Westerscheldetunnel

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Koen
Honda Goldwing

Re: Westerscheldetunnel

Bericht door Koen »

Kim,

tot 1984 (als ik het goed heb) kreeg iedereen gelijk z'n E-rijbewijs bij z'n roze papiertje. Er zijn nog heel veel mensen op de weg die dus wel hun E achter B hebben maar wellicht nog nooit met zo'n ding de weg op zijn geweest.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Missy schreef:ff :ot , maar om mij bij Jeroen aan te sluiten...Bert... ik vind jouw uitleg STUKKEN duidelijker en beter dan mijnheer Koos S... ;)
Dank, en we komen nog wel uit dezelfde stad :shock:
Maar hij is ook niet mijn favoriet...
Laatst gewijzigd door Stephan op 28 jan 2012, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote leesbaar gemaakt.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Kim, zolang de massa van het aanhangertje <750 kg totaal is of de helft van de massa van het trekkende voertuig is heb je geen B+E nodig. Vereiste is dan wel dat de aanhanger/caravan geen tweede as heeft. Zo heb ik het geleerd met mijn B.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

ledig massa trekkend motorvoertuig 700kg, toegestane max massa aanhanger 730kg
vereist B(reden ) toegestane max massa van de aanhangwagen is minder dan 750kg.

ledige massa trekkend motorvoertuig 750kg
toegestane max massa aanhangwagen 950kg
vereist BE toegestane max massa van de aanhanger is meer dan 750kg en is tevens meer dan het ledige massa van het trekkende voertuig.

ledige massa trekkende motorvoertuig 2800kg
toegestane max massa aanhangwagen 850kg
vereist BE
reden) de toegestane massa van de aanhangwagen is meer dan 750kg en die van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500kg

ledige massa trekkend motorvoertuig 2800kg
toegestane max massa aanhangwagen 740kg
Vereist B
reden , toegestane max massa van de aanhangwagen is minder dan 750kg

ledige massa trekkend motorvoertuig is 1600kg
toegestane max massa aanhangwagen 2000kg
vereist BE
reden, toegestane max massa van de aanhangwagen is meer dan het ledige gewicht van het trekkende motorvoertuig en het toegestane van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500kg

ledige max massa trekkend motorvoertuig 1450kg toegestane
toegestane max massa aanhangwagen 1430kg
vereist B
reden , toegestane max massa van de aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig en toegestane max massa van de totale combinatie bedraagt minder dan 3500kg.

dit alles is te vinden op de site van het CBR daar staan foto's bij en dan is het makkelijker te begrijpen, de meeste zijn nu éénmaal visueel ingesteld.

een tamdemasser(tweeassen bij elkaar ) word gezien als één as dacht ik.

succes.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

ikkieman schreef:Kim, zolang de massa van het aanhangertje <750 kg totaal is of de helft van de massa van het trekkende voertuig is heb je geen B+E nodig. Vereiste is dan wel dat de aanhanger/caravan geen tweede as heeft. Zo heb ik het geleerd met mijn B.

als je een tweede as heb ,kom je al snel in een zwaardere uitvoering en ik denk dat ze je dat hebben proberen te zeggen , heeft hij twee assen ?? dan BE omdat het veelal om een zwaardere aanhanger gaat, maar dan ligt het er nog aan wat je er voor hangt als trekkend voertuig,
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Koen schreef:Kim,

tot 1984 (als ik het goed heb) kreeg iedereen gelijk z'n E-rijbewijs bij z'n roze papiertje. Er zijn nog heel veel mensen op de weg die dus wel hun E achter B hebben maar wellicht nog nooit met zo'n ding de weg op zijn geweest.

Dat was in mijn tijd ook zo met het rijbewijs voor de vrachtauto daar zat gelijk het rijbewijs voor de bus bij, ben pas nog op stap geweest met een bus maar het zijn de busjes niet meer van toen??
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

De regels gaan, waarschijnlijk per 1 januari 2013, veranderen. Er zijn dan meer situaties waarbij je met een rijbewijs B toch met een zwaardere aanhanger mag rijden. Zo vervalt bijvoorbeeld de regel dat de aanhanger (incl. max. laadvermogen) niet meer mag wegen dan het leeggewicht van het trekkende voertuig.

Ongetwijfeld zal hierover nog het nodige worden gepubliceerd, helemaal het fijne weet ik er ook niet van (heb m'n E achter B gehaald juist om er niet meer mee bezig te zijn of iets nu net wel of net niet mag ;))
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Het is toch zooo simpel:

Aanhanger incl. laadvermogen (TMM) minder dan 750 kg: nooit rijbewijs E.
De zogenaamde lichte aanhangers.

Is de TMM van de aanhanger méér dan 750 kg,
maar minder dan het lege gewicht van de trekkende auto:

Zoja: rijbewijs BE

Zonee:
Is (het TMM auto plus aanhanger) minder dan 3500 kg.: rijbewijs B
Is (het TMM auto plus aanhanger) meer dan 3500 kg: rijbewijs BE

Er valt voor deze regels heel veel te zeggen en het is onverstandig wat er staat te gebeuren.
Want: een lichte aanhanger (<750kg.) is geen probleem voor de zelf de kleinste auto's.
En voor bepaalde kleine auto's wordt gewoon geen trekhaak gemaakt: probleem afgedekt.

Wordt de aanhanger zwaarder maar de totale trein < 3500 kg dan kunnen hedendaagse autoremmen dat gewoon aan.
Wordt het treingewicht zwaarder dan helpt een rijbewijs BE niet je remmen sterker worden maar de rijlessen leren je wel om ermee te rijden.

Daarom is het verhogen van de 750 kg grens niet verstandig.
Mensen met een kleine auto, de lichtere auto's wegen vanaf 750 kg., zoudendan met een zwaardere aanhanger de weg op kunnen.
Dat wordt een duwend gewicht van de aanhanger wat de auto moeilijk aankan.
En BINNEN Nederland is dat niet zo'n probleem, maar Nederlanders zijn eigenwijs en vergeetachtig.
Zodra ze de grens over gaan en we gaan 5+ procent stijgen en dalen wordt het pas echt lachen.
Lekker stouwen en douwen in de bagageruimte van auto en aanhanger.

Mensen met een BE rijbewijs staan nu al tijdens het stijgen vaak met een verbrande koppeling omdat ze niet terugschakelen.
Of met verbrande remmen omdat ze tijdens het dalen afremmen met de remmen ipv op de motor.

Wie van jullie heeft een skibox?
Wie gebruikt hem als koffer- of bagageruimte?
Ooit al eens opgeteld hoeveel gewicht je daarin stopt?
Wedden dat het totaal van de box+dragers+inhoud meer dan 75 kg. is....
En dat is de maximale DAK-last.
Dus niet het maximale gewicht van de INHOUD.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”