Ex overheidsmotoren

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
MMol

Ex overheidsmotoren

Bericht door MMol »

Hallo forumleden,

Graag wilde ik weten of iemand van jullie ervaringen hebben met ex-overheidsmotoren.
Ik ben een 700 tegengekomen maar dit is wel een ex overheid motor.

Nu ben ik er niet zo goed in thuis dus wilde vragen of een van jullie wel ervaring heeft met deze motoren.

Alvast Bedankt!!
Koen
Honda Goldwing

Re: Ex overheidsmotoren

Bericht door Koen »

Voordeel: meestal niet erg oud, altijd dealeronderhouden, vaak voorzien van enkele extra's.
Nadeel: behandeld als gereedschap/gebruiksvoorwerp ipv als liefhebberij. Vaak veel kilometers.

Veel meer weet ik er niet van, heb er geen ervaring mee.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Bedoel je bij Arjan Brouwer Motoren in Putten? Die heeft dit exemplaar staan.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
MMol

Bericht door MMol »

Dat was inderdaad wel een van degene waar ik ze heb zien staan maar het is tot nu toe rondneuzen natuurlijk.

Wat koen ook zegt , ze zijn alleen niet echt met veel liefde behandeld denk ik zo. ze hebben aardig wat moeten presteren
Laatst gewijzigd door Stephan op 27 sep 2012, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ze krijgen soms letterlijk koud op hun donder, gaten in de kuip vanwege allerlei toeters en bellen en het aangepaste zadel voor 1 persoon zorgt er voor dat ik geen ex overheids motor zou kopen.
Daarentegen zijn de prijzen en het onderhoud dan wel weer heel goed.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Jeroen,

Veel van de lichtere ex overheid fietsen worden ook weer met duozadel te koop aangeboden, zo ook deze 700 als ik de foto's zo zie.
Het zijn vaak de zwaardere BMW's of de Pan's die geen duozadel meer hebben.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

OK, dan is een zadel nog wel te overzien, maar het soms koud moeten wegtrekken met zo'n motor... Mij niet gezien. Het levert veel meer slijtage binnenin het blok op. Daar wordt wel voor gezorgd met beurten, maar er is een reden dat ze voor de verkoop gaan met een bepaald aantal 'dienstjaren' of kilometers. Dan levert het benodigde onderhoud dus niet meer het rendement op op de prijs. Hierover moet je ook gaan denken, want anders zou oom agent vrolijk doorrijden op z'n BMW K75LT uit 1993 of op de ST1100 uit 1991. Er zitten dan mogelijk grote kosten aan het rijklaar houden van zo'n motor. Grotere kosten dan een andere motor kopen en daar het onderhoud de komende kilometers aan doen.
Tenminste, da's mijn boerenverstand die dat beweert. Overigens is het natuurlijk ook maar mijn €0,02 en moet een ieder zelf doen wat hij/zij wil. Misschien meenemen naar een techniekdag en vervolgens aan de Deauville keurmeesters overlaten?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
bruur
Suzuki V-Strom

Bericht door bruur »

Anders laat je de motor keuren, je weet dan iedergeval de status van de motor is.
Heb niet altijd positieve geluiden gehoord over Arjan Brouwer.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Arjan Brouwer staat voor zover ik weet goed bekend. Er zit echter in Nijkerk (naast Putten) een andere Brouwer motorsport. Daar heb ik wel mindere verhalen over gehoord.
Echter, zulke keuringen kunnen nooit kwaad. Zeker niet met zulke 'ex-gebruiksvoorwerpen'.
paulB

Bericht door paulB »

Mmmmmmmmmmm; even de nodige nuances aanbrengen:
De gemiddelde 'overheidsmotor' wordt meestal vervangen als de contractdatum verstreken is of indien totale reparatiekosten niet meer opwegen tegen nieuwe aanschaf.

De gemiddelde 'overheidsmotorbestuurder', in ieder geval de 'beroepsrijders' die met de zware jongens (BMW K of R 1200, de 1300 Pan of de FJR) rijden hebben vaak met heel weinig berijders een 'eigen' motor en zijn daar dan ook zuinig op. Dat willen ze ook wel zijn, want het werk vraagt veel van motor en berijder en dan wil je wel zeker weten dat je blind op het materiaal kunt vertrouwen.

De motoren zijn soms in eigen onderhoud maar meestal ook bij een merkdealer en om dezelfde reden als hierboven genoemd rijdt niemand door met kraakjes, piepjes of rammeltjes. Meestal perfect onderhouden dus.

Natuurlijk krijgen de motoren het flink voor de kiezen, maar daar zijn ze wel op berekend. Bedenk maar dat een particulier gemiddeld bij lange na niet het beroep op zijn/haar motor doet als waar ze tegen kunnen. Daarbij komt dat veel 'overheidsmotoren' op sommige punten aangepast zijn aan dat gebruik.

Nou zou ik niet elke ex-'overheidsmotor' blindelings willen aanschaffen, maar zeker de 'zware jongens' toch wel wat eerder dan de lichtere motoren (ja, daar schaar ik de Deauville ook onder, evenals een 600 of 650 van diverse andere merken), die in 'overheidsmotorenland' meestal door veel verschillende 'gelegenheidsrijders' worden bereden, 'van niemand zijn' en soms wekenlang in een garage geleund tegen een kliko stilstaan.

Kortom, het blijft goed opletten zoals bij iedere tweedehands motor, maar een ex-'overheidsmotor' hoeft je zeker niet af te schrikken.
MMol

Bericht door MMol »

Allen erg bedankt voor jullie meningen/adviesen etc!!

ik zit zo rond te neuzen om met de tijd over te gaan naar een 700, tot die tijd knap ik mijn rode 650 wat op en doe wat kleine aanpassingen.

Nogmaals allemaal bedankt!
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Nog meer keus inmiddels:

Afbeelding
Jos Fupi

Bericht door Jos Fupi »

Arjan Brouwer Trading heeft ook erg interressante Pan European te koop :)
Honda ST 1300 DE LUXE ABS
Merk: Honda
Type: ST 1300 DE LUXE ABS
Bouwjaar: 2007
Kleur: Zilver
Km.stand: 74.000 km
Accessoires:

1e Eigenaar
ABS
Dealer onderhouden
Eenzitter,maar standaard buddy mogelijk.
Ex overheid dus zeer goed onderhouden
in originele kleur overgespoten
Kofferset
Z.g.a.n Banden

€ 7.950
Opmerkingen

6 DAGEN OPEN en DINSDAG en DONDERDAG KOOPAVOND tot 21.00 uur !!
AKTIE; GRATIS ALLROAD OF VRO TRAINING BIJ AANKOOP MOTOR !!!
BOVAG-Garantie en beurt mogelijk.
RDW Tenaamstellen en vrijwaring ter plaatse.
INRUIL en INKOOP en BEMIDDELING mogelijk.
INTERNETPRIJS is meeneemprijs.(Inruil mogelijk)
Onderhoudsbeurt met Bovag garantie (meerprijs.)
MMol

Bericht door MMol »

Hoi jos,

Bedankt voor je tip, alleen is hij wellicht te zwaar, ik wilde voor dat ik mijn deauville had eigenlijk een bmw r1100rt maar deze is toch echt te zwaar voor mij. Hier ben ik helemaal achter gekomen nu mijn vriend er een heeft vandaar de keus om uiteindelijk van mijn rode 650 naar een 700 te gaan.

En of het echt een ex overheidsmotor gaan worden weet ik niet maar ik ben verkocht door de kleur, maar we zullen en tegen die tijd zien.

Tot die tijd ga ik door op mijn rode!
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”