Interessepeiling en vraag

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie

Hebben jullie een EHBO diploma of is er eventueel daar behoefte aan?

Ja, ik heb een geldig EHBO diploma.
2
14%
Nee, ik heb geen geldig EHBO diploma en hier ook geen behoefte aan.
4
29%
Nee, ik heb geen geldig EHBO diploma maar heb hier wel oren naar.
7
50%
Ja, ik heb een geldig EHBO diploma en wil graag alsnog een extra cursus voor motorspecifieke dingen.
1
7%
 
Totaal aantal stemmen: 14

ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Interessepeiling en vraag

Bericht door ikkieman »

Hey allemaal. D'r schoot mij net even iets te binnen. Wie heeft er eigenlijk allemaal een EHBO diploma? En zo nee, bestaat er zoiets als een behoefte voor een motorspecifieke EHBO cursus?
Misschien kunnen we iets regelen met de KNMV voor het seizoen 2025? Of ergens dit seizoen op eigen initiatief tussendoor?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Cor
Honda ST1300
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:38
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door Cor »

Vanaf morgen weer actueel AED certificaat. En een doekje voor het bloeden :shock: :en1
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Gebruikersavatar
Stephan
BMW R1200RT
Berichten: 7988
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door Stephan »

Altijd veilig om te inventariseren binnen de club. Goed idee dus! Hopelijk hebben we het nooit nodig uiteraard.

Kun je de term "een motorspecifieke EHBO cursus" wat meer specificeren? Bedoel je een cursus over de meest voorkomende letsels bij motorongelukken en hoe je daarbij handelt?

Zelf denk ik bijvoorbeeld aan de beslissing/keuze wanneer je bij een ongeval juist wel of juist niet een helm bij een slachtoffer moet verwijderen. Of in welke situaties een slachtoffer juist wel of niet verplaatst op de plek van het ongeval. Bij beide situaties kun met de beste bedoelingen blijvend letsel veroorzaken. Ik heb vroeger in de jaren 90 ook via een geneeskundig peloton van het Rode Kruis deelgenomen aan rampoefeningen. Erg leerzaam op het gebied van hulpverlening bij ongelukken.

Wij hebben zelf ook altijd een EHBO-set bij ons in de motor. ...ook één keer nodig gehad bij een HDC-rit overigens. Maar wat moet er in de basis minimaal in zo'n set zitten.

Zelf ben ik BIG-registreerd verpleegkundige, maar toch is mijn EHBO- en reanimatiediploma inmiddels allang verlopen. ;) ...maar wees gerust. De basis zit nog altijd mijn kopie, hoor! :tg
...back in town! :up
The Force
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 dec 2021, 19:44
Locatie: Noord-Brabant

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door The Force »

Er is zeker iets te bedenken voor motorspecifieke trainingen.
Zelf heb ik altijd een setje met materialen bij op tourritten en daar leg ik dan mijn AED ook bij.

Ben zelf instructeur Eerste Hulp, BLS/AED en Stop de Bloeding Redt een Leven (SDBREL)

Samen met Stephan zouden we best een serie onderwerpen kunnen bedenken voor een training.

Veilig werken op de openbare weg
Ernstige bloedingen n.a.v. ongeval
Reanimeren met AED
Helmafname in geval van bedreigde ademweg
Stabilisatie wervelletsel
[vul vooral aan!]
‘02 NT650V Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14078
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door Marcel »

Interessant topic.
Gelukkig is er in de afgelopen jaren relatief weining gebeurt.

Maar ja, idioten heb je altijd en dan kan je zo maar van je fiets afgereden worden.
Motorrijden blijft toch een relatief gevaarlijke bezigheid t.o.v. rijden in een auto.

Ik heb geen EHBO diploma. Wellicht is er online e.e.a. te vinden waar we ons voordeel mee kunnen doen.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Droopy
Honda NT700V
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:53
Locatie: Ede

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door Droopy »

Ik heb op de 2e optie geklikt, ik had vroeger wel een EHBO diploma maar door verandering van werkgever al jaren niets meer mee gedaan, wel heb een basis BHV training gedaan maar dat is maar klein, nee ik wil geen EHBO meer doen maar motor gerichte bijscholing zou misschien in de club niet verkeerd zijn. Dus Geen EHBO, ook geen behoefte aan, wel intense voor een cursus voor motorspecifieke dingen. Optie 5
It's only a live time.
Gebruikersavatar
JoopH
Honda ST1300
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:14
Locatie: Wierden

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door JoopH »

Een heel goed idee! Voor een eventuele inventarisering:
Ik heb EHBO, BHV en AED- training. Alle up-to-date.
Gas d'r bie! Vake buj te bange!
JoRoos
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 sep 2019, 11:17

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door JoRoos »

Had dit laatst toevallig ook genoemd👌🏼 Begonnen met zelf hulp kameraden hulp in het verleden 💪🏼 en nadien diverse keren opnieuw het ehbo diploma gehaald en zowel laten verlengen maar ook laten verlopen 🙈 Met aantekening verbandleer en kleine ongelukken. Een beetje basis is vast nog wel aanwezig maar officieel dus allang niet meer geldig 🥴
Honda NT650V
Ingrid700
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2022, 11:20
Contacteer:

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door Ingrid700 »

Net als Robert/Droopy interesse in een kleine specifieke cursus
Gebruikersavatar
Sjef Laboyrie
Honda Crossrunner
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 apr 2010, 20:37
Locatie: IJsselstein (Ut)

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door Sjef Laboyrie »

Mijn laatste BHV training was in 2016. Dus opfrissen kan geen kwaad. Goed plan b :le
:brrr Honda VFR Crossrunner 800X
Gebruikersavatar
RobT
Honda CBF1000A
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 feb 2022, 22:08
Locatie: IJsselstein

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door RobT »

Ik heb ook een actuele reanimatie + AED certificering. Wat voegt een specifieke motor EHBO toe?

Groet,
Rob
Lupo Deauville
BMW R1200RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 14 apr 2021, 15:24
Locatie: Dongen NB

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door Lupo Deauville »

Er zijn best wat motorongeluk gerelateerde EHBO verrichtingen te bedenken waar je iets mee kunt. Helm oplaten, of gecontroleerd afnemen (wanneer wel/niet, en anders laten zitten? maar dat komt eventueel beademen niet ten goede bij reanimatie). Schaafwonden na glijpartij, kleding ingesmolten wat doe je daarmee als je moet reanimeren? Iemand die een breuk heeft kan zelf niet verder rijden. Bij een afgelegen plek waar hulp op zich laat wachten is er vast iets aan die breuk te stabiliseren zodat verplaatsen over korte afstand mogelijk is.

Natuurlijk hoop ik dit niet mee te maken tijdens een clubrit, het kan geen kwaad om daar van te voren eens over na te denken; Wat als ...

Misschien een neveninkomsten opzetten met club-ehbo setje? Komt de kostendruk ten goede.
Laatst gewijzigd door Lupo Deauville op 13 mar 2024, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200RT 2010
R1150R 2004
NT650V 1999
Gebruikersavatar
RobT
Honda CBF1000A
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 feb 2022, 22:08
Locatie: IJsselstein

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door RobT »

Helder, als er een sessie wordt gegeven wil.ik er ook wel bij zijn.

Groet,
Rob
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door ikkieman »

Stefan,
Ik zat te denken aan deze mensen een mail sturen of ze voor ons een EHBO-cursus kunnen geven: https://mosac.eu/veilig-motorrijden/rod ... index.html

In combinatie met basis EHBO. Mocht dat niet lukken kunnen we kijken of we via het Rode Kruis een EHBO-cursus kunnen opzetten. Anders heb ik in mijn contactnetwerk wel wat mensen zitten die het een en ander weten van traumatologie waarmee we misschien voor motorrijders een EHBO-cursus in elkaar kunnen draaien.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
The Force
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 dec 2021, 19:44
Locatie: Noord-Brabant

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door The Force »

Mag ik er van uitgaan dat mijn aanbod zoals ik hierboven beschreven heb dan niet meer nodig/wenselijk is?
Want dan hou ik er geen rekening mee en plan ik mijn uren bij de door jou genoemde instantie met het rode plusvormige logo in 😉

Mosac heeft overigens alleen informatie staan, die doen niet aan cursussen.
‘02 NT650V Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7057
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door ikkieman »

Daar had ik even helemaal overheen gelezen. Sorry. Maar zeker interessant om in het achterhoofd te houden. Thanks.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
De Deauco's
Bestuur Honda Deauville Club
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 aug 2013, 17:52

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door De Deauco's »

The Force schreef: 17 mar 2024, 17:57 Mag ik er van uitgaan dat mijn aanbod zoals ik hierboven beschreven heb dan niet meer nodig/wenselijk is?
Want dan hou ik er geen rekening mee en plan ik mijn uren bij de door jou genoemde instantie met het rode plusvormige logo in 😉

Mosac heeft overigens alleen informatie staan, die doen niet aan cursussen.
We zullen even kijken waar en hoe we dit eventueel nog in kunnen passen in het seizoen. We zijn dit jaar nl. heel druk met ritten rijden.
Dan blijft er weinig tijd over.
In ieder geval bedankt voor het aanbod.
We zullen het bespreken in ons maandelijkse overleg.
Met vriendelijke groet,
De Deauco's


Wie wij zijn vind je hier

Afbeelding
The Force
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 dec 2021, 19:44
Locatie: Noord-Brabant

Re: Interessepeiling en vraag

Bericht door The Force »

:up Kan ook volgend seizoen of tijdens de winterstop.
Heeft geen haast bij mij, maar qua planning wel handig om in overleg met elkaar te blijven.
‘02 NT650V Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”