Helmen

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Don

Helmen

Bericht door Don »

Hoe duurder hoe beter ???? Nee dus, goedkopere helmen kunnen beter zijn dan duurdere en omgekeerd natuurlijk. :cf1 :cf1
Nu ben je natuurlijk nieuwsgierig welke goedkope helmen beter scoren dan de duurdere ?
De Britse overheid heeft hier onderzoek naar gedaan, kijk op de volgende link.

http://sharp.direct.gov.uk/home" opent="in(nieuw);venster;

Doe er je voordeel mee.
stxrider

Re: Helmen

Bericht door stxrider »

Testen zijn allemaal maar zo zo........

Hoe :vrb verklaar je dat de BMW System 5 System 255.00, beter is dan BMW System 6 System 375.00? BMW gaat echt niet slechtere helmen maken. Dus zijn er bepaalde waarden die in het onderzoek zwaarder wegen dan bij BMW. Anders :wn1 kan ik het niet verklaren?

Vanaf 3 sterren heeft iedereen :up een goede helm. :mrgreen:
Don

Bericht door Don »

Is er iemand hier op de club die in het echt de beschermende werking van zijn helm heeft uitgetest ? Ik bedoel dus een ongeluk gehad, waarbij je met je hoofd keihard ergens tegenop bent geknald ? en de helm flink gedeukt is, maar je hoofd niet ?

en hoe zit het met rugbeschermers ? iemand hier al ervaring mee gehad ?
Don

Bericht door Don »

Zou het niet zo kunnen zijn dat BMW een slimme marketing-afdeling heeft ? De klant meer centen uit de zak kloppen voor minder goede spullen ?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Don schreef:Is er iemand hier op de club die in het echt de beschermende werking van zijn helm heeft uitgetest ? Ik bedoel dus een ongeluk gehad, waarbij je met je hoofd keihard ergens tegenop bent geknald ? en de helm flink gedeukt is, maar je hoofd niet ?

Ik heb mijn eerste helm (waar ik na de rijlessen net 3 weken mee rondgereden heb) onzacht op het asfalt neergelegd, waarbij er wel krassen en andere beschadigingen aan de helm te zien waren, maar geen deuken.

Ik heb aan dat ongeval geen hoofd- of nekletsel overgehouden, dus wat dat betreft deed de helm z'n werk goed. Dat was overigens een HJC IS-MAX systeemhelm. Ik heb nadien de HJC FS-MAXN (fluor) systeemhelm aangeschaft, omdat het gebruik, de prijsstelling en pasvorm me wel goed bevielen.

Rugbeschermers heb ik geen ervaring mee, al had ik achteraf liever gehad dat ik die tijdens het ongeval gedragen had. Dat zou me wellicht wat kneuzingen in m'n rug gescheeld hebben (al blijft dat gissen).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Ik denk niet dat je de beschermende werking van een helm goed zelf kunt testen.

De schaal van de helm veert bij een klap op de schaal in en weer terug.
Afgezien van wat er met de structuur van de schaal gebeurt.
Uiterlijk lijkt er dan misschien niets aan de hand maar de piepschuim 'binnenvoering' van de helm is dan samengeperst.
Dat zie je niet aan de binnenkant van de helm (hoofdzijde), maar aan de kant tussen de schaal en het schuim.
Door het samenpersen is de veerkracht uit het schuim.

Ga je nog verder met testen moet je denk ik, denken aan penetratietesten met punt- en valbelasting.
Om te ontdekken waar de grens ligt moet je doorgaan tot aan destructie.
Fijn om te weten waar de grens ligt....maar het resultaat is een vernielde hem.

Normaal ben ik niet goedgelovig maar ik geloof dan maar wat de fabrikant beweert.
Mits het geen helm van de Lidl is of van een onbekend merk en er een E-keurmerk in zit.
stxrider

Bericht door stxrider »

Don schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat BMW een slimme marketing-afdeling heeft ? De klant meer centen uit de zak kloppen voor minder goede spullen ?
Slim :uh . Ik denk niet dat BMW zo werkt..... Lijkt me geen goede marketing strategie om je naam hoog te houden.

Don schreef:Is er iemand hier op de club die in het echt de beschermende werking van zijn helm heeft uitgetest ? Ik bedoel dus een ongeluk gehad, waarbij je met je hoofd keihard ergens tegenop bent geknald ? en de helm flink gedeukt is, maar je hoofd niet ?
Toevallig ben ik nu alweer 6 jaar geleden met mijn schubert C2 tegen een Renault combi aangereden..... (20/30km) :oops: mijn 1e ongeluk door eigen schuld.... Kan ook vertellen dat het zoiets is alsof je met die snelheid tegen een muurtje aan rijdt.

Om lang verhaal kort houden, door de klap kwam het gedeelte voor voor de kin tegen mijn bovenlip aan (had een dikke lip) maar verder niets. Met een jethelm had ik dit niet na kunnen vertellen. Door de klap schoot mijn hoofd natuurlijk naar voren en heeft de ruimte van 1, 1½cm (die je heb tussen je mond en het voorstuk) volledig gebruikt. En reed ik nog langzaam. Mijn helm had geloof ik wel een bast, maar was niet gebroken. Misschien dat ik het scharnier van de deur aan de achterkant van de wagen heb geraakt, maar dat weet ik niet meer.

De helm zorgt er volgens mij voor dat je hoofd beschermd wordt tijdens een ongeval. Zal misschien wel beschadigen, maar niet breken of zo. Ben trouwens niet meer van plan nogmaals een test uit te voeren :mrgreen:
Don

Bericht door Don »

Heel interessant, de ervaring van ST1100. De praktijk is toch altijd anders dan een laboratoiumtest. N.a.v. je verhaal heb ik nu mijn Jet-helm ingeruild voor een integraal. Is wel effe wennen. Een Jet-helm is lekker licht en open, een inegraal is zwaar en claustrofobisch. Gewoon minder comfortabel.
Oh ja het is een Shark S650 geworden. (4 sterren op de helmtest).
Heb op youtube nog naar helmtests gezocht, maar niks serieus gevonden, het was ofwel reclame, ofwel (flauw) grappig. Bijv. Een helm die verpletterd wordt door een graafmachine, dit is toch geen echte test zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Don op 18 jun 2011, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Met help op een trottoirband. De helm, de trottoirband en mijn hoofd mankeerden niets. De helm had wel een paar flinke krassen maar was verder ok.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Don

Bericht door Don »

Al weer wat nieuws op helm-gebied, ik heb ergens gelezen dat je remlichten achterop de helm kunt monteren, draadloos met radiografische bediening, die gelijk loopt met je echte remlichten. Iemand die hier iets over weet ?
Don

Bericht door Don »

EdVissers schreef:

Met help op een trottoirband. De helm, de trottoirband en mijn hoofd mankeerden niets. De helm had wel een paar flinke krassen maar was verder ok.
en welk merk helm was dat ?
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Toen reed ik nog met een Shark. Ik moet er wel bijvertellen dat de impact niet zo groot was.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
stxrider

Bericht door stxrider »

Don schreef:Al weer wat nieuws op helm-gebied, ik heb ergens gelezen dat je remlichten achterop de helm kunt monteren, draadloos met radiografische bediening, die gelijk loopt met je echte remlichten. Iemand die hier iets over weet ?
Monteer de LED-unit eenvoudig aan de achterkant van uw helm voor een betere zichtbaarheid als u remt. De draadloze verbinding met uw remlicht laat de LED's oplichten.
  • Afbeelding
Hier het hele :idea: verhaal http://www.webbikeworld.com/Reviewed-mo ... signalfly/" opent="in(nieuw);venster;
Don

Bericht door Don »

Heel interessant artikel, zou het helemaal niet erg vinden als de helmstoplicht verplicht gesteld zou worden.
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Don schreef:Al weer wat nieuws op helm-gebied, ik heb ergens gelezen dat je remlichten achterop de helm kunt monteren, draadloos met radiografische bediening, die gelijk loopt met je echte remlichten. Iemand die hier iets over weet ?
Jaar of 4 geleden op motorbeurs Groningen gezien. Je vervangt je bestaande remlampje door 1 met een zendertje, het opplakbare '3e' remlicht met batterijen plak je op helm/koffer/enz. Het was een dunne flexibele strip met led lampjes.
Geen idee wat het merk is, maar het bestaat.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik ben hier in Roosendaal een keer een Belgische motorrijder tegengekomen die een helm droeg met 2 rode LEDjes (standaard?) erin gemonteerd. Ze zaten aan de achterzijde, waar bij sommige helmen luchtgaten (?) zitten. Ze brandden ook toen hij bij het verkeerslicht stilstond, dus het is waarschijnlijk iets anders dan dit systeem.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Grappig zo'n windaangedreven gadget.

Maar krijg je dan niet veel extra windgeruis rond je helm?
Tenslotte wordt de stroomlijn nogal onderbroken.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Geen idee of je er (geluids)hinder van ondervindt, maar als ik nu merk hoeveel herrie ik aan m'n hoofd heb zal dat niet veel toenemen met zo'n gadget. Los daarvan vind ik het geen gezicht en zal ik er dus niet zo snel mee gaan rondrijden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
stxrider

Bericht door stxrider »

Don schreef:Heel interessant artikel, zou het helemaal niet erg vinden als de helmstoplicht verplicht gesteld zou worden.
:sh Slecht idee...

Alsjeblieft niet!! je helm wordt ook weer zwaarder. Dan liever een ander alternatief!
ACSpijksma

Bericht door ACSpijksma »

Op een topkoffer zou ik het nog niet zo erg vinden maar hoef dat soort dingen niet op mn helm hoor :sh .

Straks zie ik er nog uit als een knipperende disco...valt wel lekker op maar nee, dan liever een goed alternatief.
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

ACSpijksma schreef:Straks zie ik er nog uit als een knipperende disco...valt wel lekker op maar nee, dan liever een goed alternatief.
Daar heb je een Goldwing voor! :D

De Universiteit van Afflichem (B) heeft ook een test gedaan, hun conclusie;
DE BIVAK-MUTS IS VEILIGER DAN EEN HELM!
Tot deze conclusie kwamen ze nadat ze een aantal helmen en een bivakmuts van het universiteitsdak hadden laten vallen en de bivakmuts was de enige die onbeschadigd was!

(alvast excuus aan onze belgische mede forumleden :oops: )
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Gustaf Larson schreef:De Universiteit van Afflichem (B) heeft ook een test gedaan, hun conclusie;
DE BIVAK-MUTS IS VEILIGER DAN EEN HELM!
Tot deze conclusie kwamen ze nadat ze een aantal helmen en een bivakmuts van het universiteitsdak hadden laten vallen en de bivakmuts was de enige die onbeschadigd was!
:tg :apl :lol:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Don

Bericht door Don »

mp1963 schreef:Grappig zo'n windaangedreven gadget.

Maar krijg je dan niet veel extra windgeruis rond je helm?
Tenslotte wordt de stroomlijn nogal onderbroken.
Wat dacht je van een Tattoo van een fluorescerende stoplicht op je achterhoofd ??

Geheid geen windgeruis !! :tg
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

En dan je helm erover heen... :wn1
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
René

Bericht door René »

onlangs de straat dus van heel dichtbij gezien.
schade aan de helm ondanks de harde klap denk ik weinig enkel eigenlijk wat krassen aan de buitenzijde.
door de klap wel tand door de lip of dit kwam doordat ik met mn mond het mondstuk heb geraakt of mezelf gebeten heb weet ik niet.
BertG

Bericht door BertG »

Rene, zie mijn eerdere reactie in dit topic:

Onder de schaal van je helm zal de schade zitten!
De schuimvulling zal daar ingedeukt zijn en dat heeft de klap opgevangen.
Dat schuim heeft zijn taak vervuld, en deukt niet nog een keer in. Het is definitief vervormd.

Sla maar eens met een hamer of je vuist op een stuk piepschuim...dat gaat maar één keer relatief pijnloos
en daarna is het spul dicht op mekaar gedrukt en doet het een tweede keer gegarandeerd meer pijn.
stxrider

Bericht door stxrider »

Rene schreef:Door de klap wel tand door de lip of dit kwam doordat ik met mn mond het mondstuk heb geraakt of mezelf gebeten heb weet ik niet.
Door ervaring kan ik je vertellen dat je gedurende de klap niets waarneemt in die seconde. Daardoor denk ik dat je de demping maximaal benut hebt. Ik had namelijk ook een dikke bovenlip door contact met het voorstuk, maar mijn snelheid was met zekerheid niet zo hoog.

Anders in het voorjaar een nieuwe helm scoren in Utrecht.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”