Hoi Jos,
Zelf heb ik het N-com systeem van Nolan.
Vanwege het intensieve gebruik van de headset heb ik na ruim een jaar de accu moeten vervangen.
Deze lade niet meer goed op. Nieuwe accu Euro 24,95.
Kreeg van de dealer ook te horen dat het niet gemaakt is voor dagelijks gebruik
Daarom ben ik overgestapt op bedraad.
De standaard bedrading ging na een jaar ook kuren vertonen. De draadjes bij de stekker aan de helm gingen los waarschijnlijk als gevolg van teveel spanning (trekkracht) die erop stond. Het draadje liep rechtstreeks van de helm naar de Zumo. Ik weet niet meer of dit een het standaarddraadje was van de Zumo of van de N-Com.
Nu heb ik een aparte draad lopen (van Nolan Euro 27,95) van de helm naar de aansluiting van de Zumo onder het zadel. Kabeltjes bungelen aan de zijkant van het zadel naar buiten.
Ook dit kabeltje ging stuk aan de zijde van de helm. Omdat de kabel pas 2 maanden oud was kreeg ik wel gewoon een nieuwe van Waypoint.
Bovenstaande "problemen" zijn zeer waarschijnlijk ook een gevolg van het intensieve gerbuik van de motor voor woon-werk verkeer.
De bewegingsvrjheid van tussen beide systemen maakt geen verschil. Wel bij het afstappen de kabeltjes loshalen. Dat hoeft bij bleutooth uiteraard niet. Persoonlijk vind ik de bedrade versie makkelijker en sneller. Je hebt ook nooit last van een lege batterij. Bluetooth wil ook nog wel eens wegvallen of geen verbinding krijgen met je Zumo.
Wil je alleen maar route-informatie en/of muziek en hoef/wil je niet telefoneren dan wel met een medepassagier praten, dan kan je ook alleen oortelefoontjes kopen (zonder microfoon). Kost geloof ik 35 Euro bij Waypoint. Zo'n setje heb ik in mijn oude jethelm gemaakt.
Werkt ook prima.
Succes met het maken van een keuze.
Vriendelijke groet
Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...