Waar is Robin Hood als je hem nodig hebt....
Een antwoord uit praktisch denken, niet uit eigen (werk)ervaring.
En bedenk: doorgaans is de soep niet zo heet gegeten als hij wordt geserveerd (ofziets

)
Maar neem het nog wel steeds serieus.
Meestal is het ook WERKdagen en NIET kalender dagen. Het zijn en blijven immers ambtenaren.
En als je zegt ik was er op de 9e dag maar toen waren JULLIE / ZIJ er niet zal niemand je dat kwalijk nemen.
Bewaar de envelop van de RDW goed (als je die nog hebt) daar staat in (ik meen) oranje een dagstempel op als het goed is.
Dan heb je die 5 verloren dagen weer 'terug'.
Wel een grote LET OP.
Begrijpelijk dat jij de dealer aanspreekt en in beweging laat komen.
Maar JIJ en niemand anders bent de VERANTWOORDELIJK partij (in de ogen van het RDW en de wet).
Hetzelfde geldt voor een verzekeringsproblemen waarbij een tussenpersoon heeft nagelaten je polis aan te melden bij de verzekeraar.
JIJ bent wettelijk verplicht je zaken te regelen.
Besteedt je dat uit (hoewel heel begrijpelijk) aan een ander: het blijft JOUW probleem.
De bestuurder / tenaamgestelde moet zijn zaken zoals verzekering en kentekenpapieren regelen.
Als een dealer dat doet doet hij dat meestal uit jouw naam.
Blijf te allen tijde communiceren met de RDW!!!!!!
Liefst meteen iets wat door hen toegezegd wordt laten bevestigen, als het kan op een fax/e-mail.
Dat voorkomt tijdverlies. Als je op een brief wacht dan weet je pas na 2-3 dagen zeker dat ie niet is verstuurd.
Met een fax/e-mail weet je het meteen.
Noteer namen, datums en tijdstippen over alles wat je nu met iedereen hierover bespreekt.
Zeker waar het gesprekken en toezeggingen met/van de RDW betreft.
Van alle andere partijen kan een rechter later zeggen:
1. Het probleem speelde tussen u en de RDW, met een ander heb ik niets te maken.
2. Dat u de dealer de fout laat corrigeren is uw zaak. Maar U dient voor de wet .....blablabla......
Neemt niet weg dat je later via een rechtsbijstand je schade kunt proberen te verhalen bij de dealer: een civiele zaak.
Dus daarom ook die gesprekken vastleggen.
Denk ook aan schade door evt. vervangend vervoer omdat je niet met de motor kon rijden. Als deed je dat misschien niet vanwege het weer.
Schade als portokosten, aangetekende post, reiskosten/brandstofkosten.
Stel de dealer in gebreke en verlang direct en per ommegaan actie.
Waarschuw hem ook in die brief dat alle schade direct en indirect (zie mijn niet volledige opsomming),
die het gevolg zijn van zijn doen èn nalaten op hem verhaalt zullen worden.
En soms is aangetekend goed...maar als die dealer in de buurt zit zou ik met 2 van die brieven daar heen rijden
en ééntje direct laten tekenen voor gelezen(!).
Men zal namelijk niet snel willen tekenen voor 100% oplossen, maar wel voor gelezen.
Dat oplossen je doel is is logisch maar dat kun je via de lange weg nog wel afdwingen.
Belangrijker is dat je nu snel bewijs hebt voor het RDW (maar niet in de laatste plaats voor de civiele zaak met de dealer)
dat JIJ te goeder trouw was en dat je de dealer ingebreke gesteld hebt.
Bedenk wel altijd: te goeder trouw zijn betekent niet dat je niet aansprakelijk bent of kunt worden gehouden.
Je kunt alleen maar hopen op clementie.