Vogels en ander gedierte

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

Vogels en ander gedierte

Bericht door ronwolters »

Het is al weer een maand of 3 geleden maar ik wilde toch eens jullie ervaringen horen over dit onderwerp:
Op een mooie zomerse dag rij ik van mijn werk terug naar huis, over de Maasdijk bij Maren-Kessel met een gangetje van 100 km/u (ietsje te hard maar zowel ik als mijn DV hadden er even zin in :lol: ). Er vliegen wat zwaluwen heen en weer over de dijk, jagend op insecten. Niks aan de hand, gebeurt wel vaker, tot ..TOK... krijg ik ineens een zwaluw tegen mijn helm. :oo Ik kijk in mijn linkerspiegel en zie een zwaluw naar beneden duiken. Jammer van het beestje (ik ben een vogelliefhebber) maar ik denk dat hij/zij het niet heeft overleefd. Ik dacht wel gelijk: blij dat ik een helm op anders had ik een vogel in mijn schedel gehad. Niet dat ik van plan was geen helm te dragen natuurlijk.
Nog geen week later rij ik naar mijn werk toe. Dit maal in de bebouwde kom van (weer) Maren-Kessel, netjes aan de snelheid van 50 km/u houdend. Honderd meter voor mij zit een duif op straat. Ik kom dichterbij maar het beestje heeft geen zin om weg te vliegen. Ik minder al wat vaart in de veronderstelling dat hij toch wel weg zal vliegen, wat ook gebeurt. Echter het minder intelligente beestje vliegt naar mij toe in plan van van mij af en botst tegen mijn rechterspiegel. De veren vliegen in het rond maar de duif overleeft het wel en gaat op de dichtstbijzijnde lantaarnpaal zitten bijkomen.

Nu rij ik nog niet zo lang motor (nog geen 2 jaar) en ik vroeg mij af wat de ervaringen van andere motorrijders zijn als het gaat om aanvaringen met vogels of misschien wel ander overstekend wild. :wn1
grt Ronald
MaHeDu
Honda ST1300

Re: Vogels en ander gedierte

Bericht door MaHeDu »

Nou Ronald, volgens mij ben jij een pechvogel :tg

In de jaren dat ik motorrijd heb ik eenmaal iets dergelijks meegemaakt.

Op de A1 Afoort-Adam reed ik met een gangetje van 100. Mijn voorganger heb ik ca. 50-75 meter voor mij. Ik zie voor mij al enkele auto's wat ruimte maken op de snelweg dus ik dacht er zal wel iets op de weg liggen dus even goed opletten.

Proberen er twee eenden waggelend de snelweg over te steken............ Eerste reactie; Stuur goed vasthouden, gas los, snel spiegelen (wat zit er achter mij), niet uitwijken en dan er maar recht overheen......
Het was echt millimeterwerk maar ik heb ze niet geraakt. Toch gaat het je even dun door de broek :ah :ah
Groet,
Marcel

Afbeelding
Honda ST 1300 Pan European DeLuxe ABS (2006)
Honda NT 700 Deauville ABS (2006)

Je kunt je ergeren aan alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Met de motor een meeuw die ik op mijn knie kreeg. Je voelt het wel maar ik blijf liever op de been of op de weg in plaats van ernaast.
Met de auto een paar eenden, een kat en een reiger. Ik probeer gewoon door te rijden en niet te ontwijken als op een polderweg een eend uit de slootkant komt. Anders lig ik in de sloot en de eend in een deuk vanwege mijn capriolen.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Met de motor nog nooit iets dergelijks geraakt zover mij bekend. Wel een paar keer "nét niet".
Met de auto niet echt bijgehouden, maar ook niet vaak. Een keertje drie of vier tegelijk toen er een grote groep kleine vogeltjes (ben geen kenner, dus een gedetailleerdere omschrijving kan ik niet geven) de snelweg wilde oversteken, of het was een groepe-kamikaze-actie.

Een wolk veren dwarrelde achter de auto naar de grond en zeker drie beestjes lieten een (lastig weg te poetsen) indruk achter op de voorruit.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Zullen dus wel het aparte soort gevreesde vogeltjes :vrb geweest zijn met de naam :le schijtlijster. Laat een :idea: onuitwisbare indruk achter. :tg
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Denk eerder dat het een kudde kamikazekwartels was, of een zwerm suïcidesijsjes :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Met de auto een keer een kat tegen mijn voorwiel (van opzij) aangerend.
Ik kan je vertellen... ik was blij dat ik mijn stuur met twee handen vast had.

Een een kennis (toen ie destijds een pubertje was, jaaaren geleden dus) kreeg op de fiets een keer een musje tegen zijn voorhoofd.
Hij stopt, wrijft over zijn voorhoofd, ziet dat het beestje hijgend op het fietspad is geland dus keert om.
Is ie bijna bij dat musje.... vroemmmm.
Reed er zo een brommer overheen.

Triest, maar ik kan niet ontkennen dat ik wel moest lachen toen ie het vertelde, met de rode vlek nog op zijn voorhoofd.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Een duif op mijn net gepoetste motor. Zonde van de duif, maar geen schade aan de motor.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Onderweg terug na de nachtdienst besloot een inhalende SUV een duif te raken in volle vlucht. Deze kwam op mijn pad terecht en voor ik goed en wel kon uitwijken voelde ik een drempel met 120 km/uur. Die vogel deed het volgens mij niet echt meer.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Tijdens een toerrit kreeg mijn voorganger bijna een kip in zijn achterwiel.
Gelukkig was het beest vertandig en maakte op tijd rechtsomkeerd...

Zelf gelukkig nog nooit iets aangereden met de motor. Wel een aantal bijna botsingen....maar die tellen niet.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Was nog met de Deauville. Met120 km/u een fazant die de weg opliep en vlak voor mij omhoog kwam. Flink gat en een schreur in de kuip. De veren kwamen zelfs vanonder het zadel vandaan.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Rob

Bericht door Rob »

Vandaag een aanvarig gehad met een reiger:

Afbeelding

Een of ander klein vogeltje heeft eens wat krassen op mijn TRX achter gelaten, maar dit was een flinke klap! Wel wat meer dan een paar krasjes helaas...
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

Wow!Eerst zag ik het niet eens maar je hele voorpaneel is weggeslagen! Flinke schade. Beter dan tegen je helm, zullen we maar zeggen... Verder goed overeind gebleven? En de reiger is zeker paté?
grt Ronald
Ed Vissers
Motorloos

Over reigers gesproken. Als je denkt dat ze na een dergelijke situatie hulp nodig hebben. Blijf er van weg. Het kost je zo een oog. Dat is nl hun instinct.
Groetjes,

Ed

PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Rob schreef:Vandaag een aanvarig gehad met een reiger:
Een of ander klein vogeltje heeft eens wat krassen op mijn TRX achter gelaten, maar dit was een flinke klap! Wel wat meer dan een paar krasjes helaas...
Sodeju zeg, da's even klappen. Jammer van het materiaal en goed dat je er zo vanaf bent gekomen.
Hoop dat je bent bijgekomen en wel benieuwd of/hoe (in een topic ?) je je schade gaat afhandelen.

Tja in de loop van de jaren heb ik behoorlijk wat soep gemaakt van kippen. Qua wild wel wat geraakt en een kleine ree kan een gigantische bende geven. Mag niet, maar hebben d'r wel opgegeten. Buiten snelweg klappers, ooit een eend kapot gereden, waar ik mij nog schuldig over voel. Ik had goed kunnen uitwijken/remmen maar wilde geen paalrisico aan de auto.

Op de motor, tot op heden, alleen flinke wolken insecten en geleerd dat je beter niet in schemer (najaar) over de dijk naar Enkhuizen moet rijden......

Tijdens de motorlessen ook een keer op m'n donder gehad omdat ik eendjes onhandig probeerde te redden zonder te weten dat er wel's iemand achter/naast mij had kunnen zitten. Kon wel liegen maar ik biechtte op dat ik niets/niemand had gezien en zo maar de snelheid eruit haalde en bijzonder scherp uitweek.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Yella

Bericht door Yella »

Ik rij nu 34 jaar motor. In al die jaren weinig meegemaakt gelukkig. wel een paar maal bijna en kon nog net wat wegduiken. Maar het heftigste was toch een ree. 's morgens om 5 uur, in de zomer komen er 2 reeen aan rennen uit het weiland. Ze lopen nog een eindje naast de motor mee en ik deed het gas al dicht. tot er eentje besluit voor me langs te rennen. Toen was het raak natuurlijk. Ik bleef overeind. De ree stuipte nog even maar was snel overleden. Ook geen wonder want de klap was dusdanig hard dat de ree open barstte en er een ongeboren kalfje op straat lag die het uiteraard ook niet overleefde. Ondanks dat het bijna 20 jaar is geleden, zie ik het nog af en toe voor me. De voorvork van mijn toenmalige XS 640 leek nog in orde te zijn. Ik raakte de ree precies met het voorwiel. Hoop niet nog eens zoiets mee te maken.
Ed Vissers
Motorloos

Als je het dan toch mee moet maken, dan het liefste zoals jij. Maar dan in deze tijd. :et
Groetjes,

Ed

Yella

Bericht door Yella »

Reebout. Nog nooit gehad. Voor hetzelfde had ik er naast gelegen. Dus liever niet nog eens.
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide

Bericht door MrRiP »

Zaterdag jongsleden ben in aanraking gekomen met een laag vliegende Eend helaas was ik niet op mijn Deauville maar op mijn andere motor dus geen bescherming van kuipdelen of scherm dus kreeg ik hem vol op de borst gelukkig kon ik de eend van mijn schoot verwijden tijdens
het naar de kant manoeuvreren dus bleef op de been (gelukkig) alleen wat pijnlijke ribben aan overgehouden.
Laatst gewijzigd door MrRiP op 13 apr 2016, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

Dat geeft een andere betekenis aan het woord eendenborst....gelukkig geen lelijke eend. De eend overleden?
Zag je het nog aankomen of was het ineens pats, eend tegen je aan? Misschien had het scherm van je Deauville het ook niet overleefd als ik het zo hoor. Gelukkig nog goed vanaf gekomen! :oo
grt Ronald
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide

Bericht door MrRiP »

hij kwam tussen de bomen en struiken vandaan dus niet zien aankomen ja de laatste halve seconde :lol:
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Blijft toch altijd schrikken. Gelukkig heb je goed gereageerd! :up
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”