Storing in de pan.

Over het motorblok en wat daarmee samenhangt (inclusief uitlaat)
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14063
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Storing in de pan.

Bericht door Marcel »

Bij het vervangen van de motorolie vervang je ook gelijk de cardanolie constateer ik.
Dat zullen in ieder geval niet de kosten zijn.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
BertG

Re: Storing in de pan.

Bericht door BertG »

Vloeistoffen niet vervangen is verkeerde bezuiniging. Zeker als je ABS hebt
Als je ABS pomp kaduuk gaat door oxidatie (door aangetrokken vocht en niet verversen) kost je dat gauw een paar honderd Euro.
Een halve liter remvloeistof pak hem beet een tientje.

En dan heb ik het nog niet eens over het veiligheidsrisico.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Storing in de pan.

Bericht door ikkieman »

Inderdaad voor zowel Marcel als Bert. Het nadeel is dat de uren van de monteurs gewoon duur zijn.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 696
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: Storing in de pan.

Bericht door MrRiP »

altijd is de uren van de monteur duur,(is ook overal het zelfde liedje) wat totaal niet waar is !!!! uren van de monteur op zich niet duur, het totaal kosten plaatje van een bedrijf te laten draaien maakt het kostbaar maar dat is een andere verhaal
maar er gaat idd veel in je kosten wat je voor werkuren betaald
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Storing in de pan.

Bericht door Cor »

Daarom heb ik al het kunststof er zelf afgehaald. Ondanks de ervaring die ze hebben moeten ze het er ook weer opzetten en is er kans op beschadiging. 2 vliegen in één klap. Het spaart mij geld uit :mrgreen: en ik kan alles lekker schoonmaken.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 696
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: Storing in de pan.

Bericht door MrRiP »

Als je zelf dingen gaat los halen leer je ook weer van hoe het in elkaar zit dan kan je sommige dingen ook zelf gaan vervangen
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Storing in de pan.

Bericht door PtrO »

Tja, hoe/ver ga je met je acties.
Het loshalen & hermonteren van plastic kost snel een uurtje dus reken maar uit.

Werkplaatstarieven die ik heb gezien starten in het achterland rond 45 tot gemiddeld 65 hier en zelfs 85 euro per uur of meer bij een shiney/diny dealer.

Met nieuwe motor in garantie neem je idd geen risico maar een oude(re) word je toch links of rechts alles aangerekend.
De mensen werken nu eenmaal ook niet gratis en als een bout moeilijk is of afbreekt, betaal je dat als klant.

Of je vooraf het plasic kan loshalen is natuurlijk afhankelijk of de dealer wat in de buurt zit. Zelf doe ik nu gaandeweg (bijna) alles zelf.
Alleen zaken die handiger te doen zijn door de dealer (vanwege gereedschap of kennis) bij mij 1km verderop, laat ik (nog) doen
Zoals banden wisselen waarbij ik het wiel breng want bij een Tourmotor wordt het werkplaatstarief aangehouden.
Banden monteren/balanceren ga ik in 2016 ook zelf doen want zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Storing in de pan.

Bericht door Cor »

Bij mijn monteur betaal ik nu :le € 14,05 excl btw per kwartier (of deel). Plastic verwijderen is geen probleem en zoals al aangegeven, ik kan het opslaan, schoonmaken en kans op beschadiging is kleiner.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Storing in de pan.

Bericht door ikkieman »

Als de motor woensdag niet in orde komt met een simpele fix van WD40 en vaseline gaat de motor weg. Wat er dan komend seizoen gaat gebeuren is gewoon simpel. Dan wordt er gewoon even niet gereden.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
BertG

Re: Storing in de pan.

Bericht door BertG »

Ik wil niet wroeten in een pijnlijke wond...

350 Euro voor een fix met WD40 van een gecorrodeerde stekker?
Wat doen ze dan voor dat geld en/of wat is nu uiteindelijk de conclusie dat je stelt dat men weet dat het dieper zit?


Ik weet wat het is om je vertrouwen in een motor/motordealer te verliezen.
Nadat bij mijn BMW de klep afbrak (met behoorlijke schade tot gevolg) was ik ook resoluut.
Toen BMW stelde dat het geen kinderziekte is en niet modeltypisch is,
Zij mij daarin dus geheel niet tegemoet kwamen,
Dan hoef ik dat voorval ook niet te melden bij inruil, want:
Hij is gerepareerd dus die klacht komt nooit meer terug (ahum)
En dan mag het BMW-dealerkanaal hem verkopen en de nieuwe eigenaar garantie bieden.
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Storing in de pan.

Bericht door PtrO »

Een vraag nog, Jeroen. Was/is het probleem eenmalig of gebeurd(e) het vaker ?


Electrische, laat staan electronische storingen zijn tamelijk lastig :evil: omdat niet altijd de ontstaans/omstandigheden kunt vaststellen. Het is dan belangrijk een goede top-down diagnose te volgen en vooral de uitkomst te begrijpen
Hierbij ook te voorkomen dat je goede dingen in wilde weg gaat repareren.
Verder moet je technisch (je eer te na) een sluitend verhaal kunnen produceren wat je ook kunt verifiëren..... en soms durven zeggen "geen idee".

Normaliter volg je de aanpak een van diagnose, vaststellen oorzaak en ga je over tot verdere reparatie:.
a) Wat deed er precies niet tijdens de storing, alles uit is makkelijker dan iets (soms, wat dan) en beetje uit......
b) Bij reparatie stapsgewijze aanpak volgen zodat je weet wanneer het resultaat bereikt is.
In het laatste geval zomaar gelijk, overal een zooi WD40 inspuiten en vaseline insmeren (beide lekker goedkoop), kan het wel verholpen zijn maar weet je nog steeds niet of het verholpen blijft.
Ooit kreeg ik een TV ter reparatie waar alles wat duur was, op was vervangen. Het bleek dat er een adertje in een kabelboom was gebroken en zo zorgde voor schijnbaar willekeurige problemen.

De meest gemene storingen zijn trouwens die "spontaan" ontstaan vanwege "gecorrodeerde" contacten of zoals kan voorkomen (ook op printplaten of zelfs in onderdelen) met soldeerstress-breuken of door een soort "verrotting", slecht contact gaan maken.
Kom je vooral tegen bij contacten en draden die onderhevig zijn aan trillingen wat je zeker op een motor zult hebben.
Itt wat je zou vermoeden gaan draden, die bewegen (ooit, meestal pas ver na einde motor) eens kapot.

Ik zou wat coulance hebben met de dealer mits die wel bereid is z'n rekening aan te passen in relatie tot de (on/gekwalificeerde) prestatie. Dat hij het niet kan vinden, is dan zeer pijnlijk :oops: voor hem en mag m.i. professioneel gezien, hooguit een bescheiden no-repair factuur sturen.

Anders heb jijzelf straks je wellicht een (m.i. gedegen) goed onderhouden motor weggedaan :roll: en rij je (een tijd) niet....
Zou toch zonde zijn.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Storing in de pan.

Bericht door ikkieman »

OK, even het verhaal. Resumé overflakkee:
-Tijdens het rijden kan het blok uitvallen, of terwijl je stilstaat.
-Het probleem doet zich voor bij het inschakelen van het dimlicht en/of het knipperlicht en/of de alarmlichten.
-Het probleem is niet constant. De laatste keer dat dit voorkwam was bij warm weer, maar toen heeft de ANWB het naar hun zeggen gefikst. Kennelijk niet dus.

Wat er is gebeurt voor die €350? De hele motor is ontdaan van kappen, contacten schoongemaakt, motor draaiend gekregen en vervolgens de contacten ingevet en weer opgebouwd. Daar zijn ze een totaal van 7 uur mee bezig geweest, dus de kosten vallen me best wel mee eigenlijk.

Op de weg naar huis geen problemen gehad, maar in de week eropvolgend weer problemen. Hetzelfde probleem. Mijn conclusie is dat het dieper zit. Of in de kabelboom, of in een punt waar alles samenkomt.

Om de gehele kabelboom op mijn kosten uit te pluizen is mij te veel. Ik kan het geld beter gebruiken voor plannen later dit jaar.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
lexter
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 jul 2011, 19:18
Locatie: Vroomshoop

Re: Storing in de pan.

Bericht door lexter »

Dat is inderdaad erg moeilijk om op te sporen, en om daar zelf tijd in te gaan stoppen is bijna ondoenlijk als je de motor elke dag gebruikt. Heb je misschien al eens op wat fora rond geneuzeld?

Groet,
Alex
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
01-09-2021 Pearl White - 2013 Yamaha Xmax 250

'Four wheels move the body.....Two wheels move the soul....'
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Storing in de pan.

Bericht door barend »

Nieuwe kabelboom maken misschien een optie? :cf1
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
BertG

Re: Storing in de pan.

Bericht door BertG »

Collega van me had dit ook maar dan met een GPZ500.
Ook bij richtingaanwijzergebruik en ook niet altijd.
Bleek een groengecorrodeerde stekkerverbinding.

Onlangs had hij weer zoiets en toen was het de spanningsregelaar die, en daar stonden deze om bekend, na een fix aantal jaren loeiheet worden en je accu vernietigen.
Gelukkig had hij een donormotor dus na een test met een andere spanningsregelaar en een nieuwe accu was het euvel voorbij.

Dat gezegd hebbende:
Je somt een aantal stroomcircuits op.
Zou het de moeite lonen om een bedradingsschema te raadplegen.
Aangezien het meerdere draadparen zijn vermoed ik een gemeenschappelijke voedingsdraad of gemeenschappelijke massadraad/-contact.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Storing in de pan.

Bericht door ikkieman »

Een kabelboom is erg, erg moeilijk te maken. De Pan heeft nogal wat aparte stekkertjes van en naar verschillende sensoren die vrij lastig te koop zijn. En vergeet de computers (ABS en injectie, twee verschillende systemen) niet met ruim 20 connects per poort.

Alex, ik ben het probleem op het panforum tegengekomen bij iemand die dezelfde symptomen beschrijft. Hij geeft aan dat de motor massasluiting maakt. Ik ben geen electrotechnicus en heb er echt te weinig verstand van. Ook wordt er genoemd dat dit vanuit Honda een bekend punt is bij de vroege modellen en daar een recall over is geweest. De betreffende recall is ook op mijn motor uitgevoerd, dus dat klinkt niet logisch. Maar... De chef werkplaats van Hans van Wijk geeft dus aan dat daar ook wel eens corrosie op zou kunnen zitten, dus dat wordt nagekeken morgen zonder kosten. Mocht dit het probleem zijn rijd ik nog even door, maar mocht dit niet het probleem zijn gaat de motor weg. Zoals gezegd heb ik niet de tijd om de hele kabelboom na te kijken en niet de kennis ervoor. Ook ga ik geen geld meer uitgeven aan een volledig nieuwe kabelboom aangezien ik niet zeker weet dat dit het probleem oplost. Zeker als je er van uitgaat dat een complete nieuwe kabelboom die nog op de motor moet zonder verzending ruim €1000 kost. Dankje, maar nee dank je. Dan gaat ie weg.

Met de ANWB had ik overigens al geconstateerd dat het niet om de spanningsregelaar/dynamo gaat, maar om 'iets in de bedrading'. Als de motor weg zou moeten zou dit voor nu pijn doen in m'n hart, maar op die manier kan ik wel mooi sparen voor een motor zonder ook maar iets van geschiedenis.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7983
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Storing in de pan.

Bericht door Stephan »

Al met al een hoop ellende, Jeroen. Succes en sterkte ermee! :up
...back in town! :up
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Storing in de pan.

Bericht door PtrO »

Ik zou 'm toch proberen na (te laten) kijken. Van een motor met geschiedenis ga je meer en meer houden.....
Wil je de liefde niet meer bestendigen, kan je maar beter zsm gaan scheiden met whatever excuus en voor het uiteinde een beter model scoren....

M.i. gewoon vragen om de boel door te meten,niet moeilijk wanneer je er eenmaal bij kunt. Het is hun (des)kundigheid en zeker als je moto daar in goed betaald onderhoud is. Vinden ze iets, kunnen ze alsnog een passende rekening met je overeenkomen. Klantenbinding is m.i. ook soms werken op no-cure-no-pay basis.

Hieronder een uit de losse pols opgenomen rechterhanden verhaal wanneer er geen van Wijk of ANWB is die het voor jou gaat doen.

Ik weet :en1 wel iets van electro gedragingen en het probleem zoals jij dat beschrijft zou 'm idd wel's kunnen zitten in een slecht functionerende (gemeenschappelijk) min/negatief circuit. Het frame van de motor is sws massa maar elke apparaat (hoort) krijgt los daarvan, via een eigen (centrale) draad een massa/min aansluiting.
Zou ook natuurlijk ook iets eenvoudigs kunnen zijn dat je noodstop-schakelaar niet 100% is.

Bij (oude) auto's zie vaak een probleem dat de (dikke) gevlochten koperdraden (vooral motorblok) compleet of nog nauwelijks een draad genoemd kan worden. Zodra dan iets te veel stroom trekt, zakt de boordspanning feitelijk in elkaar. Dat probleem kan jij ook hebben, dat meerdere koperaders zijn vergaan.

Het schema aan de voorkant bekijkend (knippers/lamp) zit dat uiteindelijk op één draad in/naar het dikke stekkerblok richting frame en het centrale massa/accupunt. Dat het probleem in de kont zit, lijkt mij niet direct aannemelijk.
Het zou mij niet verbazen dat een contactje, ergens de boosdoener is. Een "goedkope McGyver manier is dan simpel extra mindraden bijtrekken naar de voorkant en die op de mindraad aldaar aansluiten, de kabelboom blijf dan waar die zit.

Normaliter controleer je geleidbaarheid met een massa-contact/geleidingstest. Dat is niet super veel werk, anders dan (zonder contact, accupolen beiden los !! ) met een milliohm-meter de geleidbaarheid (laten) meten. Bij elke meting even(tueel) wat rommelen aan de draden om te zien of dat invloed heeft.

Hiervoor , één contact van de ohmmeter op de mindraad die naar de accu toegaat en de andere op andere mindraden bij de verscillende connectoren opmeten zoals koplamp, dimlicht, knipperlichten. Als laborant weet dat het handig dat systematisch te doen (en te noteren).
Alle waarden wat t.o.v. elkaar op de massadraad meer dan zeg 0,1ohm, zijn niet best en moet bij meer dan zeg 0,3ohm sws extra nagekeken worden.
Kan je niet direct bij de connector meten, steek dan met een stevige dunne naald door de isolatie die je daarna desnoods (voor het echt mooie), op de plaats van bloedprikken, met een pufje blanke lak bespuit.

wat wetenswaardigheden
* 0,5mm/1mm (diameter) koperdraad heeft (voor het rekengemak) een weerstand van ruim minder dan 0,1ohm per meter.
* Groene uitslag is niet gelijk erg. Koper oxideert niet zoals ijzer, het is dus geen wegvretende roest.
Er komt een dun laagje koperoxide op het koper waar dat aan lucht is blootgesteld en dan stopt het oxideren.
Waar het koper goed (bijeen)geklemd wordt, kan geen zuurstof komen en blijft het koper dus normaal contact maken.
Wel is het zo als je de verbinding steeds losmaakt, al of niet door trillen, de overgangsweerstand snel verslechterd.
* Het inspuiten met WD40 is vochtverdrijvend (meestal, gebruikt) tegen kortsluiting omdat het ook een -tijdelijk- becherrmlaagje legt.
* vaseline is een vet wat JUIST een slecht contact kan veroorzaken, vet/olie geleiden nl. niet (super).
* temperatuur/vocht kan grote invloed hebben, vooral bij defecte electronica waardoor je (jouw) kantel gedrag krijgt.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
BertG

Re: Storing in de pan.

Bericht door BertG »

PtrO schreef:* Groene uitslag is niet gelijk erg. Koper oxideert niet zoals ijzer, het is dus geen wegvretende roest.
Er komt een dun laagje koperoxide op het koper waar dat aan lucht is blootgesteld en dan stopt het oxideren.
Waar het koper goed (bijeen)geklemd wordt, kan geen zuurstof komen en blijft het koper dus normaal contact maken.
Wel is het zo als je de verbinding steeds losmaakt, al of niet door trillen, de overgangsweerstand snel verslechterd.
* Het inspuiten met WD40 is vochtverdrijvend (meestal, gebruikt) tegen kortsluiting omdat het ook een -tijdelijk- becherrmlaagje legt.
* vaseline is een vet wat JUIST een slecht contact kan veroorzaken, vet/olie geleiden nl. niet (super).
* temperatuur/vocht kan grote invloed hebben, vooral bij defecte electronica waardoor je (jouw) kantel gedrag krijgt.
Vooral die corrosie tussen contactpunten zorgt voor veel problemen.
Soms worden weerstanden tussen twee contactvlakken groter
En daardoor de warmte ook > dunner draadje in de zekering smelt eerder door
Die warmte kan weer het chemische proces versnellen (een pekelfiets ook daarom altijd met koud water afspoelen)
En als die oxide -tussen- de contacten (ont)staat kun je een soort vonkoverdracht krijgen
Een vonk is de warmste vorm van energiestransport, denk aan lassen
Maar eigenlijk is het: 'schieten met vonkjes' en dat veroorzaakt kratertjes > denk aan de contactpuntjes van vroeger in tijden vóór elektronische ontstekingen
En die vonkjes en kratertjes vreten het contactoppervlak op.
Minder oppervlak, meer stroom, meer warmte, warmte versnelt, nog minder oppervlak, affijn...

Niet de oxidelaag zelf dus, maar de daardoor ontstane overgangsweerstand, hitte, vonkjes.
En als je kijkt naar je connector zie je groene contactvlakken.
Gebruikersavatar
MrSkippy
Motorloos
Berichten: 860
Lid geworden op: 25 aug 2008, 22:06
Locatie: Zwolle (NL)

Re: Storing in de pan.

Bericht door MrSkippy »

Mocht je zonder Pan komen te zitten, er staat nog een werkeloze Deauville in mijn garage...
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Storing in de pan.

Bericht door PtrO »

Yep
BertG schreef:
PtrO schreef:* Groene uitslag is niet gelijk erg. Koper oxideert niet zoals ijzer, het is dus geen wegvretende roest.
Er komt een dun laagje koperoxide op het koper waar dat aan lucht is blootgesteld en dan stopt het oxideren.
Waar het koper goed (bijeen)geklemd wordt, kan geen zuurstof komen en blijft het koper dus normaal contact maken.
....
Vooral die corrosie tussen contactpunten zorgt voor veel problemen.
Soms worden weerstanden tussen twee contactvlakken groter
En daardoor de warmte ook > dunner draadje in de zekering smelt eerder door
Die warmte kan weer het chemische proces versnellen (een pekelfiets ook daarom altijd met koud water afspoelen)
En als die oxide -tussen- de contacten (ont)staat kun je een soort vonkoverdracht krijgen
Een vonk is de warmste vorm van energiestransport, denk aan lassen
Maar eigenlijk is het: 'schieten met vonkjes' en dat veroorzaakt kratertjes > denk aan de contactpuntjes van vroeger in tijden vóór elektronische ontstekingen
En die vonkjes en kratertjes vreten het contactoppervlak op.
Minder oppervlak, meer stroom, meer warmte, warmte versnelt, nog minder oppervlak, affijn...

Niet de oxidelaag zelf dus, maar de daardoor ontstane overgangsweerstand, hitte, vonkjes.
En als je kijkt naar je connector zie je groene contactvlakken.
Yep, koperoxide wat zich vormt tussen de contacten, geleidt minder goed dan koperdraad/zelf met alles wat @BertG goed uitlegt.

Er is voor de beeldvorming een verschil met "ijzeroxide" (roest) wat zelf blijft doorvreten. Dat doorvreet gedrag heeft
IJzer is veel minder "edel" dan koper en minder kieskeurig om zich te kunnen verbinden met zuurstof.
koperoxide op zichzelf niet. Ijzer roest, koper rust en goud blinkt.
Zoals BertG feitelijk aangeeft, zal door electriciteit (= extra potentiaalverschillen) nieuwe oneffenheden ontstaan in het dunne koper(oxide)oppervlakte die dan (aan de zuurstof in de "lucht") gaat oxideren etc.etc.
De trillende oxiderende rampverhalen kunnen zich, om het gezellig moeilijk te maken, ook afspelen in relais en (slechte kwaliteit dwz niet goed afgedichte) (micro)electronica componenten.

Terzijde. Ik heb ooit 's ergens een pleidooi gehouden dat "electra" defecten - die je ook tegenkomt in computers - per definitie door en op kosten van fabrikanten zouden moeten worden hersteld. Daar een beperkte (fabriek)garantie op geven is eigenlijk toegeven dat het component "slecht" gemaakt is. Een contact, draad, schakelaar of relais zou in principe gedurende een (motor)leven niet & nooit kapot horen/mogen gaan. Dingen die bewegen en/of daardoor kunnen (door)slijten, kan ik nog mee inkomen.
Die dus, aan slijtage onderhevig delen, zou je je dan eenvoudig moeten kunnen vervangen en niet gelijk een hele kabelboom of motor.... Mja, da's praten tegen de economische muur van onvermogen en duurzame onwil want dingen moeten nu eenmaal (snel) kapot gaan.

Mja, daar gaat Jeroen allemaal niets aan hebben De motor moet (en kan ook, simpel) worden gecontroleerd op goed massa-geleiding en contacten. Vooralsnog ga ik voor de meest voor de hand liggende oorzaak: kabelbreukje en/of slecht contact (evt. door corrosie).
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Storing in de pan.

Bericht door ikkieman »

Nou, de pan wordt verkocht. De jongens van Hans van Wijk konden het niet wijten aan het 'gele blokje' zoals ze dat zelf zeggen, dus ik ben er klaar mee. Morgen ga ik bellen en ga ik zorgen dat ie volgende week wordt opgehaald. Voor wie 'm wil overnemen heb ik een corbin verwarmd zadel te koop voor de ST1300.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Storing in de pan.

Bericht door Cor »

:shock: :( :sh :le :vrb :wn1 en nu?
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Henk
Honda NC750
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:59
Locatie: Den Helder

Re: Storing in de pan.

Bericht door Henk »

Jeroen, bij Snoek inHHugowaard hebben ze nog een paar heeeeeeeeeeeele mooie staan.

gr.Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide
Berichten: 696
Lid geworden op: 13 sep 2011, 20:49
Locatie: Vaassen

Re: Storing in de pan.

Bericht door MrRiP »

dat is wel sneu om zo afscheid van je motor te moeten nemen :(
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Storing in de pan.

Bericht door PtrO »

Kan mij voorstellen dat wanneer het fijne gevoel weg is, je er wel klaar mee bent.
Suc6 & ben benieuwd of, wat je volgende starrider wordt.

Nare vraag wellicht maar nu de beslissing genomen is, kan je zakelijk worden :brtl : wat levert een kapotte cq. onbetrouwbare Pan tegenwoordig op ?
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7046
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Storing in de pan.

Bericht door ikkieman »

€700, Peter. :crs :crs
Wat nu? Voorlopig met het OV naar het werk en even een tijdje geen motor rijden. C'est la vie. Op deze manier kunnen we wel mooi sparen voor een andere motor. Zeker als we ongeveer €500 per maand over gaan houden t.o.v. de vervoerskosten van de Pan vs. het OV.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1200
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Storing in de pan.

Bericht door barend »

Goh , voor die prijs zou je hem bijna in onderdelen verkopen, zal meer opbrengen denk ik en mogelijk kom je dan het euvel nog tegen.

Jeroen succes verder.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 618
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: Storing in de pan.

Bericht door PtrO »

ikkieman schreef:€700, Peter. :crs :crs
Wat nu? Voorlopig met het OV naar het werk en even een tijdje geen motor rijden. C'est la vie. Op deze manier kunnen we wel mooi sparen voor een andere motor. Zeker als we ongeveer €500 per maand over gaan houden t.o.v. de vervoerskosten van de Pan vs. het OV.
Jeroen ff kalm aan doen nu, laat je nu niet uitwonen en neem even je tijd voordat je wat doet.
Die €700 zou ik je (bijkans) ongezien ervoor geven maar dat druist tegen wat onzakelijke clubgevoelens in.
Wordt wat anders dat je er gewoon vanaf wilt en wel zsm .....maar ik beluister in je woorden wat anders....

Met gezellige hulp (al op niet van anderen) zouden we wellicht een prettiger blik op je bike kunnen geven.
Ja dat kost wat tijd en geduld. Of je nu of later die motor wegdoet, zal qua die bodemprijs niet uitmaken.
Rijdt je motor nog of is het een (echt onbetrouwbaar) aanhangergeval ?
Wanneer je hier je motor kan neerzetten/brengen of (iemand anders/samen?) aanhanger kunnen regelen, kan ik wel's as-is voor je kijken naar het electriek. Wellicht zijn er nog anderen die gezellige assistentie willen geven in doen, laten of delen van welwillende kennis en vooral steunende relativering. Mooie kans om intieme delen van een Pan te leren kennen.....
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
pheufk
Honda ST1300
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 mar 2010, 18:43
Locatie: Nijmegen (NL) ST1300 A Zwart

Re: Storing in de pan.

Bericht door pheufk »

Je kunt je ook nog op het panrijder.info of op het st1100 - 1300 forum , daar is heel veel kennis en ervaring aanwezig.
Groetjes,
Afbeelding
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT , zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT, Zumo 396 CN Europa 2024.20 NTU SENA SRL- 2
Gesloten

Terug naar “Motorgedeelte”