mp1963 schreef:RonalT schreef:in Paal Belgie zou het om 6:20 en 21:08 moeten gebeuren.
In Oegstgeest zou het om 6:19 en 21:15 zijn.
In Dinteloord is het om 6:21 en 21:13 zijn.
Ronald,
Op basis van welke berekening/site ben je tot deze tijden gekomen?
Ik weet dat iedere lengtegraad een verschil oplevert van 4 minuten tijdsverschil.
(24 uur in een etmaal * 60 min. per uur)/ 360 graden= 4 minuten per graad.
Verder gaat mijn kennis niet.
Volgens mij liggen Oegstgeest en Dinteloord ongeveer onder elkaar en zou er dus een veel kleiner verschil moeten zijn dan 2 minuten.
[Marcel
Hey Marcel, met deze berekening krijg je de omtreksnelheid van de zon.
Je kan dan berekenen hoeveel verschil er is op dezelfde breedtegraad.
Maar als je even denk aan het verschil tussen landen vlak bij de evenaar en die bij de (N/Z)-pool kan je bedenken dat er op verschillende breedtegraden ook verschillen optreden.
Misschien dat je wel eens in Z-Italie of Turkije op vakantie ben geweest. In die landen wordt het duidelijk vroeger donker. Dat het later licht werd heb ik nooit gezien. Dan lag ik al weer in bed.
Als je niet helemaal duidelijk is wat ik bedoel moet je SUNCLOCK eens downloaden. Een soort Screensaver waarop je kan zien waar het donker en licht is. Dan zie je dat er ongeveer 3 uur verschil is in de zonsondergang bij Kaapstad (34 Z) en Amsterdam (52 N) dat is dus 180 min / 86 gr = 2 minuten (grofweg) verschil.
Ik denk dat we vast kunnen stellen dat er niet gerekend wordt met de werkelijke zonsop/ondergangstijden, maar een tabel waarin de tijd voor bv Nederland staat. Want jou tijd en mijn tijd zijn ongeveer hetzelfde.
De website waarop ik me baseerde is
http://www.dekoepel.nl/calculator.html een onderdeel van de website van stichting 'De Koepel'. Dit is een landelijke organisatie die amateursterrenkundige activiteiten in Nederland ondersteunt. Men kan er terecht met vragen over sterrenkunde, maar ook over weerkunde en ruimte-onderzoek en voor sterrenkundig nieuws.