PA1BEN schreef:Het probleem is, dat als mobiel Nederland doorheeft dat het goedkoper is om zich aan de regeltjes te houden en er dus minder bekeuringen uitgeschreven worden, de politie de aandacht verplaatst naar minder serieuze of minder opvallende overtredingen, want de van bekeuringen afkomstige inkomsten voor de staat mag natuurlijk niet teruglopen.
Heus niet. De gemiddelde agent schrijft alleen nog als het echt nodig is. Althans die in mijn omgeving. Het is niet meer te verkopen:
onbevoegd parkeren invalideplek / niet handsfree bellen / inhalen voor een zebrapad / voetgangers niet voor laten gaan op zebrapad,
onnodig geluid veroorzaken (piepende banden remmen/optrekken, motor laten loeien, discoauto):
€ 360
andere richting volgen dan pijlen in voorsorteervak/rood licht negeren/verdrijvingsvlak/haaietanden negeren/niet links inhalen/kruising blokkeren
niet handsfree bellen/rood licht negeren:
€ 220
Er is genoeg 'doelgroep' over om je op te richten als agent zijnde. Daar kom ik mijn diensten wel mee vol.
En niemand die het geloofd als ik zeg dat ik geen quotum (meer) heb.
En zelfs zonder quotum hoefde ik niet te jagen om aan mijn quotum van 200/jaar te komen.
En ja ik moet wel nog steeds bekeuringen schrijven. Maar a) geen minimum aantal, b) dat is geen enkel probleem en c) dat moeten daar is m.i. niets mis mee.
Een autoverkoper moet auto's verkopen, een advertentieverkoper verkoopt advertenties. Een agent schrijft boetes uit.
En ook zo raar: als ik eten haal met de dienstauto vind iedereen daar van alles van.
Als ik mijn eten moet laten staan voor een melding hoor ik niemand en 'hoort dat erbij'.
Als de brandweer of ambulance dat doet dan is dat heel logisch, zij moeten immers snel wegkunnen.
Maar de loodgieter, vertegenwoordiger, aannemer doet dat ook tijdens het werk met de auto van de baas.
En ja ik weet het ik wordt van belastinggeld betaald. Ook van dat wat van mijn salaris wordt ingehouden.
Maar wie denkt men betaalt de auto van de loodgieter, vertegenwoordiger, etc?
Ook die klant van die loodgieter, vertegenwoordiger etc. En dan hoor ik niemand uit zijn klantenkring.
Erger nog: die loodgieter, vertegenwoordiger etc. gaat er nog mee op vakantie ook!
Dat hoef ik niet te proberen. Als ik 'mijn wijk' uit rij kijkt BigBrother mee en wordt ik subiet teruggeroepen.
Als ik iemand bekeur of aanspreek voor de gereden snelheid en ik vraag: hoe hard reed u? Dan weet men het niet.
Als ik dan vraag: hoe hard mag u hier? Dan weet men dat ook niet. Vreemd.
Maar waarom? Omdat het gros op de automatische piloot rijdt in plaats van te kijken naar verkeersborden.
Of zit te kleppen met de bijrijd(st)er, zoniet op de TomTom zit te staren en dat terwijl dat ding tegen JOU praat.
Voor gesprekken die niet lekker lopen:
En de agent wordt te pas en te onpas als innaar van rijksgelden gezien en moet dat te pas en te onpas aanhoren.
Mijn reactie? Zegt u dat ook bij het afrekenen als u uw sigaretten/fles Wisk(e)y koopt? Of als u gaat tanken?
Het is immers net zo goed UW keuze om niet op te letten en een overtreding te begaan, als dat het uw keuze was te gaan roken/drinken/tanken.
En voor die enkeling die zich echt vergist: het gaat niet om het waarom de overtreding werd begaan maar OF de overtreding werd begaan.
Maar ik blijf stellig overtuigd dat het gros zich niet vergist maar domweg niet actief met het verkeer bezig is als dit wel zou moeten.
En als men mij zegt in een bekeuringsgesprek: je zit zeker nog niet aan je quotum?
Dan is mijn antwoord: Jahoor, is spaar nu voor extra vrije dagen.
En als men mij vraagt: krijg ik geen waarschuwing?
Dan zeg ik vaak: Jawel, die heeft u al gehad.

Die staat op die paal, op zo'n bord met een rode rand, maar die zag u niet.
PA1BEN schreef:Gelijk denk ik dat bovenstaande niet gauw zal gebeuren. Want als je als medeweggebruiker ziet hoeveel mensen er tijdens het rijden nog met een telefoon aan hun oor rijden, hun veiligheidsriem niet gebruiken of de ter plaatse geldende maximum snelheid als minimum snelheid opvatten, dan valt er voor de overheid nog veel te verdienen.
Een reactie naar mijn hart. Iedereen weet dat in Nederland de boetes extreem duur kunnen zijn. Maar dagelijks zie ik mensen niet handsfree bellen. Men doet gewoon.
En het extreem duur zijn in Nederland valt ook mee. Het buitenland heeft ook niet stilgestaan. Alleen wel voor andere feiten/overtredingen.
Ik schrijf met gemak 1 prent per uur (doe ik niet maar zou dat makkelijk en oprecht kunnen doen).
En als ik meedoe aan een verkeerscontrole dan heb ik in een uur genoeg voor de rest van de maand.
En in die rest van de maand haal ik met gemak de rest van het jaar.
Een agent die zegt dat ie zijn quotum niet kan halen is een luie donder of weet niet wat verkeersovertredingen zijn of loopt met zijn hoofd in de wolken.
PA1BEN schreef:Ook ergernissen, zoals parkeren op een kruising zodat je nauwelijks de bocht om komt, fietsen op het voetpad of permanent de aanhangwagen voor de deur parkeren, zijn zaken waar van mij best wel wat meer aandacht aan gegeven mag worden.
Nog zo'n mooie: de kruising vrijhouden.
Iedereen ergert zich dood als zijn licht op groen springt en de kruising staat vol met verkeer op de kruisende weg.
Maar wat doet men vervolgens zelf zodra men 10 meter verder MIDDEN OP DE KRUISING KOMT: de kruising blokkeren.
Dus wat doet degene links van je evenlater als hij groen licht krijgt.
Stom hè?
Of klagen dat het zo gevaarlijk is bij de school van hun kind. En als de politie dan controleert dan blijken het de eigen moeders en vaders te zijn.
Maarja, die mogen dat. Het is toch HUN school. En zij hebben haast. Zij moeten werken (mijn salaris verdienen, u weet wel).
Dan moet de politie echte boeven gaan vangen.
PA1BEN schreef:Zo is er hier in de buurt een dorp, Oudelande, waar al enkele jaren een proef gaat met 'geen verkeersborden in het dorp'. Je wil niet weten hoe de mensen hun auto's daar parkeren. Ik zou niet graag 's avonds na zessen met een wat grotere wagen dan een personenwagen door dat dorp willen rijden.
Simpele oplossing: pot gele verf en de stoeprand geel verven of een zonebord plaatsen en een blauwe streep dwars over de weg.
Een gewetensvraag:
Stel er staat een flitskast langs de weg en je weet het maar let niet op en klats. Geflitst.
Wat denk je dan: "Ik zal een smoes verzinnen" of "Stom van mezelf dat ik niet oplette" ?
Maar als er een agent naast je auto komt staan die zegt "U reed te hard"... dan regent het wel excuses. Raar toch?