slimme mensen uit het verleden

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Don

slimme mensen uit het verleden

Bericht door Don »

Je achterspatbord die tevens dient als benzinetank ? Helemaal niet zo'n gek idee,
Een stermotor in het achterwiel ? Heel interessant !!
Een voorspatbord, uitgevoerd als bladveer en die tevens dienst doet als vering !!
Een verstelbaar stuur ? Ja ja en dat allemaal in 1892.
Heel wat uitvindingen uit het verleden zijn in de vergetelheid geraakt, jammer eigenlijk.
Zou het geen goed idee zijn om deze oude uitvindingen weer met een moderne bril te onderzoeken ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9lix_Millet" opent="in(nieuw);venster;
Laatst gewijzigd door Don op 27 aug 2012, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: slimme mensen uit het verleden

Bericht door ikkieman »

Het grootste nadeel van een stermotor in het achterwiel is dat ie hierdoor onbestuurbaar wordt. Door alle gewicht van het motorblok achterin te gooien heb je minder druk op het voorwiel. Hierdoor wordt het moeilijker om te sturen waardoor je onderstuur krijgt. Daarom moet je eigenlijk compenseren met ballast als je veel in je koffer/achterop gaat vervoeren door middel van een tanktas.
Ook zijn stermotoren zeer onderhoudsintensief en vraag ik mij af waar de olie en de stroom voor de vonk vandaan komt. Ook is de zijdelingse balans door een stermotor niet helemaal optimaal, zeker bij hoge(re) snelheden.
Het idee is leuk, maar de practische uitvoering is heel moeilijk.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Don

Re: slimme mensen uit het verleden

Bericht door Don »

Toch werd er met dit soort motoren geraced. Ikkieman.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Megola" opent="in(nieuw);venster;

De Megola werd van 1921 tot 1925 geproduceerd. Het was een zeer bijzondere constructie, met een rijwielgedeelte van gepopte en gelaste platen en met een vijfcilinder zijklep-stermotor van 640 cc zonder koppeling en versnellingsbak. Het motorblok was in het voorwiel gemonteerd. Deze zeer soepele motor was een succes, ook in wedstrijden (de topsnelheid van de race-uitvoering was 140 km/uur!). Er werden 2000 Megola's gebouwd.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: slimme mensen uit het verleden

Bericht door ikkieman »

Hierbij zit de stermotor in het voorwiel, Don. Maar je hebt gelijk, het kan dus wel. I stand corrected.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
RonalT

Re: slimme mensen uit het verleden

Bericht door RonalT »

Maar wat zou het voordeel moeten zijn van motoren in de wielen?
Tegenwoordig is men er van overtuigd dat het onafgeveerde gewicht (wielen en dergelijke) zo klein mogelijk moet zijn. En dan zou jij er nog eens 70 kilo van een motor bij willen doen :? :roll:
Want dat weegt een V-twin ongeveer. Of wil je een cilinder in het voorwiel en een cilinder in het achterwiel...... :lol:

Het waren toen mooie vindingen, maar gelukkig zijn ze vergeten (en da's niet voor niks)
Don

Re: slimme mensen uit het verleden

Bericht door Don »

Fietsen met elektrische ondersteuning hebben weer een motor in het voor- of achterwiel.
Zeg nooit "nooit" Wie weet wat de toekomst brengt.
Een Deauville met elektrische motor in de wielen ?? en trappers ? (geintje)
Van mij mag het, de verbrandingsmotor is altijd al een onding geweest.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”