pakketten verzenden naar Duitsland

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
BertG

pakketten verzenden naar Duitsland

Bericht door BertG »

Hallo medeforummers,

Ik zit met een dringende informatiebehoefte en dacht laat ik mijn netwerk gebruiken. Ik moet iets uitzoeken voor een familielid.

1. Deze moet wellicht binnenkort met grote regelmaat pakketjes verzenden vanuit Nederland naar Duitsland (nergens anders naartoe).
-Daarbij moet je denken aan zakelijke een transacties tussen klanten in Duitsland en de webshop in Nederland.
-Dat verzenden moet met track-n-trace.
-Dat wordt zakelijk dus en niet particulier<->particulier.

Ik heb géén enkel idee hoe dit zakelijk gezien ligt.

2. De leverancier zit in Spanje. Deze levert aan familielid en die vertegenwoordig de Duitse markt.
Wie weet iets over koerierscontracten (staffeling/kortingen) en -prijzen,
Kan je aangeven wáár (afhaallocatie zoals opslag ipv administratief post-/kantooradres) en wanneer opgehaald en verzonden gaat worden?
(zodat er niet iemand de hele dag op het magazijn moet wachten)

Weet iemand iets over de verplichtingen bij retourzenden?
Betaalt de webshop die of de klant die retourneert. En niet onbelangrijk: zijn er Duitse regels van toepassing of NL'se/Europese.

Weet iemand iets over importheffingen (tussen Spanje en NL danwel tussen NL en Duitsland) omdat dit zakelijke leveringen betreft en niet particulier?

Edit
Ik heb al een link gevonden van CheapCargo.com.... redelijk goedkoop 8+1 Euro voor normaal pakket/gewicht.
Missy
Honda NT650V

Re: pakketten verzenden naar Duitsland

Bericht door Missy »

Zolang het maar niet met Post NL op hun pakketdienst verzonden gaat worden.
Wanneer een zending 'verdwijnt'... zie je er nooit meer iets van terug, en verzekeren is waardeloos.

Wat ik nog herinner van toen ik nog werkte, gewoon een aantal vervoerders aanschrijven en voorleggen.
Staffelprijzen krijg je vaak pas bij een minimale (gegarandeerde) verzendhoeveelheid. En dat moeten er aardig wat zijn.

Belangrijk om te weten is of de gekozen vervoerder in het land van bestemming ZELF de bezorging doet.
Post NL bvb dropt het bij een Duitse partner.. pakketje weg = pech.

Groupage zendingen zijn goedkoop, want dan staan je pakketjes op pallets tussen zendingen van anderen. Risicovol echter.
Voor zover ik weet is alleen een douane verklaring nodig als het buiten de EU gaat. Voor grote pakketten heb je info stickers..

Indien je zelf in de buurt van de grens woont, is het zinvoller om zelf te rijden. (wil ik ook wel doen, maar woon VER van die grens :P )

Ik zou gewoon een 10 tal vervoerders contacten en een vrijblijvende offerte vragen.
Zowel de grote jongens als de kleinere, maar ga niet voor de goedkoopste, en controleer met wie je in zee gaat.

Succes !

Ennuh.. voor de Nederlandse markt... koerier nodig??.. PB me... :twisted:
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
BertG

Bericht door BertG »

Dank voor je info.

Ik woon net zo ver van de grens ;)
En in Nederland mag er niet geleverd worden.
Het betreft een importeurschap voor Duitsland.
En er is al een importeur voor Nederland.

Cheapgargo.com klinkt goedkoop maar dekt de lading.
En het loopt dan via DPD dus dat heeft in Dld. een wijdverbreid netwerk.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ja, dat is een goede.. beter dan GLS en goedkoper dan DHL :D

Nu weet ik niet of dit een 'nieuwe' business betreft, maar laat je familielid er wel voor zorgen dat hij/zij:

* Een ENORM goede administratie opzet voor wat betreft die verzendingen.
* Zorgt dat er een labelkopie is van ELKE zending, bij voorkeur op/aan de kopie-pakbon/factuur vast.
* De hoofdadministratie op papier heeft, maar zorg ook voor een (digitale) backup. (vaak heeft de vervoerder dat)
* Meerdere mensen op de hoogte brengt van de verzendprocedures en verpakken. In geval van ziekte.
* Zorgt voor een papieren versie van een eventueel afgesproken staffel-overeenkomst. Controleer deze ook REGELMATIG.
* Reclameer ELKE foutief berekende zending meteen. (dan stoppen ze vanzelf met proberen :twisted: )
* Facturatie is meestal per kwartaal achteraf. Controleer deze steeds heel goed en match die met de eigen administratie (excel)
* En wees vriendelijk tegen de chauffeurs... sommige hebben een humeur om op te schieten, maar zij zijn wel degene die
het pakketje 'kunnen laten lijden'.. en zoiets win je nooit meer achteraf.

Hiihihi.. klinkt mss beetje negatief allemaal, maar wij zijn regelmatig 'nat' gegaan met een aantal van deze dingen.

Trouwens.... wij hebben toch een koerier hier in de gelederen??
Zij kunnen je nòg meer vertellen.. Ik ben eindgebruiker.. niet te vergelijken.

:up
BertG

Bericht door BertG »

Ik heb niet zo goed bijgehouden wat de forummers beroepsmatig doen vrees ik :oops: :uh
Geen idee wie je bedoelt.......

Ik weet niet precies wat je onder 'nieuwe business' verstaat.

Klanten (uit Dld.) kopen (nieuwe) artikelen, in de nog op te zetten webshop.
Webshop zal gerund worden vanuit NL.

Deze artikelen worden, na betaling door klant, besteld bij de leverancier door familielid.
Deze is overigens gevestigd in Spanje, dus binnen de EU.
Bij ontvangst van artikel door familielid/webshop wordt artikel verzonden naar de klant in Dld.
Voor deze verzending is het koeriersverhaal van toepassing.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ik bedoelde ermee dat het iemand is die dit voor het eerst gaat doen.
Anders was hij/zij waarschijnlijk wel op de hoogte van verzendingen en wat erbij komt kijken.

Verzekeringen en zo.... 8)
BertG

Bericht door BertG »

yep first time
BertG

Bericht door BertG »

Missy,

gekke vraag misschien: zit er over bezorgkosten binnen EU ook BTW?
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Volgens mij niet..
maar dat ga ik even navragen.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Hier heb je natuurlijk de meest actuele info..:

Belastingdienst
Kamer van Koophandel

Bij KvK staan onderin een aantal blokken aangaande export.

Bronnen: KVK en Belastingdienst
BertG

Bericht door BertG »

Dank maar die info is bekend en niet éénduidig en duidelijk genoeg.
Ik begreep dat de belastingdienst zegt:

Als er uit het buitenland (doch binnen EU) goederen (in tegenstelling tot diensten) geleverd wordt dan levert men goederen tegen 0%
Als er verzendkosten op die levering zitten (en die op de factuur van die levering staan) volgen die het tarief van de goederen.
Als er van meerdere tarieven op die factuur sprake is dan is het hoogste tarief leidend.

Wordt er aan niet BTW plichtigen geleverd (eindafnemers/klanten) dan dient er BTW op de factuur geschreven te worden.
Dus 21% in plaats van 0%. Ook helder.

Maar nu factuur van de koerier:
als het (op te richten) bedrijf de ontvangen goederen naar Duitsland verstuurt volgt er enig moment een eindafrekening van de koerier.
Is dat dan belast met 21% BTW? Want (koerirers)bedrijf in NL verstuurt voor een (internet)bedrijf in NL naar het buitenland.
Dus een dienstverleningsopdracht tussen twee in NL gevestigde bedrijven.

En wat als dat een eindrekening betreft over verschillende leveringen (dus soms aan eindafnemer (21% levering)/soms aan een Duitse tussenhandelaar (0% levering)?

Blijft de koeriersrekening aan 'mij' dan met 21% belast omdat het een slechts gaat om "de vervoersopdracht":
van het (op te richten bedrijf) bedrijf in NL,
uitgevoerd door een (koeriers)bedrijf in NL,
ongeacht of het verschillende leveringen waren (van 0% en/of 21%)?
Want daar ziet die koerier niets van, die ziet een doos en niet de inhoud. Lijkt mij.

Daar had de belastingdienst geen antwoord op en werd verwezen naar de Duitse belastingdienst :uh

Of de tussenvorm:
De leverancier in Spanje doet aan 'dropshipping' (mijn bestelling direct aan mijn klant leveren ipv aan mij)?
Want het enige dat in NL nog wordt gedaan met de goederen is de adressticker van de klant erop plakken.
En dat kost 'mij' in NL vervolgens verzendkosten.
-de opdracht aan de koerier ligt in Spanje, dus de koeriersrekening gaat naar Spanje
-'ik' betaal slechts een vergoeding hiervoor op mijn bestelfactuur
-belangrijk detail in de ogen van de fiscus: de goederen komen niet in NL terecht.
De (NL'se) belastingdienst zei ook nog dat het (op te richten) bedrijf zich dan fysiek moest vestigen in Duitsland :cf1

En er is nog een tweede vorm denkbaar:
Het (op te richten) bedrijf (in NL) stuurt een NL'se koerier naar de leverancier in Spanje met het verzoek het pakket op te pikken en af te leveren bij de klant in Duitsland.
Dus: Op verzoek van 'mij' in NL, een NL'se koerier, naar Spanje en afleveren in Duitsland. Ook hier komende de goederen niet in NL.
Dat is maar niet meer gevraagd aan de belastingdienst....

Laat staan de derde vorm:
Het (op te richten) bedrijf (in NL) stuurt een Duitse koerier naar de leverancier in Spanje met het verzoek het pakket op te pikken en af te leveren bij de klant in Duitsland. (Want: van Duitsland naar Duitsland is mogelijk voordeliger)

Wij denken dat de eerste vorm juist is.
Het betreft een dienstverlenende opdracht van bedrijf in NL aan bedrijf in NL dus 21%. Ongeacht wat er in die dozen zit (21% en/of 0% goed).
Maar ja...wie zijn wij? En is dat het goedkoopste (zowel qua koerierstarief als BTW tarief over de dienstverleningsopdracht)?
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ik was je kwijt na "Ik begreep dat de belastingdienst zegt:..." :lol:

Het spijt mij, maar die materie is mij te onbekend om een correct antwoord op te geven.
Ik zou niet de verkeerde info willen geven.

Meelezers??.. wie was nu die met het koeriersbedrijf?.. Annelies? Iets met Jeroen? (niet Ikkie)
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”