De lange weg naar mijn rijbewijs.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Ruud Bakker
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 30 jan 2015, 13:53
Locatie: IJsselstein

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Ruud Bakker »

Tourfietser schreef: 17 sep 2023, 09:49 Afgelopen vrijdag was het dan zover, eindelijk mijn eerste wegles.
Omdat ik ook geen autorijbewijs heb, heb ik 4 lessen 1 op 1 met de instructeur. Nadat ie mij het een en ander had uitgelegd en had uitgetekent op papier konden we opstappen.

Alle stress die ik hiervoor had gehad viel als sneeuw voor de zon weg, terwijl ik dit typ zit ik nog met een big smile.
De instructeur reed voor mij uit en via het oortje kreeg ik de nodige informatie, alles voelde heel natuurlijk aan.
Na afloop kreeg ik een compliment van de instructeur, hij vertelde dat ie zich vantevoren best zorgen maakte of ik het verkeer kon overzien en of ik op snelheid kon anticiperen maar toen ie mij zag rijden, ook voor hem dat gevoel als sneeuw voor de zon verdween.

Op een gegeven moment dacht ik onderweg: Ik hoef helemaal niet te trappen, voor de rest voelt het precies hetzelfde.
Helaas moet ik nu wachten tot vrijdag aanstaande voor mn volgende les, liever was ik gisteren en vandaag opgestapt :)

Het voelt nu eindelijk dat ik die weg vol kuilen en omleidingen achter mij heb gelaten, tuurlijk zal ik nog de nodige obstakels tegenkomen ik ga tenslotte lessen in de herfst en winter met examendatum van 8 januari. Maar ik bekijk het positief, ik leer nu rijden tijdens de spits, als het regent, er blaadjes op de weg liggen en als het vroeg donker wordt. Dat zijn dingen die ik nooit geleerd zou hebben als ik in de zomer mn rijbewijs had gehaald.

Op naar de volgende les, ik hou jullie natuurlijk op de hoogte :)
Top! Dit gaat prima zo; veel succes!
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Daniël »

Gisteren werd ik gebeld of ik misschien vandaag ipv vrijdag wilde rijden, dat was niet tegen dovemans oren (ondanks het ontbreken van oordoppen) gezegd.

Vanmorgen bij aankomst op het terrein als eerste de spiegels afgesteld, maar eenmaal onderweg bleef ik ermee sukkelen dwz slecht zicht rechtsachter. Hoop dat dat beter gaat worden naarmate ik meer rijd. De wind was wel even een dingetje vandaag, zeker toen we op een 80km weg reden door het open landschap, gelukkig zat ik niet verkrampt op de motor en kon ik het redelijk handelen. De druk op mijn armen door de wind was behoorlijk wennen, maar na paar kilometer was ook dat vreemde gevoel verleden tijd.

Heel even was het knijpen, in een S bocht met tegemoetkomend en passerend verkeer week ik van mn lijn af en reed ik nog net niet de berm in. Het is heel erg wennen om niet rechts maar links van het midden te rijden met de motor, zeker in een bocht waar ik het overzicht niet had. Het is nog wel de moeite waard om te vermelden dat mn nieuwe jas erg erg lekker zit, heb de voering eruit en met enkel een t-shirt eronder is het heel comfortabel, enkel de handschoenen zijn nog erg stug. Wel merk ik dat mn handen wat pijn beginnen te doen aan het einde, maar ook dat zal gewenning vragen.

Verder was het weer ronduit genieten met een grote G, anderhalf uur is helaas zo voorbij en ook dit keer voelde het weer alsof ik hooguit een half uurtje op de motor zat. Aanstaande maandag heb ik de derde solo les, dan mag ik voorop rijden, ik kijk er naar uit!

Bij terugkomst stonden de AVB'ers te wachten, wat ben ik dan blij dat ik die ellende niet meer heb hahaha.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Cor »

:up :b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Marcel »

Top weer :)
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Daniël »

Gisteren telefoontje van de rijschool, er waren een paar gaatjes in de agenda en of ik zin had om drie keer te rijden komdende week?
Gelijk gezegd dat ze mij hiervoor altijd mag bellen en dat het antwoord volmondig ja is. Dus morgen,maandag, donderdag en vrijdag is het weer feest.'

Het toffe is dat ik met de oudere instructeur een geweldige klik heb, en hij had er geen problemen mee als ik 'm zou appen. Gisteren meteen geappt met de vraag of we morgen de nadruk kunnen leggen op bochten rijden. Na het billenknijp-momentje van vorige week lijkt mij dat geen slecht plan.
Nu mag ik voorop rijden, betekent ook dat ik zijn KTM met die oranje verwarmingsbuizen niet meer voor mij heb en zelf mn lijn kan zoeken.

Hopelijk is het morgen goed weer, want die stevige wind van woensdag zat mij toch niet lekker met zo weinig ervaring.
Heb denk ik wel een oplossing gevonden voor de pijnlijke handen en dan met name de muis van de hand: ik trek mn fietshandschoenen eronder aan, daar zit gel-padding op de muis. Eens kijken of dat werkt, het zal in ieder geval comfortabeler voelen op het stuur.

Word vervolgd.
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Daniël »

Potverdorie wat was het toch heerlijk rijden vandaag! Lekkere temperatuur, niet al te veel wind in de wonderschone Westfriese polders, en die fietshandschoenen onder de gewone handschoenen bleken een geniale zet te zijn.

Vandaag reed ik natuurlijk voor het eerst voorop ipv achteraan, en misschien klinkt dit heel gek, maar het landschap en de weg leek zich beter te ontvouwen dan wanneer ik achteraan reed. Ik zag meer, kon veel meer overzien en ook het anticiperen op het overige verkeer (denk tractoren die van t land kwamen) ging gewoon lekker. Ook mn plek/positie op de weg kon ik veel beter inschatten, zag zelfs nog een Deauville tegemoetkomen, uiteraard heb ik gegroet, alleen werd dat niet beantwoord. Die zal vast geen lid zijn van dit forum ;)

Lekker door de dorpen hier in de buurt gereden, het schakelen gaat gewoon automatisch, hoef er niet eens meer over na te denken (ben er zelf ook verbaasd over). En lekker veel bochten gereden, ook het stukje counter steering pakte verbazend goed uit met dank aan de filmpjes van Rijschool Dalsem (tip van de instructeur).
Al met al een heerlijke maar weer veel te korte les voor mijn gevoel, enig minpuntje was het oortje, kon boven de 50 de instructeur niet meer verstaan. Dus ik heb m onderweg maar uitgezet, werd horendol van al die ruis en het gekraak in mn rechteroor.
Ook heb ik voor het eerst moeten tanken, erg handig om te weten daar ik dat nog nooit heb moeten doen. Op de fiets is dat natuurlijk heel anders, dan houdt tanken in: naar de supermarkt of drinkfontein voor water. Dan rij ik stukken zuiniger en goedkoper dan een motor met gemiddeld 1 op 40 :tg

Instructeur vertelde vlak voor de terugkeer dat ik even moest oppassen bij het terrein oprijden, ze waren met 6 man bezig met AVB lessen, en de volgende groep zou al klaar staan. Natuurlijk ben ik met veel bombarie het terrein opgereden, dwz een snelle slalom en een ere rondje extra. Uiteraard stapte ik af met een smile van oor tot oor, en de instructeur kwam niet meer bij van het lachen.

Zojuist heb ik nog even alle berichten teruggelezen die ik dit jaar heb getypt, en dan mag ik toch best wel trots zijn op wat ik inmiddels bereikt hebt ondanks dat ik er nog lang niet ben. Die weg vol kuilen en en omleidingen is inmiddels ingeruild voor een weg vol snelheidsdrempels en voorrangskruisingen maar vooral ingeruild voor een big smile van jewelste!
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Cor »

:le :l 8) :up
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Een weg vol kuilen en omleidingen

Bericht door Marcel »

:l

GEWELDIG !!
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Gisteren en vandaag had ik weer les maar vandaag was anders dan alle ander ritten die ik tot nu toe heb gehad of wil hebben:

Vandaag reed ik met een andere "leerling", deze man rijdt al 15 jaar zonder rijbewijs rond maar moet nu het één (of beter gezegd 101) en ander afleren wil ie slagen. Ik kon merken dat ie al een tijd reed, maar hij deed dingen die ik niet eens in mn hoofd zou halen, laat staan kan bedenken: voor een kruispunt achter een auto gaan staan op minder dan een meter van de bumper, 50 rijden in de 30km zone, in de bocht pas knipperlicht aan en m vervolgens niet uitzetten. Maar wat voor mij bijna de druppel was: achter een landbouwvoertuig met grote aanhanger kleven op minder dan een meter, en vervolgens compleet blind proberen in te halen en dan hard op de rem omdat ie de tegenligger nooit kon zien en dat op een weg vol vette Westfriese klei.

Na drie kwartier kreeg ik via t oortje te horen dat het mijn beurt was om voorop te rijden, maar nu komt het... In plaats van in z'n spiegels te kijken naar waar ik ben en naar rechts te gaan bleef ie links van het midden rijden om vervolgens vol op de rem te gaan en daarna ongecontroleerd naar rechts uit te wijken :shock:
Door tegemoetkomend verkeer kon ik niet anders dan vol in de ankers gaan, maar door de klei op de weg verloor het achterwiel grip en ging ik bijna onderuit. Gelukkig was het in een 30km zone, had niet willen weten hoe dat voelt met 60, 80, laat staan 100

Heb voor morgen meteen een extra les geboekt, puur om dit uit mn hoofd te krijgen zodat ik de volgende keer niet met trillende handen en samengeknepen billetjes op de motor ga zitten.

Wat er daarna gebeurde zal ik jullie besparen, maar laat ik zo zeggen dat het goed was dat er een instructeur bij was, anders had ik nu op t politiebureau moeten overnachten en had de andere leerling de komende weken vloeibaar moeten eten ;)

Was het een leerzame les? Ja, absoluut. Stapte ik af met een big smile? Helaas, deze keer niet.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Dat heet leren van fouten van een ander :ah
De instructeur zal ook wel wat geleerd en gezegd hebben.
En weer door. Gelukkig ken ik niemand van de club die op deze manier rijd.
Hopelijk stap je na de volgende les wel af met een smile.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Kruimeltje
Yamaha FJR1300
Berichten: 985
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:05
Locatie: Moordrecht

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Kruimeltje »

Die zal best wel het een en ander te horen hebben gekregen van de instructeur .
Als er zo iemand voor je rijdt, bouw dan voor je zelf een veilige zone in en hou voldoende afstand.

Het moment dat jij voorop moest en hij die achterlijke manoeuvre maakte, daar kon jij niets aan doen en wat je al zei, wees blij dat het met een lage snelheid ging.

Maar laat je niet van je stuk brengen door één voorval, wat jij al zei, hij moet heel veel af leren wat hij in die 15 jaar heeft aangewend.

Jij zal hier na de les ook met je instructeur ook over gesproken hebben.

Veel plezier bij je volgende les Daniel.
Stom hé, ik vind het gewoon lekker!!! :brrr
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Nadat het vannacht nog zes keer door m'n hoofd spookte was het nare gevoel vanmorgen bij de rit eigenlijk geheel verdwenen.
Heb bewust gevraagd om dezelfde route nog een keer te rijden, puur voor mijzelf om de "film" nog een keer af te draaien en te kijken of ik het juist heb gedaan. Gestopt ook op de plek en het er met de instructrice over gehad, instructrice ipv instructeur, de laatste had vandaag geen tijd.
Misschien maar goed ook, juist omdat we het over gevoel hadden, wat ik gisteren voelde en wat ik op het moment voelde en hoe ik er nu tegenaan keek. Dat samen sparren over de situatie was heel fijn, en dan ook samen tot de conclusie komen dat ik niks verkeerds heb gedaan en gehandeld heb hoe het mij geleerd is tijdens de avb lessen was geruststellend.

Geheel ontspannen stapte ik dan ook weer af vandaag en de big smile was weer terug. Want hoe je het wend of keert, ik blijf het een machtig mooi gevoel vinden om op de motor te zitten met alle plussen en minnen die erbij komen kijken :)

Minpunt is dat ik daarna weer op het fietsje terug naar huis ging, man man man wat gaat dat traag hahaha.
Besef ook dat het motorrijden mij een betere fietser maakt en dat het over de halve wereld fietsen mij een betere motorrijder maakt.
Gebruikersavatar
Kruimeltje
Yamaha FJR1300
Berichten: 985
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:05
Locatie: Moordrecht

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Kruimeltje »

:up
Stom hé, ik vind het gewoon lekker!!! :brrr
Henk Engberts
BMW R1150RT
Berichten: 1469
Lid geworden op: 03 apr 2010, 17:41
Locatie: Haulerwijk

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Henk Engberts »

Tourfietser schreef: 30 sep 2023, 12:09 Minpunt is dat ik daarna weer op het fietsje terug naar huis ging, man man man wat gaat dat traag hahaha.
Besef ook dat het motorrijden mij een betere fietser maakt en dat het over de halve wereld fietsen mij een betere motorrijder maakt.
Ook ik heb ervaren, nadat ik mijn motorrijbewijs heb gehaald, dat je heel anders kijkt/oplet bij het autorijden. Hetgeen een positieve bijdrage levert als je aan het verkeer deelneemt.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Lupo Deauville
BMW R1200RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 14 apr 2021, 15:24
Locatie: Dongen NB

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Lupo Deauville »

En nog een positief punt er bij, je ging bijna onderuit. Dus je hebt iets gedaan waardoor dat niet is voorgevallen! Nu nog terughalen wat het is dat je deed.
Vergelijk het met een slipcursus, eigenlijk fout want je leert de slip op te vangen. Nu had je motorrijles en kreeg te maken met een rare situatie op een ondergrond anders dan gewenst .... en het ging goed.
R1200RT 2010
R1150R 2004
NT650V 1999
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Nu ik erover nadenk wat ik heb gedaan om te voorkomen dat ik onderuit zou gaan: gas los, tegensturen, achterrem er hard op en met het bovenlichaam, heup en benen een beweging maken alsof je m naar links trekt en dan meteen gas erbij. Achterwiel brak namelijk uit naar rechts. Heb dat met de fiets ook wel een paar keer gehad, maar die is makkelijker te corrigeren. Het zal vast spiergeheugen zijn geweest want het was in een split second.

Het heeft mij wel aan het denken gezet over die 2 seconden regel, voortaan maar die 4 seconden aanhouden hier in de regio. Straks breekt het natte seizoen aan, en dat in combinatie met klei op de weg.....
Mooi leermoment, op naar de volgende, want wat anderen ook zeggen, ik zal vast nog gekkere dingen meemaken in de toekomst.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

:shock: bofbips. Met je instructrice de gebeurtenissen van gisteren herhalen en doornemen :en1 :twisted: :lol: :mrgreen:
En inderdaad 4 seconden hanteren bij sommige.
Er zijn ook mensen waarbij ik 1 seconde kan hanteren. Maar dat zijn er maar een paar. 8)
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Cor schreef: 30 sep 2023, 19:07 :shock: bofbips. Met je instructrice de gebeurtenissen van gisteren herhalen en doornemen :en1 :twisted: :lol: :mrgreen:
Ze is verre van lelijk Cor, maar we hebben de gebeurtenis enkel doorgenomen, niet herhaald. Alhoewel ik het niet erg zou vinden om eens tegen haar aan te botsen als je begrijpt wat ik bedoel........ :en1
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Heet ze toevallig Ingrid en rijd ze op een BMW?
:wn1 :tg :shock: als dat niet zo is leggen we dat een keer uit.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1208
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door barend »

Wil jij daar tegen botsen Cor :tg
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 :brrr
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Cor schreef: 01 okt 2023, 08:32 Heet ze toevallig Ingrid en rijd ze op een BMW?
:wn1 :tg :shock: als dat niet zo is leggen we dat een keer uit.
:b
Leg het dan maar uit Cor, want ze heet geen Ingrid en rijdt niet op een BMW, wel op een Kawasaki Versys.
Gebruikersavatar
De Deauco's
Bestuur Honda Deauville Club
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 aug 2013, 17:52

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door De Deauco's »

Even "on topic" blijven, heren ;)
Met vriendelijke groet,
De Deauco's


Wie wij zijn vind je hier

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

On Topic

Vandaag had ik weer les, dit keer met de instructrice ipv de instructeur, die had elders verplichtingen dus de lessen waren omgeruild.
Het was heerlijk weer om in de omliggende polders te rijden, ook was het erg prettig om eens andere feedback te krijgen.
Moet eerlijk bekennen dat ik het rijden door de dorpen veel afwisselender en leuker vind dan rijden op de grotere wegen.

Spiegelen is nog wel een dingetje, maar ook de spiegels afstellen. Dat laatste doe ik toch verkeerd, ik zit rechtop als ik ze afstel maar zit ietswat voorover als ik rij, dus dan is mn zicht niet al te best. Oefening en herhaling zal de beste remedie zijn.

Helaas liet ik de motor afslaan bij een kruispunt, iets te vroeg de koppeling losgelaten, was erg druk met fietsers die overstaken en het overige verkeer.
Maar al met al was de instructrice zeer tevreden en ze zei het ook leuk te vinden om met mij te rijden A omdat ik geen ander rijbewijs heb, en B omdat ik toch op een andere manier naar het verkeer kijk dan de overige kandidaten.

Donderdag mag ik weer, en dan gaat het gas erop heb ik begrepen, kijk er naar uit want gas erop is toch een machtig mooi gevoel.

Iemand trouwens nog tips tegen een zgn "Houten Kont"??? Merk dat na een uurtje rijden ik toch moet verschuiven naar achteren wil het comfortabel blijven, en dat is gewoon niet prettig omdat je met dit zadel steeds naar voren schuift.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

Diverse mensen laten hun zadel aanpassen door b.v. een Corbin zadel of aanpassen op maat bij Tiger Leather.
Een oplossing kan ook zijn om een wielrenbroekje te nemen onder je motorbroek.
Het afstellen van je spiegels hoef je niet meer te doen als je een eigen motor heb.
En bij iedereen slaat de motor wel eens af. Dus? :wn1
Succes als het gas erop gaat. Hou je vast aan het stuur want waar je naar kijkt daar ga je ook heen. :brm
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Marcel »

Iemand trouwens nog tips tegen een zgn "Houten Kont"???
Kilometers maken en zitvlees kweken.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Nosegear »

Leuk om te lezen dat na je uitdagingen op het oefenterrein je hier toch als een vis in het water lijkt, Daniël! Laten we wel wezen: HIER is waar je het moet verdienen . . Dat je al een paar noodingrepen hebt moeten doen (en ook daadwerkelijk dééd!) en daardoor de boel hebt heel gehouden strekt alleen maar tot aanbeveling. Als motorrijder ga je zien hoeveel botte incompetentie er op 's Heeren wegen onbekommerd rondknort. Ooit haalden ze met het zweet in de bilnaad en de hakjes nét over de sloot een rijbewijs, wat in dit land een vrijbrief is voor 50 jaar rücksichtloss met je auto om je heen harken, niet gehinderd door inzicht en rijkelijk voorzien van een bovenmaatse dosis onterecht zelfvertrouwen in de eigen rijvaardigheid . . Als gewezen rijinstructeur ervaar ik dagelijks ergernis en plaatsvervangende schaamte!

Maar als motorrijder moet je daarnaast en daarboven staan, en het lijkt me alsof dat kwartje moeiteloos is gevallen bij jou! :pro Een belangrijke skill, gezien waar wij ons allen als motorrijders in begeven.

Tip van een ouwe instructeur: als je de bediening lekker geautomatiseerd hebt (en dat heb je, schreef je me) kan het je inzicht enorm vergroten om met jezelf eens af te spreken om een rit lang geen één keer een voet aan de grond te zetten. 8) Rem vroeg, kijk vér vooruit, anticipeer ieder mogelijk probleem en reserveer daar ruimte voor. Heb je dat een uur volgehouden dan heb je werkelijk superieur vooruit gekeken!
En nee, dat lukt mij ook niet elke keer hoor. :D
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Vandaag ging het gas erop zoals ik eerder melde, en naarmate ik meer rijd merk ik dat ik steeds meer vertrouwen in mijzelf krijg (gesteund door de opmerkingen in het oortje)

Heb heerlijk gereden vandaag, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik de snelweg niet zo razend interessant vind. Het is veel en veel meer opletten geblazen met die idioten voor, naast en achter je. En die rijwind vol op het lijf met die snelheid vond ik verre van plezant, zie mijzelf dat niet uren achtereen doen. Ik weet dat het erbij hoort, en ja het is wel een soort van kick om harder te kunnen en mogen rijden, maar een ruitje erop zou al heel veel schelen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat de lesmotor eigenlijk veel te klein is voor mijn lange benen, het voelt alsof ik op zo'n Frans hurktoilet zit en das niet echt ontspannen.
Leuker was het op de terugweg, langs de dijk met alle onoverzichtelijke bochten, mooie kans om de lijnen te verbeteren.

Maar wat ik wel merk en ik weet niet of dat erbij hoort: ik erger mij groen en geel aan de medeleerling die voorop rijd. Laatst al die puntje puntje met z'n af te leren capriolen, en vandaag eentje die binnenkort moet afrijden maar waarvan ik niet meteen kan zien wat ie doet. Hij reed "schokkerig" dwz gas open gas dicht zonder de rem of koppeling te gebruiken. Zowas ie 20 meter verwijderd en zo was het minder dan 5 meter in een split seconde, waardoor ik zelf verkrampt op de motor zat. Gelukkig zag mn instructrice het, blijkbaar ben ik zelfs met een helm op een open boek, en mocht ik m inhalen. Daarna was dat gevoel meteen voorbij en kon ik mij weer concentreren op de het overige verkeer om mij heen.

Is dat iets wat herkenbaar is voor jullie als ervaren rijders, of ligt het echt aan mij?

Anyway, ondanks de kleine ergernissen, stapte ik weer af met een big smile van oor tot oor.
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Cor »

:le :up onherkenbaar ;) idioten kom je overal tegen.
Anticiperen en afstand houden.
Succes
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Nosegear
Honda ST1300
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 feb 2023, 16:06
Contacteer:

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Nosegear »

Helemaal gelijk! De autosnelweg is een manier om rap van A naar B te komen (mits je niet in het westen woont, dan is het een manier om veel milieumafkezen tegen te komen en klem te staan! :lol: ). Zeker met een motor zijn er véél leukere wegen om te rijden! Overigens maakt het wel veel uit met welke motor je de autosnelweg opgaat; zit er een beetje vermogen in en een plezierige kuip omheen is het best te doen. Met de Pan rijd ik zonder stoppen naar Parijs, bijvoorbeeld. De gemiddelde lesmotor is een stuk minder vlot en biedt een heel beetje minder windbescherming.

Je instructrice heeft én goed opgelet én goed gehandeld. Zij zag ook wel dat de andere leerling nog niet optimaal in z'n vel zat, en door jullie om te wisselen kan zowel jij beter uit de verf komen alsmede de andere leerling een goed rolmodel voor zich zien. Voordeel van rijden met twee leerlingen is de kruisbestuiving die onvermijdelijk optreedt!

Overigens ben je tijdens de motorrijles zowel feitelijk als juridisch bestuurder. Dit omdat de instructeur geen fysieke mogelijkheid heeft om je te corrigeren. Een volgende keer kan & mag je dus zelf het initiatief nemen om de ander in te halen; JIJ bent de bestuurder. Alleen als je te horen krijgt dat dat niet wenselijk is (het kan conflicteren met het lesplan) zou ik het afraden. Heb het er eens over met je instructeur (m/v)!
Linkerhandje,

Marcel
www.st1100-1300.eu - Hét Nederlandse Pan European forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniël
Motorloos
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 dec 2022, 08:39
Locatie: Hoorn

Re: De lange weg naar mijn rijbewijs.

Bericht door Daniël »

Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”