Hulphonden

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
stxrider

Hulphonden

Bericht door stxrider »

Moest ff aan Edwin denken bij het lezen van onderstaand verhaal, en dat je motorrijden niet hoeft op te geven. Hoop dat het herstel goed gaat. ;)

Belg mobiel dankzij Asser organisatie!

Dankzij de Asser projectgroep Motor Mobiliteit voor Gehandicapten kan de 53-jarige Belg Karel Partouns weer motorrijden.

Afbeelding

Door zijn voortschrijdende handicap kon hij niet meer op pad zonder zijn hulphond.
Motor Mobiliteit maakte voor dat doel een speciale kooi die achterop de motor mee kan. Partouns en zijn hond Muesli kunnen nu samen op de motor.

‘De projectgroep is een samenwerkingsverband van overheid en bedrijfsleven die mensen met functiebeperkingen wil begeleiden van het behalen van het motorrijbewijs tot het motorrijden zelf’, vertelt Rob Janssen van de Projectgroep. Het CBR en de RDW werken als rijksdiensten mee om te kijken of motorrijden wel verantwoord is, het bedrijfsleven is met Stel Orthopedie uit Vries die de protheses maakt, Allround Technical Assist en VEC Koops voor de motorrijlessen, vertegenwoordigd. ‘We zijn hier al sinds 1995 mee bezig’, vervolgt Janssen. ‘De organisatie is enig in zijn soort. Hoewel er wel vraag is van mensen met een beperking naar hulpmiddelen om toch te kunnen motorrijden is het aanbod erg klein. Vandaar ook de belangstelling helemaal uit België.’

Bron: Promotor nieuws
Laatst gewijzigd door Stephan op 25 okt 2011, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dit onderwerp afgsplitst van het onderwerp over Edwin.
BertG

Re: Edwin (Littlemoney)

Bericht door BertG »

Waarvoor wordt de hulphond benodigd vraag ik me af?
De meestgebruikte hulphond die ik ken is een blindengeleidehond.
Maar dat zal het wel niet zijn in dit geval?!
Want hoe rijdt zijn baasje dan motor?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Er zijn ook hulphonden die getraind zijn om de meest basic handelingen te kunnen overnemen: licht in de woning aandoen, deur openen, alarmnummer bellen in geval van nood (vaak met aangepast telefoontoestel), de was in de machine doen en apparaat inschakelen enz.

Buitenshuis (waar het hier om gaat): boodschappen uit het schap pakken, bij verkeerslicht op de knop drukken, portemonnee uit de tas halen en aan de baas geven, deuren opendoen/openhouden, baas ondersteunen bij het lopen enz.

Er kan zo'n hond veel meer worden geleerd dan alleen "blinden geleiden".
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Je wil niet weten wat mijn hond allemaal kan, en ik ben, mijns inziens, niet hulpbehoevend. Andere mensen denken daar anders over :D
Wil je meer weten over hulphonden kijk eens bij de stichting Hulphond. http://www.hulphond.nl/pages/hulphond_nederland.php" opent="in(nieuw);venster;
Ze zitten in een nieuw gebouw in Herpen. Een van mijn pups is daar geweest voor een intensieve training. Geweldig zoals daar vanuit het zichtveld van mensen met een beperking een gebouw is neergezet. Alle deuren zijn voorzien van elektrische deuropeners waarbij de bediening vanuit een rolstoel, en door de poot of neus van een hond bedienbaar is.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
BertG

Bericht door BertG »

@Koen: dat zulke honden bestaan is mij bekend.
Maar wat is het nut daarvan onderweg tijdens een motorrit?
Catbustingdog
Motorloos

Bericht door Catbustingdog »

Stel die man stopt onderweg om te lunchen, kan zijn hond echt wel behulpzaam zijn!
sportieve groet :blg
Noël

Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Koen
Honda Goldwing

Re: Hulphonden

Bericht door Koen »

@BertG geen idee wat voor nut deze hond voor deze man heeft, ik ken hem en zijn situatie immers niet. Onder het rijden zal de hond weinig kunnen doen (behalve misschien richting aangeven? ;)) maar tijdens stops of op de plaats van bestemming zal het wellicht wel weer nuttig zijn.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Jos
Honda NC750X DCT

Re: Hulphonden

Bericht door Jos »

@ Cor:
Dat gebouw staat niet zover bij mij uit de buurt.
Het staat langs de A50 met Frits Wester als aanprijzer.
Een dochter van een kennis werkt daar als instructrice.
Goed werk.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”