op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 & 700

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
hayo30

op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 & 700

Bericht door hayo30 »

Beste leden,

voor mijn eerste motor voor woon/werk verkeer,
twijfel ik tussen de 600 & 700.

Ik heb nu een diesel auto (307 sw hdi) waar ik 3000km per maand mee rijd voor ongeveer 250 euries. Wegenbelasting 122,- per maand, verzekering rond 30 per maand.
Deze auto is ook een grote kostenpost v.w.b onderhoud/reparaties.
Nu zou ik graag willen weten wat ongeveer de gemiddelde kosten per maand zouden zijn als ik ga rijden op een 600 of 700.

en dan bedoel ik: belastingen,benzine verbruik (op basis van 3000km/mnd), onderhoud incidenteel/periodiek.

mijn budget zal rond de 3000,- liggen, graag hoor ik jullie advies/mening. hoe meer ,hoe beter!

ik heb al begrepen dat dit de meest ideale motor zou zijn voor dit aantal km,

alvast mijn hartelijke dank!
Laatst gewijzigd door De Deauco's op 09 mei 2015, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast; de 600-variant van de Deauville bestaat niet, de 650 echter wel ;-)
Gebruikersavatar
Stephan
Moto Guzzi Stelvio
Berichten: 8042
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door Stephan »

Ik vrees dat je voor 3000,- geen 700 exemplaar gaat vinden. Een goede 650 moet voor dat bedrag makkelijk te vinden zijn.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
hayo30

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door hayo30 »

maakt niet uit Stephan,

ik moet eerst ervaring opbouwen op de weg, dan is de 700 misschien een mooi streefdoel :up
Gebruikersavatar
Stephan
Moto Guzzi Stelvio
Berichten: 8042
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:09
Locatie: Goirle (Brabant)

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door Stephan »

Ik heb op beide motoren gereden. Mijn persoonlijke voorkeur lag in alle opzichten duidelijk bij de 700.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6360
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door Koen »

Met een 650 kun je die 3000 km. per maand in principe makkelijk rijden voor minder dan 250 euro per maand. In principe, want onderhoudskosten zijn bij oudere motoren lastig in te schatten. Loop je tegen achterstallig onderhoud aan, dan lopen de kosten al snel flink op.

Bij een 650 is wel veel onderhoud zelf te doen, en onderdelen zijn redelijk gemakkelijk te krijgen zonder dat je de hoofdprijs betaalt, dus in dat opzicht kun je de gok zeker wel wagen.

Voor 3000 euro moet je een hele mooie 650 kunnen vinden met weinig kilometers.

Kijk bijvoorbeeld eens bij Peter Smetsers in Zevenbergen (makkelijk te bereiken vanuit Etten-Leur). Die heeft er volgens mij 2 staan en bij hem weet je zeker dat je geen "kat in de zak" koopt. Meerdere leden hier hebben daar goede ervaringen mee.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7260
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door Frank »

Hoi,

Bij Peter Smetsers staat een hele mooie rode 650 met weinig kilometers, deze motor is 100% goed.
Een beetje mooie 650 koop je voor €2250 - €2500, afhankelijk van een heleboel factoren.

Wegenbelasting zal rond de €80, 00 per jaar zijn.
Verzekering is afhankelijk van je no-claim, maar ik vermoed rond de €250,00 per jaar WA
verbruik zit rond de 1:20 / 1:21

Ik zat met alles erop en eraan met kleding, helm, onderhoud op ongeveer €0,13 de km.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
hayo30

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door hayo30 »

Dit is veel info waar ik naar op zoek was..Dank alvast!

Maar een volgende vraag, op de 650 zit helaas geen brandstofmeter. Is die te plaatsen op de 650?
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door Geert »

Hayo,
Een brandstofmeter inbouwen is een aardige uitdaging. Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is maar een behoorlijk lastige klus denk ik zomaar, er moet immers een niveauvlotter in de tank komen.
Wat vaak gedaan wordt is bij het tanken de darteler op nul zetten. Dan bij een bepaald aantal kilometers weer tanken en de dagteller dan weer opnieuw op nul zetten. Zo heb je een redelijk goede indicatie wanneer je weer moet tanken.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
hayo30

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door hayo30 »

Als je dat niet gewend bent,moet je natuurlijk niet vergeten op de teller te kijken.wat mij geheid gaat gebeurden met die lange afstanden hahah. Bedankt voor ook deze info!
Bennos

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door Bennos »

Hayo, zie mijn opmerking in jouw voorstelrondje.
Met de kilometers die jij gaat maken zou ik een 1100 toch ernstig gaan overwegen, stukken comfortabeler dan een Deauville.
Zitten ook gelijk alle toeters en bellen op :up
Bennos

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door Bennos »

Die rode die bij PS staat is btw echt een plaatje, lijkt wel nieuw :up
pheufk

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door pheufk »

En anders weet ik een mooie donker rode St1100 abs/tcs/cbs staan voor nog net geen €2000 staan,
BJ.1996 bij J.V.S.motoren in Afferden (gld) deze heb ik in 2010 ingeruild. De huidige eigenaar heeft er de laatst jaren weinig mee gereden.
Gr.Piet
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 620
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door PtrO »

Tellerstand = brandstofniveau, wen je heel snel aan. Bij 250km à 300km ga ik altijd een tankbeurt doen.
In begin dacht ik ook, ik moet de meuk van een brandstofmeter. tripcomputer en schakelmeter etc. hebben.
Wel leuk maar niet nodig, laat staan noodzakelijk. Alleen een navigatie is soms handig in geval je ergens onbekend bent.
Ik gebruik hiervoor dan mijn telefoon (Co-pilot offline of Googlemaps online).

Met zeg 36000 per jaar zal je ws ook (veel meer) rekening moeten gaan houden met extra kosten ivm onderhoud, zeg elke 12000km een setje banden & olie etc en elke 3e keer de remblokken en elke 6e keer mogelijk de remschijven wat natuurlijk sterk afhangt van rij-omstandigheden. Verder bij woon-werk en "gezins/uitjes", zal je een aantal dagen (beter) niet kunnen/gaan rijden en moet je dus een (kostelijk :lol: ) alternatief hebben.

De 13ct/km van Frank :roll: vind ik positief gunstig. Ik zou zelf rekening houden met minimaal 15ct/km (incl motor/kleding/onderhoud) wat bij 35000/jaar op een NT650 dan neer zal komen op zeg 400 à 450 per maand.
Met je auto ben je (all-in) natuurlijk meer kwijt, gauw (incl. afschrijving etc.) al heel snel zo'n €700 à €750 en haast wel zeker (er/g veel) meer.

Vraagstelling :?: is ook, heb/hou je een/d(i)e auto want anders moet je die als "standby" tegen minimaal 200 à 300 euro eerlijk verrekenen met je motorwinst.

Het grootste voordeel van de motor gaat hem zitten in plezier, tijdswinst en vooral een hernieuwde 8) vrijheid wat ik onverwacht gratis er bij krijg/kreeg. Op de motor geen telefoon noch ander "gedonderjaag" anders dan ronkend gaan waar je maar wilt.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
hayo30

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door hayo30 »

Beste PtrO,

Mijn dank voor je uitvoerige reactie.
Ik rijd woon/werk 40 min.vd 45 op de snelweg.
Kan ik dan het beste harde banden nemen ivm slijtage?

Een navigatie wil ik er ook bij. Speciaal voor de motor met de binnenweggetjes erop.

Jij zegt om de 12000 nieuwe set banden? Dan denk ik al gauw aan 400 a 500 per set?

De huidige diesel (1200 kg) gaat eruit. En komt een kleine gezinsauto voor terug (benzine) en heb een mini koekblik als spare voor als het rijden onmogelijk is.
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7260
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door Frank »

Op een 650 doe jij gemakkelijk ruim 20000km met je banden,
Ik deed met mijn achterband op de 650 ruim 240000km wel Michelin pilot road 2(toen)

Met de ST1100 moet ik de banden rond de 15000km vervangen

Ik rij zelf ongeveer 25000km per jaar
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door ikkieman »

Op een Deauville is de bandenslijtage niet zo'n gigantisch probleem. Zeker met de Michelin Pilot Road 4's. Dat zijn banden die zowel droog als nat, het hele jaar door goed presteren. Dat wil zeggen dat ze toch al rap zo'n 20.000 km meegaan.
Overigens is het een dual compound band waarbij het middendeel harder is dan de buitenste stukken. Hierdoor gaat ie ook een stuk langer mee.
Bedenk je overigens wel dat als je zoveel kilometers maakt je, zeker op de motor, geen concessies wil doen aan onderhoudskosten. Onderhoud is behoud van je fiets en dan maar even een klein beetje meer betalen voor je straks ineens je hele motorblok kan vervangen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door Bennos »

Dual Compound banden hebben een hard(er) loopvlak en zachte(re) zijkanten/wangen.
Volgens mij is er niets anders dan Dual Compound meer te koop.
Harde of zachte banden gaat niet meer op.

Edit: Jeroen was me net voor!
hayo30

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door hayo30 »

Poeh..dat is een geruststelling. .

Laat duidelijk zijn dat ik weet hoe kwetsbaar we op de motor zijn..en dat ik niet van plan ben op onderhoud te bezuinigen. Wederom Dank!

Fijn dat ik dit forum gevonden heb. Wat een kennis en vriendelijkheid,behulpzaamheid.

Dank Dank dank
johan13763
Honda NT650V
Berichten: 154
Lid geworden op: 12 dec 2009, 17:22
Locatie: Den Helder

600 of 700

Bericht door johan13763 »

ik rij ca 2300km per maand en een vergoeding van ca 220euro per maand. Alles mee gerekend dus kleding (afschrijving 5 jaar) verzekering, wegenbelasting, onderhoud (doe zoveel mogelijk zelf) en brandstof kom ik er meer rond. Variabele factor is de brandstof gaat deze naar de 1.75 dan lukt het niet meer.
Ook de afschrijving van de motor tel ik niet mee. Ik rij door tot zeker 150000km dat is in mijn geval dus 5 tot 6 jaar. In die tijd leg ik wel wat opzij om een andere in geval van aan te kunnen schaffen.
ik had een nt650v van 1998. Helaas is deze en ook zijn voorganger dit jaar total loss gereden (niet mijn fout) maar er komt wel weer een andere. Eerst maar helemaal herstellen.Voor 1500 tot ca 3000 euro vindt je er zeker een met weinig km's . (vandaar die 5 ot 6 jaar)
Dat slim omgaan met onderhoud drukt zeker de kosten. BV ik koop via internet een band (bridstone BT 21) demonteer het achterwiel en laat hem bij "truck stop" er om zetten en balanceren. Kosten totaal 115 euro. Als je dit bij Motoport laat doen ben je ruim 250 euro kwijt. (eigen ervaring)
dus ja het is wat je wilt, durft en kan.

MVG Johan
Gebruikersavatar
PtrO
Honda NT650V
Berichten: 620
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:26
Locatie: Almere

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 600 &

Bericht door PtrO »

Tja, banden verzanden met afstanden heel snel in veel verbanden en is een bron tot onuitputtelijk gladgereden inspiratie. Anderen hebben vast meer en betere inzichten wat je voor flink woonwerk nodig hebt e kan verwachten.

Ook een zg. klein koekblik kost (all-in) m.i. toch al snel €250-300/mnd (je moet die toch ook kopen en onderhouden).

Ik zou gezien je woonwerk afstand gaan voor de duurzame merkbanden.
Goede berichten over Michelin PR3/4 of Bridgestone T30.Voorband zal iets van €100-120 en de achterband zeg €25 duurder zijn. Prijzen kunnen nogal fluctueren waar, bij wie en hoe je het doet. Achterband zal wat sneller slijten dan voor.
Met montage kom je dan ws uit op zeg €300 per set/keer waarmee je dan toch makkelijk 12500 moet kunnen rijden. Bij knauw, douw, kneel en wheelie streepwerk, kan dat zo maar de helft of nog veel minder zijn.

Voor een motornavigatie mag je €400-500 +/-€100 uittellen afhankelijk van type/merk.
Ik gebruik zelf m'n telefoon voor als ik de weg niet meer weet, de rest is het avontuur :tg van laten we dit weggetje 's proberen.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14358
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door Marcel »

Met 130000 km. In 5 jaar doe ik ook nog even een duit in het zakje...

Op de NT 700 deed ik op een gegeven moment 9 maanden met een achetrband hetgeen gelijk staat aan ruim 20000 km. De voorband gaat iets langer mee. Niet bezuinigen op de banden ieder geval. Bezuinigen door onderhoud zelf te doen kan heel goed. Vervangen van motorolie , cardanolie, lucht- en olifilter is allemaal heel goed zelf te doen. Evenals het vervangen van remblokken voor en achter.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14358
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door Marcel »

Slijtage is overigens sterk afhankelijk van het gebruik van je rechterhand.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
hayo30

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door hayo30 »

Ik merk al dat ik straks als volwaardig (trotse) HDC lid veel op de techniek dagen aanwezig zal zijn.
Gebruikersavatar
Vacaro
BMW R1150RT
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 feb 2014, 00:27
Locatie: Berendrecht

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door Vacaro »

Heb zelf ook de 650 gehad, en ik heb er 13000km op één jaar meegedaan, heb deze afstand overbrugt met één set banden.
Comfort en vinnigheid is zeker voldoende, en weersbescherming vond ik persoonlijk beter dan op de 700 zelfs. ik had wel handkappen, iets hogere ruit(dan standard) en handvatverwarming.

Wat betreft verbruiksmeter of brandstofmeter, als je te ver rijdt met de 650 kun je nog altijd brandstofkraantje op resrve zetten, als dit in juiste stand stond toch!

Om terug te starten zou ik zeker eerst voor de 650 gaan, zeker gezien je budget.
Alvast veel plezier en hopelijk maak je voor jezelf de juiste keuze!

ik heb nu na volle tevredenheid van de 650, terug een Deauville gekocht nl de 700 van 2009 met 11280 echte km erop :D
Ik verdwaal nooit, ik ontdek nieuwe routes!
Rechtdoor is geen motorbegrip ~~~~
After Deauville 700 now drive R1150RT, and Hugh a Briard!
hayo30

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door hayo30 »

Ik heb mijn keuze al gemaakt.

Het wordt een 650! Met wat kleine aanpassingen.

En mijn vrouw gaat zorgen dat hij op de dag van terugkomst bij mij thuis afgeleverd wordt.

Ik ben nu al blij.
Bennos

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door Bennos »

En dan nu de foto's!

Als je die al hebt....
hayo30

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door hayo30 »

Rustig aan ;)
Moet hen eerst nog kopen.ik moest er eerst uit zien te komen WELKE motor ik wou hebben. Oktober moet hij klaar zijn.
Bennos

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door Bennos »

Ohhhh, dacht dat je er al uit was ;)

Maar, je hebt het over kleine aanpassingen, bijvoorbeeld?
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door ikkieman »

Oktober? Mooie maand om een motor te kopen van een bedrijf. Meestal willen ze dan nog wel eens wat spelen met prijzen. Voor hun is het grote motorseizoen dan al afgelopen, dus zijn prijzen onderhandelbaar. Maar ik kan je ook Peter Smetsers van harte aanbevelen. Goede zaak, goede vent en vooral een liefhebber van het vak.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Bennos

Re: op zoek naar zo veel mogelijk praktijk ervaringen 650 &

Bericht door Bennos »

Er staat daar nog een mooie van een clublid :up
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”