen:
Maar ieder zijn meug. En optoplasticaanmeters en optoplasticvullers en -vormers moeten ook leven.
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Geluid, helm/oordoppen

Bericht door Missy »

Ik zweer ook bij de schuimpjes.
Altijd schoon, en ruim voorhanden. Passen altijd.
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
HenkH
BMW R1200RT
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 jul 2012, 22:01
Locatie: Ter Aar

Re: Geluid, helm/oordoppen

Bericht door HenkH »

Ik had ook last van veel herrie als ik harder reed dan 100km hoewel ik toch een stille helm heb (C3)
Ik heb een hoog windscherm en de wind kwam precies langs de onderkant van mijn helm en dat maakte de herrie...
Ik heb toen een klein scherm/spoiler voor op mijn hoge ruit gezet zodat de wind nu ter hoogte van mijn voorhoofd mijn helm passeerd...
Kan nu met vizier open rijden...over mijn windscherm heen kijken en heb geen last meer van herrie..
Spoiler koste wel 107 euro met verzendkosten..

Succes...

Henk H.
Voorburg
BMW R1200RT LC 2015
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Geluid, helm/oordoppen

Bericht door Stephan »

Beste mensen, nogmaals het vriendelijke verzoek om het onderwerp en de discussie 'windscherm' voort te zetten in het technische gedeelte van het forum.
Ik snap dat oordopjes en windschermen een gezamenlijk/overlappend issue hebben (windgeruis al dan niet veroorzaken of oplossen) en het is in dit topic verleidelijk om dan over te gaan op het onderwerp windscherm, maar dit topic willen we zuiver en uitsluitend over oordopjes-gerelateerde onderwerpen houden.

Dus windscherm voor de NT700V: http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... =99&t=3951" opent="in(nieuw);venster;
en windscherm voor de NT650V: http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... .php?f=110" opent="in(nieuw);venster;

Alle volgende reacties hier over windschermen worden niet meer verplaatst maar meteen verwijderd. Succes! :up
...back in town! :up
anjo

Re: Oordoppen

Bericht door anjo »

Bedankt voor de reacties allemaal!
Al moet ik zeggen dat ik vind dat hier toch echt sprake is van te fanatiek modereren, wordt er met het gesplits niet makkelijker op om nog één verhaal te houden

Vanavond heb ik gereden zonder windscherm en dit is inderdaad een enorm verschil in de turbulentie van de wind. Dus ik kan me voorstellen dat verhoogd scherm en/of spoiler hier nog zeker eea in kan doen, maar dat is allemaal helaas niet erg makkelijk te proberen.
Echter vond ik dat het nog steeds behoorlijk lawaaiig was, verschil was voornamelijk dat het geluid constanter en wat hoger was. Conclusie, ik ga in ieder geval voor de otoplastieken. Daarna kan ik dan weer kijken of ik ook nog wat met het scherm wil doen.
Otoplastieken van Alpine lijken me prima, maar kom er helaas nog niet 1,2,3 achter hoe ik daar allemaal aan kan komen. In ieder geval bij hun hoofdkantoor in Soesterberg, maar zou het toch raar vinden als het echt alleen daar kan. Toch lijkt het er geloof ik wel op, binnekort maar even contact met hen opnemen om het te checken.
BertG

Re: Oordoppen

Bericht door BertG »

Specifiek van Alpine weet ik het niet...
Meestal kun je 'oortjes' bij opticiens laten aanmeten waarna je ze thuisgestuurd krijgt.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Oordoppen

Bericht door Koen »

anjo schreef: Otoplastieken van Alpine lijken me prima, maar kom er helaas nog niet 1,2,3 achter hoe ik daar allemaal aan kan komen. In ieder geval bij hun hoofdkantoor in Soesterberg, maar zou het toch raar vinden als het echt alleen daar kan. Toch lijkt het er geloof ik wel op, binnekort maar even contact met hen opnemen om het te checken.
Ik heb Alpine doppen laten aanmeten op de motorbeurs. Aangezien er eentje niet goed zat, achteraf contact opgenomen en toen kon ik bij een opticiën/audicien hier in Roosendaal terecht om een nieuwe afdruk te laten maken. Paar weken later de nieuwe dop netjes thuisgestuurd gekregen.

Oftewel: het kan dus inderdaad ook ergens anders dan in Soesterberg, gewoon even bellen lijkt me het handigst :up
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
anjo

Re: Oordoppen

Bericht door anjo »

Gebeld en er zit een zaak hier bijna om de hoek. Kost wel iets meer dan direct bij Alpine, maar dat ben je anders ook weer kwijt aan brandstof. Morgen mn oren op laten meten en dan wachten tot ze binnenkomen :)
Hans V.

Re: Oordoppen

Bericht door Hans V. »

Als er met "schuimpjes" zoiets wordt bedoeld, dan gebruik ik zulke dingetjes ook:
Afbeelding
Bevalt prima, en het feit dat tegelijk met het terugdringen van een flink stuk rijwind-herrie ook de verstaanbaarheid van ons communicatiesetje wat minder wordt, zal wel onvermijdelijk zijn.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Oordoppen

Bericht door Frank »

Wanneer je de doppen van Alpine gebruikt of opmaat gemaakte doppen zal de communicatie set beter hoorbaar zijn. Met schuimpjes dicht je je oren bijna helemaal af.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Oordoppen

Bericht door Koen »

Omdat ik dagelijks rij heb ik ook speciale doppen laten aanmeten en ze bevallen me prima. Navigatie is nog goed hoorbaar, het windgeruis wordt sterk verminderd.
Qua demping zijn er nog andere filters mogelijk, Alpine vervangt deze in principe kosteloos (bv. tijdens de motorbeurs). Als blijkt dat de doppen niet goed meer afdichten kun je ook kosteloos nieuwe laten maken (garantie is 2 jaar). Wat mij betreft dus wel de moeite (en het geld) waard.

Voor incidentele passagiers heb ik van die "schuimpjes" bij me ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Rob

Re: Oordoppen

Bericht door Rob »

Ik heb nu ook op maat gemaakte oordoppen. Rijd geen meter meer zonder!

Maar voorheen reed ik rond met een soort was (orhopax heet het, gebruik ze ook op vakantie). Kun je bij kruidvat kopen voor een paar euri. Voordeel daarvan is dat je ze kunt kneden naar je eigen oor. Die schuimdingen blijven bij mij nooit zitten... :?

Ze dempen zelfs nog meer dan mijn op maat gemaakte.
stxrider

Re: Oordoppen

Bericht door stxrider »

Rob schreef:Ze dempen zelfs nog meer dan mijn op maat gemaakte.
@Rob,
  • Ze dempen niet meer dan op maat gemaakte!
    Ze sluiten de gehele gehoorgang af waardoor het omgeving geluid ook minder wordt. Dus je reactie kan beïnvloed worden door een late reactie door het niet op tijd horen van......
  • De op maat gemaakte beschikken over een aangepast buis die geluid toelaat in het oor zonder dat het schade aanricht.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Oordoppen

Bericht door Marcel »

Voor het eerst "zachte" oordoppen van Alpine gebruikt.
Voorheen altijd een harde versie gehad.

Ik merk weinig verschil maar heb er ook pas 1 rit mee gereden.

Die zachte dingen gaan wel wat moeilijker uit je oor.
Er is een andere techniek voor.
Aan de harde zat een sleufje waar je je nagel in kon zetten.
Die waren dus makkelijk te verwijderen.

Nog even oefenen dus.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Oordoppen

Bericht door Frank »

Eruit duwen vanaf je kaak omhoog naar je oor.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
AlbertP

Re: Oordoppen

Bericht door AlbertP »

Ik doe het zonder oordoppen. Ik kan niet aan die dingen wennen. Zoveel lawaai maakt de deauville ook weer niet en de wind valt ook wel mee, zeker met open vizier.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Oordoppen

Bericht door ikkieman »

Dat is iets wat je zelf moet beslissen. Alleen kan gehoorschade al binnen een kwartier optreden. Zeker als je dagelijks rijdt zoals onder andere Marcel en ik zijn oordoppen toch echt aan te raden. Op maat gemaakte oordoppen zijn over het algemeen comfortabeler dan de plugjes die je bij de Kruidvat, Hema of zelfs Alpine kan kopen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Johan1968

Re: Oordoppen

Bericht door Johan1968 »

Ik heb in de loop der jaren al van alles geprobeerd, van bouwmarktschuimpjes via Alpine "parapluutjes" tot dure maatdoppen. Zeker die laatsten waren een teleurstelling.

De laatste twee jaar rij ik tot volle tevredenheid rond met voorgevormde schuimdopjes. Ik gebruik iedere week een vers paar doppen. De demping is prima (maar b.v. sirenes enzo hoor je nog gewoon), ze zitten comfortabel, en wanneer je ze per doos van 250 paar koopt, vallen de kosten ook nog erg mee.
Bennos

Re: Oordoppen

Bericht door Bennos »

Lijkt het er toch op dat de voor mij op maat gemaakte Variphone autoplastieken toch nog van pas gaan komen :up
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Oordoppen

Bericht door Missy »

Vandaag weer 50 zakjes schuimpjes binnengekregen...
De echte doe-het-zelfert kan niet zonder :lol:
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Bennos

Re: Oordoppen

Bericht door Bennos »

Die gele?
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Oordoppen

Bericht door MrSkippy »

Heb weer nieuwe Alpine oordopjes gekocht, doosje is vernieuwd en ziet er allemaal weer iets beter uit. De vorige waren niet al te beste kwaliteit, de inserts vielen er spontaan uit :|
Ik wil ooit nog op maat gemaakte...
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gebruikersavatar
Missy
Honda NT650V
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 jan 2011, 20:31
Locatie: Dordrecht

Re: Oordoppen

Bericht door Missy »

Bennos schreef:Die gele?
Neuh... oranje en paars deze keer.. (assorti)
Is elke keer weer afwachten.

Jaap-Hein?.. die Alpine, dat zijn toch 'stugge'..
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Oordoppen

Bericht door ikkieman »

Alpine maakt de custom otoplastieken met harde acryl of zacht gegoten rubber. Dat rubber hebben ze dan ook nog eens in Honda rood, blauw of wit. De harde weet ik niet qua kleur. Ik weet wel dat komende februari op de beurs het voor mij ook tijd wordt voor een nieuwe set oto's.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Oordoppen

Bericht door MrSkippy »

@ Missy: Deze Afbeelding
http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/motosafe/
Zijn zacht, met een insert, ~ 25 euro.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Oordoppen

Bericht door ikkieman »

En nu mag Jaap-Hein helemaal niet meer klagen. Wint ie zomaar een setje otoplastieken via Facebook. ;)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Yella

Re: Oordoppen

Bericht door Yella »

Heb ze 5 jaar geleden aan laten meten bij Beter Horen. Die zaken vind je op veel plaatsen. Dus in principe hoef je niet ver weg voor oordopjes. En zo zullen er nog wel wat ketens zijn die ze aanmeten. Kostte toen iets van 98 euro geloof ik. Voor het werk heb ik dopjes van Comfoor. Die kwamen zelfs op locatie. Sta ik daar op de stoep bij de klus met spul in mijn oren om ze aan te meten. Gemak dient de mens.
Plaats reactie

Terug naar “Helmen, kleding en bagage”