Pagina 1 van 1

De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 09:10
door Ed Vissers
De afstand tov je voorganger van belang als er geremd moet worden. Je hebt immers reactietijd nodig en er kan verschil in vertraging zijn tov het voertuig dat voor je rijdt. Tel daarbij ook nog eens een veilige marge op.
Maar welke afstand moet je dan aanhouden? Er wordt gesproken over een 2 secondenregel. Maar welke afstand is dat dan?
Alleen de seconde reactietijd die je nodig hebt zorgt al voor een flinke afstand.

50 km/u ==> 13,9 meter
80 km/u ==> 22,3 meter
120 km/u ==> 33,4 meter

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 11:53
door BertG
Vuistregel: snelheid delen door 10 maal 3 8)

Of je kijkt wanneer je voorganger een vast punt passeert en telt dan door tot jij zelf dat punt passeert.
Dat kan van alles zijn: een lantaarnpaal, hectometerpaaltje, verkeers- of reclamebord.

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 12:33
door Marcel
Huh? :cf1

Bij 120 km/uur is dat dus (120:10)* 3 = 36 Meter.
Bij 120 km/uur rijdt je 33,3 meter per seconde.
Wat komt er dan van de twee seconden regel terecht?

In het verleden werd altijd de regel gehanteerd: afstand (in meters) = 0,5 * je snelheid (in km/u)
Dat zou een afstand geven van 60 meter hetgeen dichter bij de twee seconden regel ligt
Dat is nogal een verschil met de vuistregel die Bert opgeeft.

Persoonlijk hou ik meestal "ruim" afstand bij hoge snelheden.
Dat heeft als nadeel dat er vaak verkeer tussen kruipt.

Als ik toch dichter op mijn voorgangen moet/ga rijden dan zorg ik dat ik er niet recht achter zit maar verplaats ik mijn positie meer naar links of rechts op mijn weghelft.

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 13:12
door Koen
De seconde reactietijd kost je inderdaad een hoop meters, maar in de meeste gevallen reageer je op remlichten en staat het "obstakel" voor je ook niet direct volledig stil. Je hebt dus, bij minimaal 2 seconden afstand, nog wel wat speling na je reactietijd.

Zelf probeer ik ongeveer 3 seconden afstand te houden, zolang er geen auto's zich er tussenin wurmen lukt dat meestal ook wel.

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 13:25
door Ingrid
Remafstand + reactieseconde = stopafstand.

De reactieseconde bij 120 km/uur:
Volgens de vuistregel: (120:2)+10%:2= 33 meter.
De remafstand volgens de vuistregel bij 120 km/uur:
120:10 x 120: 10= 12 x 12 = 144 meter.

De stopafstand = 33 m + 44 m = 177 meter.

De 2 seconden regel volgens de vuistregel = snelheid / 2 + 10%van het quotiënt.
Rijd je 120 km/ uur dan moet de afstand tot je voorganger minimaal 66 meter zijn.
Bij moeilijkere omstandigheden moet je 3 seconden aanhouden.

Zo ga ik niet rekenen op de motorfiets. Bij 120 km/ uur zit tussen de voorganger en Deauvilleke 1 hectometerpaaltje verschil en bij slecht weer 2 hectometerpaaltjes. Voegt er iemand tussen, dan vergroot je de afstand tot je nieuwe voorganger weer zodat er weer 1 of 2 hectometerpaaltjes tussen zit.

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 13:27
door Ed Vissers
De som van Bert komt dichterbij mijn praktijk. Het is natuurlijk ook zo wat Koen schrijft. Het voertuig voor je staat niet meteen stil. Als dat voertuig remt met een vertraging van 8 meter per seconde dan ben je op het moment van reageren 8 meter dichterbij. Bij 120 km/u heb je dan nog ca 28 meter over.

Ik ben dus geen adept van de 2-secondenregel :)

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 13:33
door Ed Vissers
Ingrid schreef: De remafstand volgens de vuistregel bij 120 km/uur:
120:10 x 120: 10= 12 x 12 = 144 meter.

De stopafstand = 33 m + 44 m = 177 meter.
Je vergeet nog door 2 te delen. Dus 33 + (144/2) = 105
Dat komt mooi overeen met de aftand tussen 2 HM paaltjes :)

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 13:56
door Ingrid
Mijn antwoord staat op blz 152, hoofstuk 7 van het theorieboek van VEKABEST. Ik heb het niet verzonnen. Die uitkomst is echt 177 meter om de stopafstand te berekenen.

Zelf hou ik het graag simpel: Afstand tussen 2 hectometerpaaltjes = 100 meter. Mooi weer 100 meter, slecht weer 200 meter. Klaar.

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 14:06
door Ed Vissers
Dan hebben we een fout in dat boek ontdekt :)

Formule voor berekenen remafstand is: V² / 2xA
V = snelheid uitgedrukt in meters per seconde.
A= is de remvertraging uitgedrukt in meters per seconde.

Als je uitgaat van een vertaging van 8 m / sec ==> 1111,11 / 16 = 69,4 meter

Het boek gaat dan uit van een remvertraging van bijna 3,9 meter per seconde. Dat is wat aan de lage kant :)

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 14:55
door Ingrid
120 km/ uur = 120.000 meter / 3.600 seconden = 33,333 m / seconde
Reactietijd = 1 seconde volgens VEKABEST.
Verder roept VEKABEST dat de remafstand = snelheid in km/ uur : 10 X snelheid : 10.

Waar Vekabest de remvertraging op baseert???? Knor je rond op zo'n oude BMW met trommelremmen of op een splinternieuwe Pan.
Ik maakte op de XJ6 2 noodstops na elkaar. De eerste vol in de ankers en ABS zijn werk laten doen en de 2e keer zoals het moet. De instructeur had de eerste afstand gemarkeerd. De 2e keer hield ik 5 meter over. Ga ik straks dezelfde proef doen met Deauvilleke, weet ik eigenlijk al dat ik meer afstand nodig heb dan bij mijn eerste remproef met de XJ6 om tot stilstand te komen.

Misschien is dat wel de reden waarom VEKABEST uit gaat van 3,9 m/s

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 16:32
door Ed Vissers
Dat zou vreemd zijn. Tot 1-4-1998 was de wettelijke minimale remvertraging 4,5 m/s . Miv 1-4-1998 is dat 5,2 m/sec :)

Re: De 2 secondenregel en de afstand tov je voorligger

Geplaatst: 13 nov 2014, 17:15
door Ingrid
Ik weet het. Vreemd. Maar ik heb dat stomme boek van buiten geleerd, anders was ik niet geslaagd.
Als ze 144 meter willen horen, kunnen ze het krijgen.
Die 2 seconde regel vond ik een onpraktische regel.
Voor mij werkt: Voorganger bij paaltje 1, ik bij paaltje 2 als het droog is. Hoef ik niet te rekenen en is mijn afstand tot de voorganger veilig, al maakt de voorganger een noodstop.