korte stukjes rijden
korte stukjes rijden
ik werk een kilometer of 3 van mijn werk af , nou ga ik elke dag als het droog is met de motor .
ik vroeg me af of dat kwaad kan voor de motor dat ik die korte stukjes rij of is een stukje omrijden misschien beter ?
als ik vrij ben rij ik uiteraard wel veel meer kilometers .
zou graag advies hier over willen hebben want ik heb hier totaal geen verstand van .
g peter
ik vroeg me af of dat kwaad kan voor de motor dat ik die korte stukjes rij of is een stukje omrijden misschien beter ?
als ik vrij ben rij ik uiteraard wel veel meer kilometers .
zou graag advies hier over willen hebben want ik heb hier totaal geen verstand van .
g peter
-
- Honda NC750X DCT
Re: korte stukjes rijden
drie km is niet veel om de motor op temperatuur te hebben, ik denk dat het slimmer is de fiets te pakken daar de motor niet op temp komt en alleen maar condens vormt wat er niet uit komt in dat stukkie , dus de kans op oxidatie in blok en uitlaat is zeer groot.
succes
succes

-
- Triumph Trophy SE
Niet alleen dat, maar omdat je olie niet op temperatuur komt zal dat ook niet optimaal smeren.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Peter,
Gelijk een auto is het belangrijk dat je je motorfiets de tijd geeft om helemaal op bedrijfstemperatuur te komen voor je hem/haar zwaar(der) belast => de 3 km naar je werk staan gelijk aan de 1ste 3km van een rit van 100km, wat ook niet slecht is voor een motorfiets
Met enkel afstanden van 3km rijden belast je je accu wel zwaarder (verhoudingsgewijs vaker starten en minder oplaadtijd) en loop je de kans op aanslag in je cylinders (wordt hij dan wel een keer "goed warm" kan hij gaan na-dieselen) en heb je, zoals reeds aangegeven, grotere kans op condensvorming.
Voor mens/milieu en portomonee zou het natuurlijk beter zijn om die afstand op "de Harley Trapson" af te leggen, maar da's minder plezierig dan de afstand op motor afleggen
Gelijk een auto is het belangrijk dat je je motorfiets de tijd geeft om helemaal op bedrijfstemperatuur te komen voor je hem/haar zwaar(der) belast => de 3 km naar je werk staan gelijk aan de 1ste 3km van een rit van 100km, wat ook niet slecht is voor een motorfiets

Met enkel afstanden van 3km rijden belast je je accu wel zwaarder (verhoudingsgewijs vaker starten en minder oplaadtijd) en loop je de kans op aanslag in je cylinders (wordt hij dan wel een keer "goed warm" kan hij gaan na-dieselen) en heb je, zoals reeds aangegeven, grotere kans op condensvorming.
Voor mens/milieu en portomonee zou het natuurlijk beter zijn om die afstand op "de Harley Trapson" af te leggen, maar da's minder plezierig dan de afstand op motor afleggen

bedankt voor de snelle reacties ,
het probleem is dat ik diensten heb van 6 tot 14.30 en van 14.30 tot 23.00 uur .
als ik vroege diensten heb kan ik daarna nog wel een half uur tot een uur omrijden , maar om dat nou om elf uur s'avonds te doen .
denk dat ik in mijn vroege diensten dan de motor pak en in mijn late diensten de fiets .
en uiteraard als ik vrij heb gaan we gewoon rijden .
nogmaals dank voor de tips want wat motoren betreft ben ik echt een nul .
gr peter
het probleem is dat ik diensten heb van 6 tot 14.30 en van 14.30 tot 23.00 uur .
als ik vroege diensten heb kan ik daarna nog wel een half uur tot een uur omrijden , maar om dat nou om elf uur s'avonds te doen .
denk dat ik in mijn vroege diensten dan de motor pak en in mijn late diensten de fiets .
en uiteraard als ik vrij heb gaan we gewoon rijden .
nogmaals dank voor de tips want wat motoren betreft ben ik echt een nul .
gr peter
-
- BMW R1150RT
Hallo Peter, ikzelf woon een 11 km van mijn werk af, en ik heb het ook wel eens op de motor gedaan. Het is een heel gedoe wat betreft in mijn situatie. Het begint met het aantrekken van motorkleding thuis. Aangekomen bij het werk, motorkleding uit, werkkleding aan. Na het werk, werkkleding uit, motorkleding aan. Bij aankomst thuis motorkleding weer uit doen. Veel te veel gedoe, dus ga ik liever met mijn Mazda 323F koekblik naar het werk.
Laatst gewijzigd door Henk Engberts op 08 jul 2012, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
-
- Honda NC750X DCT
hallo peter dergelijke korte stukjes zijn erg slecht voor je motor omdat in de opwarm periode heel veel condens ontstaat,
ook word je olie verdund met benzine dat langs de cylinderwand loopt als je langer rijdt en je motor op temperatuur komt
verdampt het wel weer maar als je veel korte stukjes doet word het steeds meer en duurt het steeds langer voor het verdampt.
en benzine smeert niet goed!!
dus is het geen aanrader
gr jan
ook word je olie verdund met benzine dat langs de cylinderwand loopt als je langer rijdt en je motor op temperatuur komt
verdampt het wel weer maar als je veel korte stukjes doet word het steeds meer en duurt het steeds langer voor het verdampt.
dus is het geen aanrader
gr jan
nc 750 x dct
Ik rijd 10 km woon-werk-verkeer (e.r.).Henk Engberts schreef:Hallo Peter, ikzelf woon een 11 km van mijn werk af, en ik heb het ook wel eens op de motor gedaan. Het is een heel gedoe wat betreft in mijn situatie. Het begint met het aantrekken van motorkleding thuis. Aangekomen bij het werk, motorkleding uit, werkkleding aan. Na het werk, werkkleding uit, motorkleding aan. Bij aankomst thuis motorkleding weer uit doen. Veel te veel gedoe, dus ga ik liever met mijn Mazda 323F koekblik naar het werk.
Het is een mindset voor wat betreft het omkleden.
Net als gaan wielrennen of hardlopen. Heb ik ook gedaan. Maar als ik thuis kwam en eerst ging zitten dan had ik daarna geen zin meer om om te kleden en te gaan sporten.
Ging ik daarentegen meteen omkleden en sporten (lopen of fietsen, vanuit huis) dan kwam ik vaker tot sporten dan wanneer ik eerst ging zitten of iets anders doen.
Hetzelfde met motorrijden. Of het nu regent of niet: ik kàn alleen met de motor of de fiets.
In beide gevallen wordt ik nat als het regent. Nadeel van fietsen is dat ik niet 'normaal' kan fietsen. Het moet altijd sneller dan gewoon.
Daarbij transpireer ik snel en zelfs na 'even snel douchen'. Dus eigenlijk moet ik tijd inbouwen om fysiek tot rust te komen. Dus daarom verkies ik de motor.
V.w.b. het belasten:
Wat is belasten? Als je een motor start en wegrijdt is dat vele malen beter dan stationair warm te laten worden. Dat onderschrijf ik.
Maar als je met normale toerentallen rijdt (toerental is maatgevend en niet de snelheid; dit vanwege de versnellingsbak) is dat niet echt 'belasten'.
Drie kilometer is wel weinig al weet ik dat 10 ook niet veel is.
Ik voorzie meer problemen met de uitlaat (condensvorming in de uitlaat dat niet verdampt en dus van binnenuit roest veroorzaakt).
En voor de rest: ik zou nog meer dan anders olie en oliefilter vervangen.
Eventueel vocht/condens in het blok wat er niet uit gaat door korte ritjes verdwijnt zo bij oliewissel.
Tevens zou ik, zoals ik ook zelf heb gedaan, iets dunnere olie gebruiken.
5W40/50 ipv 10W40/50 ofzo. (het eerste getal (5) is de viscositeit bij koude, bovenste getal is de viscositeit bij warmte (40/50))
Deze is bij lagere temperatuur eerder 'vloeibaar' en bereikt sneller zijn smerende werking.
Je moet niet doorslaan door krampachtig op zoek te gaan voor de laagste waarde.
Ik lees ook wel eens verhalen dat dan de oliefilm 'kan breken' en dus het tegendeel bereikt wordt.
Daarmee wordt bedoeld dat de olie als zij warm is van het metaal afloopt/afdruipt.
Wellicht kun je, als jou dat wat lijkt, een additief aan de olie toevoegen.
Er zijn speciale middeltjes waarin je zelf vooral moet geloven denk ik,
die pretenderen dat na voorgeschreven gebruik zelfs de olie in het geheel kan ontbreken in het motorblok zonder dat dit leidt tot schade.
Zoals gezegd: waarin je zelf vooral moet geloven. Ik ben (nog?) niet zo ver.
Denk ook aan bougies die mogelijk sneller aanslaan door relatief vaak rijden bij lagere bedrijfstemperatuur.
Beter wat goedkopere die je vaker vervangt dan hele dure die net zo snel zullen aanslaan en die je vanwege hun prijs niet snel vervangt.
Afgezien van de uitlaat waar je weinig aan kunt doen ter voorkomen van problemen
zou ik scherper zijn op onderhoud (uitgebreider) en eventueel iets frequenter het onderhoud uitvoeren dan voorgeschreven.
Al heb ik ook wel eens gelezen dat er mensen waren die oude motorolie in een uitlaat kieperden.
Deze rookt dan de eerste tig kilometers van enorm naar steeds minder, maar er zou dan (zo beweert men) een olielaag/residu afzetten tegen de binnenkant van de uitlaat.
Het laatste is voor mij niet overtuigend en het idee om een rijdende olieverbrander te zijn trekt mij niet aan.
Ik ben geen geitewollensok en motorrijden is belastend voor het milieu, maar om daar nu een schep, uhh litertje, bovenop te doen... nee.
Pas ook op dat je je catalysator, indien aanwezig, niet vernietigd!
Even nuanceren: benzine loopt niet langs je zuigers/cilinderwand in je olie.jan v schreef:hallo peter dergelijke korte stukjes zijn erg slecht voor je motor omdat in de opwarm periode heel veel condens ontstaat,
dus is het geen aanrader
gr jan
Brandstof wordt verneveld en ontbrandt. Koude of warme motor.
Als je brandstof niet ontbrand klopt je timing niet van de ontsteking.
En als er al brandstof niet zou verbranden is brandstof een vluchtige vloeistof dat, helemaal als het verneveld wordt, verdampt.
Die nevel i.c.m. zelfs de lichtste temperatuurverhoging maakt dat het snel verdampt.
Is het niet bij de eerste ontbranding dan wel bij de tweede. En dat is binnen 1 seconde een feit.
Wel kan er wat condens (=water) in het carter komen dat niet verdampt.
Meer waarschijnlijk ontstaat dit echter door een verstopte carter-ontluchtingsslang door vettige afzetting in het slangetje.
Water verdampt vele malen moeilijker dan vluchtige brandstof.
Water wordt pas gas (stoom) bij temperaturen boven 100 graden Celsius.
Vandaar ook dat na het starten enige tijd witte rook uit de uitlaat komt: waterdamp.
Elke andere kleur uitlaatgas kan een indicatie van een probleem zijn.
Dus de periode totdat het blok 100 graden Celsius bereikt kan leiden tot onverdampt condensvocht.
En dat duurt wel enkele minuten/kilometers! Dat is mede afhankelijk van de buitentemperatuur.
Daarentegen is al bij kamertemperatuur benzine-nevel al verdampt/vervlogen, dus geen kans op lekken naar het carter.
Bedenk dat in 1 seconde vele ontbrandingen hebben plaatsgevonden: m.i. onwaarschijnlijk dat er brandstof in het oliecarter lekt langs de zuigers.
Uitlaatgassen (die ontstaan in de cilinderruimte) bevatten ALTIJD een percentage vocht dat kan leiden condens.
Als er op de kleppen vuilafzetting aanwezig is is er sprake van "blow-by".
Gassen die lekken langs de kleppen waardoor ook condens kan ontstaan.
Ook verbranden de kleppen sneller omdat de warmte van de kleppen niet kan worden overgedragen (in de gesloten toestand)
aan de klepzetels van het kleppendeksel wanneer deze niet goed aansluiten door vervuiling.
Daarom zijn er ook additieven in een flesje bedacht die kleppen schijnen te kunnen reinigen.
Of je kunt eerst je dealer een keer de compressie van de cilinders te laten meten.
http://www.erkotech.eu/nl/PDF/Kwaliteit ... 20chip.pdf" opent="in(nieuw);venster;
http://www.peilstokchip.nl/" opent="in(nieuw);venster;
Vanwege het verschijnsel van 'condens in de olie' mijn advies om iets frequenter olie te verversen.
En het ontluchtingsslangetje periodiek reinigen.
Er schijnen zelfs mensen te zijn die, vanwege het oliedruppeltje wat er wel eens aanhangt en op de garagevloer valt, dit slangetje dichtstoppen
Overmatige hoeveelheid condens in de olie(carter) leidt tot wittige smurrie en verzuring van de olie.
Maar omgekeerd kun je niet stellen dat als je geen witte smurrie ziet er geen condens/verzuring is.
Als je véél smurrie waarneemt is het waarschijnlijker dat de koppakking (watergekoelde blokken) kapot is.
Dit kun je (maar hoeft niet altijd) in het waterreservoir (igv watergekoelde blokken) waarnemen.
Water in de olie kan betekenen olie in het water, maar hoeft niet persé.
-
- Honda NC750X DCT
zo leren we mooi iedere dag bij
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,
Jos
Jos