het rijden in een groep
Geplaatst: 26 okt 2013, 08:12
even nog een stukje gevonden over het rijden in een groep op internet:
Sommige mensen vinden het heerlijk in een groep te rijden, anderen moeten er absoluut niets van hebben. Rijden in een groep kan de ervaring van je leven worden, en hechte vriendschappen kunnen erdoor ontstaan. Maar net zo makkelijk kunnen vriendschappen hierdoor verpest worden. Zo gauw je in een groep gaat rijden kom je namelijk in een complex sociaal systeem van gedragingen terecht. In je eentje hoef je alleen maar rekening te houden met jezelf. Je gaat in een positie rijden waardoor je je zichtbaarheid vergroot, geeft gas wanneer je dat wilt, remt zo hard als je wilt en haalt in als je er zin in hebt. Wanneer je echter in een groep rijdt, komen er in een keer heel wat meer dingen op je af. Omdat elke motor in de groep net zo flexibel en wendbaar is als de jouwe, moet je je aanpassen en weten wat de anderen doen. In een groep verlies je veel van de vrijheid die het motorrijden zo leuk maakt.
In een groep rijden vereist concentratie en discipline. Ook is het vermoeiend. Je waant je ten onrechte vaak veilig in een groep. Gevaar schuilt in het verslappen van je concentratie door het volgen van het wiel voor je. Door niet voldoende afstand te bewaren komt het snel tot botsingen, bijvoorbeeld als iemand plotseling besluit af te remmen om benzine te gaan tanken. Door veelvuldig te remmen breng je de stabiliteit van de hele groep in gevaar, doordat degenen achter je ook geneigd zijn te remmen als ze remlichten zien branden. Te snelle acceleratie heeft hetzelfde effect als remmen wanneer je plotseling het gas los moet laten.
Deelnemers aan een konvooi mogen zich niet op een vrije tocht instellen, iedereen blijft voor zijn eigen veiligheid verantwoordelijk. Steeds zul je merken dat ongeduldige automobilisten zich tussen de groep willen dringen, waarbij er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
In grotere groepen wordt het voor de laatste rijder echt moeilijk de groep bij te benen door het zogenaamde harmonica-effect. Achter in het konvooi rijdt men sneller dan voorin. Bij 20 motoren kan dit zo'n 20 km/h schelen! Wordt voorin niet harder dan 40 gereden, achterin snel 50. Rijdt men voorin 60 of 70, dan is het achterin flink aanpoten. Het harmonica-effect kun je verminderen door allemaal precies dezelfde afstand aan te houden en geconcentreerd te rijden. Maar bij langere ritten met veel stoppen en afslaan zal het effect goed merkbaar zijn. Beter zou het zijn in verschillende groepjes van niet meer dan zes rijders te rijden. Wordt de groep groter, dan raak je elkaar snel kwijt.
Controleer altijd goed je achteruitkijkspiegels; wat doet degene achter mij? Heeft hij die onoverzichtelijke bocht gevonden? Moet hij plotseling stoppen? Zie je in de spiegel van de schuin voor je rijdende motorrijder zijn gezicht, dan weet je dat de afstand goed is en dat hij jou ook kan zien. Elke konvooideelnemer is voor het meekomen van zijn rechtstreekse volgeling verantwoordelijk. Verliest hij hem, dan moet hij zich laten terugvallen of zelfs stil gaan staan. Als iedereen zich aan deze regel houdt, heeft het tot voorin effect. Alleen zo kan het konvooi van achteren naar voren afgeremd worden en wordt verhinderd dat de groep zich splitst. Verlies je je volgeling toch uit het oog, blijf dan staan als van de ingeslagen weg afgeweken moet worden. Houd voor de kruising stil. Voor alle navolgende rijders geldt: altijd op de ingeslagen weg blijven, niet afslaan, tot de groep weer compleet is.
Sommige mensen vinden het heerlijk in een groep te rijden, anderen moeten er absoluut niets van hebben. Rijden in een groep kan de ervaring van je leven worden, en hechte vriendschappen kunnen erdoor ontstaan. Maar net zo makkelijk kunnen vriendschappen hierdoor verpest worden. Zo gauw je in een groep gaat rijden kom je namelijk in een complex sociaal systeem van gedragingen terecht. In je eentje hoef je alleen maar rekening te houden met jezelf. Je gaat in een positie rijden waardoor je je zichtbaarheid vergroot, geeft gas wanneer je dat wilt, remt zo hard als je wilt en haalt in als je er zin in hebt. Wanneer je echter in een groep rijdt, komen er in een keer heel wat meer dingen op je af. Omdat elke motor in de groep net zo flexibel en wendbaar is als de jouwe, moet je je aanpassen en weten wat de anderen doen. In een groep verlies je veel van de vrijheid die het motorrijden zo leuk maakt.
In een groep rijden vereist concentratie en discipline. Ook is het vermoeiend. Je waant je ten onrechte vaak veilig in een groep. Gevaar schuilt in het verslappen van je concentratie door het volgen van het wiel voor je. Door niet voldoende afstand te bewaren komt het snel tot botsingen, bijvoorbeeld als iemand plotseling besluit af te remmen om benzine te gaan tanken. Door veelvuldig te remmen breng je de stabiliteit van de hele groep in gevaar, doordat degenen achter je ook geneigd zijn te remmen als ze remlichten zien branden. Te snelle acceleratie heeft hetzelfde effect als remmen wanneer je plotseling het gas los moet laten.
Deelnemers aan een konvooi mogen zich niet op een vrije tocht instellen, iedereen blijft voor zijn eigen veiligheid verantwoordelijk. Steeds zul je merken dat ongeduldige automobilisten zich tussen de groep willen dringen, waarbij er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
In grotere groepen wordt het voor de laatste rijder echt moeilijk de groep bij te benen door het zogenaamde harmonica-effect. Achter in het konvooi rijdt men sneller dan voorin. Bij 20 motoren kan dit zo'n 20 km/h schelen! Wordt voorin niet harder dan 40 gereden, achterin snel 50. Rijdt men voorin 60 of 70, dan is het achterin flink aanpoten. Het harmonica-effect kun je verminderen door allemaal precies dezelfde afstand aan te houden en geconcentreerd te rijden. Maar bij langere ritten met veel stoppen en afslaan zal het effect goed merkbaar zijn. Beter zou het zijn in verschillende groepjes van niet meer dan zes rijders te rijden. Wordt de groep groter, dan raak je elkaar snel kwijt.
Controleer altijd goed je achteruitkijkspiegels; wat doet degene achter mij? Heeft hij die onoverzichtelijke bocht gevonden? Moet hij plotseling stoppen? Zie je in de spiegel van de schuin voor je rijdende motorrijder zijn gezicht, dan weet je dat de afstand goed is en dat hij jou ook kan zien. Elke konvooideelnemer is voor het meekomen van zijn rechtstreekse volgeling verantwoordelijk. Verliest hij hem, dan moet hij zich laten terugvallen of zelfs stil gaan staan. Als iedereen zich aan deze regel houdt, heeft het tot voorin effect. Alleen zo kan het konvooi van achteren naar voren afgeremd worden en wordt verhinderd dat de groep zich splitst. Verlies je je volgeling toch uit het oog, blijf dan staan als van de ingeslagen weg afgeweken moet worden. Houd voor de kruising stil. Voor alle navolgende rijders geldt: altijd op de ingeslagen weg blijven, niet afslaan, tot de groep weer compleet is.