Aanschaf GPS

Van alles over navigatie en communicatie op de motor
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Thx Geert, we zijn aan het overwegen om vóór komend seizoen aan Zumo (oid) aan te schaffen.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Stephan,

Als je een keer zo'n navigatie hebt wil je hem niet meer missen.
Het is ook erg makkelijk op de motor, zeker met leuke toertochten als je die zelf maakt.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ja, is inderdaad handig met toertochten. Dan kunnen wij ook eens voorop rijden. We zijn onze op tilt slaande Mio en TomTom een beetje beu aan het worden. Ik zal me alleen wel eerst goed moeten gaan verdiepen in het invoeren en gebruiken van routes. Maar dat komt vast wel goed.
RonalT

Bericht door RonalT »

Hee Stephan, een Zumo is een hele goede keuze. Als ik je mag adviseren zou ik je aanraden een 550 te verkiezen boven een 660. De 550 is al zo lang op de markt dat er door diverse updates de problemen opgelost zijn.
De 660 kent nog wat kinderziektes.... (wordt snel minder)
De 220 ken ik niet, ziet er wel leuk uit op plaatjes maar geen idee wat er mee mogelijk is.....

Routes maken, invoeren en rijden is niet zo moeilijk, maar wel even goed oefenen. Als je hem mee op vakantie wil nemen er aan denken hem een maand of 2 eerder aan te schaffen zodat jullie aan elkaar kunnen wennen.

Bij pixmania is hij niet al te duur en vlot verzonden...
Ook de 660 wordt daar verkocht.
Wil je een heel goed advies en uitleg dan zou je bij Waypoint (Notter, Vessem of Moordrecht) langs moeten gaan. Is wel duurder, maar ze hebben goede adviseurs (ik wil ze geen verkopers noemen)
Mocht je daar komen kijk dan eens naar de motorkaart, een voor Garmin gemaakte kaart die je over mooie motorwegen loodst. Het klinkt als een reclame, maar de toercommissies van de motorclubs verbleken als ze dit weten :lol:

Succes met het maken van de voor jouw juiste keuze.
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Als het een keuze zou moeten zijn tussen de 5 serie en de 6 serie zou ik de verschillen naast elkaar zetten en dan een afweging maken.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Stephan,

Je kan ook eens kijken op www.navishop.nl
Ik heb mijn zumo en intercomset daar gekocht via internet.
Van te voren wel telefonisch contact gehad en de uitleg die ik kreeg was voor mij duidelijk en helder.
Groetjes
Ed Vissers
Motorloos

Stephan,

als je een keuze wilt maken uit de verschillende types zou ik toch de specs daarvan naast elkaar zetten. Dus echt op papier. Dan trachten te achterhalen wat die verschillen voor impact op jou als gebruiker kunnen hebben. Dan kun je de verschillen nl ook waarderen. Wat vind je belangrijk en wat minder of niet.
Zo kun je systematisch tot een keuze komen van de GPS die bij jou en ook bij je budget past :)

Dus... Thuis op je gemak alles uitzoeken. Als je zonder veel kennis naar een winkel oid gaat dan gaan je oren vanzelf toeteren. Hoe deskundig de info ook wordt gegeven. Hij wordt gegeven door een deskundige aan een "leek". Dan komt er zoveel info op je af dat je die uiteindelijk niet meer op juiste waarde weet te schatten.
Groetjes,

Ed

Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ja, daar zaten we ook aan te denken. We hebben nog alle tijd om rustig aan te zoeken en te vergelijken. Maar ik vind voorlopig vooral de prijs van doorslaggevend feit. Ik blijf die motornavigatie aan de prijzige kant vinden. Ik had gehoopt dat die nieuwe 220 ver onder de 550 zou zitten.
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Stephan,
Ik denk dat er een aantal redenen zijn waardoor de motornavigatie systemen duurder zijn dan voor de auto.

-1 de meeste motornavigaties zijn waterdicht, dus ook geschikt om in de regen te gebruiken.

-2 er worden verhoudingsgewijs meer systemen verkocht voor de auto dan voor de motor.

-3 de systemen voor de motor zijn geschikt om zelf thuis een route te maken en deze dan naar het systeem over te zetten.

-4 motorsystemen hebben vaak standaard al blue tooth functionaliteit, deze vind je niet bij de goedkopere auto systemen.

Ik denk inderdaad dat je voor jezelf een wensenlijstje moet maken en dan kijken welke systemen hier aan voldoen, dan maak je een weloverwogen keuze.
Groetjes
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Inderdaad. We gaan sowieso ons licht eens opsteken op de motorbeurs in Utrecht.
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Stephan,

Ik weet niet of jullie al een intercom set hebben, maar daar zou ik dan zeker rekening mee houden hoor, of dat ook werkt met een intercom wat jullie misschien al hebben.
Groetjes
pannetje

Bericht door pannetje »

Ik rij nu 2 jaar met e zumo 550 rond en kan niet anders zeggen dan dat het een gewelig mooi aparaat is. Ook een mooie dag route maken op het scherm zelf zonder de pc gaat prima, een waypoint overslaan is geen probleem en blijft je niet steeds terug sturen als je een punt gemist hebt. Ik heb in the UK dit geprobeerd en gaat moeilteloos. Verder blijft het scherm duidelijk zichtbaar bij wat zon. Nu heb je ook de mogelijkeid om liftime updates te krijgen voor de prijs van een jaarlijkse update, zodat je altijd de nieuwste kaarten hebt. Er komt ook kaart materiaal vrij van Het programma ONroute die je perfect kunt gebruiken op je garmin via de ANWB. Al met al het is gewoon een prachtig mooi apparaat. Het is even een uitgave maar dan heb je ook iets. Ik heb de mijne bij de mediamarkt gekocht kreeg er ook nog een headset ( draad) kado bij voor de prijs van 575 euro, het blijft veel geld, maar wat een gemak en voordeel heb je er mee. Ik zou niet meer zonder willen. Heb diverse mensen die met een tomtom rijden die doet het ook goed maar vind ik leuk en aardig maar dan voor in de auto ( tomtom rider 2).
Maak de juiste keuze voor jezelf en geniet er mee. :) :) :)
Ed Vissers
Motorloos

Om het jullie makkelijk te maken heb ik een overzicht gemaakt met de vergelijking van de Zumo's 660, 550 en 220. Dat overzicht is de downloaden vanaf de website van de HDC :)
Groetjes,

Ed

Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Hoi,

Bij pixmania wordt de zumo 550 nu voor een antrekkelijke prijs aangeboden.
http://www.pixmania.nl/nl/nl/4719393/ar ... uropa.html

;)
Groetjes
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Gossie, het regent goede tips binnen. THX! Zeker die laatste tip, Geert. Ik denk niet dat we 'm ergens anders nog goedkoper gaan vinden. ...toch nog even de motorbeurs afwachten, maar die prijs van pixmania is inderdaad wel erg aantrekkelijk.
EricvZ
Honda NT700V
Contacteer:

Bericht door EricvZ »

Aandachtspuntje .. er staat bij de benaming van Pixmania "GARMIN Motor-GPS Zumo 550 Europa - reconditionned"

Vaak betekent dit dat het appraat een soort van '2e hands' is, welke door de fabriek weer optimaal is gemaakt (nieuw schermpje, accu, knopjes .. dat soort dingen). Let dan nog even op hoe lang je (fabrieks)garantie krijgt dan, soms is dit minder als bij een nieuwe.
TomTom heeft bij voorbeeld een Outlet store waar ze dit soort producten verkopen.

Bedankt voor de tip bij Pixmania! :-D
Vriendelijke groet, Eric

Honda NSS350A Forza : 3/6/2021:0 -> 01/10/2023:750
Honda NT700VA Deauville : 5/9/2009:3835 -> 02/06/2021:72308
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Eric,

Ik denk wel dat het klopt wat je zegt, ik ben nog wat verder aan het speuren geweest.
Maar naar mijn idee is er niks mis met een "reconditionned" toestel, er wordt gewoon 2 jaar garantie op gegeven, standaard zoals van Garmin.
Groetjes
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Zojuist een Zumo 550 "reconditioned" besteld. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en de gok maar gewaagd. We krijgen er gewoon 2 jaar garantie op overigens.
zwartmans
Honda ST1300

Bericht door zwartmans »

Ook ik heb een 550 reconditioned besteld met een bleutoothset scala rider.
Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet. Het scheelt in ieder geval een hoop geld

Stefan
stef kievith

navigatie

Bericht door stef kievith »

Ook ik wil een gps aanschaffen.
Maar ik heb er geen of weinig verstand van.
Jullie hebben het steeds over de zumo 550.
Is die dan zoveel beter dan de tom-tom?
En kan je met spraak met beide instruktie,s geven?
Groeten Stef. :?: :?: :?: :?:
pmsystems

Bericht door pmsystems »

Begrijpelijk dat je bij aanschaf van een GPS twijfelt welk toestel je best koopt.

Eigenlijk is het grootste verschil of je al dan niet routes wilt rijden met GPS.

Garmin Zumo is beter geschitk voor het rijden van routes (meer waypoints mogelijk).
Aangezien meeste routes ook gemaakt worden voor Zumo is ook het uitwisselen/importeren van routes veel eenvoudiger .
Bij de Zumo wordt ook stadaard de anvigator voor de PC meegeleverd, zodat je thuis al routes kunt plannen.

De Zumo heeft ook de mogelijk om MP3 af te spelen (hetgeen in elk geval ontbrak op de TomTomRider 1).
Deze functie gebruik ik zelf wel niet, maar kan handig zijn als je regelmatig autostrade doet en je wilt graag wat muziek voor die saaie stukken.

De Rider is een prima toestel als je van A naar B wilt rijden.
Voor het plannen van routes is het toiestel minder geschikt.

Wat betreft de instructies :
- beide toestellen geven gesproken instructies van de te volgen weg
- als je bedoeld om het met je stem te bedienen :
- voice command gaat niet bij zumo wel voice dialing
- voice command zou wel gaan bij rider2
Voice command druft al eens haperen (stem klinkt anders tijdens rijden) en ik zou dit dan ook zeker niet als voornaamste factor nemen.
Bedienen van GPS tijdens (motor-)rijden is trouwens af te raden.

Ik heb een Rider gehad, maar gelang dat ik meer routes ging rijden en vooral naar gelang ik deze meer en meer van kennissen kreeg,
werd het verlangen naar een Zumo veel groter.

Persoonlijk zou ik als ik toch nog een GPS moet kopen een Zumo kopen.
Dit wegens de uitwisseling van routes en collega motorrijders kunnen sneller helpen bij Zumo als hje even bij elkaar staat (meeste hebben immers Garmin).

Hopelijk helpt dit je verder in je keuze.

Groetjes,
Peter

PS :
Als ik me niet vergis, is de ontwikkeling van de Rider gestopt.
(nog steeds de rider2 en zou deze geen opvolger krijgen)
stef kievith

navigatie

Bericht door stef kievith »

Bedankt voor de uitleg. Nu heb ik nog een vraag.
Bij een zumo heb je nog een hoofdset nodig.
Snoeren lijken mij lastig ( net of je uitgelaten wordt ) dus
wordt het bleutooth. De meeste setjes hebben ook een microfoon.
Kan dat ook zonder? Ik heb geen interesse in telefoon op de motor.
Groeten Stef
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

We hebben onze Zumo 550 (Refurbished) binnen. Alles zat netjes in een nieuwe verpakkingen. Geen sporen van de vorige gebruiker te zien. Het geheel zag er uit alsof alles zo uit de fabriek komt. ...en dan nu op ontdekkingstocht! :D
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Veel plezier en houd ons op de hoogte van de vorderingen. ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Ed Vissers
Motorloos

Dutch Steph schreef:We hebben onze Zumo 550 (Refurbished) binnen. Alles zat netjes in een nieuwe verpakkingen. Geen sporen van de vorige gebruiker te zien. Het geheel zag er uit alsof alles zo uit de fabriek komt. ...en dan nu op ontdekkingstocht! :D
Stephan,

gefeliciteerd met deze mooie aankoop :)
Groetjes,

Ed

Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

THX! ...het is nog een hele klus. De computer is momenteel ruim 3,5 Gb aan het downloaden voor kaartupdates en het ontgrendelen van kaarten in MapSource oid. Ondertussen heb ik de houder al bevestigd op de motor. Ik moet alleen de stroomvoorziening nog aansluiten. Ik dicht aanvankelijk dat ik 'm eenvoudig kon aansluiten op de 12v-aansluiting, maar dat kan alleen met de auto-houder. ...afijn, we gaan weer verder met de ontdekkingstocht.
pmsystems

Bericht door pmsystems »

Stephan,

Gefeliciteerd met de aankoop.
Installatie kan even duren ( zoals bij elk "speelgoed" te lang, want men wilt het gebruiken).
Daarna kan je wel echt genieten van een prima toestel.

Veel plezier gewenst met je aanwinst.

aan Stef Kievith :
- setjes kan je perfect gebruiken zonder dat je je gsm koppelt.
- tip : ga naar speciaalzaak, die je verschllende dingen kunne tonen en je bijstaan met raad en daad

Groetjes,
Peter
zwartmans
Honda ST1300

Bericht door zwartmans »

Hoi Stephan,

succes met je aankoop. Ik hoop hem vandaag of morgen ook binnen te krijgen.

stefan
zwartmans
Honda ST1300

Bericht door zwartmans »

heb vandaag ook mijn zumo 550 reconditioned + bleutooth scala FM binnen. vanavond maar eens kijken wat er allemaal in de doos zit en dan in het weekend monteren. :D
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie en Communicatie”