nt700 goeie vervanger voor de 650 ?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
dr.trimble

nt700 goeie vervanger voor de 650 ?

Bericht door dr.trimble »

Hey jongens,

ik rij bijna 2 jaar met volle tevredenheid met mijn 650 uit 2003.
Momenteel ben ik aan het overwegen om mss over te schakelen naar een zwaardere en nieuwere motor. Tweedehands weliswaar.
Doordat we vaak met 2 op de motor gaan toeren vind ik de 650 ietsje te ligt geworden, daardoor wil ik zwaarder.
Is de 700 hiervoor een goeie opvolger of is het verschil niet zo goed merkbaar?
Wat zijn trouwens nog de voordelen van een 700 tov de 650

thx
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Hoi Dr Trimble.

Wij stonden vorig jaar op hetzelfde punt als waar jij nu staat. Wij hadden ook een deauville 650, op zich prima motor, niks mis mee. Wel hadden wij ook het gevoel dat de 650 net iets te kort komt om met z'n 2en veel te rijden.
Wij hebben een proefrit gemaakt op een deauville 700 en kwamen tot de conclusie dat deze motor wel ietsje meer heeft dan een 650, maar voor ons toch niet datgene wat we wilden. Wij zijn toen overgestapt naar nog zwaarder.
Er zijn hier wel leden die samen op een 700 rijden, je zou even kunnen afwachten wat hun ervaring is.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
dr.trimble

bedankt voor je snelle reactie, Geert.
Ik vreesde er eigenlijk al iets voor.

Ik zie trouwens dat jullie overgeschakeld zijn naar de pan european.
Dat is natuurlijk mijn droom, hé, maar ik vrees dat ik dan ietsje te veel zal moeten opleggen :cry:

ik wacht inderdaad nog enkele reactie's af,

grtz,

Yves
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

dr.trimble schreef: Ik zie trouwens dat jullie overgeschakeld zijn naar de pan european.
Dat is natuurlijk mijn droom, hé, maar ik vrees dat ik dan ietsje te veel zal moeten opleggen :cry:

grtz,

Yves
Hoi Yves,

De Pan European is niet te vergelijken met een Deauville.
De Pan was voor ons ook al een tijd een droom, en we hadden allebei zoiets, als we het nu niet doen, dan komt het er niet meer van.
Groetjes
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Dr Trimble.

Het verschil in koppel en vermogen tussen de 650 en 700 is wel merkbaar maar niet gigantisch. Vind je de 650 duidelijk te kort schieten op dat punt, dan zal de 700 niet "je ding" zijn schat ik in. Er zijn echter wel meer verschillen in postieve zin:

Optioneel ABS
Brandstofinjectie
"strakker" sturen

Een paar om te noemen zonder compleet te zijn.

Het gat met een ST1300 is toch erg groot. Mijn advies is om een uitgebreide proefrit te maken op in ieder geval een NT700V. Als je daar dan van zegt: Dat gaat hem wel worden.. Ga dan niet proefrijden op een ST1300 :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Wij zijn twee jaar geleden overgestapt van de 650 naar een nieuwe 700. Net allemaal wat moderner dan z'n voorganger. Wij waren echter beperkt in onze keuze omdat de motor door de schuurdeur moet passen. Helaas paste een Pan niet, want anders hadden we die zeker overwogen. Maar wij zijn heel tevreden over de overstap.

Ik citeer nog even een tekst uit een motorblaadje over de verschillen tussen de 650 en de 700:
"Het is alweer van 1998 geleden dat Honda zijn Deauville op de markt bracht. De op de NTV650 gebaseerde tourmotor die voorzien was van een stroomlijn en een geïntegreerde kofferset deed eerst niet veel koppen draaien, maar al snel kwam daar verandering in. De Deauville verkocht namelijk binnen de kortste keren als warme broodjes. Het was het begin van een lange loopbaan, die blijkbaar nog steeds niet ten einde is…

Na enkele minder opvallende updates, heeft Honda vanaf het modeljaar 2006 besloten om zijn Deauville grondig te moderniseren. Iets wat ook bijna niet anders kon, want met de milieuwetgeving die steeds maar strenger wordt, heeft ook de motorindustrie zwaar af te rekenen. Maar niet getreurd, het is Honda gelukt om de nieuwe Deauville aan de Euro III-norm te laten voldoen.

Het motorblok werd flink onder handen genomen. De ondertussen 18 jaar oude krachtbron kreeg tijdens zijn carrière slechts sporadisch kleine aanpassingen te verwerken, maar voor de NT700V is men bij Honda wel heel diepgaand te werk gegaan. De cilinderinhoud werd met 33cc vergroot door een 2 millimeter grotere boring toe te passen. De totale cilinderinhoud steeg daardoor van 647 naar 680 cc. De nieuwe zuigers zitten op eveneens nieuwe drijfstangen en die onderdelen werden in vergelijking met hun voorgangers merkelijk lichter uitgevoerd. Minstens even belangrijk is het feit dat de twin ook nieuwe cilinderkoppen kreeg aangemeten. Die tellen nu 4 kleppen in plaats van 3, terwijl deze onveranderd door een enkele bovenliggende nokkenas per cilinder worden aangedreven. Het resultaat van deze inspanningen laat zich zien in de technische gegevens: het maximum vermogen steeg van 56 pk naar bijna 66 pk, terwijl het maximum koppel steeg met 15% zodat die waarde nu 66,2 Newtonmeter bedraagt. Om de verhoogde prestaties thermisch aan te kunnen, is er een nieuwe vloeistofgekoelde oliekoeler. De transmissie werd eveneens versterkt om de vermogenwinst probleemloos te kunnen verwerken. Eveneens werd er een nieuwe startmotor geplaatst die meer vermogen levert én kleiner en lichter is dan zijn voorganger.

Het frame en de voorvork zijn onveranderd gebleven ten opzichte van de NT650V, maar de achterschokbreker werd wel vervangen. Het systeem is nu voorzien van een grote knop waarmee men gemakkelijk de veervoorspanning kan bijregelen. Een handige voorzienig, want daarmee moet je zelfs nog nauwelijks uit het zadel om de veervoorspanning aan te passen aan de belasting van het moment. Het feit dat dit systeem normaliter enkel op echte tourmachines wordt toegepast, zegt genoeg over de doelgroep die Honda met zijn Deauville wil blijven bereiken.

Het remsysteem van de Deauville is nog steeds het in 2002 geïntroduceerde Combined Brake System. In optie is er nu een ABS uitvoering leverbaar. Het windscherm werd vertekend; het groeide in de breedte en werd aërodynamisch verbeterd. Het scherm kan over een afstand van 170 millimeter verzet worden en ook de hoek waaronder het scherm staat, kan naar believen geregeld worden. De achteruitkijkspiegels werden verder uit elkaar geplaatst om een beter zicht naar achteren te bewerkstelligen.

Achter de stroomlijn zit een nieuw dashboard op de bestuurder te wachten. Deze keer is er een benzinemeter aan boord en een temperatuurmeter. Op een centraal geplaatst LCD-paneel kan een dubbele tripmeter, een odometer en het brandstofverbruik van het moment afgelezen worden. Ook een waarschuwingslampje voor het optionele ABS ontbreekt niet.

De zithouding van de bestuurder is ook veranderd. Het doel is een rijhouding te bekomen waarmee de bestuurder het langer in het zadel kan uithouden. Het stuur werd daarvoor 30 millimeter hoger geplaatst. Ook is de polstering van het zadel merkelijk dikker geworden, waardoor het zadel langer comfortabel blijft aanvoelen. Een kleine verhoging in de polstering zorgt ervoor dat de passagier bij het afremmen minder hinder ondervindt van de opgewekte krachten. De zijpanelen van het koetswerk zijn hertekend, waardoor er meer beenruimte vrijkwam zodat de bestuurder gemakkelijker met de voeten bij de grond kan.

De ingebouwde zijkoffers zijn gegroeid wat betreft hun volume en hebben een grotere draagcapaciteit gekregen. In totaal kan je in de koffers 10,6 liter meer bagage kwijt. Via een ingenieus systeem kan je in de koffers ook langere artikels vervoeren, waardoor de vrijheid van wat je meeneemt in die koffers, aanzienlijk vergroot werd. Wie nog meer wil meenemen dan standaard het geval is, kan zijn toevlucht nemen tot de optionele diepere deksels. De handschoenvakken in de stroomlijn werden eveneens groter gemaakt, terwijl het linkercompartiment met een sleutel kan afgesloten worden.

Om het leven aan boord nog veiliger en gemakkelijker te maken, is er zowel een vierpinkers-systeem, als een grotere elektriciteitsmachine voorzien. De krachtbron brengt nu 452 W stroom op de been, hetgeen 50% meer is dan voorheen. Elektrische accessoires van stroom voorzien zal dus geen enkel probleem meer stellen. Voor die accessoires moet je trouwens ook bij je Honda dealer zijn, want samen met de nieuwe Deauville heeft Honda natuurlijk ook een lange lijst van toebehoren speciaal voor deze motor ontwikkeld. Het aanbod is heel gevarieerd: van een set mistlampen tot een 45 liter topbox tot een GPS navigatiesysteem en verwarmde handvaten… Je kan het bijna zo gek niet bedenken, of Honda heeft ervoor gezorgd dat ze meteen beschikbaar zijn"
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

EdVissers schreef:Mijn advies is om een uitgebreide proefrit te maken op in ieder geval een NT700V. Als je daar dan van zegt: Dat gaat hem wel worden.. Ga dan niet proefrijden op een ST1300 :)
Wat Ed zegt klopt helemaal. ;)
Groetjes
dr.trimble

ok, bedankt allemaal. Ik zal binnenkort als het beter weer is eens een proeftitje gaan doen en dan zien wel wel.

Persoonlijk vind ik dat er eigenlijk niet zo veel keuze is als vervanger voor de deuaville. Graag hebben we terug weer zijkoffers die mooi weggewerkt zijn in het geheel, maar bij vele andere merken zijn dit dan allemaal bakken die gewoon achteraf bijgeplaats zijn of kunnen worden.
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Een echt alternatief voor de Deauville is er niet. Als je iets anders wilt maar niet veel zwaarder kom je uit op een fiets zonder geïntegreerde koffers en cardanaandrijving.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Andries Mulder

NT700A of zwaarder

Bericht door Andries Mulder »

Dag Yves,
Toegegeven ik rijdt nooit met iemand achterop, maar ik ben in 2006 van een BMW R1150RT overgestapt naar een NT700A en ik heb dat geen moment betreurd. De motor is handelbaarder en qua bagageruimte hoef je niet in te leveren (ook niet in vergelijking met een PAN) als je tenminste extra dikke kofferdeksel bestelt.
Ik vind het vermogen ruim voldoende en ik rij s'zomers met een groepje snellere motoren (PAN, BMW, Varadero 1000) altijd naar Zuid Europa. Geen probleem om mee te komen.
En het comfort van de 700NT vind ik groots.
Wel zou ik indien mogelijk een 2008 model of later zien te krijgen. Het makkelijk verstelbare scherm daarvan is erg fijn als het warm is of bv. regent. (Laag of hoog is 1 sec.)
dr.trimble

Thx Andries.

ik twijfel nog, ik vrees ervoor dat de 700 toch nog iets te ligt zal zijn. Wat me dan ook weer stoort is dat de 700 geen standaard onderkuip heeft. Ik vind een onderkuip echt een meerwaarde voor een moto . Hij toont er veel zwaarder door en het oog wil ook wat, hé. Nu heb ik ook een onderkuip op de 650 en het lijkt toch nog meer op een kleine Pan.
Als ik bij de 700 een onderkuip nemen en laat spuiten,dan is dat op zijn minst weer eens 500 euro die erbij komt. Dan wordt het verschil met een pan uit bijv. 2003 nog kleiner.

Dus ik twijfel nog steeds wat ik ga doen. Als ik een andere zou kopen, dan denk ik toch voor een Pan of een RT te gaan.
Cloesoo BE
Honda NT700V

Bericht door Cloesoo BE »

Ik heb in november een 700 aangeschaft om een 650 (die naar mijn zoon gaat) te vervangen. Het verschil in vermogen is inderdaad niet echt spectaculair. De reactie van het rijwielgedeelte is vrijwel gelijk aan de 650. De reactie van de motor is ietsje anders door de injectie maar ook goed herkenbaar.
Ik vrees echter dat als je de 650 te licht vond met duo je dat van de 700 ook gaat vinden. Zelf rij ik ieder weekend met duo naar Eifel of Ardennen. De motor heeft weliswaar zijn beperkingen maar persoonlijk heb ik nooit het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam.
Waarschijnlijk zal jij beter af zijn met een zwaardere veel duurdere machine. In zijn prijsklasse heeft een Deauville echter geen concurentie.
cu on the road
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”