DHZ/DIY Verwarmde jas.. tis koud dus....
Geplaatst: 28 dec 2014, 21:54
Hieronder een heel verhaal om voor weinig (ca €15) zelf een verwarmde jas te maken.
Laat weten wat je er (niet) van vindt.
Allemaal
maar wel hier in gebruik
Het is en wordt kouder
en hoewel ik een lekker textielpak heb, leer is nu echt te koud, is het toch wat frisjes in de ledematen. Je vingers en voeten krijgen het koud tussen de oren omdat je innerlijke thermostaat de warmteboel naar de ledematen afsluit ter primaire bescherming voor een heethoofd en warmbloedige body.
Voordat je overstapt op voet/want en neusverwarming
kan je het (echt) het beste een verwarmde body/jas gebruiken. Die zijn te koop vanaf ca €100 (ANWB) tot gemiddeld €250 (en meer) voor Gerbing of Milwaukee.
Natuurlijk zijn er ook veel duurdere wat vooral bepaald wordt door accu, meet -en regelsystemen wat hier verder er niet toe doet. Het goedkoopste is gewoon afzien en je koud vlees laten besterven.
Mijn pak is winddicht
en zit best lekker maar het vol douwen met diverse lagen binnenvoering, thermo-ondergoed en meer dan 1 trui is wat te veel van het goede omdat het m'n bewegingen beperkt.
Warm blijven is een kwestie van het (verstand) niet kwijtraken of de gemaakte verliezen toevoeren. Op de motor rijdend
zal je in je pak vanaf 10 Celsius redelijk op temperatuur blijven. Daaronder gaat het alras minder
tenzij je regelmatig bivaktraining hebt in Noorwegen. Hoe goed je pak/isolatie ook is, beneden de 5Celcius ga je het zonder aanvullende verwarming koud krijgen. Afhankelijk van isolatie, het stilzitten en windvangende rijsnelheid, ga je hoe dan ook nog (meer) warmte verliezen die moet worden aangevuld.
Die warmte aanvullen en toevoeren kan op tal van manieren. Om wat serieus
te blijven beperkt mij hier tot de gebruikelijke methoden die veilig en haalbaar is op de motor.
Verwarming is simpel en is op de motor een kwestie van elektriciteit
gebruiken om een lange draad op te warmen. De (veilige) kunst is om niet meer dan zeg 50Watt te genereren wat in een voertuig neerkomt op 12V bij maximaal 4A. Het menselijke lichaam is zelf ook een kachel en genereert zo'n 100Watt. Wanneer je dat met 30-50% bijverwarmd is dat al meer dan genoeg om lekker warm te blijven.
Hier over praktizerend nagedacht kwam ik op niet zo unieke
gedachte om zelf wat te fabrieken. Ik heb genoeg weerstand(sdraad) maar het goed kunnen monteren en af te werken geeft wat te veel zinloze uitdagingen. Dus hiervoor neem ik een bestaande stoelverwarming als uitgangspunt.
Het (in)regelen en afstellen van de verwarming kan door zg. al of niet automatische geregelde aan/uit mechanismes in combinatie met je eventueel jas wat openzetten.
Disclaimer/eigen verantwoording. Zoals veel zoniet alles in het moeizame leven doe je zelfbouw en het zelfgebruik van bouwsels geheel op eigen risico en verantwoording. Wanneer je twijfelt aan je eigen kunnen, inzicht of bedenkingen hebt van onderstaand DoeHetZelf systeem; wees dan eigenWijs, ga elders en gebruik elders gegarandeerde systemen van gerenommeerde fabrikanten. Ik noch anderen zijn niet verantwoordelijk voor schade en/of ongemak die je kunt oplopen.
We hebben genoeg gebabbeld
, we gaan voor heel weinig geld en een beetje moeite aan tijd, zelf een verwarmde jas maken.
Samengevat: we verbouwen een stoelverarming die we vastmaken aan de (binnen)voering van je motorjas.
Men heeft:
Motorjas met inritsbare binnenjas
12Volt aansluiting met zekering van 5 Ampère op de motor.
NB: Heb je geen inritbare-voering, gebruik dan wat anders waartussen je de de verwarming kan monteren.
Heb je een vaardige naaister in de buurt, dan kan je het zo mooi maken als je wilt.
Men kope/bestelle
Stoelverwarming 12 van ca 35Watt met 12V stekker.
Graag dun model waarbij de boven en
onderzijde verwarmd wordt.
Bijv. bij Conrad te bestellen voor ca €15.
Men gebruike
Torneer mesje om de naad van de sotelverwarming open te maken
Naald en draad en/of
Klitteband en/of
Drukknopen en/of
Ductape en/of
Om de losgewerkte verwarmingsmat in de jas/kleding te monteren.
Letop: Zorg er hoe dan ook voor dat de draden nooit in direct contact staan met je huid.
Wanneer je iets voelt/ziet/ruikt branden verbreek dan de electriciteit.
Men doene
1) Controleren verwarming, door het in de auto gebruiken en/of Weerstand meten van ca 4 Ohm. Bij 12volt geeft dat een vermogen van ca 36Watt bij een stroomsterkte van ca 3Ampère. Het luistert allemaal niet zo (n)auw.
2) Controleer of de kabel/stekker reeds een zekering heeft, Zo niet, gebruik voor de veiligheid een tussen zekering van max 5A zodat je geen risico hebt om gebraden te worden.
3) Men hale de stoelverwarming uit elkaar zodat je het verwarmingselement cq. dradenmatje overhoudt. Ik moest het volgende doen
4) Binnenjas losritsen
en uitnemen
5) Het verwarming matje over de achterzijde van de jas uitspreiden waarbij je probeert zoveel mogelijk het midden aan te houden.
6) Het verwamingsmatje vastzetten wat naar goeddunken kan met
7) Kabel zekeren
zodat je niet je niet de aansluiting naar je verwarmingsmate kapotscheurt wanneer de kabel ergens achter blijft hangen. Mijn stoelverwarming had een geschroefde plastic kabelhouder op de mat, die ik heb gebruikt in de binnenjas.
8) Kabel wegwerken bij geen gebrui. In mijn jas zit een (te klein) telefoonzakje wat hiervoor geschapen is.
9) Controleren werking, altijd handig
Eventueel in de auto, eerst met jas op de stoel en daarna aantrekken. Wanneer je een brandgeur ruikt heb je
iets stoms gedaan.
10) Aantrekken en maar
warmrijden.
Hieronder wat volgordelijke foto's
0.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Laat weten wat je er (niet) van vindt.
Allemaal

Het is en wordt kouder

Voordat je overstapt op voet/want en neusverwarming

Natuurlijk zijn er ook veel duurdere wat vooral bepaald wordt door accu, meet -en regelsystemen wat hier verder er niet toe doet. Het goedkoopste is gewoon afzien en je koud vlees laten besterven.
Mijn pak is winddicht

Warm blijven is een kwestie van het (verstand) niet kwijtraken of de gemaakte verliezen toevoeren. Op de motor rijdend


Die warmte aanvullen en toevoeren kan op tal van manieren. Om wat serieus

Verwarming is simpel en is op de motor een kwestie van elektriciteit

Hier over praktizerend nagedacht kwam ik op niet zo unieke

Het (in)regelen en afstellen van de verwarming kan door zg. al of niet automatische geregelde aan/uit mechanismes in combinatie met je eventueel jas wat openzetten.

We hebben genoeg gebabbeld

Samengevat: we verbouwen een stoelverarming die we vastmaken aan de (binnen)voering van je motorjas.
Men heeft:
Motorjas met inritsbare binnenjas
12Volt aansluiting met zekering van 5 Ampère op de motor.
NB: Heb je geen inritbare-voering, gebruik dan wat anders waartussen je de de verwarming kan monteren.
Heb je een vaardige naaister in de buurt, dan kan je het zo mooi maken als je wilt.
Men kope/bestelle
Stoelverwarming 12 van ca 35Watt met 12V stekker.
Graag dun model waarbij de boven en
onderzijde verwarmd wordt.
Bijv. bij Conrad te bestellen voor ca €15.
Men gebruike
Torneer mesje om de naad van de sotelverwarming open te maken
Naald en draad en/of
Klitteband en/of
Drukknopen en/of
Ductape en/of
Om de losgewerkte verwarmingsmat in de jas/kleding te monteren.
Letop: Zorg er hoe dan ook voor dat de draden nooit in direct contact staan met je huid.
Wanneer je iets voelt/ziet/ruikt branden verbreek dan de electriciteit.
Men doene
1) Controleren verwarming, door het in de auto gebruiken en/of Weerstand meten van ca 4 Ohm. Bij 12volt geeft dat een vermogen van ca 36Watt bij een stroomsterkte van ca 3Ampère. Het luistert allemaal niet zo (n)auw.
2) Controleer of de kabel/stekker reeds een zekering heeft, Zo niet, gebruik voor de veiligheid een tussen zekering van max 5A zodat je geen risico hebt om gebraden te worden.
3) Men hale de stoelverwarming uit elkaar zodat je het verwarmingselement cq. dradenmatje overhoudt. Ik moest het volgende doen
- a. Met een tornmesje de gestikte rand loshalen
b. Voorzichtig de stoffen buitenzijde verwijderen, is mogelijk wat geplakt
c. Indien aanwezig, de schuimfolie verwijderen wat waarschijnlijk ook wat geplakt is.
4) Binnenjas losritsen

5) Het verwarming matje over de achterzijde van de jas uitspreiden waarbij je probeert zoveel mogelijk het midden aan te houden.
6) Het verwamingsmatje vastzetten wat naar goeddunken kan met

- a. Klittenband innaaien en opnaaien
b. Drukknopen innaaien/opknijpen
c. Vastnietten
d. Vastzetten met veiligheidsspelden
e. Vastplakken (DUCtape, dubbelzijdig plakband
f. Bedenkt het maar
Belangrijkste is dat het matje niet onder de jas uitkomt en er geen risico is dat deze (al of niet) tijdens het rijden kan loskomen.
7) Kabel zekeren

8) Kabel wegwerken bij geen gebrui. In mijn jas zit een (te klein) telefoonzakje wat hiervoor geschapen is.
9) Controleren werking, altijd handig

Eventueel in de auto, eerst met jas op de stoel en daarna aantrekken. Wanneer je een brandgeur ruikt heb je

10) Aantrekken en maar

Hieronder wat volgordelijke foto's
0.


2.



5.



8.


