CaveyH schreef:
Het zou goed zijn als binnen afzienbare tijd ook het dragen van beschermende kleding wettelijk verplicht zou worden.
Het boetebedrag zou voor mij zelfs nog wat hoger mogen zijn omdat de maatschappelijke schade bij een motorongeval zonder goede kleding veel groter is. Ik zou niet graag de hulpverlener willen zijn die de resten van iemands lichaam van het asfalt af moet schrapen, lijkt me verschrikkelijk...
Tja........ er zou zoveel moeten verplicht worden en misbruiken worden uitgesloten..........
Het probleem hier is: waar trek je de lijn
Of je nu tegen de vlakte gaat aan 25, 40 of 70 per uur, de lichamelijke letsels zullen weinig verschillen, het is alléén afhankelijk van de omstandigheden. Ongevallen bij hogere snelheden hebben in veel gevallen veel meer lichamelijke schade tot gevolg waar beschermde kleding dan weer minder bijdraagt. Je gaat niet minder breuken of open breuken oplopen omdat je beschermde kledij aanhad; alléén schaafwonden zullen minder zijn. Erger nog, een redelijk percentage ongevallen hebben de dood tot gevolg en daar helpt kledij ook geen moer aan.
Moet kledij dan ook verplicht worden bij brommers aan 25 of 45 km/u

Voor vele mensen is dit vaak hun enig vervoermiddel; de prijs van een degelijke kledij kan gemakkelijk oplopen tussen de 500 & 1.000€, de prijs van nagenoeg een nieuwe goedkoopste brommer.
Voor velen past dit niet in hun budget; gaat men die mensen dan ook gaan verplichten om hun enig vervoermiddel te laten staan
Verder....wat met de "wielerterroristen"
In Nederland kunnen ze nog veel beschaafder fietsrijden, maar in Belgïe wanen er zich veel "koning van de weg".
Niet zelden halen deze fietsers snelheden van 40-50 km/u, rijden op de baan waar fietspaden liggen en nemen overal voorrang.
Nu, motor, brommer of fiets zal geen enkel verschil maken, een val aan 40 km/u zal evenveel schaafwonden opleveren. Fiets of brommer, het is ook een tweewieler al dan niet met of zonder motor, je zit er evengoed "onbeschermd" op.
De lijn......het is niet gemakkelijk die ergens te trekken.......