TOW: Vering en tractie om lekker te plakken....

Over de techniek van het motor rijden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

TOW: Vering en tractie om lekker te plakken....

Bericht door PtrO »

De vering en tractie van je motorrijwiel is essentieel voor veilig en efficiënt motorrijden.
Ik ben benieuw hoe jullie je vering ervaren, wat jullie "manier" is die optimaal te houden en te gebruiken.

In vervolg op andere onderwerpen, noem ik hier een volgend hoofdstuk uit Keith Code's bijbel "A Twist Of the Wrist".
Erg leuk om over na te denken en dat in de praktijk (voorzichtig en vooral veilig) uit te proberen.

Hieronder, weer een wat lang bla verhaal om je in rondte te laten springen.
Kern is dat je vering in overeenstemming moet zijn met je (rij)kunnen, gewichtsverdeling, wegsituatie en motor. Veel factoren wat bij elkaar tamelijk complex kan zijn, zo blijkt.

Tractie en vering zijn nauw met elkaar verbonden. Zonder vering en demping zal je alleen op een vlakke weg voldoende tractie kunnen maken. Wanneer gaat hotsen en hobbelen, zal je zonder een goede "vering" je motor niet goed onder controle kunnen houden.
Een juist afgestelde vering en demping zorgt ervoor dat je wielen optimaal contact houden met de weg, hoe meer contact hoe meer tractie je zult kunnen ontwikkelen om daar te gaan waar jij wilt.

Ook het bochten nemen vraag om (veel) juist contact.
Stel je maar 's voor wat er gebeurd wanneer je een bocht neemt. Er komt meer "gewicht" op je voorwiel te staan, wat (voor het gemak) afgaat van je achterwiel. Je voorwiel/vering gaat dat gewicht opvangen, veert in waarna je motor wat gaat duiken en aldus in de bocht gaat vallen. Wanneer je vering niet goed is, zal je of meer moeten werken om de motor om te krijgen of juist voorkomen dat deze ineens te snel "afvalt".

Onlangs heb ik van een motor de voorwielvering gefixt. De vering was tamelijk licht en de demping die het veren moest beperken was feitelijk afwezig. Te weinig (vervuilde) olie. Hierdoor vond ik de hittepetit, zeker als beginner, het moeilijk om bochten te nemen.
Na schoonmaken en vervangen van de olie, bleek ik het rijwiel ineens beter te kunnen controleren. Ik kon scherp en beheerst de bochten in en het voelde allemaal veel vertrouwder. Ik hoefde geen beroep te doen op zg. overlevings(re)acties die je heel houden.

De voorwielvering kan je, meestal :wn1 , niet makkelijk regelen. Wat je wel kunt doen is eventueel de vering en demping strakker maken door de veerweg cq. lengte veranderen en/of gebruik van een andere oliedikte.
Het strakker maken doe je door je veer met (andere) afstandbusjes in te stellen. Een dunnere olie in je voorvork zorgt minder demping en een (iets) dikkere juist voor een stroevere demping. Maak het hier niet te gek. Je veerlengte met hooguit 1cm veranderen en/of je olie met +/- 5W bijmengen t.o.v. normalie "voorvorkolie" is ruim voldoende.

Ook kan je zg. "progressieve" vering plaatsen die naarmate je meer inveert, een een grotere veerkracht geeft. De wat zwaarder beladen motoren vanwege mens(en) en/of bepakking, zullen hier het meeste merkbare voordeel uithalen.

De achterwielvering bestaat meestal uit één veerdemper die je al naar gelang je wens of (laad)gewicht kunt instellen.
Dat de achterveer vaak wel instelbaar is en de schokdemper voor juist niet, zal vooral komen omdat je achterwiel moet zorgen voor de aandrijving en dus optimaal contact moet zien te houden met de weg. Je voorwiel is dus statisch en met je instelbare achterwielvering kan je dus een (midden)balans bepalen.
Zelf heb ik nog geen goede referentie qua juiste achterveer afstelling. Wanneer ik rijdend met ca 25 à 30km/uur over een bepaalde drempel rij en dan de motor voel bonken, staat m'n veer kennelijk te licht en stel ik hem wat bij. Wanneer ik merk dat ik ga jumpen, staat de veer - voor mij - te licht.

Keith stelt in z'n boek :le dat wanneer je vering en tractie, onvoorspelbaar worden; je automatisch (meer) gebruik gaat maken van je overlevingsinstincten om heel te blijven. Logisch... maar niet goed voor een vertrouwd en stabiel rijgenot.
De vering moet zo zijn afgesteld dat deze bij normaal rijden, in het midden van het veergebied zit. Dat kan je in beginsel zelf ook makkelijk (na)meten. ga op je motor zitten, en kijk hoever je vering voor- en achter wordt ingedrukt.

Verder kan je, al rijdende, door een juist gasgebruik bepalen hoe het gewicht is verdeeld tussen het voor- en achterwiel.
Keith komt uit de racerij 8) en daar kennen ze maar twee modi: gassen of remmen waardoor je dus veel meer gaat spelen met je gewicht. De truc is dat je op deze wijze continu 10 tot 20% van je gewicht heen en weer schuift. In een bocht moet je zorgen dat 60% van het gewicht op je achterwiel staat. Hoe doe je dat: gasgeven , hoe dat dan kan: juiste vering op het voor en achterwiel..

:!: Een belangrijk fenomeen is begrijpen dat bij het gasgeven je achterwiel niet omlaag maar juist omhoog wordt gedrukt. Test dit zelf maar uit. Zet je voorwiel tegen een muur, laat met wat gas je koppeling een beetje opkomen en je zult zien dat de achterkant van je motorfiet omhoog komt... raar hè...wat dus ook gebeurd op de weg !!!!
Het feit dat je een wheelie kunt maken met flink gas en koppeling komt omdat door de aandrijfkrachten, het achterwiel probeert dan onder je voorwiel te komen wat weer niets te maken heeft met vering.

Wederom speelt het correct :mrgreen: gasgeven een zeer belangrijke rol. Wanneer je gasgeeft, zorg dan dat dit in de bocht gelijkmatig, soepel en constant verloopt. Nooit (af)hakken.....

Veel plezier :brrr en hou het vooral flexibel maar gedempt veilig.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Hennie
Honda ST1300
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 mar 2013, 15:06
Locatie: Lathum

Re: TOW: Vering en tractie om lekker te plakken....

Bericht door Hennie »

Interessant stukje. Dank je.
Ben wel op zoek geweest op youtube hoe achterveren af te stellen maar nooit iets gevonden. Helaas voel ik weinig verschil. Ik ga het nu eens proberen met de middenstand.

Groet Hennie
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.
Struis

Re: TOW: Vering en tractie om lekker te plakken....

Bericht door Struis »

Hier ben ik op dit moment, met de Deauville 650 van m'n dochter ook mee bezig.

Er is weinig aan af te stellen..............

De "SAG" dwz in inzakken van de veerring belast tov onbelast kan ik nergens vinden.
De fabrikant zal toch wel een "ontwerp rijhoogte" voor deze machine in gedachte hebben gehad.

Demping; VOOR kan je wat experimenteren met de dikte van de olie, ACHTER is deze niet verstelbaar.

Om de rijhoogte wat te verlagen heb ik een demper gemonteerd die 11 MM korter is als de originele.
Dit maakt de zadel hoogte ca. 35 mm lager.
Een gelijke veer qua draaddikte, maar met een grotere ontspannen lengte. (lees; minder moe...)

Aan de voorzijde wilde ik de vorkpoten wat door laten steken in de kroonplaten, maar de vrije ruimte is maar 135 mm, terwijl de veerweg 130 mm is.
Dat ging hem dus niet worden.

Middenbok 2 Cm ingekort. Gelijk een paar vetnippels erop gemaakt (droog & roestig)

Zijstandaard maar zo gehouden.

[imgAfbeelding
imagehost][/img]

Alhoewel, deze vindt ze wel leuk......
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TOW: Vering en tractie om lekker te plakken....

Bericht door Cor »

Interessant stuk.
Goed leesbaar maar bij fixen, veranderen, aanpassen en maken zou ik een woord voor plaatsen en dat is "laten".
Ik ga er zelf niet aan sleutelen maar er zijn voldoende mensen die er tijd, kennis en zin in hebben om het te doen.
Er zijn diverse bedrijven die aanpassingen kunnen doen. Een bekende is Hyperpro maar er zullen er meer zijn.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Plaats reactie

Terug naar “Rijvaardigheid”