Pagina 3 van 4

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 24 dec 2013, 20:04
door Koen
Bert,

Drukke dagen voor de boeg zo te zien. Maar (gelukkig?) niet de nacht van oud en nieuw, dat lijkt me zo ongeveer de ergste nachtdienst die je kunt hebben. Maar misschien vergis ik me.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 25 dec 2013, 00:36
door BertG
Tja dat ligt eraan Koen.

Als ik met O&N thuis ben ben ik constant nieuwsgierig hoe de dingen lopen 'op het werk'.
Ik ben bepaald geen feestjes- of familie mens. Ben het liefst op mezelf, noem het contactgestoord :tg

En ik heb twee honden die O&N redelijk trekken maar er niet echt enthousiast ervan worden.
Voordeel is dat het bij ons in de wijk en de straat erg rustig is wat betreft vuurwerk enzo.
Dus zijn we zowiezo met O&N altijd thuis.

Voeg daarbij dat mijn vrouwtje een ochtendmens is... en ik een nachtmens.
Dan is de verdeling snel gemaakt: zij thuis bij de honden en vroeg slapen en ik ga lekker werken.

Na twee jaar 'op de auto' met O&N heb ik het dit jaar van het toeval laten afhangen.
Wel kerst vrij gevraagd voor de schoonfamilie en de rest laten komen zoals het komt.

Dan is O&N 2x ochtend wel het ergste wat je kan overkomen :twisted:
Niet 'mogen' werken en toch vroeg op op nieuwjaarsdag.
Dan mis je zo'n beetje alles: de sensatie op het werk èn thuis omdat je vroeg 'moet' slapen en de volgende dag is alles voorbij en moet je werken. :D

Het voornemen is dat we dat volgend jaar beter plannen ;)

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 25 dec 2013, 00:40
door Koen
Da's een goed voornemen :)

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 30 dec 2013, 17:21
door bruur
Ik kan dat gevoel van vroeg moeten beginnen op 01-01.
Alleen beginnen de diensten bij ons al vanaf 4.30 uur.
Dit jaar ben ik gelukkig vrij vorig jaar had ik wel vroeg en dan heb je een hoop gezeur als je in de grotere steden komt.
Sterkte met je vroege dienst op 01-01.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 25 jan 2014, 19:37
door Mart Groenleer
De drukke dagen zijn al een tijdje voorbij, is er nog nieuws over de Blijf Maar Werken??
Gewoon belangstelling.

Groeten, Mart :brrr

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 26 jan 2014, 08:32
door BertG
Hij zit weer in elkaar. Maar staat nog steeds in Antwerp.
Tot de monteur en ik beide gelijktijdig even niets te doen hebben. :mrgreen:
Beide een zeer onregelmatig rooster. Misschien ergens komende week?!

En dan wordt ie hierheen getransporteerd. Want om nu gelijk 120 km te gaan rijden met een gemiddelde van ca. 100 km/uur :vrb
En dan diverse stukken zonder vluchtstrook zoals de Drechttunnel

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 26 jan 2014, 08:45
door Ed Vissers
Bert,

in ieder geval veel geluk met je herstelde motor. :up

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 26 jan 2014, 12:35
door Hans van D
Hopelijk diet hij het nu goed en blijft hij dat doen

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 26 jan 2014, 19:41
door ikkieman
Zo. Dan zit ie in ieder geval weer goed in elkaar voor de verkoop. Heb je al een idee van wat je na de BMW wil doen? Ik ving iets op van een Crosstourer, of ga je dan eerder voor een Explorer?

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 26 jan 2014, 22:44
door BertG
Dat is mijn shortlist.

De CT had 3 pro's:
-Honda kwaliteit
-weer mijn oude vertrouwde Honda Dealer als leverancier/onderhoud (Overkamp te Delft)
-de camouflagekleur

En 1 grote con:
Erg fantasieloos en saai ontwerp (persoonlijk)

Nu heb ik gehoord dat die camouflagekleur in Nederland niet geleverd gaat worden.

Ik volg ook al tijden het TEX forum.
Ik vind hem gruwelijk mooi. Net als bij de GS: je vindt hem mooi of spuuglelijk.
Vooral in de matgroene kleur.

Nu had de TEX wat kinderziekten:
-uitvallen met een foutcode en soms na een tijdje pas weer te starten.
-rammel vanuit net blok

Dat eerste leek opgelost met ander busjes op de klepstelen.
Was het niet. Het waren de klepzittingen. Alleen een andere kop op het blok bleek de oplossing.
Dit werd gratis opgelost met een jaar extra garantie.

Het tweede leek een probleem van de ThrottlePositioningSensor (Gasklepsensor).
Deze werd gratis vervangen. Leek te helpen maar storing bleef voorkomen.
Blijkt nu in de hardware icm software van de ECU te zitten. Alleen vervangen van de ECU schijnt te werken.
Ook dit wordt gratis opgelost.

Het hebben van een technisch probleem is vervelend maar als het erkend wordt dan geeft dat wel (financiële) rust.

Laat ik eerst de GS maar eens thuis hebben en gereden hebben om te horen of, en ervaren en hoe, het rijdt.
Misschien rij ik hem op misschien ruil ik hem in...

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 16 feb 2014, 18:01
door Ed Vissers
Bert,

heb je je motor al weer "voor de deur"?

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 16 feb 2014, 19:48
door BertG
Ja, sinds een week.
Heb meteen een kabelboom verwijderd van een 'Chatterbox' systeem (koppelt intercom/portofoonset aan GSM en Navigatie)
De PTT schakelaar zat aan de spiegel en die waren eraf gegaan voor het vervoer in een busje.
Dat werd een flinke klus omdat het kastje achter onder de bagagedrager zat en de kabelboom ongeveer elke 5 cm. met tieraps was vastgemaakt.
Hij is tussen de regenbuien door weer in elkaar gezet. Die aanbouw als motorstalling moet er echt gaan komen.

Dit weekend zou ik dan na het poetsen echt gaan rijden.
Heb er door privé omstandigheden (dit weekend ontstaan) niet mee kunnen en willen rijden.
Mijn hoofd staat er door die omstandigheden even niet meer naar.

Sorry. Maar dat herstelt zich wel weer, heeft even tijd nodig :cry: .

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 16 feb 2014, 21:13
door ikkieman
Doe maar rustig aan. De tijd zal het leren.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 mar 2014, 18:46
door BertG
Ik was jullie nog wat 'verschuldigd' :en1

Inmiddels zo'n 70 km gereden en het spul is nog heel. :D
Hooguit een iets luider kleppenspel op rechts of het is omdat mijn hersenen verwachten dat daar mogelijk iets gehoord moet worden. :D
Misschien nog even nastellen? We zullen zien.

Waarom maar 70 km zul je denken?
Omdat mijn tank toen leeg was en ik thuis nog een jerrycan had staan die ik voorafgaand aan het transport voor reparatie had afgetapt.
Die wilde ik eerst kwijt uit mijn berging. En daarna regende het weer :cf1

Ik poets nog even door en blijf nog even rondjes rijden. 8)

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 mar 2014, 19:53
door Marcel
Eind goed al goed, hopelijk.
Of verlaat de BMW toch het pand via de zijdeur?

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 03 mar 2014, 23:30
door BertG
Je denkt toch niet dat ik voor mezelf aan het poetsen ben? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 04 mar 2014, 21:06
door ikkieman
Dus er staat een GS te koop... Ik zal het doorgeven aan m'n stiefvader. Die vindt een GS ook geweldig mooi.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 04 mar 2014, 21:09
door PRE
Consumer Reports, het legendarische tijdschrift van het Consumer Reports National Research Center dat al vanaf 1936 producten test, heeft voor het eerst de betrouwbaarheid van motoren bekeken.

Het onderzoek vond plaats onder 4680 motoren, in het bezit van lezers van het blad, in de bouwjaren 2009 t/m 2012. Uit het onderzoek bleek Yamaha de betrouwbaarste met 10 noodzakelijk reparaties.

De plaatsen twee en drie waren voor Kawasaki en Honda. Met een BMW en Harley-Davidson was meer aan de hand dan met een Japanse motor.

Meer dan 30% van de inzendingen betrof een BMW en merken als Triumph en Suzuki werden niet meegenomen in het onderzoek vanwege te weinig inzendingen waarop een conclusie kon worden gebaseerd.

Bron: http://www.anwbmotor.nl/nieuws/een-yama ... an-een-bmw" opent="in(nieuw);venster;

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 04 mar 2014, 22:34
door BertG
Het onderzoek vond plaats onder 4680 motoren, in het bezit van lezers van het blad, in de bouwjaren 2009 t/m 2012.
Uit het onderzoek bleek Yamaha de betrouwbaarste met 10 noodzakelijk reparaties.

De plaatsen twee en drie waren voor Kawasaki en Honda. Met een BMW en Harley-Davidson was meer aan de hand dan met een Japanse motor.

Meer dan 30% van de inzendingen betrof een BMW en merken als Triumph en Suzuki werden niet meegenomen in het onderzoek vanwege te weinig inzendingen waarop een conclusie kon worden gebaseerd.
Gelukkig maar...

die van mij is van 2005 (met maar 28000 km)

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 04 mar 2014, 22:39
door Frank
Mooi gepoetst! ;) :up

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 12 jun 2014, 16:08
door BertG
Het boek kan dicht (de rekening is leeg) :mrgreen:
De nieuwe is gearriveerd. Lastige keuze maar toch een BMW.
Een waar de kinderziekten uit zijn: model 2013..

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 12 jun 2014, 18:17
door Hans van D
Fraaie motor Bert. Ik hoop dat je nu uit de problemen bent.
Veel plezier met je nieuwe bike.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 12 jun 2014, 18:44
door Koen
dapper hoor, toch weer een Bie Em Trouble You :)

Ik hoop dat verder technisch ongemak je bespaard blijft en wens je veel plezier!

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 12 jun 2014, 19:57
door BertG
Heb bewust niet de watergekoelde uit 2014 gekocht.

1. Ik vind de GSA2014 niet mooi.
2. Ook daar gaat nu al weer een en ander mis.
3. GS2010-2012/GSA2010-2013 is doorontwikkeld.
4. Mijn vriend(elijke) reparateur uit België gaf me veel vertrouwen.
Hij staat vol achter de GS2010-2012/GSA2010-2013.
Bovendien bevatten die niet zoveel elektronica om uit te lezen en te resetten als de 2014.

Dank allen.

PS: Ik zit met smart op de koerier te wachten met nog wat extraatjes.
Carbon hugger Ilmberger, Fender Extender Machine-Art, Grip-puppies (voor de motor van de vrouw).

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 12 jun 2014, 20:06
door ikkieman
Nou, dan hoop ik dat je nu veel problemen bespaard blijven. Mijn motor is het niet, maar ja, smaken verschillen.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 12 jun 2014, 21:07
door Cor
Bert, smaken mogen verschillen maar ik hoop dat je heeeeeeel veeeeeeel plezier aan deze motor gaat beleven (veel meer dan aan de vorige).
Ik keek eerst even naar het plaatje en dacht even een Honda Crosstourer te zien :mrgreen:
Als ik je een keer zie rijden zal ik zwaaien. Als jij maar niet :uh :le gaat schrijven :en1 :tg
:b

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 12 jun 2014, 23:44
door Marcel
Hey Bert,

Wat iedereen ook mag beweren: Ik vind het een mooie fiets.
Veel plezier er mee.

Vriendelijke groet,
Marcel.

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 13 jun 2014, 01:54
door BertG
Als je mij vraagt of ie mooi is dan is mijn antwoord.... mooi van lelijkheid. :mrgreen:
Maar het rijdt als een trein. En leuk die klep in het uitlaat systeem voor extra roffels.
Overigens full options: ABS-ASC-ESA2-RDC-Handvatverwarming-Mistlampen-bagagerek.

Ik noem haar nu al 'dik nijlpaard', naar de combinatie in mijn kenteken: 1.-..-DN

Is dat niet hippo potamus crossus in het latijn?

Of hippopotamus grossus (groot)?
Of hippopotamus obesus (vet)?

Iemand thuis in Latijns?

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 29 jun 2014, 20:30
door ikkieman
Toch leuk dat het weer een Beierse metworst is geworden. In de beginpunt was het meer van "nooit meer een BMW!"

Re: Tot zover de BMW

Geplaatst: 30 jun 2014, 01:49
door BertG
Kan ik uitleggen.... Ik zat al op deze (terechte) opmerking te wachten en ben verbaasd dat hij nu pas komt :mrgreen:

1. Op de dag dat ik op het BMW GS clubforum postte over de brokken bood een clublid een adres aan van een ander clublid die mijn motor zou kunnen maken.
Voor veel minder dan de dealer en veel beter dan de dealer, zo werd gezegd. Dat klonk goed maar dan weet je nog niets en het moet niet alleen goed klinken.
2. De zelfde dag bood een ander clublid een aanhanger aan voor vervoer.
3. In de derde reactie (na een opmerking van mij: 'ik heb geen trekhaak'), bood iemand zijn auto aan om voor de aanhanger te plaatsen.
4. Een ander bood zijn VW Transporter aan en om tegen brandstofvergoeding naar Antwerpen te rijden alwaar het clublid uit punt 1 woonde.

5. Zo geschiedde dat ik binnen een paar dagen in (een voorstadje van) Antwerpen stond met mijn kapotte motor.
6. Deze persoon heeft mijn motor direct opengelegd en ik kon de brokken aanschouwen en wist meteen welke onderdelen ik moest gaan inkopen.
7. Hij heeft de motor gedurende de winter in zijn bezit gehad (ik had geen haast en hij ook niet maar wat mij de kans bood om 2e hands onderdelen te zoeken).
8. Na het aankopen en brengen van de onderdelen heeft hij diverse malen aanpassingen uitgevoerd (olie spoelen, klepstoterblok gewisseld, etc., oliefilter 3x vervangen)
9. En nadat ik opnieuw (met de auto) bij hem was en er vrede mee had bood hij aan de motor thuis te bezorgen met zijn aanhanger.
10. En dat alles voor een vriendenprijs waar je nog geen nieuwe Deauville-achterband voor kunt kopen!!! (excl. de door mij aangekochte kapotte onderdelen)

Inmiddels ben ik vele malen bij hem teruggeweest. Zo maar. Niet omdat er weer iets aan mijn motor mankeerde.
Een werderzijdse vriendschap en band was geboren. Op werkgebied is er ook een overeenkomst (meer wil ik daar niet over kwijt).
We doen samen een bakkie en hij doet het werk. Ik kijk mee en leer veel over BMW's.
En... aanstaande september rijden wij 10 dagen samen door Schotland. :mrgreen: Met iemand die ik een klein jaar geleden nog niet kende :mrgreen:

Het model GS(A) wat ik heb gekocht is een van de laatste van 2013, DOHC en met 0 km's. (Terwijl er al 2014 (watergekoelde) modellen waren, die heb ik laten staan :b )
Dat negeren van model 2014 is trouwens al een gouden zet gebleken.
Ik lees over kapotte (geintegreerde) versnellingsbakken, cruisecontrols, stuurschakelunits, nu recent weer waterpompen.
Het lijkt een patroon bij BMW met kinderziekten te maken te hebben.
Gold ook voor mijn oude BMW wat er één van de eerste modellen van de 1200GS was.

Dit 2013 DOHC model is het meest robuuste model wat er is van een GS(A). Mede op 'aanraden' van mijn nieuwe kameraad, hij rijdt hetzelfde model.
Een ander model cardan, ander soort kleppen, ander model motorblok (DOHC tov geen OHC) en ik kan je vertellen dat merk je. :up
Heb nu 2+2 jaar fabrieksgarantie en voor al het overige en de tijd erna rij ik in iets meer dan een uur (met plezier en een gerust hart) naar mijn kamaraad.

Een GS blijft een fantastische motor. Om te rijden en om aan te sleutelen.
Niet dat iedereen dat wil of zoekt, maar als je zelf onderhoud wilt doen is alle onderhoud door de bouwwijze van het blok zelf uit te voeren.
Ook in noodgevallen onderweg zeer handig als je geen keuze hebt.
Vloeistoffen, bougies, filters zijn in no-time te bereiken. Geen lastige kappen of moeizaam de tank verwijderen.

Mijn kameraad doet niets anders dan GS(A)'s onderhouden en technische schades herstellen en is wijd en breid bekend.
Heeft in zijn 'schuur' allerhande BMW tools en speciaal BMW gereedschap. Velen uit NL gaan liever naar hem dan naar een BMW dealer.
Zijn methodische wijze van werken viel mij op de eerste middag meteen al op en bracht veel vertrouwen.
Hij kijkt bijvoorbeeld niet alleen naar waarvoor je komt maar loopt bekende probleempunten even na en indien mogelijk/wenselijk pakt hij ze mee.

Daar waar ik met lood in mijn schoenen nog een kleine twee uur voor mijn 1e vertrek naar Antwerpen stond te wachten op:
-iemand die ik niet kende die mij belangeloos naar Antwerpen zou rijden.
-het moment ik mijn motor over de grens zou brengen (toch een dingetje als je de later de verzekering/politie moet uitleggen waarom hij weg is)
-naar iemand die ik nog nooit gezien, laat staan nog nooit in levende lijve gesproken had.

In 5 minuten zag ik iemand die wist waarover hij sprak, methodisch werkte, gevoel had voor je probleem en mee dacht naar een passende oplossing.
En je niet voor het blok of onder druk zette nadat je je probleem had voorgelegd.

Hier het relaas van iemand die ik ook niet ken maar via het forum heb doorverwezen, zeer passend verhaal:
De goede man had er net een nachtdienst opzitten maar heeft toch de ochtend voor mij vrijgemaakt om niet alleen de remvloeistof te verversen, maar een complete 60k-beurt te doen incl. cardan- en versnellingsbakolie, de gortdroge en al wat roestige spiebanen van het cardan te voorzien van vloeibaar goud (Staburagsvet van €120 per liter begreep ik :shock: ).
Hij kwam nog een relaistje tegen dat niet meer in gebruik was: knip.
En nog wat draden die zouden kunnen doorslijten: hoppa, tape erom.
Bashplatebeugel had in een van de gaten dolle schroefdraad: ander beugeltje erop.
Hij had al vrij snel gevonden waarom mijn ruitje/cockpit piepte: een verloren schroefje er terug in.
Meteen het storingsgeheugen gereset en stappenmotoren gesynchroniseerd, wist niet eens dat dat kon.

Oh ja, hij zag ook nog dat mijn stuur precies niet recht staat. Was mezelf nog nooit opgevallen, maar hij heeft nog gelijk ook: het staat een tikkie naar rechts.
Nu ik het weet zit ik er elke keer naar te loeren, haha. Komt wel een keer goed.

Begin van de middag ben ik met een heerlijk soepel draaiend brommertje weer richting huis vertrokken.
Toffe en handige kerel die xxxx, en hij had nog lekkere koffie ook :)
Nogmaals bedankt, met deze motor ga ik me wel vermaken volgende week in de Dolomieten e.o.!