Pagina 1 van 2

Mijn eerste

Geplaatst: 20 aug 2013, 00:28
door Ed Vissers
Dit was mijn eerste gemotoriseerde tweewieler. Bij elkaar gespaard met krantenwijken, vakantiebaantjes (bollen pellen) etc. Koopprijs destijds (1972) fl. 700

Op de foto natuurlijk niet de mijne, maar ik had er net zo één :) in dezelfde kleur.

Afbeelding

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 20 aug 2013, 10:56
door Stephan
Da's ook toevallig. Ik had begin jaren negentig precies dezelfde, maar dan iets donkerder groen. Zelfde bagagerekje en 'varkenssnuit'. Ik had er alleen een niet-originele vierkante koplamp op zitten. Een CS50, ook wel 'Boswachter' (type 517) genaamd, met geforceerde luchtkoeling en handversnelling. Toen voor een prikkie gekocht en voor een habbekrats weer de deur uit gedaan. Nu zijn ze veel geld waard.

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 20 aug 2013, 11:02
door Hans van D
Een koplampmet luchtkoeling? :wn1

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 20 aug 2013, 12:22
door Marcel
Eind jaren tachtig na het behalen van mijn rijbewijs kon ik een XV 920 overnemen van een vader van een vriend.
Vier jaar met plezier op gereden en toen verkocht vanwege de aankoop van een eigen appartement.

Motor had wel problemen met de startmotor. De binnenkrans van de vertraging ging meedraaien in het huis van de startmotor waardoor de startmotor wel draaide maar er geen kracht overgebracht werd op de krukas/versnellingsbak. Na veel gedoe uiteindelijk 3 pennetjes in de krans gejast en toen was het probleem verholpen :D .

[Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Motor had dezelfde kleurstelling als hierboven getoond. Grijze tank met zwart stuk en een rode bies. Motor had ook van die viekante koffers inclusief een topkoffer en een scherm.

Alleen jammer dat ik er in de eerste week al mee onderuit ging :(
Er waren toen nog geen wegmarkeringen met antislip dus bij regen waren die spekglad.

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 20 aug 2013, 14:51
door PA1BEN
De Zündapp KS100 Typ 514-320 met kenteken VE-10-20, was mijn eerste motorfiets.

Augustus 1965 gekocht bij Het Motorpaleis, Mariniersweg te Rotterdam voor 1438,50 gulden.
Maart 1967 bij Motorhuis Safe, Brielselaan te Rotterdam voor 750 gulden en met bijbetaling van 4334 gulden, ingeruild voor een BMW R69/S.

De belangrijkste gegevens uit het in mijn bezit zijnde instructieboekje zijn;
Cilinderinhoud: 98 cc
Vermogen: 8,2 pk
Boring/slag: 50 / 50 mm
Toerental: 6340
Motortype: 2-takt
Tankinhoud: 12,5 Liter
Verbruik: 3,3 L / 100 km
Dynamo: 6 V / 34 W
Leeggewicht: 89 kg
Totaalgewicht: 250 kg
De geadverteerde snelheid in de folders was ±88 km/u)

Het eerste jaar hoofdzakelijk gebruikt om tussen Rotterdam en Zwijndrecht te pendelen.
En in het weekeinde in Rotterdam de verschillende motorfietswinkels afrijden om andere motorrijders te ontmoeten, hun motorfiets te bewonderen en nieuwtjes uit te wisselen.
Zo gingen we elke zondag met een stuk of vijf motoren naar Motorhuis Safe, Brielselaan - Het Motorpaleis, Mariniersweg - Breeman (BMW), Oostzeedijk en Willy van Gent (Moto Guzzi), Bergweg. Je zou kunnen zeggen dat het de toenmalige versie van de toerritten van de HDC van tegenwoordig waren.

Bromfietsen had je in die tijd hoofdzakelijk in drie smaken, je reed Puch (met hoog stuur), Kreidler of Zündapp. Andere merken werden met de nek aangekeken.
Met mijn Zündapp KS100 kon ik bij de twee andere kampen geen kwaad doen en uiteraard moesten alle beweringen, over hoe snel en krachtig mijn Zündapp wel niet was, in de praktijk bewezen worden. Mijn KS100 met duopassagier, tegen een Kreidler of Puch zonder extra passagier, meestal bleef ik ze ver voor.

Maar na het eerste jaar werd het een uitdaging om ermee te rijden. Met wegrijden teveel gas geven en de motor sloeg af. Maar soms was er nog genoeg toerental over om net voor het helemaal stilvallen toch weer aan te slaan en werd je op een ongewenste wheely getrakteerd.
Ook had de motor de neiging vast te lopen, maar na afgekoeld te zijn kon je weer verder rijden.

Behalve de technische uitdaging om er mee te rijden was het ook een uitdaging om, zonder door de politie aangehouden te worden, van de weg gebruik te maken.
Ik kan mij herinneren dat ik op de Groene Hilledijk in Rotterdam door de politie aan de kant werd gezet omdat ik 'te veel midden op de weg' reed, ik moest dichter langs de geparkeerd staande auto's rijden.
Rijden op de rijksweg was ook een uitdaging. Met wat rugwind kon het gebeuren dat je op de rijksweg een auto inhaalde. Grote hilariteit bij de medeweggebruikers, een (opgevoerde) bromfiets op de rijksweg, dat had men nog nooit gezien.

Foto's heb ik er nooit van gemaakt, daarom maar een plaatje van internet.
Afbeelding

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 20 aug 2013, 20:07
door Cor
Mijn eerste 2wieler was een Batavus brommer die ik van mijn oudere broer kon overnemen (achteraf voor te veel geld), vervolgens een Mobylette met problemen. Mijn eerste motor was een Yamaha XV535 die ik later aan de 1e eigenaar terug heb verkocht.
:b

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 21 aug 2013, 18:46
door Ed Vissers
coenox schreef: Maar mijn eerste motor was een Honda CX500
Ook mijn eerste motor was een CX500 met een Jos Schurgers stuurkuip. Gekocht rond 1983. Een jaar of 3 mee gereden. Een prima motor :)

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 21 aug 2013, 19:23
door Hennie
Mijn eerste gemotoriseerde tweewieler was een Mobylette. Niet dat mode-mobyletje dat rond 1960 op de markt werd gebracht. Ik was 15 en stalde hem om de hoek daar mijn ouders het niet mochten weten.
Na 16e verjaardag een Tomos. Helemaal opgeknapt en daarna helaas gestolen.
Toen kreeg ik van mijn vader een Kreidler die ruim 80km p/uur liep (maar dat wist hij niet!)
Na behalen autorijbewijs geen bromfiets meer aangeraakt.
Nu enkele maanden geleden m'n eerst motor aangeschaft! Daarna bijna geen auto meer aangeraakt!!
Hennie

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 22 aug 2013, 10:36
door stxrider
Mijn 1e was een Puch met zo'n hoog stuur. Daarna nog een Yamaha RD50.
  • Toen overgestapt op een Honda CBX550F2
    Afbeelding
Na deze begon mijn Pan European tijdperk met de ST1100 ABS/TCS uit 1992, 3 jaar voor gespaard......
Waren dure motor toen, nu nog ;) .
  • Afbeelding

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 22 aug 2013, 14:08
door MaHeDu
De mijne was een Honda SS50 uit 1973. Een viertakt motortje waarbij als je de onstekingstijd aanpaste de brommer zomaar 10 km per uur harder liep.

Deze destijds gekocht bij Gaartman aan de Molenstraat in Apeldoorn voor fl. 450,--. Gaartman was een hondadealer (bromfietsen en motoren) en een begrip in de regio. Erg jammer dat deze zaak niet meer bestaat.

Afbeelding

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 22 aug 2013, 21:26
door henkbontekoe
Mijn eerste gemotoriseerde tweewieler was een Berini bromfiets M21 met een rechte tank, zonder versnellingen die aangefietst moest worden. Mijn eerste motor een NSU Max, 250 cc bj. 1959. Topsnelheid 125 km/u.

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 22 aug 2013, 22:43
door Frank
Mijn eerste gemotoriseerde vervoermiddel was een Puch Maxi, die iets harder liep dan mocht! Een vriend van mij had een Yamaha shopper schakelbrommer en wilde graag met mij ruilen. Overleg met onze ouders en we ruide onze brommers.

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 23 aug 2013, 11:12
door Hans V.
Nadat ik op 14- en 15-jarige leeftijd de kunst van het bromfiets rijden had geoefend op vader's Solex, had ik vanaf mijn 16e verjaardag de eerste eigen gemotoriseerde tweewieler; de onovertroffen Union Superstrada, door mijn toenmalig vriendinnetje al gauw voorzien van de bijnaam "het smerig groentje".
Het Sachs-motortje is diverse keren helemaal uit elkaar geweest, maar altijd kreeg ik hem (gelukkig) weer vlot aan de praat.

Afbeelding

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 23 aug 2013, 13:47
door MrRiP
mijn eerst brommer en de 2de ook waren een Honda SS50 een gele en rode helaas beiden in de prak gereden
toen geroepen dat ik nooit weer op 2 wielen ging rijden tja zeg nooit nooit blijkt nu weer eens
me eerst motorfiets was een Yamaha XS650

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 23 aug 2013, 17:29
door Hans van D
Mijn eerste brommer was een puch met een rechthoekige tank waarop de budysit aansloot. De tweede was een kreidler. Ook met een doorlopende tank.
Die ruilde ik vervolgens voor een 125 cc bmw, een oude leger- of politiemotor met een zweefzadel.
Hierop heb ik zo' n 5 maanden gereden tot de versnellingsbak het begaf. Helaas, toen niet toegekomen aan een rijexamen.
Vervolgens een autootje en tenslotte in 2010 een motor.
Geen echt enerverende ervaring met tweewielers. :wn1

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 23 aug 2013, 21:50
door jack-f
Ik denk dat ik eenzelfde Puch had als eerste gemotoriseerde tweewieler als Hans van D. Rechthoekige tank, 2 versnellingen en kleine gereedschapkastjes aan de zijkant van het achterspatbord. Type Puch VS 50 de Luxe Sport. Hier toch vanaf mijn 16e tot mijn 22 jaar op gereden op het laatst zelfs even voor woon- werk verkeer. Toen snel het autorijbewijs gehaald en pas twee jaar terug het motorrijbewijs. Hoe stom kun zijn, maar ja, je ouders op je 18e jaar wilde niets van een motor weten. :apl

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 23 aug 2013, 23:48
door Koen
Mijn eerste eigen gemotoriseerde tweewieler is mijn huidige Deauville 650 uit 2001 :)
Hiervoor zeer kort op de Kawasaki GPZ500S van m'n broer gereden, maar toen deze na 3 weken in de kreukels lag (net als ikzelf overigens) ben ik tijdens het revalideren op zoek gegaan naar een eigen motor. Dat werd dus mijn Deauville.

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 24 aug 2013, 12:57
door Henk Engberts
In mijn jeugd geen gemotoriseerde tweewielers in bezit gehad. wel eens gereden op een Zundapp waar de bediening van de versnellingen aan het linker handvat zatten. deze was een goede vriend van mij. Mijn eerste is nu dus mijn groene Honda NT650N Deauville van bouwjaar 2001.

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 24 aug 2013, 15:21
door Nicolette Steegeling
Mijn eerste was een Kawasaki KE 175 bouwjaar 1982. Dit was een off road motortje met een kick start. Onzettend stoer ding.

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 24 aug 2013, 15:55
door Hans V.
Zou me niks verbazen als we die Kawa binnenkort te zien krijgen . . . :lol: :lol: :lol:

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 24 aug 2013, 19:14
door Koen
Nicolette Steegeling schreef:Mijn eerste was een Kawasaki KE 175 bouwjaar 1982. Dit was een off road motortje met een kick start. Onzettend stoer ding.
Foto! Foto! Foto!

:tg

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 24 aug 2013, 19:18
door Hans V.
magazine!
:)

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 05 sep 2013, 18:37
door Stephan
Met het zoeken naar foto's van al mijn voorgaande motoren voor in een ander topic, kwam ik ook nog toevallig een foto van een van mijn vorige brommertjes tegen; een Yamaha FS1.

Afbeelding

Dit was mijn laatste brommertje, voordat ik op de motor overstapte. Daarvoor heb ik een Puch Maxi Special, een Zundapp CS50 en deze Yamaha FS1 gehad.

Edit: Oh nee, wacht ik vergeet er nog een. M'n laatste brommer was een Vespa PK50. Die was van een pizza-koerier geweest en helemaal afgeragd. Ik heb 'm vervolgens helemaal gestript en opnieuw opgespoten. Op de foto moest het voorspatbord nog gebeuren overigens.
Afbeelding
Foto is met mijn kleine neefje erbij, inmiddels ook al 18 jaar.

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 05 sep 2013, 22:20
door jan v
komt me bekend voor een yamaha heb ik ook gehad :up :up
geen foto meer van jammer.

gr jan

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 07 sep 2013, 07:00
door takeldoos
mijn eerste was een puch maxi op 8 jarige leeftijd maar al gauw over gestapt op een suzuki rm 80 crossmotor en daarna volgde nog veeeele motoren had er op een gegeven moment 7 in de garage staan,waarbij ik nu nog spijt heb dat ik ze heb weggedaan des tijds,en nu braaf op een st1300 :up

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 08 sep 2013, 18:54
door lexter
Zucht......wat een nostalgie...kan en wil niet achterblijven.....dus even een brommer biografie. :mrgreen:
Mijn eerste brommer was een Zundapp CS50, boswachtertje. Overgespoten in bordeaux rood metallic.
(foto heb ik nog ergens..) Daarna een GTS 50 (LUVRO editie) en daarna een KS 50 (type 529). Na mijn autorijbewijs gehaald te hebben, heb ik die verkocht. Enkele jaren later weer een Puch Maxi aangeschaft voor woon werk verkeer, (verzekering voor schakelbrommers was toen erg duur..) later weer een KS 50 (540).Daarna heb ik een Flandria Kingline gerestaureerd, En in 1995 met enkele enthousiastelingen de V.O.C opgericht. (Vroomshoopse Oldtimer Club). hiervan ben ik natuurlijk nog steeds lid. Ik heb nog enkele restauratie projecten gedaan en de laatste daarvan heb ik nog steeds. Een GTS 50 (540) van bouwjaar 1984, helemaal opnieuw gerestaureerd. Dit is één van de allerlaatste echte Duitse Zundapps die nog gebouwd zijn. Foto's staan hier ergens op het forum.
Na twee Peugeot Elyseo's te hebben gehad, voor woon werk verkeer, een nieuwe Kymco Grand Dink gekocht. Erg mooi ding(K)! Deze heb ik ingeruild op mijn huidige liefde...De Deauville... :up

't Was een heel verhaal niet..? :roll:

Groet,
Alex

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 08 sep 2013, 18:58
door Ed Vissers
Dat van die Zündapps spreekt mij natuurlijk erg aan :)

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 08 sep 2013, 19:01
door Ed Vissers
T oale kreng ;)

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 08 sep 2013, 19:09
door lexter
Klopt Ed.... :D

Dat van die Zundapps....Ik heb ook nog een gifgroene Kreidler gehad, een RMC van 1981 of zo....
Dat was ook een erg fijne brommer....(zucht...)

Groet,
Alex

Re: Mijn eerste

Geplaatst: 08 sep 2013, 19:11
door Ed Vissers
Die goede oude tijd Alex :)

Als ik er ooit nog eens aan toe kom.. Lijkt me wel gaaf weer eens een Zündapp in de stal te hebben staan.