En met geen woord wordt er gerept over de groene Horex VR6 roadster waar ik op zat, maar gaat iedereen lopen zeuren over vijf minuten een roze helm dragen...
Nee, die Horex is een gave motor. Ondanks geen cardan, nooit geklooi met kettingen smeren door droge grafietsmering. Een technisch vooruitstrevende motor door het V-Reihe, 161 pk en 137 nm koppel uit een 1218 cc v-rij, 6 cilinder, drievoudige bovenliggende nokkenas, 18-kleps, directe injectiemotor met prachtig geregelde upside down vering en een mooi korte wielbasis. Erg mooi, erg technisch, erg duur. Basisprijs begint vanaf €22900 in Duitsland. Tel er dan nog maar wat bijop voor Nederland en de accessoires en je komt al snel richting de €28000 prijs in Nederland. Dan denk ik toch dat het voor mij ook een TTSE wordt.
Over de TTSE gesproken, er liepen daar meisjes rond die je een proefrit konden aanbieden... Leek me wel interessant, ware het niet dat ze het niet voor Nederland kunnen regelen. Overigens heb ik wel de stoute schoenen aangetrokken. Ik heb de dames gevraagd of het nou vaak voorkwam op een dag dat ze niet gevraagd werd of er een proefrit op hun gemaakt kon worden door heren van twee keer mijn leeftijd. Je zag ze echt denken van 'is er weer zo-een' en het blijkt dus erg vaak voor te komen. Ach ja...
De donderdag bieravond was erg geslaagd. Voor €19, 4 uur lang onbeperkt bier drinken en twee dagen naar prachtige motoren kijken? Kan beduidend slechter.
De vrijdag hebben we besteed aan het quad rijden, electrische scooter rijden en kijken wat voor Jaap-Hein een waardige opvolger zou zijn. Moeilijk hoor, want er staat zoveel moois... Crosstourer, Pan European, FJR1300, Zero DS of een Moto Guzzi Stelvio/Norge behoren tot de mogelijkheden, toch?
Wat me wel opviel was dat er heel, heel veel chinese een-product bedrijfjes waren. Accu's, USB-poorten, omvormers, dynamo's vering, kleding of motoren/scooters/sneeuwmobiel/quad, het was er allemaal. Alleen keken ze heel verveeld uit hun ogen. Maar ja, als je alleen maar voor b2b er bent en je hebt geen aanloop, logisch. Wel grappig en tegelijk triest zijn de namen zoals bijvoorbeeld yamasaki of Shenzen battery (group) co. ltd., ja. Het stond er echt. Ook de vele kopieën en klonen van motoren zoals de deauville en pan european samen (al eerder hier op het forum voorbij zien komen) samen met de eigenlijk el-cheapo kleding (denk €10 voor 'waterdichte' handschoenen) maken dat ik blij was dat er geen directe verkoop was.
Daarentegen waren de grotere namen echt geweldig goed qua uitpakken. Ducati had de Scrambler (speelmotortje voor €10.000) in verschillende kleuren, Yamaha heeft de XJR 1300 vernieuwd en de MT-07 nog eens mooi als een stuntmotor aangeprijsd, Honda heeft de Crossrunner vernieuwd ('allroad' versie van de VFR800), BMW heeft eindelijk ook de R1200R uitgerust met een watergekoeld blok en gelijk maar even de telelever aan de voorkant gedumpt en ook de R1200RS uitgebracht voor wie graag toch een beetje kuip wil en de S1000RR een beetje geupdate. Moto Guzzi had de V7 vernieuwd met ABS en tractiecontrole (voor zover dat nodig is...) en KTM heeft het Superduke R blok getransplanteerd naar de allroad Super Adventure (denk 160 pk en 140 nm koppel in mul zand. Hoe diep wil je graven?). Maar Kawasaki stal overduidelijk de show met de vernieuwde Versys 650 en 1000 die nu niet meer zo walgelijk lelijk zijn en topte het geheel af met de H2R. Een motor met een 4-in-lijn van ongeveer 1000cc en een supercharger. Wat? Ja, een supercharger. Direct vanaf de krukas aangedreven zorgt dit extra gevalletje voor een totaal geschat vermogen van 298 pk. Voor het gemak laat ik Suzuki even achterwege want daar heb ik eigenlijk niet heel veel aandacht aan besteed.
Hoe houd je dat nog in godesnaam op de weg? Simpel, we zetten een paar vleugels vooraan die voor downforce moeten zorgen en bouwen de spiegelstokjes ook om tot vleugeltjes. Alles koolstofvezel kappen erom, gigantische banden en dikke vering. Maar niks topt eigenlijk de MotoGP fietsen die we hebben zien staan en mogen betasten. Die H2R had kappen ongeveer 2,5 dik, maar de motoGP fietsen gaan er nog even een stukje dunner voor zitten met kappen van max 1 mm dikte. De rest laat ik maar even zitten.
Verder dus de nieuwe Sena actioncamcommunicator, een hele reeks nieuwe kleding gezien met mooie accenten (denk leren zijkanten van mouwen en schouderstukken op een textielen jas) van verschillende merken gezien. De hippe Scully-helm zal ik zelf niet investeren puur omdat ik het afleidend vond en de meerwaarde er niet in zie. Ik heb de zumo, ik heb de SRCS en om even dat aan de kant te gooien en €1300 te investeren? Pas ik voor. Wat ik wel een meerwaarde vond is het electrochrome vizier. Instant donker zonder extra vizier. Ideaal met een pinlock!
Heel veel mensen brachten hun nieuwste van het nieuwste mee. Veel gezien, veel gehoord, niks gekocht zoals de hollander die ik ben.
