Zoiets heb ik ook meegemaakt.
Solliciteren op functie x, en een functie als leidinggevende aangeboden krijgen.
Maar pas op papier nadat je ingewerkt bent op de werkvloer omdat men dat anders misschien niet (goed) zou doen.
Voordat het zover was maakte men zelf het 'geheime plan' bekend en was het oorlog in de tent.
En heb ik ineens de curator vaker voorbij zien komen dan de eigen directeur.
En werd het bedrijf overgenomen door een bedrijvendokter en meteen doorverkocht.
Daarbij werd mijn leidinggevende functie, die nog niet op papier stond, niet erkend (kan ik inkomen).
Gelukkig solliciteerde ik niet alleen op die ene vacature maar ook op die van mijn huidige werkgever.
Ik zag het met enig vertrouwen in mijn zelf gemaakte vangnet aan. De afgunst op de werkvloer jegens mij was zeer groot.
Ik had mijn collega's de kans op die leidinggevende functie afgenomen, vonden zij. Een functie waar ze geen van alle op gesolliciteerd hadden.
Enkel omdat hij niet was opengesteld en daarom dachten dat de vacature automatisch van binnenuit zou worden opgevuld en zij een kans maakten.
Menig collega ging achter mijn rug naar de nieuwe directie om mij zwart te maken, in de hoop zelf mijn functie te kunnen krijgen.
Terwijl ik allang was overeengekomen dat ik die functie niet ambieerde wegens gebrek aan draagvlak
en ik mijn plannen (sollicitatie bij mijn nu huidige werkgever) bekend had gemaakt. Open kaart spelen leek mij beter.
Ik beloofde mijn vorderingen in de selectieprocedure met de directie te delen en vroegtijdig mijn ontslagdatum bekend te maken.
En mijn collega's zagen niet dat zij zich door hun achterbakse gedrag allemaal diskwalificeerden bij hun net nieuwe werkgever. Lol.
Ze stonden zelfs, met meerdere tegelijk, op de gang te wachten tot ik uitgepraat was met de directie.
Die directie beschouwde mij toen als enige betrouwbare personeelslid omdat ik open kaart speelde en geen eigenbelang had.
Menige collega van toen kon de (normale) structuur van regels en leiding (van de nieuwe eigenaar) niet aan en stapte zelf op.
Om daarna in hun proeftijd zichzelf zo geprofileerd te hebben dat ze eruit vlogen. Want bij een degelijk bedrijf hoort een degelijke structuur, wisten zij veel.
Ik heb via-via contact met enkele oud-collega's gehouden na mijn vertrek. Wat ik niet gehoord heb over mij en mijn toekomstige carriere: faal, faler, faalst.
Helaas voor hen. Ik ben gekomen waar ik wilde.
En de nieuwe eigenaar van dat bedrijf... diehad een Raad van Commissarissen
Die RvK heeft na ruim 1 jaar de stekker eruit trok wegens tegenvallende resultaten.
Dus alsnog failliet, maar dan via sterfhuisconstructie: klanten verkocht aan een concurrent en al personeel op straat
Gustaf....ik hoop dat dit keer wel alles naar verwachting verloopt.