Zuiniger rijden

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Mathijs

Zuiniger rijden

Bericht door Mathijs »

Ik weet niet hoe het met jullie is maar met al die crisis de laatste tijd (ook financieel, danku BelastingDienst) ben ik genoodzaakt om zuiniger te moeten rijden..
Het fijne is dat ik er nog profijt van heb ook! :P

Ik rijd nu op de snelweg max 100km/u en ik trek rustig op en schakel op bij 3500toeren.
Normaliter rijd ik op een tank ongeveer 275 km voordat ik moet overschakelen naar zn Reserve.
Nu staat de dagteller op maar liefst 292km en ik hoef nog niet om te schakelen naar Reserve.
Net heb ik voor nog geen €10 een 5L jerrycan gekocht bij de Halfords en deze gevuld met Benzine zodat ik straks als ik naar Helmond rijd, onderweg kan bijtanken als ik de reserve moet aandraaien.
Op dèze manier rijd ik zuiniger en op mn locatie aankomen doe ik toch wel.

a.s. weekend ga ik de oliefilter, olie en bougies vervangen omdat ik erachter gekomen ben dit na 13.000 km te hebben gereden , nogsteeds niet gedaan heb en het toch wel tijd word.

Hopelijk haal ik hierdoor nogmeer km uit een tank.

PS mijn vader moet 22 april afrijden voor zijn AVD. Ik hoop dat hij het haalt. Stuur hem eens een mailtje op f.vanbruggen@chello.nl dat zal hij leuk vinden ;)
Hij is er nu namelijk al erg zenuwachtig voor :P
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Uhm! ik zet hem bij ongeveer 300 -325 km op reserve stand.

Inderdaad iets rustiger rijden scheelt een boel. ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Mathijs, ik tank mijn deauville meestal af als ik ongeveer zo'n 300 km op de dagteller heb staan, ik heb de benzinekraan dan nog niet op de reservestand staan.

Jou vader heeft een emailtje gekregen waarin ik hem veel succes wenst met AVD examen.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Mathijs

Bericht door Mathijs »

Frank schreef:Uhm! ik zet hem bij ongeveer 300 -325 km op reserve stand.

Inderdaad iets rustiger rijden scheelt een boel. ;)
dan vraag ik me toch echt af waar bij mij het grote verschil vandaan komt, zo sportief rijd ik nou ook weer niet, maar ik ben benieuwd waar ik op uitkom straks.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik tankte toen ik de Deauf net had steeds als de dagteller rond de 275 kwam, dan zette ik 'm uit voorzorg alvast op reserve. Door wat uit te proberen en na tips hier op het forum rij ik nu door tot ie op 300 staat, dan gaat ie (uit voorzorg, want leeg is ie dan nog niet) op reserve en zoek ik een pomp op.

Ook ik rij meestal lekker rustig, 100 op de snelweg vind ik meestal wel genoeg.

Oh ja, je pa heeft weer een mailtje in z'n mailbox... ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
stxrider

Bericht door stxrider »

Heb je misschien een mijlenteller?

190 x 1.609 = 305,71 dus :roll: dat zou dan kloppen met de anderen?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Volgens mij schreef hij dat ie eerst altijd bij 275 km. tankte en nu bij 292. Als dat mijlen zouden zijn gaat het om respectievelijk 442,5 of zelfs 470 km. Denk niet dat dat lukt, zelfs niet met een Deauf.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
stxrider

Bericht door stxrider »

:oops: Yep je hebt gelijk. Had het gelezen, maar in gedachten was ik naar een oorzaak aan het zoeken.

Dan is het wel een groot verschil?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ja, 25 tot 50 km. verschil op een tank vind ik behoorlijk. Houdt in dat het verbruik van ongeveer 1:18 naar 1:21,5 gaat. Dat laatste is met een rustige rijstijl best mogelijk met een Deauville.

Ik ben er dan in de berekeningen van uit gegaan dat je per keer 15 liter tankt (gebeurt mij zelden dat ik er echt veel meer dan dat in moet gooien).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

Ik tank ook altijd rond de 300 km, en benzine kraan blijft altijd op ON staan. switch nooit naar reserve.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
Johan

Bericht door Johan »

Jullie rijden duidelijk zuiniger dan ik.

Maar 100 op de snelweg hou ik ook niet lang vol ... meestal heb ik de teller tussen de 130 en 140. Dan rijdt hij ongeveer 125 tot 130 echte kilometers.

En ik rij veel binnendoor- en stadsverkeer. Dat betekent dus veel optrekken en afremmen, en dat kost relatief veel brandstof.
Henk Engberts
BMW R1150RT

Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik bij 320 a 325 km de benzinekraan moest draaien naar de reservestand, want toen begon mijn deauville te stoteren.
mototaz

Bericht door mototaz »

Henk Engberts schreef:Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik bij 320 a 325 km de benzinekraan moest draaien naar de reservestand, want toen begon mijn deauville te stoteren.
Ik heb in het begin (zelfs nog 25kW) de 1:23 ooit gehaald... daarna nooit meer :twisted: :twisted:

Zit nu dan ook met mijn BMW op de 1:14 :(
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Bas, dat heb ik ook met m'n Diversion. Die hakt er ook redelijk in. Ik denk dat ik qua verbruik uitkom op 1:16 - 1:14 afhankelijk van m'n rijstijl, wegkeuze en *schaamt zich* medeweggebruikers.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

NTV650
100km A15 met 100km/h resulteerde in een dikke 1:29!
Normaal gebruik =1:22 en dat is gewoon lekker doorrijden incl 130 op de snelweg. Tank pas als de tank op reserve gaat. Reserve pas nodig tussen de 325 tot 350km.
De hele tank (beladen) achter elkaar doorjoekelen met 160/170 op een europeesche trip komt uit op 1:16 en een beetje.
markoen

Bericht door markoen »

Van 1:16 tot 1:29 is een behoorlijke range.
Zal wel alles met toerental te maken hebben.
Kom zelf nauwelijks boven de 5.000 toeren en dat resulteert in 1:20.
Houd in dat ik (meestal) dus max 120 rijd = 5.000 rpm.
Rijd dagelijks Etten-Leur Utrecht, dus veel snelweg, veel filerijden en een aardig stuk binnenstad.
Heb een rondje Ijsselmeer (Markermeer?) gereden en kwam toen ook op 1:20, inclusief Afsluitdijk met 130kmpu, maar ook veel binnenwegen.

Denk niet dat ik 'm veel zuiniger krijg dan 1:20, maar het valt me niet tegen.

Marcel
stxrider

Bericht door stxrider »

Zuinig rijden is ook relatief.....

Want de 1 maakt meer snelwegkm dan een ander. Als ik naar mijn werk ga en kom soms vast te zitten in Den Haag i.c.m. lange stoplichten dan zakt mijn verbruik zo 1 km op 1 ltr, en op een tank is dat toch al 21km.
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Ik sta op dit moment op een gemiddelde (gemeten over ongeveer 3000 km) van 1:23,6.
Rij meestal toertochtjes over secundaire wegen.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Ongeveer 1:23 tot 1:25. Vaak alleen en soms samen en ook beladen langere trips. Snelheid op rijkswegen rond 125 echte kilometers (waar je 120 mag).
Mag dus niet klagen over hoge benzineprijs.
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
edjekadetje

Bericht door edjekadetje »

Mijn oude deauville verbruikte ongeveer 1:20. Mijn huidige doet 1:22.
Mag ik denk ik niet over mopperen.
Henk Engberts
BMW R1150RT

Aan Bruvma: Ik bedacht net dat tijdens de techniekdag van 27 maart j.l. de carburateurs zijn gesynchroniseerd. Geert heeft dit voor mij en velen andere HDC-leden uitgevoerd. Ik vermoed dat de carbs van jou deauville gesynchroniseerd moeten worden, want dit zal wel degelijk invloed hebben op het branstofverbruik.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”