Het zwaai- en groet-topic.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Het zwaai- en groet-topic.

Bericht door Stephan »

Martijn schreef elders:
m@rtijn schreef:wat is eigenlijk de 'ongeschreven' regel bij het groeten op de motor? Wie groet je wel en wie niet. Ik merk dat aan het begin van het motor seizoen iedereen wordt begroet. Of op zo'n drukke warme motordag groeten we ook elkaar. Hoe later het wordt, hoe selectiever er gegroet wordt. Ik merk het zelf ook.

Overigens zo'n randdebiel die met 173km/u over de dijk schuurt krijgt zeker geen groet!

Toerrijders groet ik altijd. Bij racers wacht ik vaak af, of ze krijgen een afgemeten vingertje. Hetzelfde met grote groepen Harley rijders. Scooters groet ik nooit (sorry, maar dat vind ik geen motors) en die rare BMW motor met dakje en zonder helm, die groet ik ook nooit. 125 cc (vooral in Belgie) zijn eigenlijk brommers, dus die ook niet. :brrr
En grote groepen, dan vooral de eerste. Als mijn vrouw achterop zit, neemt zij het groeten voor haar rekening. En als we echt goed gezind zijn, dan groeten we allebei. En zo'n traik (diewieler met aanhanger)?

Maar wat doen jullie? wat is jullie selectiemethode. Iedereen? of ook minder enthousiast bij andere type motors.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Re: Het zwaai- en groet-topic.

Bericht door Frank »

Ik ben niet zo selectief en heb daar geen regel in.
Ik groet bijna elke motorrijder, in de gevallen dat het kan.

Bij een (normale) racer :up
bij elke andere motor :b
Bij een Deauville :apl

Ongeveer zo dus! :l
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Scootermotoren zijn net badkuipen en groet ik niet (er slipt er wel eens één tussendoor).
Groepen motoren maak ik geen onderscheid of het Harley's zijn of wat anders. De 1e en de laatste. Soms wel leuk om te zien dat een Harley rijder van de harde kern per ongeluk groet. :en1
Trike's en ander 3-wielig spul groet ik ook (of het nu 1 voorwiel of 1 achterwiel is maakt mij niet uit.
BMW rijders groeten vaak alleen naar "soortgenoten" en ik wacht dan ook af. Wordt ik gegroet dan groet ik terug.
Politiemotoren groet ik ook. Je zal maar voor je beroep op zo'n mooie motor zitten en hobbyisten groeten je niet. Beetje lullig om vanwege je beroep niet gegroet te worden. Ik maak daarin geen onderscheid. Je ziet ze dan wel eens een schrikreactie. :b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ik zwaai naar alles wat op twee wielen rijdt en meer de 50cc heeft. Trikes en MP3's vind ik altijd een dilemma. Bij Harley's ben ik wat afwachtender, maar verder motorpolitie, motorscooters alles krijgt een :b van ons. Het handige met een duo achterop: je kunt lekker afwisselen met zwaaien. Oh ja, er is echter één uitzondering. Laatst kwam ik een choppertje tegen met daarop een man in een luchtige outfit á la t-shirtje, korte broek, sandalen, geen handschoenen. Hij groette mij, maar ik heb demonstratief niet teruggezwaaid.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Henk
Honda NC750

Bericht door Henk »

Ook ik :b naar alles op twee en drie wielenen 50cc en meer.
Zonder onderscheid van model of merk.
gr.Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
jack-f

Bericht door jack-f »

Stephan, ik rijd nog op een MP3, maar bezit alwel een Honda Deauville (in een keer zonder taalfouten) en heb zelfs vorige week jullie toertocht mee mogen rijden. Dat je niet zwaait, vind ik niet erg. Ik zit inmiddels 45 jaar in de watersport, zeilsport, en hier zwaait nog steeds iedereen naar elkaar, waarom mag Joost weten, zo ook bij de motoren, als ik straks van mijn Honda Deauville NT 700 VA mag gaan genieten dan zwaai ik hooguit terug. Heb een lamme hand van 45 jaar min of meer verplicht zwaaien op het water en wat heeft dat opgeleverd??
m@rtijn

Bericht door m@rtijn »

Nog een aanvulling. Ik groet ook geen half ontkleedde motorrijders. In korte broek met T-shirt en teenslippers dat zijn geen motorrijders maar wegtoeristen of zoiets...

Die nieuwe 'motors' met twee wielen voor, vind ik ook randgeval. meestal niet. Is ze blond, dan weer wel. Dat BMW rijders alleen soortgenoten groeten, begrijp ik ook niet. Waar begin je dan. 2 cylinders boxers wel en K series weer niet.

Wat doen we met lesmotoren? Wel of niet? Of alleen instructeur?
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Het is toch maar een kleine moeite om even te groeten ?
Verschil maken doe ik eigenlijk niet en och, er zit toch ook wel eens een bromfiets tussen.
Dan heeft die weer een goede dag, denk ik maar.
Ik groet dus iedereen en krijg niet altijd een groet terug.
Die zullen daarvoor ook wel hun reden hebben !!
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
m@rtijn

Bericht door m@rtijn »

jack-f schreef: als ik straks van mijn Honda Deauville NT 700 VA mag gaan genieten dan zwaai ik hooguit terug. Heb een lamme hand van 45 jaar min of meer verplicht zwaaien op het water en wat heeft dat opgeleverd??
Ik zal je zeker als eerste groeten...een Deauville altijd.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik groet in principe elke motorrijder, behalve inderdaad de korte broeken/t-shirt rijders. Dat zijn geen motorrijders in mijn ogen. Motorscooters, politiemotoren, lesmotoren, iedereen kan een vrolijk :b krijgen.

Valt me op dat berijders van motorscooters meestal niet terugzwaaien, evenals de buikschuivers. Motoragenten zwaaien over hetg algemeen wel vrolijk terug (tenminste nog iemand die ze vriendelijk groet, als ze iemand aan de kant zetten krijgen ze vast minder vriendelijke reacties ;)) Bij lesmotoren is het vaak de instructeur die even teruggroet maar ik durfde zelf tijdens m'n lessen ook geen hand van 't stuur te halen, dus dat neem ik de lessers niet kwalijk.

Bij MP3's en quads groet ik meestal niet, in mijn ogen heeft een motorrijder zijn rijbewijs A en daar ben ik bij de meeste MP3-rijders of quad-bestuurders niet zo zeker van (behalve Jack, maar die gaat dan ook Deauville rijden :)). Ook trikes laat ik meestal passeren zonder m'n hand op te steken, dat zijn meer driewielige auto's dan motoren.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Onvolwassen figuren, die nauwelijks gekleed op een motor zitten of zich door idiote snelheid onvolwassen gedragen, groet ik niet. Verder alle motorrijders, ook politie. Bij lesmotoren groet ik eigenlijk alleen de instructeur, als die tenminste op een motor rijdt, wat hier in de stad lang niet altijd het geval is.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Tanja

Bericht door Tanja »

Ik steek tegen iedereen mijn hand op.. nou ja behalve de malloten die niet gekleed of aso hard rijden....
en misschien ligt het aan de lange blonde vlecht die onder mijn helm uit wappert: maar zelfs de gemiddelde BMW en harley rijder groet vriendelijk terug......
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Grappig dat niemand de 'donor-cycles' groet (t-shirt/slipper), doe ik idd ook niet.
Verder groet ik ma t/m vr alles en iedereen, za/zo iets selectiever, want anders moet ik de hele tijd met 1 hand rijden en dat koppelt zo vervelend...
(ik woon langs/bij een veel gereden klassieker/motor/club-toerritten route, Veluwezoom)

Valt me trouwens nog iets op, aan het begin van het seizoen, als ik al 3 maanden weer op de brommer zit, zijn tegenliggers zo enthousiast dat ze zelf 'over de vangrail' groeten. ...ik hou graag mijn handen aan het stuur bij en boven de 120km/u...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Gustaf Larson schreef: tegenliggers zo enthousiast dat ze zelf 'over de vangrail' groeten.
Dat doe ik ook, maar niet alleen aan het begin van het seizoen want mijn seizoen loopt het hele jaar door. Ik merk daarbij wel dat ik tegemoetkomende motorrijders niet altijd zie, omdat je nu eenmaal vooral naar het verkeer voor je kijkt en niet zoveel "over de vangrail". Maar als ik ze tijdig zie dan gaat het handje wel even omhoog.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Harcer

Bericht door Harcer »

Oit een mail op ijn werk gekregen over dit onderwerp.
Daarin stond vermeld wanneer wel en niet, met een komische noot.
Zal woensdag ff snuffelen of ik hem nog heb.
Zijn wel een aantal A4'tjes met regeltjes, dus.
Maar wel lachen.
m@rtijn

Bericht door m@rtijn »

Het groeten is eigenlijk een quickscan van je tegenligger. In een splitsecond bepaal je wel of niet dat handjes...haha.
Maar het is leuk om mede motorrijders te bekijken. Zo zie je snel wat voor boter je in de kuip hebt. Ervaren of niet.

Zo is er de zondagsrijder op zijn shopper. Meestal mooi gepoetste motor, lederen jasje, open helm. Vaak alleen en wat onwennig. Ik denk altijd die verveelt zich thuis.

En dan de twee racers. Vrienden die samen de snellere bochten opzoeken. Vaak volledig gestyled in passende kleuren bij de motor. Maar soms ook een gestylede racers voorop en en iets te dikke vriend die volgt. Met zijn inmiddels te kleine jasje en daardoor dus met spijkerbroek. Tja, die pastte ooit in zo'n snel pak, maar nu niet meer. Is overgehaald om nog eens te gaan rijden. Maar is wat onwenning. Meestal inhalen op onmogelijke plaatsen. En zeker niet onder willen doen voor de voorligger.

En ook de racer met vriendin achterop. Wat ziet dat er altijd vreselijk ongemakkelijk uit. Ook vaak met de bilnaad net zichtbaar boven de heupbroek. Misschien leuk voor hem, maar zo ongemakkelijk voor haar. Ze kijkt ook altijd ruim over hem heen. haha

En de toerrijders. Dus ook de Deauville rijders. Meestal strak in het pak. Netjes gekleed. Mensen met liefde voor de motor. Vaak met een duo achterop. Samen een intercom en navigatie. Met topkoffer, zijkoffers. Klaar om erop uit te trekken.

zijspanners zijn vaak echte motorrotten. Je moet wel durven rijden met zo'n gevaarte. Dus ervaren. Wel altijd zielig voor de bijrijder, je zit zo laag, ik twijfel of ze vrijwillig zitten.

De Goldwingers zijn natuurlijk ook befaamd. Veel meer kun je op een motor niet krijgen. Ze gaan voor luxe en comfort. Schrikken niet van wat extra gewicht, dus hebben zelf meestal ook een buikje. Geen campeerders, maar hotelgangers. En cruisen liever, dan dat ze gas geven. laten zich niet uit de tent lokken. You love it or hate it...

En wie missen we nog? Graag aanvullingen of verbeteringen.
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Ik groet eigenlijk alle >50cc tweewielers, zonder uitzondering. Of men teruggroet maakt niet echt uit...
In Italie waar ik onlangs nog enkele weken was, rijdt bijna iedereen in korte mouwtjes en katoenen ('s zomers meestal korte) broek. Als je daarvoor verschil maakt, blijft er weinig over ;-)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik kwam op deze site een grappig verhaal tegen over "de motorgroet".

Het tweede lijstje "Redenen waarom" is speciaal voor de Goldwingrijders die niet groeten. Ed en Ronald hoeven zich dus niet aangesproken te voelen. ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Harcer

Bericht door Harcer »

De eerder genoemde mail hoef ik niet meer op te zoeken, dit is het dus. Je moet het maar verzinnen.
Gustaf Larson

Lees de lijst en zit hier te grinneken/hinneken op het kantoor, en collega's kijken mij nu aan wat er zo grappig is aan mijn werk... daar kan ik ze ook geen uitsluitsel over geven...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik kwam elders nog een "Deel 2" van dit verhaal tegen, die wil ik jullie natuurlijk ook niet onthouden... (sorry Michel, als ik hiermee opnieuw het gras voor je voeten wegmaai ;))
Deel 2

Voor de beginnende motorrijder altijd lastig, de motorgroet. Wat en hoe en wanneer groet je een collega-motorrijder?
Hier enkele handige tips:

De groet zelf:
- groet met de linkerhand
- niet uitbundig zwaaien
- niet wijzen
- geen gebarentaal

Wie groeten we niet:
- motoragenten
- mensen op motorscooters
- mensen op brommers, scooters of in brommobielen
- sukkels die in de zomer in korte broek, T-shirt en teenslippers op de motor rijden
- mensen op een quad
- motorrijders die met pech op de vluchtstrook staan (niet sympathiek, daarvoor moet je stoppen en hulp aanbieden)
- motorrijders direct na een ongeval (dat zou ronduit raar zijn)
- motorrijders die met een linkerarm- of handprothese rijden (ja, die zijn er, maar zwaaien met een stomp is gewoon absurd)

Wie groeten we wel:
- als vrouw: mannelijke motoragenten (mits als zodanig herkenbaar)
- als man: vrouwelijke motoragenten (mits als zodanig herkenbaar)
- bikkels die bij -10 in korte broek, T-shirt en teenslippers op de motor rijden
- motorrijders tijdens een motorrijles
- alle andere motorrijders

Als je een motorrijder inhaalt:
Is heel lastig, maar meestal steek je de rechtervoet uit. Wordt niet altijd begrepen, maar de formele groet met de linkerhand valt niet altijd op.

Tegemoetkomende motorrijders op de snelweg:
ook lastig.
Is de onderlinge afstand te groot: niet doen. De groet zal zelden worden beantwoord.
Rijden jullie allebei op de linkerbaan: gewoon doen.

Kinderen op de koekblik-achterbank
Ah, dat doet een motorhart goed. Ze zijn vaak heel enthousiast en zwaaien vaak uitbundig naar motorrijders. Zij vinden motorrijders stoer en als je de groet beantwoord, kan hun dag niet meer stuk. Hebben ze wat te vertellen tijdens het kringgesprek op school.

We zwaaien terug, maar wel terughoudend.
Overmatig zwaaien en duimpje omhoog heeft een averechts effect.
Je komt niet meer van ze af.
Remedie: terugschakelen en knalhard inhalen.
We zijn ten slotte geen kinderjufjes.

Overigens vond ik elders ook nog een mooi voorbeeld "hoe het NIET moet":
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Harcer

Bericht door Harcer »

Ik heb toch een hekel aan gras maaien, vind ik het niet erg. Trouwens een geweldige film (Wild hogs)
mototaz

Bericht door mototaz »

Heel jammer, maar ik houd mij niet aan de regels. Ik snap niet waarom ik wel naar een vrouwelijke agent zou moeten zwaaien en niet naar een mannelijke?

Verder ben ik vandaag weer achter het antwoord op de volgende vraag gekomen:

Hoe herken je een echte motorrijder?

Deze heeft er moeite mee motorrijders niet te groeten als hij in een auto rijd. Dit komt omdat ik mezelf er meerdere malen op betrap als ik eens auto rijd dat ik de neiging heb om motorrijders te groeten :P
Gustaf Larson

@mototaz;
HAHAHAHA, ja heb ik ook last van!
maar andersom ook; op de motor andere 940's groeten...
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

In Engeland steken ze geen hand op maar ze knikken met hun hoofd :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

@Ed, dat komt omdat ze zo dom zijn geweest om links te gaan rijden maar het stuur niet andersom te monteren. Ze kunnen daarom niet groeten met hun rechterhand omdat ze daarmee gas geven (waarom heet dat overigens gas geven, terwijl er geen motor is die op gas rijdt? hm, ander topic). Dan blijft er weinig anders over dan even te knikken met het hoofd, dat zit immers bij de meesten redelijk in het midden en is dus ook van de andere kant zichtbaar. Dat wil met de linkerhand nog wel 's tegenvallen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Koen schreef:dat komt omdat ze zo dom zijn geweest om links te gaan rijden maar het stuur niet andersom te monteren.
Koen dat lijkt me lastig sturen, zeker als er stuurverhogers gemonteerd zijn. :roll:
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik heb mijn stuurverhogers ook andersom gemonteerd (m'n stuur zelf uiteraard niet) maar dat gaat prima. En met andersom bedoel ik natuurlijk dat de bediening van links naar rechts wordt verplaatst, niet dat het stuur achterop of achterstevoren wordt gemonteerd ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
FreBa

Bericht door FreBa »

Dag,
Ik zwaai altijd enthousiast naar alles op 2 of op 3 wielen en boven de 50 cc.rijdt
Ook trikes em MP3 hebben een vergelijkbare passie als wij en hebben veelal een motor-verleden.
Motoragenten groet ik ook.
Mhg, FreBa
Gustaf Larson

@ Koen

Zeker niet waar dat er geen motoren op lpg rijden! http://www.lpgscooter.nl/benzhouqt125.html" opent="in(nieuw);venster;

Wel een stom gezicht in het VK; de zijspan aan de andere kant.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”