Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
coeny

Re: Rijervaring op andere motor dan een Deauville

Bericht door coeny »

Hoi Gustaf.

Gaat het weer wat beter met je ?
Ik heb afgelopen Oktober een Deauville 650 op de kop getikt.
op marktplaats voor 2000 euro met 20.000 km op de klok.
Tenzij je bij een dealer ga kijken want dan is het aanmerkelijk duurder.
Succes bij het zoeken.
RonalT

Bericht door RonalT »

Ik rijd al een aantal jaren op een GL1500SE en dat elke keer weer met veel plezier. De eerste paar jaar was het een nieuwe motor, maar daarna was het echt mijn motor. Je kan met dat ding heerlijk rustig rijden, gewoon lekker op zijn koppel laten lopen met 1500-2000 toeren.
Max vermogen - 100 pk bij 5000 rpm en max koppel 150 Nm bij 4000 rpm

Overigens de laagste snelheid die ik in de hoogste versnelling heb gereden is 24 km/uur dan loopt de motor op zijn stationair toerental, ca 850 rpm (gemeten met GPS) en voorzichtig gasgevend kan je hem dan laten wegrijden. Maar er zit dan weinig pit in :)

Maar gassen met dat ding door de bochten van het Eifelgebied kan ook prima, wat we dan ook jaarlijks met het GWF doen. Heerlijk de haarspeldbochten aansnijden, hoog in toeren (ca. 3000 - 3500 rpm) door de wat langere bochten. Voldoende ruimte om een duopassagier mee te nemen en wat bagage. We zijn in 2010 samen op mijn motor naar Italië gereden.

Een jaar later is Karin zelf op haar Deauville 700 mee naar Italië gereden. Dat is minder goed bevallen (weinig vermogen om lekker in de bergen te rijden) en die 700 is na twee jaar ingeruild voor een Pan 1300.
Dat is een kostelijke motor om te rijden. Dat scheurt heel wat harder door de bochten dan de Wing of Deauville. Hij is lichter dan de Wing maar een stuk zwaarder, hoger en langer dan de Deauville.
De uitrusting is gericht op comfort met verwarmde handvatten, elektrisch verstelbare ruit, goed afleesbaar dashboard met allerlei aanduidingen zoals de standaard zaken (km- en toerenteller) maar ook een klok en thermometer, twee dagtellers en zo.
De Pan is ongeveer 100 kg lichter dan mijn 1500, maar wel weer 50 kg zwaarder dan de Deauville.
De 1300 heeft voldoende vermogen (128 Pk) en een behoorlijk koppel van 125 Nm maar deze waarden worden wel bij hogere toerentallen gehaald (6000 - 7000 rpm). Dat is heel anders rijden dan de 1500. Helaas betrap ik me er regelmatig op dat ik te hard rij met de Pan..... overigens heeft Karin daar ook wel eens last van. :lol:

Al met al twee super motoren die elk een eigen gebruiksgebied hebben. Als je het heel simpel bekijk zijn de Deauville - Pan - Goldwing allemaal toermotoren, maar de Deauville is de lichtere toerder, de 1500 de zware toergigant om met 130 - 140 km/u door Europa te denderen en de Pan is een sportieve toermotor waarmee je eigenlijk hogere gemiddelden mee moet kunnen rijden (160 - 180 km/u) maar dan leg je ook comfortabel en snel grote afstanden af.
De Deauville heb ik als een goede toermotor leren kennen die vooral in zijn sas is op de kleinere wegen om daar heerlijk met 100 km/u te toeren en van de omgeving te genieten. Ook op de autoweg is goed te rijden, maar je merk dat hij zich daar minder thuis voelt. Het is wel de zuinigste motor om te rijden. Onze Deauville reed 1:23 waar de Pan 1:18 verbruikt en de Wing 1:16
De blokken van de Pan en de Wing kunnen gemakkelijk 200.000 km aan. Van de Deauville weet ik het niet.....
Johan1968

Bericht door Johan1968 »

Toch zit ik regelmatig over een lichtere motor te denken, qua gewicht dan. En bij voorkeur met wat minder plastic.

Als Honda de NC750 met cardan zou leveren ipv een ketting, dan zou ik daar serieus over nadenken.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

In mijn niet aflatende zoektocht naar een vervanging voor mijn Deauville heb ik vandaag gereden op een R 1200 RT van BMW.

Daar wil ik het graag bij laten .......

Nee geintje natuurlijk, maar het geeft toch wel een beetje aan hoe ik er over denk.

Vanochtend ruim voor negen uur bij Motor Houtrust in Den Haag aanwezig.
Een route gereden van zo'n 160 km vooral binnendoor. Bewolkte hemel en rond de tien graden.

Het eerste wat opvalt is de relatief lage ruit. Met het zadel in de hoogste stand komt je helm in de wind.
Met een opengeklapte systeemhelm rijden is niet echt een pretje: ook niet bij lage snelheden.
Met klep dicht en vizier open gaat wel goed.
Eigenlijk had ik meer windbescherming verwacht.

In het begin is het altijd even aftasten. Waar zitten de juiste schakelmomenten en wat doet de machine in de bochten. In het begin zit ik regelmatig in de verkeerde versnelling. Later gaat dat uiteraard een stuk beter.

Het zadel is lekker stevig. Doet een beetje denken aan mijn eigen zadel dat aangepast is. In ieder geval gelukkig niet zo'n slap ding dat je na een jaar moet vervangen. Het zadel heb ik in de hoogste stand laten zetten waardoor een prettige zithoek ontstaat. De hoogte zal mede de oorzaak zijn van de windvang zoals hierboven beschreven.
Gelukkig heeft BMW een oplossing: Een hogere ruit (tegen meerprijs uiteraard).
De windbescherming van de kuip is gelukkig wel voldoende. Kan ook niet anders want je verdwijnt er geheel achter.

Handvatverwarming en zadelverwarming zijn bij 10 graden een welkome aanvulling. Beide kunnen in 5 standen ingesteld worden.

De machine is relatief licht in vergelijking met de TTSE. Zo'n 40 kilo lichter.
Daar merk je echter weinig van. De machine voelt niet zwaar aan maar ook niet super licht. Hij stuurt wel makkelijker dan de Deauville.

Natuurlijk zit er van alles op. Bijna alle extra's uit de catalogus zijn gemonteerd.
De motor heeft 3 rij modi: Dynamic, Road en Rain. Ik rij de gehele tijd in de tweede. Voor die andere twee zie ik geen noodzaak.

En dan het rijden. In mijn introductie heb ik het eigenlijk al weggegeven: Dit wordt waarschijnlijk niet mijn fiets. De boxer draait prima maar het blijft toch een tweecilinder. Voldoende power en vermogen maar ik mis het smeuïge ronddraaien van een drie- of viercilinder.
Schakelen gaat ook goed (na enige gewenning), Cruise Control is prima.
Drie verschillende veerstanden beschikbaar die ik even heb geprobeerd. Ik merk weinig verschil tussen Soft, Normaal en Hard (Volgens mij stond er echter iets anders in het scherm....)
De rechtuit stabiliteit is prima verzorgt en na enige gewenning gaat het bochten nemen ook steeds soepeler.

In vergelijking met een RT van 6 jaar geleden, toen ik ook 2 proefritten heb gemaakt, heeft deze fiets veel minder cardan reactie, of eigenlijk helemaal niet. Dat is dus wel een verbetering.
De dubbele Brembo's aan de voorzijde zorgen er voor dat je bijna wordt gelanceerd bij het remmen.

Het zal een prima machine zijn om kilometers mee te vreten op de snelweg, maar voor lekker toeren binnendoor vind ik hem niet gemaakt.
Zo'n proefrit van een uur of drie is natuurlijk veel te kort maar geeft mij wel een goede indruk. Ik ben enigszins teleurgesteld want ik had meer verwacht.......of zou het komen dat ik vorig jaar al verpest ben met de TTSE?
De smile die ik had na het rijden van de Triumph heb ik bij de RT echter geen enkele keer tevoorschijn voelen komen.
Wellicht zegt dat al voldoende.

Op naar de volgende fiets, een Pan.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
jack-f
Kawasaki Vulcan

Bericht door jack-f »

Ik denk dat ik wel weet wat jouw nieuwe fiets wordt. :en1
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
takeldoos
Honda ST1300

Bericht door takeldoos »

maar om de mijne nu uit te lenen............. :en1 :wn1
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
Vacaro
BMW R1150RT

Bericht door Vacaro »

Stap soms nogeens op de Yam WR125X van men zoon, voor een 125 voelt die wel als moto aan, maar niet als je juist daarvoor met den Deauville hebt gereden. Dan lijkt het of je op een brommerke stapt.
Al blijft die wel heel speels rijden, met een rechtop houding zoals op een supermoto! Mis wel de power van de 650 Deau.
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Ik zeg niets :)
Ik verplaats mij op een bankstel.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Nadat ik Marcel zijn verhaal heb gelezen begrijp ik hem helemaal. Hij wil een motor met mijn CC. :P ;) :tg :apl
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
jack-f
Kawasaki Vulcan

Bericht door jack-f »

M@rcel schrijft:" Cruiscontrol is prima". Lever jij nu ook al de CC aan BMW Cor?? :tg
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Johan1968

Bericht door Johan1968 »

Nieuw respect voor mijn Deauville ;)

De afgelopen twee dagen moest ik op een Honda Nighthawk 750 doorbrengen. Prima budget-motor, maar oh wat spartaans vergeleken met de Deauville 700! De kuip enzo mogen hem dan wel wat zwaar maken, maar op de snelweg is het op een naked toch al gauw zo'n 10 graden kouder (gevoelstemperatuur). Bovendien vind ik een knorrende V-twin een stuk lekkerder dan een spinnende viercilinder.

Af en toe is het wel goed om op iets anders te rijden; dan waardeer je weer des te meer wat je zelf hebt! :D
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Motor: Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser
Weer: Aangenaam motorweer, 14-16 graden, droog
Afstand: ongeveer 300 kilometer, variërend van polderweg, lekdijk, N-wegen, A-wegen en offroad.
Verbruik: gemiddeld ongeveer 1:30
Indruk: Beetje aparte motor. Het is eigenlijk een parraleltwin met een 270 graden gedraaide krukas waardoor hij loopt als een V-twin. Zo trilt ie ook. De motor is uitgerust met een 'Ride by Wire'-systeem, waarbij je gashandel via een computer verbonden is met de injectie en inlaatklep. Het zadel is in eerste instantie hard, maar niet voldoende om een hele dag rijden aan te kunnen. Na 300 kilometer had ik echt last van m'n rug. Gelukkig zijn er een keur aan aftermarket zadels verkrijgbaar, waaronder een Corbin zadel met verwarming voor zowel de passagier als berijd(st)er.

De motor heeft twee standen; "Sport" en "Tour" en hier zit gelijk mijn grootste euvel met de motor. De sport mag wat meer tour en de tour wat meer sport. Wat ik bedoel is dat de sportstand zo krachtig is dankzij de ride-by-wire dat de motor gelijk met mij aan de haal wil en erg fel reageert. Maar in de tourstand is de motor dan weer zo gezapig en traag reagerend op het gas dat deze stand het blok geen recht doet. Natuurlijk rijdt het wel, maar het is net of je probeert te eten met wanten aan; het kan, maar ideaal is het niet.
Er zit ook een voordeel aan het ride-by-wire systeem, of zoals Yamaha het noemt YCC-T (yamaha chip controlled throttle), er is standaard op de worldcrosser een electonische cruise control aanwezig. Heerlijk!

Overigens zit er een lekkere roffel en tril in, net als bij de Deauville, zij het iets rauwer door de Akrapovic demper.
Door de parraleltwin en 6 versnellingen trekt ie lekker door en is ie tegelijk goed zuinig. De onboard computer geeft mij een gemiddelde van 1:19,8 maar dat is waarschijnlijk over de 5000 kilometer die het blok al heeft gedraaid. Aan het eind van de dag kom ik uit op een 10,2 liter over ongeveer 300 kilometer waarbij ik echt niet een slakkentempo heb aangehouden. Geweldig dus voor de woon-werk reiziger die ook van dikke tourtochten houdt in combinatie met de cruise control.

De motor heeft een 3-standen tractiecontrole waarbij ik niet veel verschil merk tussen stand 1 en 2. Uit gaat de motor echt dansen over gravel, grind en zand maar met de tractiecontrole op standje 1 blijft een gelimiteerde hoeveelheid slip toegestaan waardoor je echt het gevoel hebt dat je op het randje danst. Erg fijn en spannend!

De koplampen geven een goed beeld en zijn duidelijk. Wat ik een heel innovatief iets vond is dat Yamaha de richtspiegels voor dimlicht en groot licht uit dezelfde lamp hebben gehaald. Het lensje klapt anders en de tweede gloeidraad gaat branden waardoor je groot licht krijgt zonder dat er een grote hoeveelheid optiek in glas verwerkt moet worden. Dit scheelt veel geld bij een eventuele steenslag!

Ik weet dat ik ondertussen een verwend kreng ben geworden, maar ik mis toch echt een hele hoop bagageruimte die ik standaard heb bij de Pan European. Die moet ik allemaal missen. Er is geen kuipvak, er zijn geen standaard bagagekoffers, er is geen opbergruimte onder je zadel. Alles moet je bij je dragen. En als we het dan toch over verwend hebben, de standaard ruit is erg karig, met de nadruk op erg. Of je m nou hoog of laag zet, er komt een gigantische hoeveelheid turbulentie achter. Er is een oplossing van Yamaha zelf voor, maar voor €18000 verwacht ik toch wel enige bescherming. De handen worden overigens wel goed beschermd door standaard handkappen die erg goed wind over de handen leiden.

De motor stuurt overigens erg goed, de vering pakt klappen erg netjes op, rijdt op zowel asfalt als onverhard en los materiaal erg goed en geeft informatie via het stuur goed door. Een cardanreactie is nauwelijks waarneembaar en de motor is voor zover ik kan waarnemen echt helemaal klaar voor een mooie reis en kan behoorlijk wat aan als er een aantal dingetjes bijgesteld worden:

Verbeterpunten:
- Standaard bagageruimte (op z'n minst een setje kuipvakken
- Gasrespons (tussenstand)
- Zadel (moet echt steviger)
- Windbescherming
- Geen standaard middenbok

Pluspunten:
+ Lekker hoge motor
+ Beheersbaarheid zowel stapvoets als op snelheid
+ Cardan
+ Remmen
+ Motorblok geluid en standaard Akrapovic demper
+ Speelse tractiecontrole
+ VERBRUIK!!!
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Je had in ieder geval mooi weer.
Volgens mij geen slechte machine.
Zoals altijd zul je e.e.a. toch zelf moeten ervaren.
Het verbruik vind ik wel erg laag.
Weet je zeker dat dat klopt?
1:17/18 voor een 2 cylinder ligt meer voor de hand (lijkt mij).
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Een nadeel vindt ik dat er standaard CC op zit :shock: . Da´s dan weer ff jammer :sh (voor mij) :tg
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Marcel, dat verbruik klopt. Tot de vijfde versnelling loopt de motor inderdaad ongeveer 1:20 en daarna komt de grote schok van de 6e versnelling die echt veel van je verbruik afhaalt.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ooh ja... die heb ik ook !!

Mijn uitstapje met de Honda NC750X met DCT is uitermate goed bevallen. :up

Aangezien langere ritten er voor mij er niet echt meer inzitten, is de DCT technologie een uitkomst.

In het begin voel en hoor je natuurlijk alles dat de Deauf niet heeft, maar hij doet het prima.
Zithoogte is voor mij met mijn 1m82 goed te doen, al zou hij iets hoger kunnen nog, maar dan gaat het
toch wel stugge zadel in de bovenbenen prikken wanneer de voetjes aan de grond gaan.

Afslaan is er niet bij, dus sinds lang had ik weer het genoegen een motor onder de billen te hebben die lekker stationair loopt en
niet moeilijk doet met de N(eutraal). :P

Het ontbreken van de koppelingshendel heb ik geen seconde last van gehad. Ook niet van de schakelpoot.
Optrekken gaat reuze soepel, schakelen voel je wel, maar heel ver onderin, en ik vond het fijn, want op die manier behield ik
tòch nog een beetje het contact met de motor.
De DCT heeft 2 standen, MT en AT. (manueel en automaat). Indien je in de MT stand staat kun je zelf middels 'flippers' schakelen.
Ook kun je kiezen voor een normale stand en een sport stand.
Ik ga niet technisch doen hier, daar zijn anderen vééééél beter in :lol:

Mijn Deauf zal moeten wijken voor deze motor, maar ondanks dat de instapprijs redelijk aan de lage kant ligt, zal ik dáár een goede deal
mee moeten maken om te weten hoeveel ik er nog bij moet sparen.
De NC750X schommelt rond de €7900,-.. DCT is €800,- meer. Heb nog geen '2de hands gezien'.

Plusjes
Automatisch schakelen
Sportieve maar prettige zithouding
Hanteerbaar en licht
Prima acceleratie (ik reed een 'petje' in een golf FINAAL in het stof vanuit stilstand :twisted: )

Minnetjes
Hard zadel. Daar ga je geen HDC rit mee uitzitten.
Beetje 'horterig' (?) in lage snelheden, alsof hij niet kan kiezen tussen versnelling 1 of 2.
Opbergvak 'Tankruimte' past geen helm in. Mijn systeemhelm iig niet.

Verder heb ik in het uurtje dat we gereden hebben niet alles kunnen proberen en uitvogelen.
Maar het feit dat ik na één uur rijden zonder te stoppen absoluut geen pijn in mijn armen had was voor mij alles
dat ik wilde weten.
Ik wil um, ik wil um, ik wil um.. :apl :l

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Missy op 07 jun 2014, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

OK, het is misschien niet de X, maar de S is al tweedehands te krijgen: klik klik.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ja.. en DIE vind ik nou nèt niet mooi genoeg... :D

Maar dank voor het meezoeken ! Keep it up! :up
bruur
Suzuki V-Strom

Bericht door bruur »

heb er begin van het jaar ook een proefrit op gereden.
Wat ook een + punt is dat het verbruik leuk is en de onderhouds interval.
Maar mijn keuze is toen toch op een v-strom gevallen door dat die net iets meer vermogen en remvertraging heeft en een dubbele remschijf voor.
De Nc750x heeft er maar 1 en het zadel zat iets minder goed.
Verder had ik totaal geen klagen over de Honda.

Ronald
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

De V-Strom blijft ook een favo voor mij, maar ik heb geen keuze.
Ik kan niet meer koppelen na langer dan een uurtje rijden.
En aangezien de Honda de DCT heeft, is dat mijn enige optie. (voor nu)
Los ervan dat het een leuk fietsje is, want als het model mij niet aangestaan had,
dan zou ik waarschijnlijk nooit meer ècht kunnen rijden.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Kim: Kijk eens hier...
Marcel: Weet je zeker dat je nogmaals wil proefrijden op die BMW? Kijk maar uit voor falende achterschokbrekers.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Kim, is een betrouwbare dealer met een goede service. Dolf en ik zijn daar zeer over te spreken.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

En dan heb je wel zo ongeveer de enige motor in Nederland met DTC. Wat dat ook moge zijn...
:tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

precies.. ik ken het ook niet.. DTC.

Het ziet er aantrekkelijk uit, het is alleen de 700.
Maar goed, van 650 naar 700 of 750...pfft...no brainer..

Nu nog een "sponsor" vinden hahaha.. en een koper. :cry:

Ben het trouwens absoluut niet eens met die €250,- afleveringskosten...
Ik bedoel:
A: ik kom hem halen
B: ik tank goedkoper
C: poetsen kan ik ook zelf

Ik vind het niet meer dan normaal dat wanneer je motorfietsen verkoopt, dat ze rijklaar en veilig zijn.
Waarom altijd weer nèt ff dat beetje extra eruit proberen te slepen.??
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Als je gewoon een all-in prijs afspreekt zit het toch ook goed?
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ja, €6000,- :D

Maar gaat niet snel gebeuren. Al is de 700 zeker het overdenken waard.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Daar kom je met Dennis wel uit hoor! :mrgreen:

Aan die sponsor kan ik je niet helpen.
Afbeelding

Hennie
Honda ST1300

Bericht door Hennie »

Onlangs realiseerde ik me dat ik al maanden lang verkondigde dat ik een Pan wilde
huren maar het nog steeds niet had gedaan. Dus direct een verhuurder op internet
gezocht, de telefoon gepakt en de begeerde Pan in Schijndel gehuurd voor maandag 28
juli 2014. De avond daarvoor kon ik hem om 19.00 uur ophalen. Met m'n Deauville er
heen (pakweg 100km) en toen enigszins met spanning op de Pan gestapt. Met spanning
omdat velen zeggen dat hij zo zwaar is en ik maar 1m70 met 62 KG ben. Hij gaf een
mooi, zwaar geluid maar ook een gierende geluid! Na enig gas geven leek het te
verminderen. Rustig weg gereden en na een paar km gestopt om de motor te bewonderen
en de knopjes te bekijken. Vervolgens de snelweg op en naar huis. Dat rijdt erg
soepel en ongemerkt te hard. Bij een inhaalmanouvre even gas gegeven en toen
verschrikt merkte dat ik op 170km p/u zat. Dus snel weer naar de toegestane
snelheid. Thuis gekomen nog even met Astrid bewonderend rond de motor gelopen en
toen naar binnen gegaan.

De volgende ochtend ben ik eerst alleen richting Duitsland gegaan. Omdat het verkeer
te onrustig was niet harder dan ong. 140 gereden. Je merkt het gewoon niet met die
snelheid. Hij zoefde heerlijk rustig op lage toeren. Daarna wat bochtige binnenwegen
opgezocht. Dat ging ook erg soepel. Je legt hem heel makkelijk in de bocht. Op de
terugweg had ik een lege snelweg voor me. Dus even flink het gas opengedraaid maar
met een snelheid van 200 (eventjes maar) heb de je de auto's in de verte snel
ingehaald! Het was opvallend hoe rustig hij liep. Toen weer rustig naar huis om
Astrid op te halen want ik was erg nieuwsgierig wat zij er van vond.

Met z'n tweetjes rustig aan weer naar Duitsland. Stukje snelweg en stukje
binnendoor, regelmatig onderbroken door een stop voor op en aanmerkingen en/of een
terrasje.

Dat genieten van het rijden is leuk maar ik wilde ook duidelijk de verschillen met
m'n Deauf weten. M'n Deauville daalt snel in waarde door het snel stijgende aantal
kms. Ga ik deze wat uitbreiden voor meer comfort of koop ik een andere. Voor die
keuze sta ik.

Vandaar deze dag proefrijden.
Er was een stevig windje met droog weer.

Het rijden.
De pan rijdt een stuk rustiger, voelt solide aan en je hebt meer het gevoel één te
zijn met je motor. Op hogere snelheden blijft hij ook rustig onder je en je hebt
geen last van windgevoeligheid.
De Deauville is op hogere snelheden met topkoffer was onrustiger. Zonder topkoffer
en wind rijdt hij op hoge snelheid wel rustig maar haalt het niet bij de Pan. Die
brengt je tot rust.
Bij warm weer krijg ik altijd een hete rechtervoet op de Deauville. Ik moet m'n voet
dan altijd zoveel mogelijk op het einde van de voetsteun zetten. Dat heeft de Pan
niet.
Het schakelen bij de Deauville klinkt soms erg hard en gaat heel soms wat lastig.
Bij de Pan gaat het soepeler en voelt heel degelijk aan.

Gewicht.
Ondanks zijn gewicht is hij heel goed te hanteren. Je hebt daar totaal geen last
van. Bochten, en ook een korte U-bocht maken gaat erg makkelijk. Net zoals bij de
Deauville moet je gewoon alert zijn hoe je je motor parkeert zodat je altijd weer
makkelijk kan wegrijden. Opvallend is het voordeel van de lager liggende motor bij
de Pan. Als de Deauville erg schuin op z'n standaard staat moet ik hem met een ruk
overeind zetten. De Pan is absoluut niet zwaarder!

Geluid.
Het geluid is een stuk rustiger en mooier. Hij geeft een prettig zoevend geluid
onder je. De Pan draait ook met veel minder toeren. Ondanks dat had ik hem toch
rustiger verwacht. Ik vind het prettig als een motor een zacht maar krachtig geluidje maakt.

Beschutting
Het scherm op verschillende hoogten geprobeerd. De lage stand is voor mij alleen
geschikt voor de stad. Je zit volop in de wind. Naarmate hij hoger komt steeds
prettiger. Zonder erg reed ik een flink stuk snelweg zonder vizier! Ondanks dat de
Pan een breder scherm heeft had ik de indruk dat ik meer wind op mijn armen had.

Astrid voelde geen verschil. Boven de 120 heeft zij (te)veel winddruk tegen haar
hoofd hoe ik het scherm ook verstelde. Is bij beide gelijk.

Zit bestuurder
Afstand tot de grond scheelt weinig. De Pan (zadel op laagste stand) iets lager.
Maar rijdend bij de Deauville is mijn knie meer gebogen dan op de Pan. Voelt bij de
Pan prettiger.

Zit bijrijder.
Door een andere houding zit zij wel een stuk beter. Er is meer ruimte tussen
bestuurder en passagier zodat de helmen niet snel tegen elkaar stoten. Ook omdat zij
meer naar achteren zit, steunt de binnenkant van haar dijbeen meer op de buddyseat
en omdat de hoek van haar been wat meer naar 90 grd gaat schuift ze minder snel naar
voren bij een hobbel of iets meer remmen. Door deze verbeterde houding zit ze ook
meer ontspannen tegen het rugsteuntje. Duidelijk beter.

Afwerking
De topkoffer en zijkoffers zijn kwalitatief veel beter. In de zijkoffer past
makkelijk een helm en in de topkoffer 2. Veel bergruimte is voor mij belangrijk.

Verbruik
Gereden 360km, getankt 21.3 ltr. dus 1:16.8.
Ik heb niet gecontroleerd of hij helemaal vol was bij de start.
Valt mee want op de Deauville rij ik ong. tussen de 1:17 en 1:19

Het was een leuke ervaring om de Pan een dag te berijden. Ik heb er echt van
genoten. De Pan is een beest van een motor maar op het gewicht na is hij met bijna
alles 2X zoveel als de Deauville. De prijs, CC's en PK's. Dat moet je wel meenemen.

Nu maar even rustig laten bezinken en misschien nog een andere motor proberen.
Maar..... de Deauville is en blijft een heerlijke motor. Het was m'n 1e motor en dat bleek een goede keuze.

Hennie
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Hennie, even over het verbruik, wanneer jij met een Deauville 1:16 -1:17 rijdt, zal het verbruik van een Pan wel wat stijgen. Een Deauville rijd normaliter 1:20, een Pan 1:17.
Afbeelding

Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Mooi en herkenbaar verslag, Hennie. We spreken uit ervaring. Eens op een Pan gereden, dan ben je verkocht. ;-) ...toch maar eens een bezoekje aan Snoek Motoren wagen, niet dan?
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”