Tot zover de BMW

Over het motorblok en wat daarmee samenhangt (inclusief uitlaat)
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Zondag wordt de motor naar Antwerpen gebracht en wordt ie stante pede opengelegd. Foto's volgen.

Hoe het dan verder loopt: geen idee. :wn1
Morgen wat uitstekende delen demonteren zodat ie op zeker in een VW Transporter past.

Dat je zo blij kunt zijn met een motor in baklappen :| :apl
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Van die blijdschap is inmiddels weinig meer over :sh :| :ah
Laatst gewijzigd door BertG op 30 jun 2014, 02:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Stephan »

Wow, dat ziet er duur uit, Bert. Sterkte met de reparatie. Hopelijk valt de rekening mee!
...back in town! :up
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Dank. Alleen onderdelen € 600-700,-
Laatst gewijzigd door BertG op 30 jun 2014, 02:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jan v
Honda NT700VA
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2011, 22:39
Locatie: assen

Re: Tot zover de BMW

Bericht door jan v »

Bert ziet er niet best uit wat een puinzooi :sh
sterkte met het herstel en dat het nog maar een beetje meevalt

gr jan
nc 750
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Tot zover de BMW

Bericht door ikkieman »

Gadverpielekes. Da's niet goed, Bert. Succes!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Geert »

Dat is erg balen Bert,
Succes met de reparatie van je motor.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Marcel »

De cylinderwand is ook flink beschadigd zo te zien.
Geen goede beurt van meneer BMW. :sh
Succes met het herstel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
coeny

Re: Tot zover de BMW

Bericht door coeny »

Of je nou een BMW of een jap hebt je moet er ook een beetje geluk
mee hebben.
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Dit was één (van meerdere) kinderziekte(n) van deze modeljarenreeks.
Aangezien BMW ipv kleur te bekennen telkens de toleranties voor garantie aanpast waarbij iets binnen of buiten de garantie valt blijven kinderziekten in omloop.

Een andere is het lager van het cardan. Door brakke kwaliteit van inmeten van shimmerringen krijgt het lager speling.
Daardoor slijten de tandwielen. Dat slijpsel werkt als polijst- of slijppasta.
Het één versterkt het ander.

Sommigen zijn al aan hun derde of vierde cardan toe.
Eerst moest er olie in voor het leven, toen moest er olie periodiek ververst worden.
Eerst met een hoeveelheid van 220ml, toen 180ml nu is 150 voldoende.
Meer olie is meer druk waardoor keerringen niet heel blijven.

Idem de uitgaande as van de versnellingsbak naar de koppeling. Deze is gewoon een halve cm te kort.
Daardoor komt er meer druk op de tanden (splines) vh tandwiel van de as die in de koppeling steekt.
Kijk hier: http://www.youtube.com/watch?v=Jx3e0gqzylY?t=1m40" opent="in(nieuw);venster;
Kijk hier: http://youtu.be/6FOsdfnv9Kc?t=2m7s" opent="in(nieuw);venster;

Nog een voorbeeld:
Spaakvelgen raakten uit het lood. BMW verkondigde dat ze gratis (onder garantie) mochten worden vervangen als ze buiten een bepaalde tolerantie vielen.
Totdat men erachter kwam dat het uit de klauwen liep.
Toen werd niet het productieproces aangepast maar de tolerantiewaarde (in negatieve zin) aangepast.
Je kunt je afvragen wie eerst bedacht dat de tolerantie afdoende zou zijn. De techneuten of de boekhouder.
En wie er in paniek raakte toen de claims stegen en dus afkondigde dat de tolerantie aangepast moest worden.
Ik weet wie die strijd gewonnen heeft, en het was niet de techtneut.
Ik weet ook wie die strijd verloren heeft en dat was niet de boekhouder. Nee, dat was de klant.
En we hebben het bij een R1200GS over minstens €20.000,- investering door de klant.
Als je daar binnen twee jaar €12.000,- aan 'onderhoud' voor moet bijpassen heeft dat NIETS met pech hebben te maken.
Maar met garantie. De garantie dat het jou als eigenaar nog meer kost dan € 20.000,- aanschaf.


Daarentegen heb ik talloze 'jappen' versleten en gereden 'alsof ik ze gesloten had' en daar was NOOIT iets mee.
Wat ik mij herinner is een nokkenaskettingspanner welke is vervangen onder garantie.
En DAAR gaat het om: het mag best een keer stuk gaan maar vervang het onder garantie.

Zie Triumph met hun Explorer. De kleppen tikten overmatig (cambuckets).
Daarvoor werd een recall uitgeroepen. Bleek niet (lang) te werken.
Toen werd een andere kop ontwikkeld met betere klepseals (camseals).
Iedereen krijgt een nieuwe kop, motor wordt gratis gehaald en gebracht en de kop wordt vervangen EN een heel jaar extra garantie.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Tot zover de BMW

Bericht door ikkieman »

Da's dus de arrogantie van BMW tegenover het klantvriendelijke van Triumph. Ik kan het in m'n hoofd al wel voorstellen hoe het gegaan is bij de verschillende vergaderingen, maar ik zal jullie er niet mee lastigvallen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
PRE

Re: Tot zover de BMW

Bericht door PRE »

Ik vind BMW's erg mooi om te zien, dus blijf ik er naar kijken en verder niet...

Bij de motorzaak waar ik wekelijks over de vloer kom heb ik de afgelopen jaren zo verschrikkelijk veel specifieke BMW-ellende gezien (kapotte cardanklokken, lekkende keerringen, kapotte koppelingen, storende ABS-systemen, defecte versnellingsbakken etc) dat ik voorgoed genezen ben, het ging hier vaak om jonge of bijna nieuwe fietsen, errug droevig!

Dus voor mij alleen iets wat uit Japan komt.. :lol:
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Die filmpjes van Chris Harris zijn best grappig, als de aanleiding niet zo triest was.

Over de voortgang: de speling op de zuigerpen wordt eerdaags opgemeten en dat zal leidend zijn in de keuze om
a) een compleet vervangingsblok te nemen, of
b) alleen de rechter cilinder en zuiger.

Beide blijft spannend.
In geval van (a) weet je niet wat je koopt.
In geval van (b) weet je niet of alle slijpsel en troep uit het blok gespoeld is
en of de klap niet leidt tot vervolgschade.
Laatst gewijzigd door BertG op 07 dec 2013, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Koen »

Ik had afgelopen zaterdag een afspraak in Goes om te gaan proefrijden op 3 BMW's (K1200LT, K1200GT en R1150RT), door omstandigheden moest ik die afspraak afzeggen. Nu ik dit onderwerp zo eens doorlees twijfel :wn1 :cf1 ik behoorlijk of ik nog wel een nieuwe afspraak moet maken :uh ...

M'n Honda bevalt me prima :apl , over Yamaha en Kawasaki hoor ik ook goede :up verhalen qua service en garantie, maar over BMW zijn vooral heel veel negatieve :sh ervaringen terug te vinden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Whoow. Dat zul je moeten heroverwegen Koen. Die K serie schijnt onverwoestbaar te zijn.
Daar heeft BMW iets aan gedaan, ze bedachten de R1200. :mrgreen:

Lees je eens in op (K-)forums.
De K heeft een totaal ander blok en is uit een eerder tijdperk.
Zelfs de boxers uit de 1100 en 1150 series zijn beter dan de 1200.
Ook de latere 1200 werden steeds beter, met een uitzondering voor de cardans.
De mijne is van 2005-2007, een van de eerste ontwerpen. Daar zitten goede tussen en slechte.

Of ik alle slechte dingen (kinderziekten) op mijn exemplaar heb?
Ik heb mijn fair share wel gehad.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Ed Vissers »

De oude Kserie was ook onverwoestbaar. Soms kom je nog gave K1100LT's tegen met niet te veel km's. Die hebben bij politie en KMAR toch heel veel KM's probleemloos gereden.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
PRE

Re: Tot zover de BMW

Bericht door PRE »

Tot dat de keerring achter de koppelingsplaat lek gaat, dan moet je de complete achterzijde van de K demonteren om deze te vervangen... erg onnozel bedacht want als je dat zelf niet kan ben je een fortuin aan uurloon kwijt.. :shock:

De lekkage komt ook nog precies uit een gat die voor het achterwiel gepositioneerd is.. dus als je het niet in de gaten hebt ga je door je eigen olie onderuit.
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Zolang je dat met regelmatig controleren in de hand kunt houden...

Maar als, zoals bij mij, je klep een eigen leven gaat leiden, of je cardan, dan is dat pas het begin van destructie van de rest van je motor en wordt het serieus.
Een keerring op een lastige plek is vervelend maar daar is overheen te komen.
Dat schrijft geen blok af.
Laatst gewijzigd door BertG op 07 dec 2013, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Koen »

Ik zoek het toch iets recenter dan de "oude" K-serie, en als ik dan bijvoorbeeld het BMW tourforum doorlees dan hebben er best veel van de modellen 2001 tot 2004 problemen gehad met remmen, abs-pomp enz. Over de K1200GT is minder teug te vinden, maar het gaat mij er ook om hoe en fabrikant met zulke kinderziektes om gaat. Het lijkt erop alsof BMW vooral de gebruikers voor de sores en kosten laat opdraaien.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7266
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Frank »

Misschien een stomme vraag, maar waar staat die K voor???? :twisted:
(Praatcafe toch he!)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

De eerste lettercombinatie geeft het type (soort) motorblok aan:
de K staat voor een drie of vier cilinder in lijn, en de
de R, staat voor een boxermotor,
de F voor een staande cilinder.

Er wordt gezegd dat:
K staat voor Kompakt omdat de oorspronkelijke K modellen de motor in een ruimtebesparende wijze hebben gemonteerd (ook wel: die fliegenden Ziegelsteine/Stoeptegel).
R staat voor (Kraft)Rad (tot begin van de 80er jaren voor elke BMW motor gebruikt).
Na verschijnen van de K werd de R alleen nog voor Boxermotoren gebruikt.

De tweede lettercombinatie geeft de uitvoering van de motor (het model) aan:
GS voor Gelände Sport,
GSA voor Gelände Sport Adventure,
GT voor Grand Tourismo
LT voor Luxus/Tourer
R voor Road(?) / Roadster.
RS voor Reise Sport,
RT staat voor Reise Tourer (op z'n Duits) ook wel gekscherend Rentner Tourer (gepensioneerden Tourer),
S voor Sport
ST voor SportTourer (R1200ST)

ST voor Strasse (F650ST)*
CS voor ClassisSport (R100CS) of Scarver (F650CS)*
* 1 cilindermodellen gebruiken de F, wat voor Funduro zou staan.

Daar tussenin geeft het getal de cilinderinhoud aan.
Laatst gewijzigd door BertG op 04 dec 2013, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Catbustingdog »

De letter "K" vooraan in de naam van een BMW - motorfiets duidt er op dat die motorfiets een "4 - cylinder - in - lijn" motor heeft.
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

...dan vergeet je de K75 (C-RT-S) 3 cilinder modellen.

http://www.bmwk.nl/webPaginas/modellen/modellen.htm" opent="in(nieuw);venster;
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Catbustingdog »

Gelijk heb je alweer (gedeeltelijk)! Samen met de K1600 de uitzondering (die de spreekwoordelijke regel bevestigt) :cf1
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Het onderwerp veroorzaakt ook op het GS-forum enige reuring.
Nou stond mijn besluit al vast... maar mochten er twijfelaars zijn:

Zo plaatste iemand (niet ik) een link naar de youtubepagina van Chris Harris.
Hij blijkt een voormalig BMW dealer die nu nog alleen onderhoud doet aan BMW's.
En wel alleen aan BMW's van vóór 2004. Een weloverwogen en bewuste keuze.

Dat kun je lezen in het artikel waarnaar werd verwezen en is (in mijn ogen) erg treffend.
Net als onderstaand krantenartikeltje wat in het artikel wordt genoemd:
Afbeelding
klik voor vergroting

De vertaling van de reactie van BMW klantenservice:
Uw commentaar niet tegengesproken​​, BMW heeft geen systematisch probleem met de prestaties in een van onze producten.
De informatie die u heeft ontvangen van wederverkopers die u hebt gesproken is correct.
Echter, gezien uw bereidheid om onbevestigde en ongeloofwaardige informatie te geloven,
in plaats van dan de gekwalificeerde reactie van onafhankelijke wederverkopers, raden we u aan uw Triumph Trophy houden.
Het is een respectabel product.

Met vriendelijke groet, MC Customer Service, BMWNA (=BMW North America)
Laatst gewijzigd door BertG op 07 dec 2013, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
coeny

Re: Tot zover de BMW

Bericht door coeny »

Vroeger stond BMW bekend door betrouwbaarheid.
Om die rede kocht ik toen een BMW R850R.
Nou ik heb het geweten :sh .
Voor mijn nooit geen BMW meer.
De tijd dat BMW zo betrouwbaar was is allang voorbij.(alleen de prijs niet.)
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Marcel »

Hoe is het nu met de BMW?
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Die staat nog in Antwerpen.
Althans dat hoop ik. :D

Ik ben zoekende naar een beetje fraaie cilinder, zuigert en kop.
Had laatst iets op het oog in Berlijn.

Maar deze handelaar ketste af omdat, volgens hem, er twee typen zuigers zijn in die modelreeks (2004-2007).
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor(de).

Heb ook getwijfeld of ik een ander compleet blok zou wisselen voor de zekerheid.
Echter; het is geen frame waar je het blok IN hangt.
Het is alles demonteren wat aan je blok hangt en dan alles aan het andere blok monteren.
Dus eerst je blok op klossen, spanbanden om de cilinder tegen het kantelen en dan ALLES demonteren.
Inclusief: ABS-pomp, dynamo, versnellingsbak, koppeling, telelever (met voorvork), achterframe (met cardan).
Dus ook diverse pakkingen en vloeistoffen en keerringen.
Dat is me iets teveel van het goede.

Ik neem een gokje. I know. We'll see.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tot zover de BMW

Bericht door Cor »

Succes en toch maar fijne Kerstdagen en een rustig oud/nieuw toegewenst.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
BertG

Re: Tot zover de BMW

Bericht door BertG »

Dank je Cor.

25e vrij :et
26e 23:00-08:00
27e 23:00-08:00
28e 23:00-08:00
29e slapen (voor een deel van de dag)
30e vrij
31e 06:45-15:00
-=#*||*#=-
01e 06:45-15:00 :ah :shock:

Tot zover de prettige feestdagen ;) .

Volgend jaar iets meer op mijn strepen gaan staan.
Plaats reactie

Terug naar “Motorgedeelte”