Pagina 3 van 3

Re: boosterplug

Geplaatst: 03 mei 2015, 14:01
door takeldoos
MrRiP schreef:even een andere vraag beteffend de boosterplug is ie er ook voor andere injectie motoren ??
zeker voor vele merken :up

Re: boosterplug

Geplaatst: 03 mei 2015, 17:47
door MrRiP
Hé jammer dat me andere motor carburateurs heeft :l
maar zal het door gegeven aan anderen die wel injectie hebben

Re: boosterplug

Geplaatst: 03 mei 2015, 17:55
door takeldoos
voor de mensen die zich bezig houden over verbruik,zie mrip (erik zijn verhaal) iets wat mij ook al was opgevallen hij rijdt zuiniger :up

http://www.honda-deauville.nl/forum/php ... 03#p105003" opent="in(nieuw);venster;

Re: boosterplug

Geplaatst: 04 mei 2015, 18:52
door MaHeDu
Dat de boosterplug een verademing is had ik al geschreven, vandaag de proef op de som en het verbruik getest met de Pan.

Meten is weten dus vandaar ook even de onderstaande gegevens;
Totaal aantal gereden kilometers 221,6
Duiven-Amsterdam Vice Versa (Bebouwde kom / A12 / A2 / A10 / Bebouwde kom VV)
Aantal Snelweg kilometers ca. 200, aantal bebouwde kom kilometers ca. 20.
Heen: temp 11/12 graden, wind ZW3, verkeerssituatie rustig en zoals gebruikelijk geen file
Terug: temp 19/20 graden, wind ZW4, verkeerssituatie rustig en minder (ca. 5 km) file als anders

Normaal gebruik volgens opgaaf verbruiksmeter 1 op 17,8-18,2
Vandaag volgens opgaaf verbruiksmeter 1 op 19,8

Motor afgetankt exact op zelfde niveau als voor de rit en er kon niet meer in dan 10,64 liter.
Dit houdt dus in een echt verbruik van 1 op (221,6Km : 10,64L=) 20,827067

Kanttekening hierbij is wel
a) doordat ik nu geen 5 km file had dit het gebruik gunstig beïnvloed heeft
b) ik extra op de rijstijl gelet hebt maar daar waar het kon ik de juiste (echte) snelheid heb gereden, dus 100 waar 100 is toegestaan en 120 waar 120 is toegestaan (op de teller dus 110 resp. 130).

Ja, wat moet ik er nog meer over zeggen............

Re: boosterplug

Geplaatst: 04 mei 2015, 18:56
door MrRiP
nou dat ziet er ook goed uit :up

Re: boosterplug

Geplaatst: 04 mei 2015, 19:40
door Hennie
Hahaha, Marcel. Weet je wel zeker dat hij net zo schuin stond bij het tanken dan anders. :D
Maar..... dat klinkt goed. Als hij net zoveel gebruikt als anders is het al een grote vooruitgang. Volgende week heb ik er ook één op zitten. Ik kan bijna niet meer wachten.

Re: boosterplug

Geplaatst: 04 mei 2015, 19:47
door MaHeDu
De motor stond opgebokt Hennie. Kon daardoor precies tot het randje vullen :up

Re: boosterplug

Geplaatst: 04 mei 2015, 19:48
door takeldoos
Hennie schreef:Hahaha, Marcel. Weet je wel zeker dat hij net zo schuin stond bij het tanken dan anders. :D
Maar..... dat klinkt goed. Als hij net zoveel gebruikt als anders is het al een grote vooruitgang. Volgende week heb ik er ook één op zitten. Ik kan bijna niet meer wachten.
ligt klaar voor je :up

Re: boosterplug

Geplaatst: 07 mei 2015, 20:12
door MaHeDu
Vandaag nogmaals een wat langere route gereden met de pan. De uitkomsten hiervan wil ik jullie niet onthouden.

Gereden route 271,9 km ca. 90% snelweg.

Heen: Duiven-Neck(Purmerend)-Amsterdam (A12/A30/A1/A10/A8/A7/A8/A10) verkeersdoorstroming: ca. 5km langzaam rijdend verkeer
weer: 11/12 graden + 25% van de tijd regen; wind: BFT5

Terug: Amsterdam-Duiven (A10/A2/A12) verkeersdoorstroming: ca.5km langzaam rijdend verkeer
Weer 15/16 graden en droog; wind BFT3/4

De verbruiksindicator op de motor geeft aan 18,8 km/liter
Motor afgetankt 13,62 liter.
271,9 km : 13,62 liter = 19,963289 km per liter

Dit keer meer 120km wegen. Wederom de maximum snelheden zoveel mogelijk aangehouden.
De (tegen) wind was vooral in de ochtend behoorlijk en kan dus invloed hebben op het uiteindelijke resultaat.

Re: boosterplug

Geplaatst: 07 mei 2015, 22:02
door Hennie
Marcel, dat is.een mooi resultaat. Je hebt waarschijnlijk erg netjes gereden maar om het benzineverbruik hoeven we ons.iig geen zorgen te maken. Heerlijk na al.die.opmerkingen op.diverse fora. Ik ben iig helemaal overtuigd.
Groet hennie

Re: Boosterplug

Geplaatst: 11 mei 2015, 20:33
door Hennie
Afgelopen zondag is m'n boosterplug geplaatst.

Helemaal TOP!
Zoals eerder door anderen benoemd is de motor smeuïger. Is een mooie beschrijving. Motor is soepeler geworden en loopt mooier stationair. Pakt beter op bij lage toeren in een hogere versnelling. Bij in de stad rijden bokt hij minder snel. Je kan iets minder voorzichtig aan het gas draaien. Je voelt het verschil ook als je per abuis in de 2e versnelling vanuit stilstand optrekt. Motor

Op de snelweg heb ik geen verschil gemerkt. Dat vind ik toch lastig om te beoordelen. Als de wind van een andere kant komt is het geluid ook weer anders.

Brandstofverbruik ga ik niet meten. Dat hebben anderen al gedaan. Als ik het grofweg op de boordcomputer beoordeel dan zou hij de laatste 2 dagen ietsje duurder hebben gereden maar dat komt wel door m'n rechterpols! Ja, met dit weer is het heerlijk om van die power te genieten!

Dolf, bedankt voor de tip en de hulp.

Groet Hennie

Re: boosterplug

Geplaatst: 14 mei 2015, 16:02
door ikkieman
Hier dan mijn ervaringen: Pakt beter op, rijdt lekker, jadajadajada. Het rijdt gewoon vloeiender. ;)
Qua verbruik valt het nog reuze mee.
Voor het plaatsen:
409,3 km gereden op 20,78 liter = 19,70 km/l
Na het plaatsen:
304,4 km gereden op 15,65 liter = 19,45 km/l

Bedenk wel dat na het plaatsen ik veel met duo heb gereden. Ik ga er dus vanuit dat m'n verbruik iets lager zal liggen dan zonder boosterplug.

Dankjewel Dolf!

Re: boosterplug

Geplaatst: 11 jun 2015, 21:04
door MrRiP
Ben nu wel benieuwd hoe het is als je in de bergen er mee rijd nu zijn er een aantal Oosterrijk in met en zonder plug ik ben benieuwd hoe het daar bevalt de ja of nee ???

Re: boosterplug

Geplaatst: 11 jun 2015, 22:20
door takeldoos
Ha.....ik kan je zeggen. ........helemaal top

:up

Re: boosterplug

Geplaatst: 12 jun 2015, 07:24
door BertG
Het enige dat zo'n ding doet is de motor laten geloven dat de instromende lucht iets koeler is.
Het motormanagement (mapping) systeem is zo geprogrammeerd om bij koelere lucht iets meer brandstof in te spuiten zodat het mengsel iets rijker wordt.
Daardoor loopt de motor soepeler en pakt beter op.

Maar er is een ondergrens in het motormanagement. Bij een bepaalde ondertemperatuur wordt het mengsel niet rijker(der).
Anders zou de verhouding uit balans raken tussen brandstof en lucht in het mengsel.

In zekere zin zou je kunnen zeggen dat in de bergen de lucht iets koeler is dus je in Nederland rijdt (met plug) alsof je in de bergen bent.
Door de ondergrens in verrijking van het mengsel verandert er in de bergen niet zo heel veel t.o.v. rijden in Nederland met plug.
Idem is de werking in de winter (in Nederland) van zo'n plug minder dan in de zomer vanwege de temperatuurswisseling.
De lucht-brandstof verhouding waar de (BMW) Motronic standaard naar toe regelt is ca 14,7:1. De motor loopt echter het lekkerst bij ca 13:1, een rijker mengsel. Je kunt de Motronic een beetje foppen door de ingangssignalen te bewerken. Eén van de ingangsignalen is de luchttemperatuurmeting. Als we deze waarde veranderen zodat de Motronic denkt dat de lucht kouder is, denkt de Motronic dat er meer kgs lucht binnenkomen. Koudere lucht is zwaarder en bevat meer zuurstof. Daarom zal de Motronic hierbij wat meer brandstof inspuiten en dat is wat willen om de motor lekkerder te laten lopen.

Kan de motor stuk gaan door het rijkere mengsel? Als de temperatuursensor defect gaat, gaat hij in een noodprogramma.
Dit is een erg rijk mengsel en daar gaat niks stuk van
. De ReCyclizer (soortgelijk een Boosterplug) heeft een minder rijk mengsel dan het noodprogramma.

Re: boosterplug

Geplaatst: 12 jun 2015, 20:52
door MrRiP
zal hem eens aan de uitlaatgas testkast zetten zien wat de lucht/benzine verhouding is een andere waarden
kan zelf wel doen op me werk.

Re: boosterplug

Geplaatst: 14 jun 2015, 15:16
door MaHeDu
1e week van juni rondje Duitsland, Zwitserland, Liechtenstein, italie, Oostenrijk, Duitsland gedaan (>3000km) en natuurlijk ook de bekende passen genomen :b . Hierbij was het heerlijk te merken dat de motor niet meer "bokt" en lekker oppakt. :apl

Re: boosterplug

Geplaatst: 15 jun 2015, 17:08
door Geert
MrRiP schreef:Ben nu wel benieuwd hoe het is als je in de bergen er mee rijd nu zijn er een aantal Oosterrijk in met en zonder plug ik ben benieuwd hoe het daar bevalt de ja of nee ???
Afgelopen dagen met onze trip naar Oostenrijk ruim 3000km gereden met de
Boosterplug, autobahn in Duitsland, passen in Oostenrijk, helemaal top. :up

Totaal brandstofverbruik tijdens de trip: 1:18,4

Re: boosterplug

Geplaatst: 04 jul 2016, 11:03
door MrRiP
nu ik een tijd nu met de boosterplug rij merk ik dat hij toch wel zuiniger rij
zeker merk ik dat nu meer met duo rij hij net zo zuinig is als voor heen solo
zou niet meer een Deauville willen zonder boosterplug.