Voorbereiding AVD

Over de techniek van het motor rijden
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Zo'n oefenrijbewijs vind ik zo gek nog niet. 's-Morgens door Aat Jongejan worden uitgeperst en dan 's-middags dezelfde rit nog een keer maken.

Mensen die al enige jaren hun A rijbewijs hebben, doen zichzelf tekort door te denken voor het rij examen nu te zakken. Ook al heb je het rijbewijs bij een pakje boter gekregen.
Je hebt nog steeds je 206 botten, je kent de regels, je beheerst de motorfiets beter dan zo'n groentje als ik, je hebt voor en achter ogen en anticiperen betekent voor jullie hetzelfde als voor het CBR.

Niet een AVB oefening die wel er een zou moeten zijn. Bergje oprijden. Stilstaan en vervolgens links of rechts afslaan. Sta je nu met je linkervoet op de grond en de rechtervoet op de achterrem of laat je de koppeling slippen? Geheid dat bij de volgende rit Aat dit voor mij in petto heeft.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Ik ging zonder rijbewijs een proefrit maken. De motor gekocht. Naar het politiebureau een oefenvergunning gehaald. Een blauwe L op de motor geschroefd en karren maar. Soms zelfs de blauwe L eraf voor verre stukken. Wel gelest op een lesmotor, maar afgereden op de eigen fiets.

De motorbeheersing is er bij mij wel denk ik :) Anderen zien dat soms beter dan ik.

Bergje op rijden..
Tot stilstand komen (in de eerste versnelling) met de handrem. Die ingeknepen houden. Beide voeten aan de grond. Misschien zelfs even staan voor de stabiliteit. Wegrijden door de koppeling wat slippend op te laten komen en wat gas te geven. Dan langzaam de remhandel loslaten. Een beetje gas geven en de remhandel tegelijk bedienen lijkt ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Hierin nooit les gekregen. Dit is mijn praktijk.
In mijn praktijk heb ik altijd beide voeten aan de grond in lastige situaties vanwege het evenwicht. :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Ik oefen dat hellingtrekken ook regelmatig met de voetrem, gaat me goed af moet ik zeggen :mrgreen:
Met lessen is dit overigens niet echt behandeld.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Dat geloof ik ongetwijfeld :)

Maar in sitauties dat het snel wat spannender is kies ik liever voor 2 uitzetijzers :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Dat krijg je met zo'n waaibak he :mrgreen: ;)
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Bij stilstand vangt hij wel wat wind :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Ik kies voor de methode van Ed.
De weggetjes naar de weg langs de duinen zijn akelig steil. Voor de lokaal bekenden. De situatie bij Nogalwiedes. Dat weggetje maakt ook nog eens een knik met het kruisende wegdek en dan moet je meteen linksaf of rechtsaf. Met een waaibak, bungalow op 2 wielen met of zonder vaatwasser, Deauvilleke, XJ 6 of niet Bij keren op een helling ga je op je snavel. Beide voetjes paraat hebben is dan wel zo veilig. En pas als je met het achterwiel op vlakke ondergrond bent, rechtsaf naar de volgende uitdaging. Die weg duikt naar beneden met meerdere eenrichtingswegen van rechts. Zelfs in de 2 zonder gas gaat die motor daar steeds sneller.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Gewoon afrijden waar ze geen hellingen hebben. Niet eerlijk die lokale verschillen maar ik reed expres af in relatief kalm H'wjk, nauwelijks snelweg, geen klaverbladen, geen weefvakken bij havenswest, geen doelstroken, geen hoge bruggen, heerlijke Gelderse weggetjes zonder windwakken waar fietsers en brommers nog plezierig duidelijk richting aangeven en iedereen z'n (voorrangs)plek netjes weet.
Rij nu ook wel's in Amsterdam, erg leuk :tg om te flaneren en daar is het meer pakken en (g)rauwen anders anders word je genomen :mrgreen: .
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door ikkieman »

Ingrid schreef:Ik kies voor de methode van Ed.
De weggetjes naar de weg langs de duinen zijn akelig steil. Voor de lokaal bekenden. De situatie bij Nogalwiedes. Dat weggetje maakt ook nog eens een knik met het kruisende wegdek en dan moet je meteen linksaf of rechtsaf. Met een waaibak, bungalow op 2 wielen met of zonder vaatwasser, Deauvilleke, XJ 6 of niet Bij keren op een helling ga je op je snavel. Beide voetjes paraat hebben is dan wel zo veilig. En pas als je met het achterwiel op vlakke ondergrond bent, rechtsaf naar de volgende uitdaging. Die weg duikt naar beneden met meerdere eenrichtingswegen van rechts. Zelfs in de 2 zonder gas gaat die motor daar steeds sneller.
Ik heb bijna zin om nu richting Den Helder te rijden om het zelf te rijden met jou achterop. Ik hou van heuveltjes rijden. In Engeland in de Yorkshire Dales een heuvel gereden met Ellen achterop, bagage voor twee weken bij en ik op een motor van 320 kilo. Niet heel spectaculair tot je bedenkt dat je ruim 500 kilo een heuvel van 33% moet oprijden. Dan is zo'n klinkerweggetje bij Egmond Binnen met 7% een goede oefenschool aangezien je dan ook nog op het verkeer moet letten.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Jeroen, ik vind het goed.
Gisteren sprak ik nog zeer een ervaren motorrijdster. Zet die maar op een racemonster en ze wint de tt in Assen.
Met redenen omkleed kreeg ik te horen dat de methode van Ed de enige juiste is. Uitleg heeft Ed al gegeven.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door ikkieman »

Alsnog zou ik daar graag willen rondrijden. Het is een mooie omgeving daar hoor. :D
Op zich moet ik dagelijks ook van een heuveltje wegrijden en beide methodes gebruik ik en werken even goed.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

ikkieman schreef: Op zich moet ik dagelijks ook van een heuveltje wegrijden en beide methodes gebruik ik en werken even goed.
Tot er veel zijwind staat of je om een andere reden alles uit de kast moet halen om stabiliteit te waarborgen. Dat ga jij dan met één voet aan de grond niet redden. :b :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Ik krijg er ook bijna zin :brrr in maar dan vooral om doende en kijkende te leren.
Het is natuurlijk beter dat alleen de (eigen) instructeur lesgeeft anders wordt zijn (les)plan ondergraven.

Ik heb zelf nu 3 methodes geprobeerd. De eerste is de makkelijkste, tweede (Methode "Ed", de betrouwbaarste om heel te blijven) en een derde idem zodat vanuit net/bijna stilstand weer snel kan wegrijden.

1) De voetrem zoals volgens mij ook/alleen wordt (aan)geleerd bij rijscholen. Je stopt in de 1e versnelling, houdt met je linkervoet op de grond je balans, met rechts hou je de rem ingedrukt, vervolgens met wat gas je koppeling (in 1e versnelling) op laten komen. Wanneer je "trekkend" bent, laat je je voetrem los en rijdt vervolgens weg.

Nadeel is natuurlijk je balans/houden met één voet wat ik sowieso nog wel wat lastig vind. Zelfs bij het stoplicht sta ik met Antoinette liever met twee benen op het asfalt. Yammie2, is gewoon lichter, kan het goed met 1 schop af.
Heb ook genoeg verhalen gelezen (alsmede ook ervaren :oops: ) dat je met één voet aan de grond heel goed kan omvallen omdat de grond ineens wat lager was dan gedacht.

2) De voorrem methode, los van het aantal voeten aan de grond, moet je dan gelijktijdig je voorrem ingedrukt houden, doseren alsmede gasgeven. Dat kan (en gaat) wel's mis. Bij het wegrijden wordt dat nog wat kritischer, de kans is groot dat je of de één (rem) of de ander (gas) te veel of net te weinig bedient om vervolgens crash plan 1 uit te voeren.

Zoals m'n instructeur altijd zei, die vingers op, in de buurt of om het remhandvat wil ik alleen zien wanneer je remt.
En wanneer je dan remt, gebruik je alle vier de vingers (te)gelijkertijd. Voor vingeracrobatiek ga je maar naaien, bij mij is het gasgeven of remmen. Hierna keek hij dan hoofdschuddend met gesloten ogen omhoog.... heb ik er weer één die het beter weet dan ik met m'n 30jaar op de weg. Zit natuurlijk wel wat in want in het begin heb je eenvoudigweg nog onvoldoende controle om de dingen subtiel te doen. Later, wanneer je groot bent en bergjes gaat rijden in de Alpen, doe je het maar op jouw eigen manier. Het AVD (conform Rijprocedure A) is puur gericht op het veilig en volledig gecontroleerd rijden gedurende normale weer- en wegomstandigheden.

3) Slippende koppeling methode wat ik wel's gebruik wanneer ik op een flauw heuveltje of op verkanting zoals hier bij ons de busbaan moet oversteken. Beetje gas houden en dan je koppeling zo laten slippen dat je blijf stilstaan.

Heb ik ooit overgehouden van yuppie rijden. Met de auto is slippen desastreus want de droge koppeling wil na verloop van tijd maar al te graag gaan verbranden (been a few times). Met de motor is dat geen groot probleem, zoals m'n instructeur vertelde, die 12 platen draaien vrolijk gekoeld door de olie rond dus laat die koppeling maar lekker slippen tijdens je AVB oefeningen.
Beetje het idee wat ik/je hebt met een automaat (vloeistof koppeling), bij een heuvel laat je gewoon gas en je auto wil blijven kruipen en blijft dan tegen de helling op stilstaan.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Marcel »

Bergje op rijden..
Tot stilstand komen (in de eerste versnelling) met de handrem.
Dit gaat misschien werken bij niet zo steile hellingen. Remmen bij het helling oprijden doe je inderdaad met de voorrem. Echter, bij VRO2 (ja, daar is ie weer.....) wordt er geleerd om de achterrem te gebruiken zodra je in stilstand staat.

Uitleg:
Wat doen we bij normaal remmen op een vlakke weg? Juist, we gebruiken de voorrem. En waarom? Omdat alle druk tijdens het remmen op het voorwiel komt. Dat "vreet" zich als het ware in het wegdek waardoor je maximale remcapaciteit genereert.
De druk op het achterwiel is door de voorwaartse en opwaartse beweging van de achterzijde minimaal. De remvertraging derhalve ook.

Wanneer je stopt op een heuvel of een steile oprit dan komt alle druk op het achterwiel. De machine wil nl. achteruit de helling af. De enige manier om e.e.a. onder controle te houden is remmen met de achterrem. Omdat de motor achterwaarts wil bewegen zal de achterrem nu op de zelfde manier werken als de voorrem bij voorwaartse beweging.

Uiteraard moet je dan wel tijdig teruggeschakeld hebben naar de eerste versnelling anders wordt wegrijden wel heel moeilijk.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Bij hele steile hellingen zul je idd de voetrem moeten gebruiken omdat je voorwiel onvoldoende druk oplevert en door zal slippen. Dat zijn dan wel behoorlijk steile hellingen. Het hangt ook af van welk type motor ( gewichtsverdeling voor/achter).
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Even de behoefte om samen te vatten:
Positie op het wegdek= Gezien en gezien worden. Voorsorteren: Claim je ruimte, anders rijden ze de fluoriserende strepen van je broek af.
Baksteenverband: Elk lid moet optimaal uitzicht hebben. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor je handelen en verantwoordelijk voor je eigen 206 botten en van de medeweggebruikers.
Zijwind: Hou de motor trekkend, desnoods in een lagere versnelling. Anticipeer op tegemoetkomend vrachtverkeer en vrachtverkeer waar je achter rijdt of wilt inhalen en obstakels die de wind breken. De windrichting bepaalt mede je plek op je rijstrook.
Van richting veranderen: Kijk in de spiegels en over de schouder. Is de kust veilig, richting aangeven, remmen, terugschakelen, klaar zijn vóór de bocht, nog een keer kijken en als de weg vrij is trekkend de bocht in.
Conditie van het wegdek. Nooit op geverfde weggedeelten rijden. Op een droog wegdek kun je je meer permitteren dan op een nat wegdek. Een wegdek kan glad zijn bij droog weer: Zand, grind, olie, bladeren en wat al niet meer wat tussen de banden die landbouwwerktuigen zit.
Evalueer en ben nederig: De perfect rijdende motorrijder moet nog worden geboren.
Concrete verkeerssituaties: Ineens is ie er. Zie in de situatieschets de auto in het rode kader. Te wijten aan mijn kijkgedrag? Ja, altijd. Ik moet 100% zeker zijn dat ik niet word geschept, omdat het naief is te denken dat anderen zich aan de regels houden.
AVB binnen. Ja hoor alle 12 kunstjes keer op keer perfect als ik de rust in mijn reet heb. Zo, oma kan rijden. Helemaal niet. In het verkeer moet je op zoveel dingen meer letten. Dan pas merk je dat je AVB kunsten een automatisme moeten worden.
Ed heeft gelijk bij het helling trekken. Jeroen en Marcel ook. Doe het vizier maar helemaal dicht, want anders krijg je de duinen in je ogen. Het waait er altijd en de helling is niet van dien aard dat de motor achteruit slibbert wanneer je de handrem hebt in geknepen. Samen op de motor van 300 kg = 500 kg wordt een ander verhaal. Dus als Jeroen bij mij achterop zit op zijn Pan, gaat mijn linkervoetje aan de grond, achterrem erop, in de 1, beetje gas erop, op laten komen en pas keren als ik op vlak terrein begeef. Ed was me voor in zijn postje.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

Hihihihihi, ik zie straks een compleet boek geschreven worden :lol: .
Naar mijn weten is dat er nog niet, "Zo slaag je voor AVB/H/D" .
Destijds werd ik (ook) helemaal krankjorum van wat je allemaal moe(s)t onthouden.
Ik heb het projectmatig aangepakt, step by step 8) op de step.

Vergeet niet :!: Het is een (erg leuk) leerproces... wat je wel zult herkennen uit de onderwijstijd... en je zult dan ook weten hoe je het beste de dingen tot je neemt. Belangrijkste maar ook moeilijkste is natuurlijk dat je snapt, accepteert en dan eigenwijs uitvoert wat de "Meester Aart" je leert en vooral niet gaan tegensputteren dat jij (of wij) het beter weet.
Het valt ook niet mee om die twee wielen wat fatsoenlijk volgens de regels door het hedendaagse verkeer te jassen.

Wel nog een vraagje, heb je je Theorie-ATH (nu/ook) al ?

Voorts, laat tips - bestemd voor na je rijbewijs - maar eventjes varen en lees de "Rijprocedure A" (Verjo/Vekabest) om te weten waar je je volgens het CBR echt precies aan moet houden.
Je rijschool zal dat mini bijbeltje beslist hebben staan maar je kan ook de APP (€8) downloaden. Alles staat er in.
Zoals ik je leer kennen, ben je wel analytisch van aard dus is het zeker handig te weten wat de exameningrediënten zijn.

Maakt je rijschool gebruik van een vorderings (RIS) kaart zodat je weet waar je bent, staat en (al goed) hebt gedaan ?
Indertijd, vond ik het fijn om de eigen vorderingen klinisch (in) te kunnen zien zodat ik mij op de verbeteringen kon richten.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door ikkieman »

Motorrijden is net vioolspelen. Eerst klinkt het walgelijk maar op een Gegeven moment is daar een klik en lijkt het daadwerkelijk op muziek. Nog geen symfonie maar een vader Jacob bijvoorbeeld. De symfonie vereist nog meer oefenen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Koen »

De HDC-tourritten gaan vanaf 2015 van naam veranderen?
De "Sinfonia di Apertura della Stagione Motor", de "Sinfonia del Mese Vino", de "Sinfonia di Pieno Inverno"...

Klinkt wel exotischer dan Openingsrit, Wijnmaandrit en Midwintertour :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ed Vissers »

Jeroen,

wil je ophouden met deze opmerkingen :tg Hier zijn mijn lachspieren echt niet op berekend. Die raken nu overbelast. :) :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Wacht maar tot in mijn roze kaartje heb vader Jacob :nl
Dan is het stiekske um oewe snavel en noar men muziekske luisteren.

Alvast wat bladmuziek voor de ronde van Den Helder om te oefenen:
Ingrid :brrr juliie :brrr :brrr :brrr :brrr :brrr :brrr :brrr :brrr :brrr :brrr :brrr

Peter: Alleen nog AVD.
Mijn rij instructeur Aat gaan vertellen hoe het moet??? Die man is op een motorfiets geboren. Geen haar op mijn hoofd. Je krijgt bij Jongejan de instructeur die bij je past. Als Aat roept: En nu achterstevoren op de motorfiets, dan doe ik dat gewoon. Riskeren dat hij met zijn ogen dicht naar boven kijkt. Mooi niet.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Een stukje tekst op de site van verkeersschool Jongejan....

"Motorrijbewijs halen

Wil je je motorrijbewijs halen? Dan neem je les bij verkeersschool Jongejan. Je krijgt je rijbewijs als je daarna met succes een theorie-examen én twee praktijkexamens (voertuigbeheersing en verkeersdeelneming) doet."

Foutje?
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Ik zie het nu ook. Die site heb ik amper bekeken. Die rijschool groeit en groeit door de mond tot mondreclame.
Ook op aanraden van anderen ben ik er terecht gekomen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Bennos »

Geef het eens door, misschien krijg je korting :tg
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Marcel »

Ingrid schreef: Afbeelding

De fout van de auto zou mijn slagingskans kunnen bedreigen. Hij heeft de examinator ingehaald die achter mij rijdt. Ik zie de examinator in de spiegel en de auto erachter dus niet:
Gekeken in beide spiegels, over mijn linker schouder, kust veilg, knipperen, remmen, terugschakelen, geen fietsers en tegemoetkomende bakfietsen, dus stoppen, kust niet veilig, want die automobilist heeft het onderbord gemist of heeft lak aan Ingridje.
Daarom zou ik in die situatie veel meer tegen de as van de weg aanrijden. Eigenlijk gewoon midden in/op de straat. Daarmee verklein je wel de kans dat je wordt ingehaald. Bovendien zijn er toch geen tegenliggers uitgezonderd fietser. Die hebben dan nog voldoende ruimte.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Een bakfiets is ook een fiets. Volgens de officiële spelregels heb je deze vraag gemist. Maar je hebt wel gelijk.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Marcel »

Er is in de situatie op het plaatje voldoende ruimte voor een bakfiets als de motorrijder in het midden rijdt.
Er rijdt nu immers ook een auto aan de linkerkant van de straat.
En bakfietsen zijn over het algemeen niet breder dan auto's.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Ingrid »

Ik zei toch dat je gelijk hebt. Draag je lot nederig. Je bent gezakt. Die auto met dat rode kader erom heen mag daar helemaal niet staan. Die is ook gezakt.
Er staat een onderbord, dus kun je tegemoet komende bakfietsen tegenkomen. Die auto blokkeert eventueel tegemoetkomende (bak) fietsen met de nadruk op eventueel.

Hier is de moraal van het verhaal: Wees bedacht op verkeer links van je, ook al zou je dat volgens de spelregels niet verwachten. Dus voordat je van richting verandert kijken.

Ik heb het niet verzonnen.

Was het een eenrichtingsweg zonder onderbord, dan sta je in je recht. Jezelf zo breed mogelijk maken, zodat men de kans niet krijgt rakelings zich naast je op te stellen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door Marcel »

Wat was eigenlijk de vraag bij het plaatje?

Even heel iets anders: Er is ook een regel (als ik mij goed herinner) dat je aan het einde van de invoegstrook moet stoppen als je niet in kan voegen.
Gebruik maken van de vluchtstrook is niet toegestaan.

Ik heb wel eens het idee dat sommige regels een uitvloeisel zijn van andere regels (zoals hierboven) terwijl dit absoluut niet de verkeersveiligheid dient. :cf1 :wn1
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Voorbereiding AVD

Bericht door PtrO »

m@rcel schreef:....
Even heel iets anders: Er is ook een regel (als ik mij goed herinner) dat je aan het einde van de invoegstrook moet stoppen als je niet in kan voegen.
Gebruik maken van de vluchtstrook is niet toegestaan.
....
Had en doe je maar beter niet met mijn rijinstructeurs..... stilstaan als motorrijder op de (snel)weg is vele malen onveiliger dan doorgassen desnoods op de vluchtstrook. Heeft iemand ooit (als motorrijder) daar een bekeuring voor gehad ?

Moet zeggen dat je door juist anticiperen praktisch altijd kan invoegen. Je moet natuurlijk niet (als ik ooit eens) als een daas optrekken om na 5 seconden (120km/u) er dan achter te komen dat het enige gaatje van 10m zich achter een vrachtauto bevond .... wilde afremmen om er dan tussen te duiken.... In het oortje "%$$^%...ul %$#$..ak" rij door.
Achteraf meer dan helder en om nooit te vergeten. Gij zult nooit kort achter laat staan naast een vrachtauto rijdend invoegen.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”