Tesla M

Over het motorblok en wat daarmee samenhangt (inclusief uitlaat)
Plaats reactie
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Tesla M

Bericht door Cor »

De Tesla is populair in het S model en de Roadster. Maar er gaat mogelijk een elektrische motorfiets komen. Het model M.
Ik weet niet wat het gaat kosten, wanneer deze gaat komen en of Jeroen al gevraagd is om een proefrit te maken.
Zal wel worden vervolgd.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Tesla M

Bericht door ikkieman »

Cor, je bent me er wel een. Maar er worden vanuit Promotor al wel hints gegeven dat ze er mogelijk mee aan het werk zijn...
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Tesla M

Bericht door Stephan »

Gaan die Tesla's ook bij ons in Tilburg geproduceerd worden?
...back in town! :up
Struis

Re: Tesla M

Bericht door Struis »

Ik heb een paar keer op een Elektrische KTM gereden.
T'is wel leuk, maar om nou zo'n ding te kopen.......

Erg onwezenlijk, je hoort alleen de ketting, je hoeft niet te schakelen.

Als je er mee gaat gooien en smijten (dat gaat goed) hoor je de banden.
BertG

Re: Tesla M

Bericht door BertG »

Je kunt over een tijdje vast een versie kopen die een versterkertje heeft waar je motorgeluiden naar keuze mee kunt weergeven.
Dan overstemt dat de bandengeluiden en dat van de ketting.

Zo hoorde ik ook dat er al uitvoeringen zouden zijn van elektrische auto's die vanuit de wielkasten een melodietje afspeelden om voetgangers niet te verrassen.

Denk je in de zomer dat de ijsboer door de straat komt, blijkt het je buurman met zijn elektrische auto te zijn.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Tesla M

Bericht door ikkieman »

Nou Bert, ik weet niet of je toevallig wel eens voorbij gereden bent door zo'n ding op snelheid? Je hoort ze echt niet aankomen. En met de huidige onoplettendheid van medeweggebruikers en de aansprakelijkheid zoals het nu is vind ik de speakertjes geen slecht plan.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6358
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Tesla M

Bericht door Koen »

Hier in de straat staat er soms ook eentje. Als m'n meiden buiten spelen ben ik er meestal bij en ze hebben geleerd om goed op te letten als ze ergens een auto horen starten. Als zo'n elektrische auto "start" (of noem je dat "inschakelen" of "aanzetten"?) en wegrijdt, dan horen de kinderen dat écht niet. Ze houden er ook geen rekening mee dat een auto kan gaan rijden zonder dat ze het horen aan de motor.

Maar als ze eronder komen is het nog net zo desastreus als een "gewone" auto...

Ik denk dat het voor de verkeersveiligheid dan ook niet lang zal duren voordat er iets wordt ingebouwd wat een (geluids)signaaltje geeft naar de omgeving, misschien gecombineerd met een sensor zodat het wordt geactiveerd indien er "obstakels" in de omgeving zijn.

Op de motor zal zoiets niet nodig zijn, daar is het geluid met name leuk voor de bestuurder en het gebrek aan geluid zal misschien in files of druk verkeer ertoe leiden dat men je (nog) minder snel opmerkt, maar het risico voor de omgeving is daar minder een issue denk ik.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: Tesla M

Bericht door BertG »

Lijkt me wel leuk...

Een kastje met een draaiknop waarmee je verschillende motorgeluiden kunt imiteren:
Een Ferrari V8 of V12
Een Lamborghini Countach
Een Trabant
Een vrachtwagenmotor

En nog wat knopjes om de hoge en lage tonen te accentueren.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tesla M

Bericht door Cor »

Ik rijd zelf hybride en sta stil in mijn eigen straat omdat spelende kinderen in de straat mij niet opmerken op gewoon doorspelen. Even wachten dus. Verder zijn er merken (volgens mij o.a. de Nissan) die een ventilator laten draaien bij snelheden onder de 40 km.
Of ze in Tilburg gemaakt gaan worden weet ik niet maar ontwikkelingen gaan snel.
Ik wacht gewoon met een proefritje tot ik het verslag van Jeroen in de HDC post gelezen heb.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Tesla M

Bericht door ikkieman »

Bert, dan zou ik eens even kijken naar de Renault Clio GT van 2014. Daarbij kun je kiezen uit een v6, 4-in-lijn, geluid van een Nissan GTR, een UFO, Renault 8 Gordini, Alpine A110 of een of andere gare motor.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Tesla M

Bericht door BertG »

Maar dat was toch alleen in het interieur te horen als ik mij iet vergis?
Gebruikersavatar
Rico
Honda VFR
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:23
Locatie: Beilen

Re: Tesla M

Bericht door Rico »

Toevallig afgelopen zondag een rit gemaakt in een Tesla Model S P85D, waanzinnig! Helemaal in de insanemodus. Dan trek je dus zonder geluid en in 1 lijn in 3 seconden op naar de 100. Had nooit gedacht dat ik als echte petrolhead een electrische auto zo gaaf zou vinden. De droom van ooit een Porsche Boxster te bezitten is nu dus vervangen voor een Tesla! Kan me voorstellen dat een motor van Tesla nog harder zal trekken, en als de accu's dan ook door het lage zwaartepunt voor een net zo stabiele wegligging zorgen als in Model S dan is het vast leuk spelen met zo'n electrische fiets.
Het bevreemde me wel dat je als nieuwe piloot verder geen speciale training oid krijgt aangeboden, vind het toch wel wat dat je zo de weg op kan met dik 700 (en straks 800)PK die meteen vanaf het moment dat je het pedaal vloert beschikbaar zijn. Als je even het pedaal intrapt dan zit je dus binnen no time op je voorligger. En automatisch afstand houden deed hij alleen als je de cruise control had ingesteld. In combinatie met inderdaad het geluidloos optrekken vraagt het rijden van een Tesla in mijn optiek wel een groot verantwoordelijkheidsgevoel van de bestuurder. Ook voor de inzittenden trouwens, had al snel door dat ik de passagiers even moest waarschuwen voordat ik een sprintje ging trekken, je hebt echt de hoofdsteun nodig om geen whiplash op te lopen!

Maar nogmaals, het is een waanzinnige ervaring om in (en wie weet straks ook op) een Tesla te rijden.
Triumph Tiger 1050
Struis

Re: Tesla M

Bericht door Struis »

Wat een ophef over een elektrisch voertuig Hè!
Er rijden al jaren elektrische heftrucks door magazijnen/distributie centra's....

De SRV-man met z'n elektrisch rijdende winkel............in de 60'-70's

Oké, die accu & besturingens technieken waren nog niet zo geavanceerd.

De energie komt nog steeds uit "de muur", al dan niet opgewekt door een vervuilende centrale...........
(waarvan het rendement altijd hoger is dan elke individuele energie centrale)
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Tesla M

Bericht door ikkieman »

Het rendement is dusdanig veel hoger dat je drie benzinemotoren zou kunnen laten rijden voor een 'vervuilende' olie/gasbrander, puur alleen al op het rendement. Je benzinemotor draait op ongeveer 25% rendement waar een beetje krachtcentrale tegenwoordig rendementen haalt van >55%.

Ook een leuke feature van electrisch rijden: je gaat steeds zuiniger rijden. Hoe meer rendement je krachtcentrale heeft, hoe zuiniger jij dus gaat rijden. Iedere upgrade aan de centrale zorgt ervoor dat je mee prik uit het gas trekt. Dat zie ik je huidige benzineverbrandende motor nog niet doen. ;)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tesla M

Bericht door Cor »

Met 25 zonnepanelen op mijn dak kan ik tegenwoordig beter mijn wasmachine overdag laten draaien dan in de goedkope avonduren. Ik heb overdag stroom over waar ik een (te) lage vergoeding voor krijg. Als ik dan mijn hybride in kan ruilen voor een elektrisch voertuig uit de goedkope of middenklasse dan is de keuze niet moeilijk. Maar je kan voor een prijs auto een kopen en de accu huren (voor meer geld dan ik nu tank) of een (te) dure auto kopen. Blijf dus nog maar even vervuilend rijden.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
BertG

Re: Tesla M

Bericht door BertG »

Het verschil tussen dag- en nachtstroom is tegenwoordig toch nihil?

En de kosten/baten voor zonnepanelen vind ik nog een riskante voor iets wat spijkervast aan een huis wordt genageld.
Je weet nooit of je na 5 jaar moet verhuizen (persoonlijke omstandigheden/baanverlies/anderszins).
Dat zal bij jou, Cor, misschien iets anders liggen maar een rendement dat na ca. 12 (heel positief) tot 18 (realistischer) jaar optreedt... neuh.

En de ontwikkelingen gaan erg snel wat rendement betreft, dus wachten loont nog te veel.

En last but not least: de onbetrouwbare fiscus die bij energieteruglevering jou als leverancier (bedrijf) ziet met alle (mogelijke) gevolgen van dien.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tesla M

Bericht door Cor »

Bert,
In die 5 jaar heb ik mijn investering al terug verdient. Nachtstroom is interessant want in de zomer gaat die om 7 uur uit terwijl de zon dan al lekker schijnt en dat is ook zo in het hele weekend. Rendement is natuurlijk afhankelijk van ligging van je dak ten opzichte van de zon. Als je het goed bekeken hebt, zocht je destijds naar een huis met een goede ligging op de zon. En er wordt niets aan je huis genageld. Met aluminium klemmen wordt het bevestigd aan je pan en de panlat waarover een ligger komt waar het aan wordt bevestigd. Kabeltje naar binnen, omvormer, kabel naar je meterkast en klaar.
BTW terughalen bij belastingdienst en ook klaar. Ik ken woningen die nu alleen voor het elektra minder dan 20 euro betalen per maand.
Dus...
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Rond71
Honda NT650V
Berichten: 279
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:24
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Tesla M

Bericht door Rond71 »

Als ze die in Tilburg gaan maken moet ik toch mijn connectie daar eens aanspreken :)
Grts,
Ron

"Iedereen kan schansspringen met een motor.
De problemen beginnen pas met de landing."


2010-2015 Yamaha FZS600 Fazer bj 2003
2015 Honda Deauville 650 bj 2000
Plaats reactie

Terug naar “Motorgedeelte”