Ok, het was weer zover. Mijn bullshit radar ging weer loeien.
Of is het mijn rechtvaardigheidsgevoel dat me doet jeuken.
1. In de advertentie van Promotor staat letterlijk:
"In de auto ben je
verplicht om een
reflecterend hesje bij je te hebben en een
gevarendriehoek. "
ONZIN. Beide zijn
NIET, ik haal:niet, verplicht in Nederland. Net zoals een brandblusser en EHBO-/verbanddoos.
Zo'n brandblussertje van minder dan 1kg. is zowieso meestal te klein. Of je moet er héél snel bij zijn (en het moet windstil zijn).
En neem geen poederblusser (zoals ze soms in parkeergarages hangen) want dan is je auto total-loss.
Dat spul vreet je elektronica aan en weg ben je.
Een hesje ben je als Nederlander zelfs niet verplicht in andere landen van de EU.
Er is een
Europesche regel die aangeeft dat landen geen extra voertuig-eisen kunnen stellen aan ingezetene van ander EU landen (toeristen).
Maar leg dat eens uit aan een Spaanse agent. En als buitenlander moet je meteen afrekenen.
Dus dat betekent achteraf een bezwaarschrift schrijven, vertalen, opsturen en vice versa.
In Nederland ben je WEL verplicht iets te doen als je de auto laat stilstaan op een plaats waar je auto niet tijdig door naderende bestuurders kan worden opgemerkt.
Dat kan zijn een gevarendriehoek plaatsen OF je alarmverlichting inschakelen.
2. in de advertentie van Promotor staat verder over een gevaren driehoek:
"Eentje die net onder je zadel past" en verder
"Het driehoek
je valt om als de eerste de beste vrachtwagen voorbij is. Bovendien zal ie nauwelijks opvallen."
"Dus wil je voor de veiligheid van je motor dat ie niet over het hoofd gezien kan worden. En da’s nou precies wat de Led Alert Light doet: opvallen."
"En de Led Alert Light past onder zo’n beetje alle motorzadels."
Zo'n Led Alert is niet praktischer van vorm dan een gevarendriehoek.
En wat klagen wij Deauville rijders eigenlijk over ruimte
3. De Nederlandse politie gebruikt ook Led Flares.
Ondanks dat ze in een politiebus
altijd aan de stroom liggen verouderen de accu's van die dingen sneller dan het licht.
En over vrachtwagens gesproken...
De kans dat een personenwagen er (letterlijk, met een wiel dus) overheen rijdt is groter omdat de bestuurder lager zit.
Dat overleeft zo'n ding al niet, laat staan een vrachtwagen.
4. Deze lijkt me trouwens handiger.
Maar de problemen blijven: de accu fit houden en niet tot moes gereden laten worden.
En waar een Flare inclusief stroomvoorziening past.... daar paste die gevarendriehoek ook.
My two cents:
Koop waar je je prettig bij voelt. Maar doe het niet omdat Promotor en de ANWB zeggen dat het moet.
Ik besteed mijn geld liever aan een goede verzekering met repatrouillering en blijf, totdat die dienst er is, liever op veilige afstand het verkeer waarschuwen.
Als je ziet hoe ongelukken op een vluchtstrook gebeuren moet je niet te veel verwachten van een paar LED's.
Laten we eerlijk zijn: als een bestuurder een (vracht)auto met pech niet ziet helpt zo'n (Turbo)Flare ook niet.
En plaats je iets op de weg bedenk dan: bij 120 km/uur is een remweg >100 meter lang (dat is inclusief reactietijd).