Pagina 1 van 6
Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 25 okt 2014, 12:46
door Rico
Vanochtend was het dan zover, de eerste rijles.
Stond een kwartier voor de afgesproken tijd al klaar, jaja ik had er zin in!
Na een plezierige uitleg door de rijinstructeur op de Honda CB500 geklommen en mocht ik op de parkeerplaats een stukje op de koppeling vooruit tokkelen. Bediening ging voor mij als vanzelf, heel bijzonder om te merken dat je na al die jaren niet op een motor gezeten te hebben toch zo er mee weg kunt rijden.
Dus hup, het parkeerterrein af en toen werd ik langs de doorgaande weg opgesteld. Waarna de rijinstructeur zijn eigen motor pakte en me vroeg achter hem aan te rijden. Slik, nu al??
Maar wat gaaf, gewoon doen en het ging prima. Lekker achter hem aan en mee in het verkeer naar het terrein waar we de verrichtingen gingen oefenen. Onderweg lekker vlot doorgereden tot aan 60 km/u in zijn 4 en een paar lange bochten gemaakt. Ook bediening van de RAW's ging zonder de aandacht bij het rijden weg te halen vanzelf.
Op het oefenterrein als eerste de precisiestop moeten doen, even wennen maar het kwartje is gevallen. Daarna de noodstop, heb nu nog de neiging om daarbij ook terug te willens schakelen, zo heb ik het tenslotte 27 jaar geleden ooit geleerd. Maar desondanks stond ik wel keurig op tijd stil, en door het natte wegdek ook even gevoeld hoe het ABS inspringt. Zonder gebruik van de ABS stond ik echter wel een stuk eerder stil. En volgens mij heb ik nog een remoefening gedaan, maar die ben ik even kwijt.
Tijdens de remoefeningen ook natuurlijk de nodige U bochten moeten maken, ook dit was geen probleem. Leek wel of ik gisteren nog op een motor had gereden haha.
En toen zat het ruime uur er al weer op, dus weer terug gereden naar het vertrekpunt en de ervaringen besproken.
Instructeur denkt dat ik het snel onder de knie zal hebben aangezien ik geen moeite had met de bediening van de motor en het beheersen ervan. Ook is mijn ervaring in het verkeer met de MP3 een voordeel. Tot mijn verrassing is zijn inschatting dat ik in december het rijbewijs moet kunnen hebben. Ikzelf ging uit van het voorjaar, dus nu maar hopen dat de instructeur gelijk krijgt!
Volgende week 2 uur lessen en ondertussen ook meteen beginnen met de theorie.
Viel me wel op dat de CB een stuk prettiger en makkelijker rijd dan de MP3, minder (geen) vibraties, snelheid makkelijk te regelen met de koppeling en veel makkelijker een bocht in te krijgen en ligt dan voor mijn gevoel een stuk stabieler (raar, dat terwijl je toch een wiel minder hebt). Ook bij lage snelheid en aan de hand veel makkelijker te manoeuvreren.
Al met al dus nog enthousiaster geworden en het is me 100 procent meegevallen. Ik kijk nu al uit naar de volgende les.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:05
door Sasfek
Wat heerlijk dat het zo goed ging. Het is ook geweldig natuurlijk
December zou en mooi kerstkadootje zijn. Zodra het dan mooi weer is in het voorjaar kun je ook meteen rijden. Heel veel plezier met je volgende lessen en gewoon ff halen dat A-tje

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:45
door Ed Vissers
Dus op naar je "papiertje"

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:47
door Ingrid
Helemaal goed met een T van top

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 25 okt 2014, 13:52
door Rico
Nou ja, nu maar hopen natuurlijk dat alles steeds zo voorspoedig gaat en dat ik het uiteindelijk bij het examen niet verbrui!
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 25 okt 2014, 16:16
door Frank
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 25 okt 2014, 21:16
door PtrO
Mooi te vernemen dat het je zo goed bevallen is

, ws. ook met een oneindige bigsmile afgestapt...

.
Met de noodstop
mag je terugschakelen maar het leidt je mogelijk teveel af van het stoppen zelf.
Zelf schakel(de) ik altijd terug. Voordeel van de nieuwe machines is natuurlijk, de ABS die je ook ten volle mag benutten.
Met de noodstop kan je dan bijna rücksichkloos alles inknijpen/trappen met al wat je hebt.
Laat de bandjes tijdens het noodstoppen maar happen naar grip... terwijl jij lekker strak ver voor je uit blijft kijken.
Suc6 en hou je (schrijf)ervaring hier (ook) bij.
Altijd leuk om zo op de hoogte te blijven en voor anderen goed om wat van te leren.
Peter.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 25 okt 2014, 22:32
door Rico
Wat lief! Dan moet het helemaal goed komen!

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 25 okt 2014, 23:35
door Bennos
Leuk verhaal!!
Mocht ook bij mijn eerste les direct zelf de weg op, was ook even slikken
Is het een CB of een CBF, CB's zijn wat ouder en CBF's tegenwoordig veel gebruikt als lesmotor, heb er zelf ook op gelest.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 okt 2014, 07:31
door Rico
Volgens mij een CB500F, kan dat ook? Heb er wel ergens een F op zien staan

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 okt 2014, 09:18
door Koen
PtrO schreef:Met de noodstop mag je terugschakelen maar het leidt je mogelijk teveel af van het stoppen zelf.
Ik heb destijds geleerd dat je beter kunt wachten met terugschakelen tot je stilstaat, inderdaad omdat je er dan niet over hoeft na te denken terwijl je remt.
Overigens wel handig om dan ook direct de koppelingshendel in te knijpen

, heb één keer iemand een noodstop zien uitvoeren zonder dat te doen.
Dan stap je op een hele rare manier af...

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 okt 2014, 10:01
door Ingrid
Er is een Honda CB500 en er is een Honda CBF 500 naar mijn bescheiden mening.
http://www.cbr.nl/motoroefeningen.pp" opent="in(nieuw);venster;
Hier vind je de eisen van hoe de AVB oefeingen uitgevoerd moeten worden.
Tussen de noodstop en de remproef zit zo'n marginaal verschil dat ik me heb aangeleerd ook bij de noodstop gewoon terug te schakelen.
Het mag, maar het hoeft niet. (Op examen ging heel zuinig het duimpje omhoog van de examinator)
Bij de precisie stop kom ik net ietsje harder(bijna 60) aan denderen, want je hebt maar liefst 17 meter remafstand. Het gevolg is dat je motor niet op en neer wipt, omdat je bij de laatste meters niet hoeft te smokkelen. (Het doseren van de remkracht gaat gemakkelijker)
Om trefzeker op je rechtervoet te landen, bij de remproeven net voor je stilstaat een beetje naar rechts kijken zonder je hoofd te draaien.
Als het bij mij goed ging, leerde ik niets. Dat was mijn grote valkuil. "Niet weten waarom het goed ging."
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 okt 2014, 10:11
door ikkieman
Peter, je mag wel de ABS gebruiken, maar goed remmen (dus met opbouwende remdruk) levert een korte remweg op dan vol ineens in de ankers duiken en de ABS lekker z'n ding laten doen. Scheelt soms wel een meter of twee.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 okt 2014, 10:13
door Bennos
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 okt 2014, 19:55
door Rico
Pff geen idee op welke CB ik nou precies heb gezeten haha, het was in ieder geval niet de F-loze, dat weet ik wel zeker.
Wat betreft het terugschakelen, de instructeur benoemde idd dat het niet verboden is, maar het hoeft niet. Zolang je maar recht en op tijd tot stilstand komt is er niets aan de hand. Het zit bij mij ingebakken om terug te schakelen en het leid me dus niet af van het remmen op zich. Als ik er aan ga denken dat ik niet moet schakelen dan knijp ik juist minder hard aan de remhendel. Werkt dus net andersom bij mij blijkbaar haha.
Vandaag lekker met duo wezen toeren in Noord Holland met de MP3, veel smalle en bochtige dijkweggetjes, "knipbruggetjes" met daarna een haakse krappe bocht etc. Dus weer lekker kunnen oefenen op mijn kijk en bochttechniek, en als toetje nog op de terugweg "lekker" tegen de zijwind in moeten leunen. Wat een harde wind vandaag zeg. En wat liggen de Heidenaubanden heerlijk op de weg zeg, lijkt wel of de MP3 in rechte lijn bij hogere snelheden als het ware aan de weg wordt vastgezogen. Had nu ook veel minder last van de harde zijwind, was een stuk makkelijker om een vaste lijn aan te houden.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 26 okt 2014, 20:03
door Bennos
Dat had ik ook Rico, dat remmen en schakelen, net zoals jij dat ervaart
Fijn he die K66's, geweldige banden voor het hele jaar

Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 11:19
door Rico
Straks om 13 uur weer lekker 2 uurtjes lessen, dus ik dacht zonet laat ik maar alvast het theorieexamen aanvragen. Lukt het inloggen met DigiD niet! Grrr, wachtwoord klopt, maar wordt dus mooi niet geaccepteerd. Later vandaag nog maar eens proberen.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 17:14
door Rico
Vandaag op een Suzuki Gladius gereden ipv de Honda CBF 500. Dat reed wel even anders! Had de eerste meters het idee op een woeste stier te zitten haha, elke milimeter die je aan de gashendel draaide gaf meteen een felle reactie. Maar na een paar bochten had ik de machine toch aardig onder de knie en deed hij wat ik wilde.
Aangekomen bij het oefenterrein eerst de remproeven gedaan, deze waren met de Gladius nog makkelijker te doen dan met de Honda, deze motor remt een stuk sterker op de motor af als je het gas los laat. En zowaar de noodstop gedaan zonder terug te schakelen.
Toen rechtuit stapvoets rijden, ook geen probleem.
Daarna inparkeren, kwartje moest even vallen, dacht dat ik haaks achteruit moest waardoor ik steeds niet uitkwam. Maar je mag dus een klein bochtje achterwaarts maken en op tijd insturen, motor plat leggen en hij staat.
Wegrijden uit een vak is naar rechts een peuleschil, naar links is nog lastig, raar maar waar.
Langzame slalom vraagt nog oefening, zaten een paar mooie tussen, maar helaas ook een paar die absoluut niet konden.
En toen keren, dat viel niet mee! Had steeds de neiging naar een bepaalde pilon te kijken ipv verder weg. Dus dat wilde maar niet lukken. Ook aanvankelijk moeite gehad om de motor goed plat te leggen. Hem helaas ook 1 keer dus op de grond gelegd
Na achterop ervaren te hebben hoe plat je kunt en hoe je dat nu doet lukt het me in ieder geval wel om goed kort rondjes te draaien, volgende week dus verder en dan maar hopen dat ik wel tussen de pilonnen blijf zonder om te kukelen.
Na de verrichtingen voorop terug gereden en dat zag er goed uit, geen op of aanmerkingen behalve 1 keer iets te weinig afstand wat ik zelf tijdig corrigeerde.
Volgende week dus lekker weer op de Honda, hoop dat die wat gewilliger is op de langzame oefeningen. Is alleen wel wat groter en logger, dus dat kan dan weer een nadeel zijn.
En....moet nog iets bekennen, gisteren even gekeken bij Gebben in Rogat. Stond een NT650. Was toch wel wat hoog voor me en paste niet helemaal lekker. Dus nog eens een keer een 700 proberen. Maar....er stond ook een Yamaha FJR 1300 en dat voelde meteen wel heel goed aan. Is alleen wel een wat zwaardere machine haha, maar ben wel stiekem verliefd erop geworden. Maar goed, eerst maar eens door met lessen, maar kan niet wachten om op verschillende motoren proef te gaan rijden. De Gladius reed in het verkeer wel lekker btw, lekker pittig.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 18:47
door jack-f
Rico, ik stond erop dat ik elke les dezelfde motor kreeg. Waren allemaal Honda's 500 CBF?? maar onderling was er toch verschil, vooral het aangrijp moment van de koppeling vond ik toen wel belangrijk om steeds dezelfde te hebben.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 18:55
door Koen
Ik heb gelest op de Honda CB500F, maar ongeveer 4 weken voor het examen werden de Honda's door de rijschool ingeruild voor... jawel: Suzuki Gladius
Voor mij dezelfde ervaring: een stuk pittiger dan de Honda's en gelukkig had ik ff de tijd om eraan te wennen. AVD ging met de Gladius de eerste keer goed genoeg, AVB had ik al met de Honda gedaan.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 20:03
door Bennos
Mijn rijinstructeur liet ons bewust op elke motor rijden, allen CBF 500, zodat je niet raar staat te kijken als er ineens een kapot is of is gereden net voor je examen, wat mij dus overkwam net voor mijn AVB.
De motor was met de leerling aan de haal gegaan omdat ie per ongeluk het gas vol open draaide in een bocht en zo den diek afvloog....
Jongen was overigens doof.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 21:25
door PtrO
Bennos schreef:....Jongen was overigens doof.
Hoe kreeg hij dan z'n instructie ? Of was hij slechthorend ?
Lijkt mij knap lastig tijdens lessen en leren. In het dagelijks natuurlijk vervelend ook maar da's toch weer anders want dan rij jij en maak je je eigen keuzes.
Inzake andere motoren proberen, is het al moeilijk genoeg je kunstje doen op de/een vertrouwde fiets. Je bent al zoekende naar van alles en om dan ook nog andere motoren te berijden. Nu zou ik er minder tot geen moeite mee hebben.
Tijdens de rijlesperiode, heb ik praktisch altijd dezelfde fiets gereden. Behalve wanneer die (de 403) was "uitgeleend" voor een examen. De andere XJ6'ers voel(d)en gewoon anders aan en/of hadden een ander (hoger) koppelingspunt of remaangrijpingspunt, (gemolde) versnelling etc.etc. Bij deze (403) fiets voelde ik ook symbiotisch aan de resonantie wanneer ik in z'n 3, 50 reed.
Een andere de 406, bleek altijd alleen achter want daar was bekend van dat die maar knap moeilijk in z'n één ging. Dus zeker andere motoren proberen en dan de beste mogelijke kiezen om voortaan op te gaan (af)rijden.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 22:12
door Rico
Sleutel van de Honda was vandaag vergeten door de instructeur vandaar dat ik op de Gladius moest. Vond het zelf wel leuk om even op een andere fiets te rijden, maar ga volgende week wel dezelfde oefeningen op de Honda doen. Zien hoe dat gaat, heb toch het idee dat die iets "makkelijker" is voor mij. Mag in ieder geval dan aangeven wat ik wil. Honda reed ik zo mee weg vorige week, Gladius is toch een iets ander verhaal. Ik hou wel van een uitdaging, maar voor het rijbewijs moet ik het mezelf natuurlijk niet onnodig moeilijk maken. Ik les alleen, dus in principe kan ik altijd op dezelfde motor rijden tenzij deze onverhoopt uit gevallen is.
Bedoelde met het uitproberen van verschillende motoren als ik mijn A heb voordat ik er eentje aanschaf, nu inderdaad eerst maar even vertrouwd zien te raken met 1 en dezelfde lesmotor.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 22:39
door Bennos
@Peter, doof/slechthorend, iets in die richting.
Rijschool is gespecialiseerd in rijinstructie voor mensen met een beperking.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 22:41
door Rico
Ik ben toevallig ook doof aan 1 oor, heb daar 70% verlies. Heb er gelukkig geen last van met het lessen, het oortje doet het prima in mijn goede oor, alleen heel af en toe wat lastig om de instructeur te verstaan als hij iets uitlegt zonder de intercom en ik op de draaiende motor zit.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 01 nov 2014, 22:50
door Bennos
Volgens mij wordt dat nog niet gezien als zijnde beperking.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 08 nov 2014, 19:51
door Rico
Vandaag weer op de vertrouwde Honda gelest en dat ging gelukkig weer goed. Het examen AVD wordt aangevraagd en mag ik op 18-12 afleggen, spannend hoor. En eerst nog even op 1-12 het theorie-examen zien te halen.
In ieder geval weet ik nu hoe en waar ik moet kijken met de halve draai en toen was daarna het achtjes draaien ook prima te doen.
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 08 nov 2014, 19:54
door Bennos
Heb je AVB al dan?
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 08 nov 2014, 20:15
door Rico
Heb ik het weer omgedraaid? Ga nu eerst op voor de bijzondere verrichtingen haha
Re: Rico's rijlesperikelen
Geplaatst: 08 nov 2014, 20:23
door Bennos
Haha, dacht al dat ik iets had gemist....
Zonder AVB geen AVD
