Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Over de techniek van het motor rijden
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Mijn ervaring met langzaam rijden en tegensturen is dat het niet echt werkt zoals het bedoelt is.....
Daarbij moet je bij de langzame slalom ook nog gas en koppeling reguleren.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door PtrO »

Tegensturen werkt bij mij op de Antoinette pas, merkbaar, vanaf zeg 25-30km/u.
Daaronder maak ik (beter) gebruik van zwiepen (inzwiepen/insturen/afschuinen).
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ingrid »

Probeer het maar eens op de XJ 600. Zet de puntmutsen eerst maar eens een meter of 6 uit elkaar. Dan op 5 meter, op 4 meter en tenslotte op 3 meter.
Direct na het afschuinen een ietsje pietsje extra gas. Met koppeling slippend en achterrem zoals je gewend bent.
http://www.youtube.com/watch?v=OLzB5oriblk" opent="in(nieuw);venster; Hier krijg je mooi in slow motion te zien wat er gebeurt.
Et le voila
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door PtrO »

De XJ600 is een stuk nerveuzer met tegensturen, misschien omdat die lichter (ca 200 versus 250) is dan de Deau en een wat scherpere balhoofdhoek heeft (ca 27 versus 28.5) waarmee de voorvork/naloop ietsje minder schuin staat.

Hoe zwaarder, hoe beter je mijn inziens kan tegensturen...
Wat zeggen de zware of ervaren HDC leden hiervan ? Is tegensturen op een GL makkelijker te doseren dan op een NT ?
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Persoonlijk vind ik, nog niet zoveel ervaring hebbende, dat het op een Deauville erg prettig sturen is op die manier en dus goed te doseren....
Dat is mijn mening he, het is ook de enige motor waarop ik het heb uitgeprobeerd.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ed Vissers »

Ingrid schreef:Coutersteering pas je altijd toe. zelfs op een omafiets. Het ene moment bewuster dan het andere.
Vandaag toch nog eens zeer aandachtig gelet op hoe ik nu eigenlijk en bocht neem. Ja, ik moest daar op letten want het gaat zo automatisch. Het is altijd een mengeling van verschillende technieken. De 2 technieken die ik altijd samen gebruik zijn mijn gewicht verplaatsen en counterstering. :tg
Jawel.... Countersteering. Ik haal het stukje tekst van Ingrid hier even aan omdat ze volkomen gelijk heeft. Ongemerkt.. Iedere bocht... Countersteering. Ik duw nl heel licht tegen het stuur aan de kant die ik op wil. Ik dacht altijd het stuur soms wat naar beneden te drukken, maar het is meer van me af. En ja.. Iedere bocht.

Uitgezonderd.. U-bocht want dat heb ik niet uitgeproberd. Dat weet ik dus nog niet.
En.. als ik mn stuur niet vast heb en en bocht wil maken. Dat is bij hogere snelheden en een lange bocht of bij rijstrook verwisselen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ingrid »

Dank je wel Ed,

Doe dat U bochtje maar. Als je in de gelegenheid bent dat een ander jou filmt, dan zul je het zien.
De filmer gaat op de hurken zitten met de camera gericht op je voorwiel. Bij de U bocht naar links, zul je bij het inzetten van de bocht je hoofd zover mogelijk omdraaien. Zodra je die beweging maakt druk je automatisch links tegen het stuur. Het wiel zal ietsje naar rechts draaien, waardoor de motor naar links kantelt. Eenmaal in de bocht zal je voorwiel naar links gericht zijn. Je lichaam volgt het kantelen. Het is niet zo dat je lichaam het kantelen bepaalt.
Als er dan toch wordt gefilmd, doe de langzame slalom maar eens. Zodra de motor kantelt een extra pufje gas erop. Koppeling slippend en de achterrem lichtjes activeren.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Rond71 »

Mooie voorbeelden kun je zien in een oude instructiefilm "A twist of the wrist 2".
Een interessante film/documentaire/instructie over het sturen en de meest voorkomende fouten waardoor een motorrijder (soms) verongelukt. Tevens in boekvorm te verkrijgen.

Na wat zoeken zelfs op YouTube gevonden, zeker de moeite waard om te bekijken: A twist of the wrist 2

Grts
Ron
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door PtrO »

Alle heremedoetjes, er is en komt nog veel meer bij kijken dan ik kon vermoeden.
En inderdaad, je stuurt (cq. begint) altijd met tegensturen, zelfs als je je gewicht gebruikt.. thx Ingrid.

THX4link@Ron, Mister Keith Code heeft het goed op een rijtje en maakt van motorrijden een wetenschap.
Boek aangeschaft, voor & leuk van/met Sinterklaas onder het genot van warme Bisschoppelijk wijn en door zwarte Piet gekruide speculaas, lekker te wegdromen om wie weet ooit volgend jaar in 2015 met Yammie2 op Le Mans rondjes met knietjes aan de grond te gaan rijden.....hmmmm.....wat is het leuk te zweven... :en1

Ik zie/ga hier nog wel's andere topics gopenend gaan worden....
  • Overlevings reacties waarom je fout gaat e wat je wel/niet moet doen.
    Gascontrole waarmee je stabiliteit wint/hebt/krijgt.
    Zit/rij positie incl. Jeroens voorwaartse gewichtverdeling.
    Bochtentechniek, w.o. dit topic Tegensturen waar nog veel meer over te zeggen valt..
    Kijkechniek en dan bedoel ik niet spiegelen.
    Remmen en gelijk afleren om dat op de motor te doen (motor is duur, blokken zijn goedkoper.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Afleren op de motor te remmen, waarom dan?
Doe al jaren niet anders in de auto en nu ook op de motor(niet overdreven met terugschakelen maar gewoon uit laten rollen remmend op de motor), de vrachtwagens waarmee ik gereden heb hebben allen een motorrem, deze laat de automaat zelfs terugschakelen om nog meer remmende werking te krijgen.
Kapot zullen ze er niet van gaan, of wordt er anders beweerd?
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ingrid »

Afremmen op de motor is onderdeel van de uitwijkoefening. In de 3, gas los en tegensturen en niet terugschakelen. De motorfiets verliest snelheid doordat de motorfiets afremt op de motor. Zou je deze oefening doen met ingeknepen koppeling, is het een gevaarlijke exercitie.
Schakel je met te hoge snelheid terug, blokkeert misschien het achterwiel.
Schakel je terug met de bedoeling af te remmen, dan kun je beter de motorfiets helpen door te remmen. Volgens mij bedoelt Peter dit.
De koppeling pas gebruiken om terug te schakelen en voordat je stilstaat. Met ingeknepen koppeling remmen gewoon niet doen.
Bij tegensturen, behalve bij de uitwijkoefening motor trekkend houden en dat is genuanceerd gas geven.
Nog een uitzondering: De langzame slalom: Koppeling een beetje slippend en met de achterrem doseren en ik althans ook direct na het tegensturen een dotje gas. Het oog wil ook wat: Met geringe stuuruitslag en dat bereik je door afschuinen en afschuinen door tegensturen, zwiepert die motor zo mooi om die rode puntmutsen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Bennos »

Hij zegt "(motor is duur, blokken zijn goedkoper."
Kan je op 2 manieren opvatten, motor gaat er van kapoet, of je kan onderuit gaan :mrgreen:
Dat eerste lijkt me niet, nooit van gehoord ook, zal het 2e dan wel zijn.
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7374
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ed Vissers »

PtrO schreef:Tegensturen werkt bij mij op de Antoinette pas, merkbaar, vanaf zeg 25-30km/u.
Daaronder maak ik (beter) gebruik van zwiepen (inzwiepen/insturen/afschuinen).
Ik dacht ook.. Countersteering? Ik schreef al. Ik doe het ook. Altijd. Uitgezonderd handen los situaties.
Concentreer je er maar eens op Peter :) Ook bij langzame snelheden.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door PtrO »

In m'n hoofd :| maak ik toch een onderscheid. yep je zal altijd tegensturen; vast en zeker.

Pas wanneer ik (echt) tegendruk, dat voel in het stuur wanneer ik (continu) de goede "verkeerde"kant op druk (de motor wil eigenlijk rechtdoor en rechtop komen beschouw ik dat als tegensturen 8) ipv meesturen.

Technisch gezien snap, begrijp ik dat je op twee wielen altijd begint met een tegenstuuractie waarna je vervolgens, wat in de bocht wegvalt/kantelt en afhankelijk van de snelheid meer of minder (tegen of mee)stuurt in de richting waar je naar toe gaat.

Ik onderscheid voor mijzelf de volgende stuuracties/bochtjes
1) Richtingsturen zoals bij AVB langzame slalom en krampachtig erg langzame bochtjes draaien waarbij je met je stuur in de richting stuurt gelijk een bakfiets waar je heen wilt. Dit bij stapvoets snelheden (dwz < 10km/u)
2) Zwiepen of te wel U-bochjes en 90 graden bochten inzetten, tikkie naar de verkeerde kant en dan (meer of minder) ingekanteld de bocht maken, ik rij dan iets van 10-<15>-20 km/u.
3) Gooien en smijten combi van 2 en 4 insturen en tegensturen, > 15km/u en voelt pas lekker bij 25km/u tot zo'n 40 à 50. Vandaag zo in hartje Amsterdam met een bezoek vereert o.a. Damrak en weer heerlijk genoten van het gezellige verkeer, heerlijk om te gaan en heel snel (uit) te komen waar je wilt. Aut's konden geen kant op..... hihihihi hoppa ik wel en snel. Zelfs FF tegen het verkeer inrijden, terwijl ik een vriendelijk schopje krijg van een motoragent. Parkeren voor het DamMonument, ontlopen van tramrails, minstens 6 nearby's voorkomen, een implosie zijwaarts uitgeweken en voelde mij net de damkeienrijder. Wat is een motor heerlijk :lol: om FF op de Nieuwedijk een euroburgertje op te peuzelen bij de MacDo en dan natuurlijk bij v/d Linde een allerbest slagroomijsje weg te likken. Stond weer een hele rij en of er in 30 jaar niets veranderd is.
4) Tegensturen, je rijdt recht en dan zachtjes edoch snel tegengesteld wegsturen en wegdrukken, heerlijk vanaf zeg 25km/u tot ....kzoutniet weten. Werkt altijd en net of je met een touwtje vastzit op een draaipunt.
5) Wegzeilen cq. hangen door je gewicht te verplaatsen. Cruiscontrol d'rop en handen zijn niet even niet meer nodig en gaan waar je kijkt. Niet geschikt voor om snelle verplaatsingen, wel relaxed vanaf zeg 70 tot ca 90. Daarboven vind ik het veel te eng om te doen. Ja ik weet dat je geen risico moet nemen maar juist het (foute)gedrag ervaren onder bijzondere omstandigheden geeft mij vertrouwen en zoiets doe je natuurlijk niet in een stressvolle aandachtssituatie. Altijd twee handjes aan het stuur, zelfs zwaaien op de snelweg (cq > 100km/u) doe ik niet (meer).

Afgezien, dat alles tegensturen is, hebben jullie nog bepaalde ritmes of manieren om een bocht te "nemen" ?

Welke versnelling, wel geen slippende koppeling en/of slepende achterrem, hoog of juist laag in de krachtige toerentallen etc.etc. Leuk om te lezen en te vergelijken. Het zet je ook aan tot nadenken wat je doet.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Ingrid »

De steegjes en woonerf met bloembakken op het wegdekbochtjes. (Zwiepbochtjes) In de 1e versnelling, met de voetrem temperen. Je moet dan stapvoets het bochtje nemen en om de bloembakken slalommen. Afschuinen door tegensturen, anders heb je te weinig ruimte. Je hebt niet de koppeling nodig.
Gooien en smijten, behalve wanneer direct na de kruising een zebrapad ligt. Het wordt dan een zwiepbochtje, omdat je vooral bij regenweer je tussen de strepen door moet rijden. (Heel langzaam bochtje, omdat je haaks wilt uitkomen op het te nemen zebrapad.)
De als een geit aan een touwtje bocht. Dat zijn eigenlijk de meeste bochten. Als gevolg van door de bocht heen kijken, wordt het tegensturen een automatisme als je met alle ledematen ontspannen op de motor zit. Je bent vóór de bocht klaar met schakelen. Zodra je afschuint krijgt Antoinetje een dotje gas.
De op je snavelbochten: Dit zijn bochten die je in de 4e kunt inzetten, maar al snel blijken 2e versnelling bochten te zijn. Klaverbladen en afritten. Vóór dit soort bochten zit je op de doorgaande weg in de 5e versnelling. Dit is hier altijd een bocht naar rechts met een recht stukje om af te remmen en terug te schakelen. Veranderen van rijstrook is te vergelijken met uitwijken naar rechts. Wil je niet op je snavel, ga je deze bocht trekkend in de 2 nemen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 696
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door MrRiP »

als kleine (ben nog steeds klein ) jongen op de fiets het al uitgevonden vond het toen al geweldig in me brommertijd ook veel gebruikt en nu op de motoren gebruikt ik het zeer regelmatig.
ik vind het geweldig als je er mee kan om gaan
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
dennisMe

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door dennisMe »

Ik les nog, dus ik heb geen pretenties.
Ik las hier ook al over op de luie motorfiets en vond het zo interessant dat ik het gelijk ben gaan proberen. Ik geloofde het eerst niet maar echt, ik deed het onbewust op de fiets. Toen op de motor. Twintig jaar geleden heb ik als eens lessen gehad en had me toch moeite met bochten. Maar nu, totaal niet meer! Het gaat als vanzelf, licht duwtje en de motor doet de rest bijna zelf, of zo voelt het. Kreeg zelfs complimenten voor mijn bochtenwerk! Best grappig als je bedenkt dat ik zo'n beetje vergeten was hoe je ueberhaupt op een motor moest stappen!
Wat mij betreft een onmisbare truuk.
TomT
Honda NT650V
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2017, 10:51

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door TomT »

Ik was een beetje verzeild geraakt op het forum en kwam hier terecht. Is me weer een stukje duidelijker hoeveel ik nog niet weet. Als aanvulling op het filmpje dat genoemd werd hier nog een filmpje dat niet alleen duidelijk is, maar ook nog wel even in mijn hoofd zal blijven plakken:

https://www.youtube.com/watch?v=VVE79XT8-Mg" opent="in(nieuw);venster;
dtafkaj
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 nov 2016, 10:04

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door dtafkaj »

Heftig filmpje :shock: :shock:

Wel mooi te zien in de slomo hoe de motor reageert.
NT650V 2002
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door ikkieman »

Ik schrok me ook de tandjes!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Venzent
Honda NT650V
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2019, 09:57
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Venzent »

Sorry voor het omhoogschoppen van een iets ouder topic.
Ik kwam hierop omdat ik bij toeval terecht kwam op wat youtube-filmpjes over counter steering oftewel, tegensturen.
Voor mij is dit een eye-opener omdat in dat filmpje (waarbij die motorrijder tegen een truck aanrijdt) precies datgene is waardoor ik lang geleden een zware crash heb gehad.
ik heb dit altijd geweten aan het fixatie-probleem (je gaat daarheen waar je naar kijkt), maar met name het genoemde filmpje is exact wat mij is overkomen, in paniek naar rechts sturen omdat je naar rechts wil (op relatief hoge snelheid in een scherpe bocht)....

Ik zou hier graag meer over willen weten, of eigenlijk, bewust deze kennis toe kunnen passen.
Hoe kan je hier op trainen, oefenen of tips om dit effectief toe te passen? Dus gebruik ervan maken.
Doel is dit uiteindelijk aanleren als 2e natuur, zodat je dit instinctief toepast in het geval van een paniek-reactie.

Is dit jezelf aan te leren, of kan je hiervoor beter een motorrijschool benaderen of een RVO volgen?
Tips en adviezen welkom :D
Gebruikersavatar
ronwolters
Honda NT650V
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2014, 21:46
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door ronwolters »

Heel simpel zelf te oefenen! Ga maar een stukje rijden op een rustig weggetje, bv een rustige dijk (als dat nog mag en niet in het weekend!). Begin eerst heel rustig met een gangetje van 40, 50. Houdt het stuur losjes en duw bij een bochtje naar rechts (of op een lang recht stuk, als er geen verkeer is) het rechterstuur iets naar voren, bv met een vingertje. Je stuurt dus ietsiepietsie naar links. Je kan ook andersom heel iets (milimeters!) aan je linker stuur trekken. Doe niet allebei tegelijk in het begin, rij niet te hard, maar ook niet zo zacht dat je vanzelf omvalt. Als je dit 5x gedaan hebt begin je het te snappen en daarna wil je niets anders meer! En dan gewoon in elke bocht bewust mee bezig zijn zodat het in je systeem komt. Op een gegeven moment merk je dat je zo ook veel harder door een bocht kunt.
Ik merk zelf dat het ook heel goed werkt bij harde zijwind. Op een gegeven moment ga je heel verkrampt rijden en probeer je tegen de wind in te sturen. Als je je dat realiseert moet je het stuur gewoon een stuk losser houden en af en toe een beetje tegensturen. Kost je nauwelijks energie, werkt heel direct en is supereffectief.

Welbeschouwd is countersteering eigenlijk de enige manier van sturen die werkt op een motor. Net als met een fiets overigens.

Dus....gewoon oefenen! Je hebt het zo door! :brm
Hou ons op de hoogte :)
grt Ronald
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Cor »

:le of opgeven voor de Herfstrit en de bergtraining. :mrgreen:
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Venzent
Honda NT650V
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2019, 09:57
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Venzent »

@ronwolters
Als ik weer ga rijden zal ik eens een rustog weggetje opzoeken en proberen. Lijkt me vreemd/eng om het stuur " de verkeerde kant" op te duwen. Zal het eens heel voorzichtig aan gaan proberen.....
Grootste uitdaging is iets bewust doen wat je normaal al onbewust doet...zoals door de bocht kijken, als ik dat bewust ga doen vind ik het gelijk onnatuurlijk aanvoelen en geforceerd...
Maar, we gaan het proberen....

@Cor
Ik had hem gezien, helaas is 4 dagen voor mij teveel....

Tnx voor de tips :up
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 480
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door JoopH »

Mijn vrouw Brenda vroeg mij ook over tegensturen, tijdens de herfstrit, vorig jaar. Ze heeft toen wat geoefend en denkbeeldige keien op de weg ontweken.
Mede daardoor heeft ze de volgende dag met haar 1300 Pan, nét die zwarte kl... BMW kunnen ontwijken, die ongecontroleerd de bocht uitvloog. Soms is er geen ontwijken aan, natuurlijk, maar het kan je helpen, dat ene kansje dat er is, te benutten.
Dus, heel nuttig om je daar eens in te verdiepen.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Marcel »

JoopH schreef: 21 apr 2020, 11:40 Mede daardoor heeft ze de volgende dag met haar 1300 Pan, nét die zwarte kl... BMW kunnen ontwijken, die ongecontroleerd de bocht uitvloog.
Ja, dat was een prima actie anders was het heel anders afgelopen. :up

Venzent, tegensturen doe je al je hele leven op de fiets (zoals Ronald ook al aangeeft)
Je moet je er alleen bewust van worden.

Je kunt het nog gekker maken.... (niet zelf proberen)..... maar tijden de VRO-cursus van de KNMV had de instructuer een touwtje om het linker handvat gedaan.
Toen hij daar al rijdende met een gangetje van 50 km/u aan trok, ging de motor....geloof het of niet.....gewoon naar rechts.

Tijdens de VRO wordt je ook geleerd om een uitwijk te doen op hogere snelheid (100 km/u)
Stel je rijdt op de snelweg en er valt iets van de wagen voor je (Fiets of zo....) Wat doe je?
Voor remmen ben je meestal te laat.
Druk stevig tegen je stuur en je gaat die kant op....daarna met een bocht eromheen. De auto achter heeft minder last van die fiets op de weg dan jij.

Slalommen is ook een goede oefening.
Druk rechts >>> je gaat naar rechts.
Druk links >>>je gaat naar links.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
K-see
Honda NT700VA
Berichten: 307
Lid geworden op: 07 jun 2019, 21:04

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door K-see »

:D
Ik geef de voorkeur aan normaal rijden, met een verantwoordelijke snelheid, voldoende afstand tov mijn voorligger, regelmatig tot vaak spiegelen, inschattingen maken van fouten die overige weggebruikers mogelijk kunnen gaan maken en met het idee in mijn hoofd dat de motor 3x zo zwaar is als ikzelf, en dat ik sterfelijk ben.
Ja klopt, ik ben best wel druk in mijn hoofd onderweg :l
Beter veel te duur, dan niet te koop :!:
Gebruikersavatar
ronwolters
Honda NT650V
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2014, 21:46
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door ronwolters »

K-see schreef: 21 apr 2020, 16:10 :D
Ik geef de voorkeur aan normaal rijden, met een verantwoordelijke snelheid, voldoende afstand tov mijn voorligger, regelmatig tot vaak spiegelen, inschattingen maken van fouten die overige weggebruikers mogelijk kunnen gaan maken en met het idee in mijn hoofd dat de motor 3x zo zwaar is als ikzelf, en dat ik sterfelijk ben.
Ja klopt, ik ben best wel druk in mijn hoofd onderweg :l
Als je kunt tegensturen (wat iedereen dus al kan maar zich misschien nog niet bewust van is) dan wordt je ook veel rustiger in je hoofd! Geloof me.

En zoals Joop heel mooi schetste zat het binnen 1 dag al in Brenda's systeem en heeft ze zo een zwaar ongeluk kunnen voorkomen.
(Filmpje van TomT hierboven gezien?)
Dus geen reden het niet te leren als je het mij vraagt... :roll:
grt Ronald
Venzent
Honda NT650V
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2019, 09:57
Locatie: Almere

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door Venzent »

Dat is het ook. Ik weet dat ik ( net als iedereen) het al onbewust doe.
Ik wil het alleen ook bewust gebruiken, enerzijds om misschien net iets mooier de bocht te nemen, anderzijds om er een natuurlijke reactie van te maken als er plotseling iets op je pad komt.

Ooit een zwaar ongeluk gehad met 9 dagen IC door wat er nu op lijkt de foute reactie van mij idem als in het filmpje, in paniek de verkeerde kant op sturen.
Als ik dat een 2e keer kan voorkomen en daarbij iets kan leren, dan zal ik het zeker doen.

Had al gekeken voor de module “bochten” bij de RVO van de KNMV, maar door de Corona zijn die tot op heden geannuleerd.

Ga bij gelegenheid zelf rustig oefenen op een vrij stukje weg met lage snelheid, kijken hoe het voelt en de motor reageert als je het bewust doet en er op let.
K-see
Honda NT700VA
Berichten: 307
Lid geworden op: 07 jun 2019, 21:04

Re: Techniek van Tegensturen, wat vind je daarvan ?

Bericht door K-see »

:D
Misschien dat ik het onbewust doe, geen flauw idee.
En inderdaad het filmpje van Tom gezien..........man man man, als ik het zie word ik misselijk :roll:
Mijns inziens is daar de snelheid te hoog, en de bocht niet goed ingekeken. :wn1
Als dat de gemiddelde snelheid is van een toertocht van onze club, dan haak ik af :|
Beter veel te duur, dan niet te koop :!:
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”