Transmissiedempers
- Frank
- Honda ST1300
- Contacteer:
Re: Transmissiedempers
Koen, vraag Peter eens over een Bmw! 

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Ik zou eerst gewoon eens wat machines proberen.
Een eerste indruk is meestal de beste.
Kun je daarna kijken naar andere machines van het type wat je bevalt, waarbij je let op kilometers en prijs.
Ga je over tot mogelijke aanschaf dan gewoon een proefrit maken van een halve dag.
Een eerste indruk is meestal de beste.
Kun je daarna kijken naar andere machines van het type wat je bevalt, waarbij je let op kilometers en prijs.
Ga je over tot mogelijke aanschaf dan gewoon een proefrit maken van een halve dag.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
-
- Triumph Trophy SE
Niet alleen Peter, maar ook Rene heeft wat gezeik gehad met BMW. Loszittende achterwielen (Ja, de wielen en velgen zelf), blijven kleven van remmen en nog meer gezeik. Plus die 1150 rt's zijn ook gewoon niet mooi. 

I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ja daar ben ik nou ook benieuwd naar, waarom vertellen René en Peter hier niet gewoon hun ervaringen ? Daar is toch niets geheims aan ?
BMW verkoopt over de hele wereld zo goed. Wat negatieve ervaringen zullen hun verkopen echt niet doen dalen hoor.
http://nieuwsmotor.nl/motorbranche/1897 ... 0-000.html" opent="in(nieuw);venster;
BMW verkoopt over de hele wereld zo goed. Wat negatieve ervaringen zullen hun verkopen echt niet doen dalen hoor.
http://nieuwsmotor.nl/motorbranche/1897 ... 0-000.html" opent="in(nieuw);venster;
Ik ga niet bashen en ik rij zelf BMW (en redelijk probleemloos) maar BMW heeft wel een paar zeer riskante problemen die of in de doofpot worden getracht te houden of niet erkend worden door de importeur ('binnen de marges' ?).
Zo is bekend van de R1200GS:
de krans waar de achterwielmoeren in vastgezet worden was bij oudere modellen van aluminium en dat scheurde waardoor de wielbouten loskwamen
- inmiddels is een stalen flens gebruikt maar was nooit een terugroepactie
de lagers van het cardan zijn met te veel speling ingebouwd (shimringen niet passend/te weinig voordruk)
-overmatige slijtage waardoor cardanolie kan weglekken met het risico op valpartijen en/of drooglopen van het cardan en breuk van het cardan
- oplossing van de importeur is korting op een nieuwe cardanklok, arbeidsloon 100% betalen !?
- sommigen zijn al aan hun 3e of 4e cardan toe en als de garantieperiode van 2 jaar voorbij is kun je €1500 betalen en het arbeidsloon.
de voering van remleidingen kan loslaten waardoor de ABS-pomp defect raakt (kosten pomp €800 excl. inbouw)
-men verdenkt het verversen middels een vacuumpomp (gebruikt door dealers) hiervan
elektrische ABS /rembekrachting kan spontaan uitvallen
- persoonlijk heb ik te kampen met een manco in het contactslot dat het contact doet uitspringen
- de sleutel springt dan een stand terug waardoor je tijdens de rit spontaan geen boordspanning hebt, waardoor de boordsoftware niet werkt en dus het ABS niet
- snel het contact weer aanzetten helpt ten dele: de boordcomputer moet eerst volledig opgestart zijn en dat duurt een paar seconden alvorens de startknop zijn ding doet.
- ik kan je vertellen dat ik het al 2x heb meegemaakt op de linkerstrook van een tweebaans provinciale weg en dat ik ter nauwernood en door anticiperen van medeweggebruikers niet links stil kwam te staan maar uitrollend naar rechts kon komen. Moet er niet aan denken als dit op een snelweg gebeurt of op een wegdeel zonder vluchtstrook zoals tunnels of fly-overs.
brandstofmeetlint raakt van slag
- er wordt 'leeg' aangegeven terwijl er nog voldoende brandstof aanwezig is: gevolg laat zich raden
- of er wordt niet meer aangegeven dat de tank leeg is: gevolg laat zich raden
rijden op de dagteller kàn, maar na starten wordt (in elk geval op mijn model) weer standaard de kilometerstand aangegeven.
brandstofpomp elektronica fikt uit: gevolg stilvallende pomp dus geen brandstof oftewel stilvallen
magneten van de startmotor raken los en vermalen tussen rotor en huis: gevolg niet meer starten en een nieuwe startmotor in juiste draairichting aanschaffen
de contactdraad van de antennering rond de contactsleutel kan breken door veel maximale stuuruitslag: gevolg de contactsleutel wordt niet herkend
dus sta je stil en vervangen (eer je een nieuwe ring hebt) is een lastige klus
Zelfs de allernieuwste R1200GS LC heeft behoorlijk grove kinderziekten:
een niet te herleiden trilling in het blok: gevolg een nieuw blok of eindeloos gezeur tot de garantie om is net als bij cardanprobleem
- de importeur steunt de dealer niet, dealer erkent de klacht, importeur claimt dat trilling tussen (onbekende) marges valt
een te licht aanvoelend voorwiel waardoor nu stuurdempers worden geinstalleerd (mogelijk is hierdoor een testrijder overleden)
bij diep inveren een beschadigde triangel van het telelever systeem (opgemerkt door een journalist van een motorblad tijdens een demorit)
stuurnokken die niet gelijk zijn waardoor, op maximale stuuruitslag, het stuur de tank kan raken
een te dun deel van het frame nabij het balhoofd waardoor het frame kan vervormen en zelfs scheuren: gevolg een nieuw frame noodzakelijk
schakelsatellieten op het stuur die niet waterdicht zijn
Hoe fantastisch ze ook rijden, ze kosten rond de € 18k en soms zelfs meer dan € 20k.
Dat kost mijn auto nog niet eens en die rijdt probleemloos.
Het was allemaal overkomelijk als de dealer en import het zouden oplossen.
Soms wil de dealer wel maar verschuilt deze zich ten onrechte achter een afwijzende importeur.
Voor mij is het de reden dat ik NOOIT een nieuwe BMW zal kopen en niet snel een internationale reis zal maken.
Dat is persoonlijk maar ik heb niet het vertrouwen en geen zin om tijdens een geplande vakantie bezig te moeten zijn met repatrouillering of herstel van mijn motor.
Als voorbeeld hoe het ook kan: Triumph Explorer
Die kende een onschuldig probleem in de vorm van een tikkend geluid van de kleppen.
Onderzoek wees uit: onschuldig maar hinderlijk.
Modificatie (aanpassing van de busjes om de klepstelen) werd uitgerold maar hielp niet altijd en niet afdoende.
Alle betroffen blokken krijgen nu kosteloos een nieuwe kop. Het kost een boel tijd want het hele blok moet er onderuit.
De motor wordt geheel gepoetst geretourneerd met een extra jaar garantie!
Het blijkt een probleem van de klep-seals die in de kop zitten en die niet uitwisselbaar zijn.
Zo is bekend van de R1200GS:
de krans waar de achterwielmoeren in vastgezet worden was bij oudere modellen van aluminium en dat scheurde waardoor de wielbouten loskwamen
- inmiddels is een stalen flens gebruikt maar was nooit een terugroepactie
de lagers van het cardan zijn met te veel speling ingebouwd (shimringen niet passend/te weinig voordruk)
-overmatige slijtage waardoor cardanolie kan weglekken met het risico op valpartijen en/of drooglopen van het cardan en breuk van het cardan
- oplossing van de importeur is korting op een nieuwe cardanklok, arbeidsloon 100% betalen !?
- sommigen zijn al aan hun 3e of 4e cardan toe en als de garantieperiode van 2 jaar voorbij is kun je €1500 betalen en het arbeidsloon.
de voering van remleidingen kan loslaten waardoor de ABS-pomp defect raakt (kosten pomp €800 excl. inbouw)
-men verdenkt het verversen middels een vacuumpomp (gebruikt door dealers) hiervan
elektrische ABS /rembekrachting kan spontaan uitvallen
- persoonlijk heb ik te kampen met een manco in het contactslot dat het contact doet uitspringen
- de sleutel springt dan een stand terug waardoor je tijdens de rit spontaan geen boordspanning hebt, waardoor de boordsoftware niet werkt en dus het ABS niet
- snel het contact weer aanzetten helpt ten dele: de boordcomputer moet eerst volledig opgestart zijn en dat duurt een paar seconden alvorens de startknop zijn ding doet.
- ik kan je vertellen dat ik het al 2x heb meegemaakt op de linkerstrook van een tweebaans provinciale weg en dat ik ter nauwernood en door anticiperen van medeweggebruikers niet links stil kwam te staan maar uitrollend naar rechts kon komen. Moet er niet aan denken als dit op een snelweg gebeurt of op een wegdeel zonder vluchtstrook zoals tunnels of fly-overs.
brandstofmeetlint raakt van slag
- er wordt 'leeg' aangegeven terwijl er nog voldoende brandstof aanwezig is: gevolg laat zich raden
- of er wordt niet meer aangegeven dat de tank leeg is: gevolg laat zich raden
rijden op de dagteller kàn, maar na starten wordt (in elk geval op mijn model) weer standaard de kilometerstand aangegeven.
brandstofpomp elektronica fikt uit: gevolg stilvallende pomp dus geen brandstof oftewel stilvallen
magneten van de startmotor raken los en vermalen tussen rotor en huis: gevolg niet meer starten en een nieuwe startmotor in juiste draairichting aanschaffen
de contactdraad van de antennering rond de contactsleutel kan breken door veel maximale stuuruitslag: gevolg de contactsleutel wordt niet herkend
dus sta je stil en vervangen (eer je een nieuwe ring hebt) is een lastige klus
Zelfs de allernieuwste R1200GS LC heeft behoorlijk grove kinderziekten:
een niet te herleiden trilling in het blok: gevolg een nieuw blok of eindeloos gezeur tot de garantie om is net als bij cardanprobleem
- de importeur steunt de dealer niet, dealer erkent de klacht, importeur claimt dat trilling tussen (onbekende) marges valt
een te licht aanvoelend voorwiel waardoor nu stuurdempers worden geinstalleerd (mogelijk is hierdoor een testrijder overleden)
bij diep inveren een beschadigde triangel van het telelever systeem (opgemerkt door een journalist van een motorblad tijdens een demorit)
stuurnokken die niet gelijk zijn waardoor, op maximale stuuruitslag, het stuur de tank kan raken
een te dun deel van het frame nabij het balhoofd waardoor het frame kan vervormen en zelfs scheuren: gevolg een nieuw frame noodzakelijk
schakelsatellieten op het stuur die niet waterdicht zijn
Hoe fantastisch ze ook rijden, ze kosten rond de € 18k en soms zelfs meer dan € 20k.
Dat kost mijn auto nog niet eens en die rijdt probleemloos.
Het was allemaal overkomelijk als de dealer en import het zouden oplossen.
Soms wil de dealer wel maar verschuilt deze zich ten onrechte achter een afwijzende importeur.
Voor mij is het de reden dat ik NOOIT een nieuwe BMW zal kopen en niet snel een internationale reis zal maken.
Dat is persoonlijk maar ik heb niet het vertrouwen en geen zin om tijdens een geplande vakantie bezig te moeten zijn met repatrouillering of herstel van mijn motor.
Als voorbeeld hoe het ook kan: Triumph Explorer
Die kende een onschuldig probleem in de vorm van een tikkend geluid van de kleppen.
Onderzoek wees uit: onschuldig maar hinderlijk.
Modificatie (aanpassing van de busjes om de klepstelen) werd uitgerold maar hielp niet altijd en niet afdoende.
Alle betroffen blokken krijgen nu kosteloos een nieuwe kop. Het kost een boel tijd want het hele blok moet er onderuit.
De motor wordt geheel gepoetst geretourneerd met een extra jaar garantie!
Het blijkt een probleem van de klep-seals die in de kop zitten en die niet uitwisselbaar zijn.
Ik heb een BMW r850r gehad.
Ik had altijd op een Honda gereden en BMW stond bekend om zijn betrouwbaarheid.
Ik had hem nog geen maand toen de startmotor de geest gaf.
Bij lage snelheden hield de motor in en de motor ree 1:16.
De versneling moest je echt intrappen
Ik heb hem na een half jaar verkocht.
Met andere woorden BMW is echt niet betrouwbader dan een Honda ,en daarbij
vindt ik ze veel te duur.
Ik had altijd op een Honda gereden en BMW stond bekend om zijn betrouwbaarheid.
Ik had hem nog geen maand toen de startmotor de geest gaf.
Bij lage snelheden hield de motor in en de motor ree 1:16.
De versneling moest je echt intrappen
Ik heb hem na een half jaar verkocht.
Met andere woorden BMW is echt niet betrouwbader dan een Honda ,en daarbij
vindt ik ze veel te duur.
-
- Triumph Trophy SE
Met alle respect naar BMW-rijders en zaken toe, maar ik denk dat dat de arrogantie is van BMW, waar bijvoorbeeld Triumph, als relatief margespeler, zich de slechte publiciteit niet kan veroorloven. Dus komt er een oplossing in de vorm van een veranderde kop. De kop moet toch gemaakt worden voor de nieuwe modellen, dus een stuk of wat extra maken voor de al verkochte modellen en versturen en de dealeruren afrekenen. Kosten: niet schrikbarend voor een dealer. Effect: goodwill vanuit het publiek, een grote hoeveelheid negatieve pers voorkomen en ook een hoop verdere problemen voorkomen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
- Koen
- Honda Goldwing
Zojuist mijn eigen deauf opgehaald bij Peter. Het lijkt wel een compleet nieuwe motor geworden: schakelt super, loopt heel mooi. Bijna zonde om weg te doen. Maar ja, 3,5 jaar geleden gekocht als 1e motor om wat rij-ervaring mee op te doen is het nu toch wel tijd voor een opvolger. Zeker omdat ik er zoveel mee rij wil ik graag ABS.
Ik ben niet merkgebonden, dus ik overweeg ook BMW e.d., maar ik neem bovenstaande opmerkingen wel ter harte. Zal me eens goed inlezen in de ervaringen van gebruikers en vooral proefritten gaan maken om te ervaren hoe de verschillende modellen zitten en rijden.
En zolang er nog geen koper is voor mijn Deauf, geniet ik er zelf met volle teugen van
Ik ben niet merkgebonden, dus ik overweeg ook BMW e.d., maar ik neem bovenstaande opmerkingen wel ter harte. Zal me eens goed inlezen in de ervaringen van gebruikers en vooral proefritten gaan maken om te ervaren hoe de verschillende modellen zitten en rijden.
En zolang er nog geen koper is voor mijn Deauf, geniet ik er zelf met volle teugen van

Grtz! Koen

- Koen
- Honda Goldwing
Volgens mij heeft hij heel goede ervaringen met een bepaalde K1200LT. Hij kan er moeilijk afstand van doen geloof ikFrank schreef:Koen, vraag Peter eens over een Bmw!

Grtz! Koen

- Hans van D
- Motorloos
@Koen, fijn dat je deauf weer goed rijdt. Ik ben benieuwd waar je vervolgens tegen aan loopt.
Groeten,
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Fijn dat het gelukt is Koen, dat was dan voor nu een goede keuze!
Sukses met zoeken naar een opvolger, aanbod genoeg in ieder geval...
(Nee, liever geen BMWee...)

(Nee, liever geen BMWee...)
Koen, zie vlg. artikel: top 10 motorfietsen voor lange mensen, (11 pagina's)
http://www.motorcycle.com/top10/top-10- ... bikes.html" opent="in(nieuw);venster;
http://www.motorcycle.com/top10/top-10- ... bikes.html" opent="in(nieuw);venster;
- Koen
- Honda Goldwing
Goeie tip Don. Heb de top 10 "tall people's adventure" & "cruisers" bekeken, zo te zien hebben ze helaas geen touring top 10 voor lange mensen. Maar de "gewone" touring top 10 was ook interessant.
Grtz! Koen

Als Koen het goed vindt, zou ik hier een spelletje willen introduceren:
De winnaar krijgt een ..... gevulde koek ? of een fles wijn ... of ..... 1 liter motorolie .... ???
Ik wed dat de uiteindelijk keuze van Koen een Yamaha XT 1200 Ténéré wordt.
vanwege meer vermogen, cardan, hoge op de poten, windbescherming en dikke kont.
Wie wedt wat anders ???
De winnaar krijgt een ..... gevulde koek ? of een fles wijn ... of ..... 1 liter motorolie .... ???
Ik wed dat de uiteindelijk keuze van Koen een Yamaha XT 1200 Ténéré wordt.
vanwege meer vermogen, cardan, hoge op de poten, windbescherming en dikke kont.
Wie wedt wat anders ???
- Koen
- Honda Goldwing
Zeker een leuke motor, maar gezien de introductie datum zijn deze tweedehands nog vrij prijzig.
Maar hij staat erbij in het lijstje met mogelijkheden. Kom maar op met de suggesties
Maar hij staat erbij in het lijstje met mogelijkheden. Kom maar op met de suggesties

Grtz! Koen

Is dit jouw oude blok Koen?

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/ond ... ousPage=lr" opent="in(nieuw);venster;

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/ond ... ousPage=lr" opent="in(nieuw);venster;
- Frank
- Honda ST1300
- Contacteer:
Deze is van Koen geweest!

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
- Koen
- Honda Goldwing
Yep, da's mijn ouwe blok. Zal morgen eens aan Peter vragen waarom hij 'm nu probeert te verkopen terwijl hij tegen mij heeft gezegd dat ik er niet meer mee door kon rijden. Moet er morgen toch even heen, voorvorkkeerring is lek...
Mocht er iemand interesse hebben in het blok: ik zou het niet doen.
Mocht er iemand interesse hebben in het blok: ik zou het niet doen.
Grtz! Koen

- Koen
- Honda Goldwing
Vanochtend even met Peter erover gehad, hij heeft 't blok er gewoon op gezet om te kijken of ie er nog wat voor kan krijgen.
Het blok liep nog wel, alleen zou het uit elkaar gehaald moeten worden om te kijken wat ermee aan de hand is en waar die geluiden vandaan kwamen. Dat heeft hij toen niet gedaan omdat ik voor een ander blok ben gegaan.
Het blok liep nog wel, alleen zou het uit elkaar gehaald moeten worden om te kijken wat ermee aan de hand is en waar die geluiden vandaan kwamen. Dat heeft hij toen niet gedaan omdat ik voor een ander blok ben gegaan.
Grtz! Koen

- Koen
- Honda Goldwing
Ik heb de laatste maanden niet erg actief gezocht, maar toevallig zat ik van de week weer 's op wat sites te kijken en kwam ik deze tegen:

"Wat je van ver haalt, is lekker." Zo gaat dat gezegde toch?
Nou, met een afstand van 255 km. enkele reis moet dit wel een héle "lekkere" fiets zijn
De prijs lijkt me zeer scherp (klik op de foto voor de advertentie), de Goldwing is zo ongeveer de enige motor waar ik Jolan ook nog eens mee achterop zou krijgen (al wil zij het liefst een rooie
).
Ik overweeg toch hier eens serieus naar te gaan kijken...

"Wat je van ver haalt, is lekker." Zo gaat dat gezegde toch?
Nou, met een afstand van 255 km. enkele reis moet dit wel een héle "lekkere" fiets zijn

De prijs lijkt me zeer scherp (klik op de foto voor de advertentie), de Goldwing is zo ongeveer de enige motor waar ik Jolan ook nog eens mee achterop zou krijgen (al wil zij het liefst een rooie

Ik overweeg toch hier eens serieus naar te gaan kijken...
Grtz! Koen

-
- Motorloos
Er zijn wat terugroepacties geweest vanuit Honda. Stel altijd vast of de 1800 deze updates heeft gehad.
Ik zie niet dat hij ABS heeft. Hou daar rekening mee
Ik zie niet dat hij ABS heeft. Hou daar rekening mee

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

- takeldoos
- Honda ST1300
Buiten het feit om dat motoport vrij duur is met alles
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
- Koen
- Honda Goldwing
ABS is inderdaad een eis, als ie dat niet heeft dan kijk ik wel even verder. Maar is de 1800 überhaupt uitgebracht zónder ABS?
Ik dacht bij het voorwiel overigens wel te zien dat er ABS op zit, maar erg duidelijk is het niet. Ik heb Motoport al gevraagd om wat extra info.
En kan ik ergens terugvinden welke terugroepacties er zijn geweest? Via Google kom ik 1 terugroepactie tegen ivm de secundaire remcilinder, dus die zal ik zeker even checken als ik zou gaan kijken. Bij de RDW op de site staan op dit kenteken overigens "geen terugroepacties geregistreerd".
(Het is trouwens de vraag hoe serieus je de informatie van de RDW moet nemen, volgens de site heeft deze motor 0 zitplaatsen en een max. snelheid van 0 km/u)
Ik dacht bij het voorwiel overigens wel te zien dat er ABS op zit, maar erg duidelijk is het niet. Ik heb Motoport al gevraagd om wat extra info.
En kan ik ergens terugvinden welke terugroepacties er zijn geweest? Via Google kom ik 1 terugroepactie tegen ivm de secundaire remcilinder, dus die zal ik zeker even checken als ik zou gaan kijken. Bij de RDW op de site staan op dit kenteken overigens "geen terugroepacties geregistreerd".
(Het is trouwens de vraag hoe serieus je de informatie van de RDW moet nemen, volgens de site heeft deze motor 0 zitplaatsen en een max. snelheid van 0 km/u)

Grtz! Koen

- takeldoos
- Honda ST1300
geen import? 

- Koen
- Honda Goldwing
Datum eerste toelating en datum eerste afgifte in Nederland zijn hetzelfde (mijn verjaardag
), dus geen import.
Volgens de RDW is de huidige tenaamstelling de 2e eigenaar, sinds januari van dit jaar (mogelijk de dealer?).

Volgens de RDW is de huidige tenaamstelling de 2e eigenaar, sinds januari van dit jaar (mogelijk de dealer?).
Grtz! Koen

- takeldoos
- Honda ST1300
dat klopt in iedergeval 

- Koen
- Honda Goldwing
Als het me lukt, ga ik morgen "even" langs om te kijken en er een ritje mee te maken.
Wordt vervolgd... (mogelijk)
Wordt vervolgd... (mogelijk)
Grtz! Koen

- Missy
- Honda NT650V
Vergeet niet te tanken !!..
Hij staat bijna droog
Hij staat bijna droog

"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"