Pagina 1 van 1

Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 30 jul 2017, 20:32
door De Deauco's
Het rijden in een groep is leuk, zeker wanneer het op een juiste wijze gebeurd.
Het rijden in een groep gebeurt vaak baksteengewijs, met een juist afstand tot je voorligger.
Het baksteengewijs rijden gebeurt eigenlijk alleen op de N-wegen en snelwegen. Op de rest van de wegen, wordt er op gepaste afstand achter elkaar gereden, ook de bochten neem je in jouw eigen lijn en snelheid. Na het nemen van de bocht accelereer je lekker uit naar je voorganger om weer op gepaste afstand met de groep verder te rijden.

Vaak rijdt de voorrijder aan de linkerzijde, maar dat gaat veranderen.
Tijdens de opfriscursus 2017 zijn wij er op geattendeerd dat het veiliger voor de voorrijder is, om aan de rechterzijde van de weg te rijden.
Dit geldt eigenlijk alleen op de N-wegen. Op de snelweg rijdt de voorrijder gewoon aan de linkerzijde van de weg.

Waarom het veiliger is?
Wanneer je met een groep op een N-weg rijdt en de voorrijder rijdt aan de rechterzijde van de weg, zal een tegenligger de voorrijder en tweede rijder eerder opmerken, doordat de tweede rijder nu ook beter zichtbaar is voor het tegemoet komende verkeer. Zeker wanneer het tegemoet komend verkeer een vrachtwagen is met daar achter een personenauto.
Een personenauto die te dicht op de vrachtwagen rijdt en langs de vrachtwagen wil kijken, zal meer tegen of misschien zelfs wel over de middenlijn van de weg rijden.
Dit betekent dat wanneer de voorrijder tegen de middenlijn aan zit, er een zeer gevaarlijk situatie ontstaat .
Afbeelding

Wanneer de voorrijder aan de rechterzijde rijdt, zal een tegenligger, zoals boven beschreven, de motorrijder eerder zien.
Afbeelding


Dus zowel voor de voorrijder als de groep die achter hem zit is het even opletten wat de positie op de weg zal zijn, hou dit dus even goed in de gaten.

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 01 aug 2017, 21:50
door Frank
Helaas heb ik per ongeluk het stukje van Peter verwijderd.
Wel heb ik een antwoord geschreven naar aanleiding van het stukje wat hij geschreven had over het boven geschreven verhaal.

* Ik geloof niet dat hier erkende rij-instructies voor zijn en dit is een advies vanuit de HDC.

* Ik denk dat, het als uitnodigen om een vrachtwagen in te halen, wat ver gezocht is. De voorrijder rijdt rechts van het midden van zijn baanhelft. De tegenligger ziet nu veel duidelijker 2 koplampen

* Het wisselen van het rijpatroon gebeurt bij onze ritten niet zo vaak, omdat wij merendeel op 60km wegen of N- wegen rijden.
En wat al eerder geopperd is, dat eigenlijk alleen op N-wegen baksteensgewijs gereden zal worden. Op de snelweg maakt het niet zoveel in welke positie de voorrijder rijdt.
* Het verder vooruit kijken is op wegen komt alleen voor bij bochtige wegen en dan kies je niet voor baksteensgewijs rijden.

* Wat ik al eerder schreef men rijdt niet uiterst rechts op de weg, maar rechts van het midden en omdat je als voorrijder genoeg afstand tot je voorganger neemt, is er genoeg zicht om het tegemoet komende verkeer te zien.

*
De voorrijder maakt het basisspoor waarbij de 2e rijder altijd wat rechts van de voorrijder zit.
. Dit maakt geen verschil als de voorrijder rechts rijdt

*
Zelf probeer ik trouwens ook in kalme bochten & rotondes, de baksteen vast te houden.
Dit is niet de meest veilige oplossing en daarom is het ook verstandiger om de ideale lijn te volgen.

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 01 aug 2017, 23:23
door PtrO
Duidelijk :up waarbij we iig helder moeten hebben wat we van (elkaar en) de volgrijders mogen verwachten.

Het maakt mij (in de groep) niet zo veel uit welk systeem men volgt mits we dan wel allemaal het A of B doen.
Je rijdt immers in een groep en dan pas je je aan wat je daar zelf verder ook van vindt.
Degene die voorrijd kan hierbij behulpzaam zijn door als dirigent (arm omhoog of links ?) aan te geven of er rechts- of linksom positie wordt gehouden of gaan (om)kruisen op bijvoorbeeld B-wegen.

Enfin zo hebben we allemaal individueel onze ervaringen en gedragingen. Wat voor de één veilig is, hoeft dat niet voor de ander te zijn. E.e.e. hang ook samen met je eigen rijstijl, type motor, zienswijze en ervaring.
De waarheid zal veelal in het midden van de weg liggen en de HDC geeft hierbij het (op)gewaardeerde advies.

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 02 aug 2017, 09:46
door Marcel
PtrO schreef:
Enfin zo hebben we allemaal individueel onze ervaringen en gedragingen. Wat voor de één veilig is, hoeft dat niet voor de ander te zijn. E.e.e. hang ook samen met je eigen rijstijl, type motor, zienswijze en ervaring.
De waarheid zal veelal in het midden van de weg liggen en de HDC geeft hierbij het (op)gewaardeerde advies.
Er is wel zoiets als "best practice" vrij vertaald "meest gebruikelijke".

QUOTE
"Een best practice is een techniek, werkmethode of activiteit die zich als effectiever heeft bewezen dan enige andere techniek, methode etc.
UNQUOTE

Als we van een KNMV instructeur een advies krijgen dan is het gezien het bovenstaande wel verstandig om dat op te volgen.

Best practices zijn echter ook aan verandering onderhevig.
Onze BP waarbij de voorrijder links rijdt en hetgeen altijd goed gewerkt heeft op N-wegen krijgt nu dus een upgrade.

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 02 aug 2017, 21:52
door Frank
Voor alle mee rijders het advies om de juiste positie te kiezen in de groep.
Het rijden in groep is het altijd opletten, dus ook spiegelen en kijken of de rijder achter jouw er nog is.
Zo niet, dan je wat laten afzakken, zodat de voorrijder weet dat zijn groep niet meer compleet is.

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 03 aug 2017, 10:12
door Koen
Volgens mij komt het er dus eigenlijk op neer dat de voorrijder zijn/haar positie zorgvuldig kiest aan de hand van het type weg/de verkeerssituatie. Degene die erachter rijdt, gaat dan vervolgens zo rijden dat er ten opzichte van de voorrijder voldoende ruimte is en de rest volgt om en om dat voorbeeld.

Wat mij tijdens ritten nog wel eens opvalt is dat er soms iemand min of meer in het midden rijdt, waardoor het voor de achteropkomende rijders lastig te bepalen is of men nu links of rechts moet aanhouden. Dat resulteert erin dat de rijders erachter soms meerdere keren tijdens een rit "moeten" wisselen, wat nogal onrustig overkomt.

Daarom goed dat er nog een keertje wat aandacht hieraan wordt besteed en inderdaad, nieuwe inzichten vervangen "oude" denkbeelden. :up

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 28 mei 2018, 22:17
door Frank
Nog even onder de aandacht voor a.s. zondag, lees het eerste verhaal. :mrgreen:

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 29 mei 2018, 16:20
door Cor
A.s. zondag???

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 29 mei 2018, 16:43
door Henk
+ 1????

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 29 mei 2018, 16:52
door Stephan
Cor schreef:A.s. zondag???
Frank had zijn laatste bericht gebumpt, waardoor deze als actueel en nieuw bericht leek. :tg

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 29 mei 2018, 21:26
door Henk
ooooooooooooo, :tg .

groetjes Henk

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 03 jun 2021, 22:48
door Ger Romijn
Op zoek naar iets anders kwam ik deze oude topic tegen.
Altijd goed om dit weer eens onder de aandacht te brengen.
En voorrijders rechts was voor mij nieuw.
Maar wel heel plausibel. :up

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 02 okt 2021, 09:42
door Robertvh
In het blad van de KNMV van deze maand “grip” staat een leuk artikel over baksteensgewijs rijden. We doen het in principe al goed maar kan altijd beter. Mooiste opmerking: “bakstenen worden gemetseld en zitten vast, motorrijders moeten vrij kunnen bewegen” . Oftewel blijf nadenken en zet veiligheid op positie 1.

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 02 okt 2021, 15:41
door Lupo Deauville
Het is inderdaad een goed stuk over hoe het echt zou moeten. Hoe kan je een document toevoegen?

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 02 okt 2021, 15:50
door Ger Romijn

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 02 okt 2021, 17:25
door Cor
Er staan afbeeldingen in. Op het forum staat ook een filmpje hoe het op snelwegen wel en niet moet.
Daarnaast kan ik mij indenken dat als je het nog nooit gedaan hebt dat je niet weet wat er van je verwacht wordt.
Er zijn mensen in de club die perfect als groep zich kunnen verplaatsen en waar ik mij veilig bij voel maar het verdient wel altijd de aandacht.
:b

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 02 okt 2021, 20:01
door Marcel
Wat ik er uit opmaak is dat je in principe baksteensgewijs rijdt, maar dat je soms iets naar links of rechts opschuift om wat meer veilige ruimte om je heen te creeeren.

In principe kan dat prima als de afstand tot de voor of achter je rijdende motor voldoende groot is.

Het kan wat mij betreft echter ook leiden tot teveel.zijdelingse verplaatsing met een onrustig rijbeeld als gevolg.

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 02 okt 2021, 20:03
door Frank
Zoals het beschreven staat in bovengenoemd artikel, voeren wij het binnen de club ook uit!! :apl

Re: Baksteensgewijs rijden op de N-wegen

Geplaatst: 05 sep 2022, 12:11
door De Deauco's
I.v.m. de komende Herfstrit even een bump van dit onderwerp.