Sommige verkeerssituaties...
-
- Triumph Trophy SE
Sommige verkeerssituaties...
Vandaag naar t werk rijdend kom ik een verkeerslicht tegen dat voor mij op groen springt. Steken nog een paar voetgangers met het laatste groene licht over. Vervolgens is het al ruim 5 seconden groen licht voor mij en steekt er NOG een voetganger over. Ik schatte z'n leeftijd midden 50, richting 60 in. Ruim oud genoeg om beter te weten zou je zeggen. Ik heb m even aangesproken op z'n gedrag met het bericht van 'als ik in plaats van een kwart ton motor, een 25 ton vrachtwagen zou zijn... Zou je dan niet direct door kunnen naar de SEH, of gelijk naar t mortuarium'. Vervolgens tik ik een paar keer op m'n helm en zeg hem, je hebt het, gebruik het. Hij helemaal verontschuldigend en van 'verkeerd ingeschat' stotterend tot 'zal niet weer gebeuren'. Lekker geloofwaardig, maar mijn laatste woorden waren 'Food for thought'.
Hopelijk denkt meneer de dokter beter na voor hij gelijk naar t mortuarium kan.
Hopelijk denkt meneer de dokter beter na voor hij gelijk naar t mortuarium kan.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
- Koen
- Honda Goldwing
Re: Sommige verkeerssituaties...
Deze had dan nog 't fatsoen om (al dan niet oprecht) excuses te maken. Ik kom er regelmatig tegen die je bijna van de weg drukken, tot een noodstop dwingen of inderdaad zichzelf gewoon voor je motor of auto "gooien" om dan vervolgens nog boos te worden ook dat je ze niet alle ruimte van de wereld geeft.
Die mensen verwachten dat je precies weet wat ze gaan doen, dus hoeven ze geen richting aan te geven of om te kijken: gewoon gáán. Ze hoeven niet voor het rode licht te wachten met oversteken want iedereen wéét toch dat zij daar op dát moment willen oversteken? Dan wacht je dus maar even! Invoegen op de snelweg? Vandaag hebben ze 'n abonnement voor de meest linkerbaan, dus dat ze daar met 60 km/u vanaf de invoegstrook gelijk naartoe knallen is niet meer dan logisch. Anticipeer er maar op want kijken of het kan is aan hun niet besteed.
Zo, moest ook ff wat frustratie kwijt geloof ik
Blijft verbazingwekkend hoe weinig ongelukken er eigenlijk in Nederland gebeuren als je dagelijks dit soort idioten op de weg tegenkomt...
Die mensen verwachten dat je precies weet wat ze gaan doen, dus hoeven ze geen richting aan te geven of om te kijken: gewoon gáán. Ze hoeven niet voor het rode licht te wachten met oversteken want iedereen wéét toch dat zij daar op dát moment willen oversteken? Dan wacht je dus maar even! Invoegen op de snelweg? Vandaag hebben ze 'n abonnement voor de meest linkerbaan, dus dat ze daar met 60 km/u vanaf de invoegstrook gelijk naartoe knallen is niet meer dan logisch. Anticipeer er maar op want kijken of het kan is aan hun niet besteed.
Zo, moest ook ff wat frustratie kwijt geloof ik

Grtz! Koen

Koen, hier ben ik het nu eens mateloos mee eens, elke dag erger ik me verschrikkelijk aan de bellers achter het stuur van hun koekblik die dan ook maar geen richting meer aangeven en dan niet snappen dat je hen hierop door gebaren aan wil spreken. Ze snappen echt niet dat je op een twee(drie) wieler ongelofelijk kwetsbaar bent.
-
- BMW R1150RT
Gisteren reed ik achter een auto aan die constant zijn richtingaanwijzer naar rechts had ingeschakeld, maar geen snelheid verminderde om rechtsaf te slaan. Het heeft een 0,6 a 1 km afstand geduurd voor die het in de gaten had, of dat een rechtse bocht in de weg de richtingaanwijzer heeft uitgeschakeld. Het is zo irritant dat er van die randdebielen zijn die onjuist of niet communiceren in het verkeer middels het geen richting aangeven, of ander risicovol en onacceptabel gedrag vertonen.
Ik ben mijn gal weer kwijt, dat lucht weer enorm op om die frustraties eruit te gooien.
Ik ben mijn gal weer kwijt, dat lucht weer enorm op om die frustraties eruit te gooien.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Henk, gooi het eruit, lucht lekker op. Vloeken mag niet, maar help soms ook wel als je op je twee/drie wieler zit. 

Ik rij al 31 jaar motor en maak al jaren best veel kilometers....
En dan maak je heel wat mee, maar het ergste watik heb meegemaakt....
ik reed vanuit Steenbergen Dinteloord binnen via de toen nog rechte Steenbergseweg.
Op deze weg reed een Volvo met een surfplank op zijn dak. Daarvoor reed een tractor met een wagen hooi er achter.
Omdat ik ongeveer 60 reed ben ik deze twee weggebruikers gaan inhalen.
Op het moment dat ik bijna naast de Volvo was kwam deze naar links, zonder richting aan te geven.
Na wat getoeter en heel hard remmen (in willekeurige volgorde) ben ik achter de Volvo blijven rijden.
Een dag later kwam ik op een jachthaven bij Dinteloord een meneer tegen die net in zijn Volvo (met surfplank) op dak wilde stappen.
Ik heb de man toen vriendelijk gevraagd waarom hij me dood wilde rijden. Daarop kreeg ik alleen een dom gezicht te zien, waarna ik hem verteld wat ik de dag ervoor meemaakte.
Meneer merkte toen op: 'o, was jij die idioot op die motor'.
"Hoezo? U gaf toch geen richting aan, dan weet ik niet wie de idioot is"
"Dat is niet nodig, maar je mag mij niet inhalen als ik wil inhalen".
"En hoe moet ik dat weten als u geen richting aangeef".
Dus voortaan geen Volvo inhalen (met een surfplank op dak) want die mag inhalen, maar hoef geen richting aan te geven.....
Ik heb hem toen maar sarcastisch "een prettige dag" toegewenst en ben verder gelopen. Tegen iemand die gelijk wil hebben is niet te redeneren.
En dan maak je heel wat mee, maar het ergste watik heb meegemaakt....
ik reed vanuit Steenbergen Dinteloord binnen via de toen nog rechte Steenbergseweg.
Op deze weg reed een Volvo met een surfplank op zijn dak. Daarvoor reed een tractor met een wagen hooi er achter.
Omdat ik ongeveer 60 reed ben ik deze twee weggebruikers gaan inhalen.
Op het moment dat ik bijna naast de Volvo was kwam deze naar links, zonder richting aan te geven.
Na wat getoeter en heel hard remmen (in willekeurige volgorde) ben ik achter de Volvo blijven rijden.
Een dag later kwam ik op een jachthaven bij Dinteloord een meneer tegen die net in zijn Volvo (met surfplank) op dak wilde stappen.
Ik heb de man toen vriendelijk gevraagd waarom hij me dood wilde rijden. Daarop kreeg ik alleen een dom gezicht te zien, waarna ik hem verteld wat ik de dag ervoor meemaakte.
Meneer merkte toen op: 'o, was jij die idioot op die motor'.
"Hoezo? U gaf toch geen richting aan, dan weet ik niet wie de idioot is"
Dus voortaan geen Volvo inhalen (met een surfplank op dak) want die mag inhalen, maar hoef geen richting aan te geven.....
Ik heb hem toen maar sarcastisch "een prettige dag" toegewenst en ben verder gelopen. Tegen iemand die gelijk wil hebben is niet te redeneren.
Je kent toch het verhaal van "Volvorijders" en "Hoedjes"

Even voor alle zekerheid en duidelijk, voordat mensen onzin gaan geloven.RonalT schreef: "Hoezo? U gaf toch geen richting aan, dan weet ik niet wie de idioot is"
Zelfs al had de Volvobestuurder richting aangegeven....
Het inhalen is een bijzondere verrichting.
Bij het uitvoeren van een bijzondere verrichting heeft overige verkeer voorrang.
Vóór het inhalen dien je te spiegelen en over je schouder te kijken (vanwege de dodehoek)
Dat dodehoek-verhaal geldt ook voor motorfietsbestuurders !!!
Na het spiegelen en kijken geeft je richting aan, niet ervoor (afdwingen met richtingaanwijzers mag niet).
De Volvobestuurder zat dus 3x fout in deze casus. (niet kijken, geen voorrang verlenen en geen richting aangeven)
- roelof
- Honda NT700V
en nu de bewijslast nog!!
als men de volvobestuurder vraagt had hij natuurlijk zijn richtingaanwijzer al een half uur eerder aan!!
als men de volvobestuurder vraagt had hij natuurlijk zijn richtingaanwijzer al een half uur eerder aan!!
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
- lexter
Gal spuien...??? Ik doe mee!!
Tijdens een van de motor-rijlessen ben ik bijna op een rotonde van de lesmotor gereden...Gelukkig had ik hem al erg snel in de smiezen, gezien zijn snelheid waarmee hij aan kwam rijden. Ik stond al stil op het midden (klinker) gedeelte, het meest veilig op dat moment, toen de bestuurder naar links keek, en mij zag staan...Ik kon nog wel zien dat zijn gezicht wit weg trok... Remmen had al geen zin meer want hij stond ook al midden op de rotonde.. De instructeur zag het ook al aankomen, en zei; Hij heeft je totaal niet gezien, want hij zat naar ons te kijken, en heeft jou totaal over het hoofd gezien. Hij reed samen met een andere leerling ong. 300 meter achter mij. Ondanks de fel gekleurde kleding, dus niet gezien! Als je met meerdere mensen rijdt, wordt de eerste rijder, met name als hij ver vooruit rijdt, vaak niet opgemerkt, omdat de aandacht uitgaat naar het aanstormende groepje motorrijders....
Maar goed, dit stukje ervaring heb ik dan weer opgedaan, het blijft uitkijken geblazen!
Alex
Tijdens een van de motor-rijlessen ben ik bijna op een rotonde van de lesmotor gereden...Gelukkig had ik hem al erg snel in de smiezen, gezien zijn snelheid waarmee hij aan kwam rijden. Ik stond al stil op het midden (klinker) gedeelte, het meest veilig op dat moment, toen de bestuurder naar links keek, en mij zag staan...Ik kon nog wel zien dat zijn gezicht wit weg trok... Remmen had al geen zin meer want hij stond ook al midden op de rotonde.. De instructeur zag het ook al aankomen, en zei; Hij heeft je totaal niet gezien, want hij zat naar ons te kijken, en heeft jou totaal over het hoofd gezien. Hij reed samen met een andere leerling ong. 300 meter achter mij. Ondanks de fel gekleurde kleding, dus niet gezien! Als je met meerdere mensen rijdt, wordt de eerste rijder, met name als hij ver vooruit rijdt, vaak niet opgemerkt, omdat de aandacht uitgaat naar het aanstormende groepje motorrijders....
Maar goed, dit stukje ervaring heb ik dan weer opgedaan, het blijft uitkijken geblazen!
Alex
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
16-10-2024 Black Gloss - 2020 Honda Forza 300
'Four wheels move the body.....Two wheels move the soul....'
- Koen
- Honda Goldwing
Of een automobilist je ziet hangt grotendeels af van of hij/zij überhaupt wel kijkt... 't Is niet voor niets dat hulpdiensten zwaailichten én sirenes voeren, met alleen zwaailichten zou nog meer dan de helft ze niet opmerken. Zelfs mét beide signalen presteren sommige koekblikken het nog om niet op te merken dat er een ambulance pal achter ze staat... Dan kun je wel nagaan hoeveel effect een geel hesje bij zulke ... eh, verkeersdeelnemers eigenlijk heeft 

Grtz! Koen

- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Vandaag ben ik rechts ingehaald op de uitvoegstrook door een automobilist die ik vlak daarvoor zelf had ingehaald.........?????
Ik zag hem niet meer in mijn rechter spiegel, bleek hij al naast me te zitten. Toen heb ik hem maar voor laten gaan.
Ik zag hem niet meer in mijn rechter spiegel, bleek hij al naast me te zitten. Toen heb ik hem maar voor laten gaan.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Hoe zit het met Volvo-rijders met een pet?stxrider schreef:Je kent toch het verhaal van "Volvorijders" en "Hoedjes"![]()

- Frank
- Honda ST1300
- Contacteer:

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
-
- Honda NC750X DCT
ik heb mijn vraag maar weg gehaald want men stoord zich er aan. 

Laatst gewijzigd door barend op 09 apr 2012, 09:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Ik zal je vertellen, dat is mij dus een keer gebeurt, voor het provinciehuis komende vanaf de A12.ikkieman schreef:Vandaag naar t werk rijdend kom ik een verkeerslicht tegen dat voor mij op groen springt. Steken nog een paar voetgangers met het laatste groene licht over. Vervolgens is het al ruim 5 seconden groen licht voor mij en steekt er NOG een voetganger over. Vervolgens tik ik een paar keer op m'n helm en zeg hem, je hebt het, gebruik het. Hij helemaal verontschuldigend en van 'verkeerd ingeschat' stotterend tot 'zal niet weer gebeuren'..
Ik heb de voetgangster dus wel aangereden terwijl het groen was. Ik hoor je nu denken

De situatie daar is dat er 2 verkeerslichten achter elkaar staan en bij de 2e een zebrapad. Het was regenachtig weer en het 1e licht gaat op groen. Dan gaat automatisch ook het 2e licht bij de zebra op groen. Automatisch kijk na het 1e licht vooruit, maar toch ook naar het 2e verkeerslicht (in een split second). In die split second steekt er een vrouw over (bij rood dus) met een fiets in de hand. Ik heb haar dus in dat ene moment

Ik wist gelijk dat dat niet goed was. Maar toevallig was er dus ook iemand die 1e hulp had (zag ik aan de manier waarop ze de vrouw aansprak). Daarop ben ik toen maar het verkeer gaan regelen, naar de andere baan, want ze lag daar nog. Politie en ambulance waren gelukkig snel ter plaatse.
Ik kan je wel vertellen dat ik een hele week met mijn hoofd niet bij mijn werk was en fout op fout stapelde! Waarom? Ondanks dat ik niks had, blijft het toch door je hoofd malen......... Ik heb daar echt mee gezeten omdat ik wist dat het geen gewone "knuffel" was. Via de politie haar adres gekregen, en daarop een brief geschreven hoe ik me voelde en gevraagd hoe het met haar ging. Ook nog een bloemstuk gestuurd. Haar vriend vond de brief, en belde mij toen. De vrouw bleek dus bijna 2 weken in het ziekenhuis gelegen te hebben!
Maar de volgende ochtend, als een wonder

- Koen
- Honda Goldwing
Ja, ik vind Volvo's best veilige auto's qua constructie en veiligheidssystemen. Maar als je er (veel) meer over wilt weten, moet je Gustaf hierover maar 's aan het woord latenbarend schreef:Nu heb ik eens een vraag, wilde rare zetten maar die bestaan niet,
vinden jullie(in het algemeen) een volvo een veilige auto ja/nee en waarom????????

Hoezo? Zoek je een nieuwe 4-wieler?
Grtz! Koen

-
- Triumph Trophy SE
Als je n andere 4-wieler wil, m'n schoonvader wil nog van z'n V70 automaat 2,6 liter benzine zonder LPG af.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
@ ikkieman: dat zal een 2.4 zijn.
@ Barend: alles is relatief, maar kijk de saab special eerdaags maar eens op de nederlandse top gear. Een bmw uit een kraan laten vallen of een saab en dan snap je waarom ik in een zweedse auto rij.
@ Barend: alles is relatief, maar kijk de saab special eerdaags maar eens op de nederlandse top gear. Een bmw uit een kraan laten vallen of een saab en dan snap je waarom ik in een zweedse auto rij.
- bruur
- Suzuki V-Strom
Laten ze jou dan uit een kraan vallen met je auto?

Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
-
- Triumph Trophy SE
Wat Gustaf bedoelt is dat de BMW geen hoofdruimte meer bied. Daar klapt namelijk de hele kooiconstructie dubbel. Bij de Saab blijft de kooiconstructie intact waardoor je uit het wrak kan kruipen.
Tja, die gevaarlijke situaties kom je dus als motorrijder regelmatig tegen.
Afgelopen donderdagavond ring Groningen.
Erg druk op de weg, dus voorzichtig tussen de file door.
Zag hem, al een opgewonden kereltje in z'n rode auto.
Toen de weg overging van 2 naar 3 rijbanen naar de meest linkse rijbaan gereden en verrek licht op groen dus doorrijden maar.
Jammer, op oranje, dus stoppen geblazen ( staat ook roodlicht en snelheidcamera op de hoek)
Tjemig, rijd het opgewonden standje achter mij en met gierende banden probeert het kereltje te stoppen, wat NOOIT lukt voor de stopstreep.
Gelukkig zelf goed opgelet en weer gas gegeven, stond toch minstens 10 to 15 meter over de stopstreep met de auto vlak achter me.
FF afgestapt en hem goed duidelijk gemaakt dat hij zeer onverantwoordelijk bezig was.
Tijdens het gesprek van diverse toekijkers een duim omhoog gekregen.
Toen verkeerslicht op groen ging, teruggelopen naar de moter en het kereltje weer met piepende banden om mij heen.
Diverse automobilisten zag ik verontwaardig naar hem kijken.
Bij de volgende verkeerslicht van diverse automobilisten een duim omhoog of hoofdknik van "goed opgelet".
Zo zie je maar, ook goed opletten achter je.
Groeten
Jelle T
Afgelopen donderdagavond ring Groningen.
Erg druk op de weg, dus voorzichtig tussen de file door.
Zag hem, al een opgewonden kereltje in z'n rode auto.
Toen de weg overging van 2 naar 3 rijbanen naar de meest linkse rijbaan gereden en verrek licht op groen dus doorrijden maar.
Jammer, op oranje, dus stoppen geblazen ( staat ook roodlicht en snelheidcamera op de hoek)
Tjemig, rijd het opgewonden standje achter mij en met gierende banden probeert het kereltje te stoppen, wat NOOIT lukt voor de stopstreep.
Gelukkig zelf goed opgelet en weer gas gegeven, stond toch minstens 10 to 15 meter over de stopstreep met de auto vlak achter me.
FF afgestapt en hem goed duidelijk gemaakt dat hij zeer onverantwoordelijk bezig was.
Tijdens het gesprek van diverse toekijkers een duim omhoog gekregen.
Toen verkeerslicht op groen ging, teruggelopen naar de moter en het kereltje weer met piepende banden om mij heen.
Diverse automobilisten zag ik verontwaardig naar hem kijken.
Bij de volgende verkeerslicht van diverse automobilisten een duim omhoog of hoofdknik van "goed opgelet".
Zo zie je maar, ook goed opletten achter je.
Groeten
Jelle T
- Koen
- Honda Goldwing
Vorige week een praktijksituatie "snelle slalom" gehad. Ik reed op de snelweg met ongeveer 100 km/u toen ik ineens voor me iets zag bewegen wat daar niet thuishoorde. Bleek een van de voor me rijdende auto's een wieldop te zijn kwijtgeraakt die vrolijk mijn kant op rolde. Gelukkig had ik de ruimte om met een flinke slinger eromheen te gaan. Vervolgens vond ik een auto op m'n pad die, ook geschrokken van de wieldop vermoed ik, ineens op de rechterbaan op z'n rem was gegaan. Dus met (opnieuw) een slinger de auto omzeild om terug te komen op m'n eigen weghelft.
Bedacht me op dat moment even hoe het CBR dit zou omschrijven, aangezien hun "snelle slalom" met 30 km/u dient te worden uitgevoerd
Bedacht me op dat moment even hoe het CBR dit zou omschrijven, aangezien hun "snelle slalom" met 30 km/u dient te worden uitgevoerd

Grtz! Koen

- Koen
- Honda Goldwing
- lexter
Ik sprak gisteren op de Paasshow ( een soort braderie...) hier in mijn woonplaats nog even met mijn motor rij-instructeur.
Hij is nu geslaagd voor zijn KGI. Hij mag nu voor de gevorderde motorrijder ook extra cursussen geven. Dat wil zeggen b.v.: Eén dag met max. 3 rijders toeren, en allerlei technieken uitvoeren op hogere snelheid, zoals uitwijken met hoge snelheid, noodstop ( 120KM/u) en remmen in de bocht met hogere snelheden.
Maar ook de plaats op de weg die het CBR wil dat je rijdt, of wat misschien ook anders kan. B.v tegen de as van de middenlijn. Ook de bochten techniek komt dan meer aan bod. Al dit soort zaken komen dan meer naar voren. Zo gauw als hij hiermee begint, krijg ik hier ee mailtje van, en ga ik me zeker opgeven
.
Het lijkt mij verstandig om te doen, met name als je dit soort berichten zoals Koen aangaf leest.
Groet, en rij veilig.
Alex
Hij is nu geslaagd voor zijn KGI. Hij mag nu voor de gevorderde motorrijder ook extra cursussen geven. Dat wil zeggen b.v.: Eén dag met max. 3 rijders toeren, en allerlei technieken uitvoeren op hogere snelheid, zoals uitwijken met hoge snelheid, noodstop ( 120KM/u) en remmen in de bocht met hogere snelheden.
Maar ook de plaats op de weg die het CBR wil dat je rijdt, of wat misschien ook anders kan. B.v tegen de as van de middenlijn. Ook de bochten techniek komt dan meer aan bod. Al dit soort zaken komen dan meer naar voren. Zo gauw als hij hiermee begint, krijg ik hier ee mailtje van, en ga ik me zeker opgeven

Het lijkt mij verstandig om te doen, met name als je dit soort berichten zoals Koen aangaf leest.
Groet, en rij veilig.

Alex
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
-
- Triumph Trophy SE
Vandaag ook weer wat 'leuks' meegemaakt. Ik neem een bocht, waarbij ik al had gezien dat het eea aan tegenliggers eraan komt. Begint de voorste rijdster ineens de bocht verschrikkelijk af te snijden. Zij ziet me pas op iets van anderhalve meter afstand, dus corrigeren ging niet meer. Gelukkig zat er nog zo'n 20 cm tussen. Er waren er vanmorgen meer die wel 0,05 seconden sneller de bocht wilden pakken, maar dit was wel een heel extreem geval.
Vooralsnog niet.bruur schreef:Laten ze jou dan uit een kraan vallen met je auto?![]()