Wielklem (gijzeling) na niet betalen boete

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
BertG

Wielklem (gijzeling) na niet betalen boete

Bericht door BertG »

Er is nogal wat ophef in de media ontstaan over het aanbrengen van een wielklem nadat boetes niet betaald werden.

Toch wordt dit al jaren gedaan en staat dit gewoon in de wet* vermeldt.
En vergeet niet dat men doorgaans:
1. een bekeuring op het voertuig heeft aangetroffen of in persoon heeft ontvangen. (Gaat veranderen: boete meteen naar CJIB)
2. drie keer een acceptgiro heeft ontvangen.
3. nog een dwangbevel heeft gekregen.

Persoonlijk vind ik dat iedereen gewoon zijn rekeningen moet betalen.
Dus ook je boetes. En het excuus dat je geen geld hebt gaat in dit geval niet op, als je met je auto naar een evenement gaat.
Dan had je i.p.v. brandstofkosten, toegangskaartjes en meestal de nodige versnaperingen, ook je boetes kunnen betalen.

Nog een paar tips...

Tip 1:
Behalve je voertuig kun je ook zelf gegijzeld worden.
Dan moet je zitten, maximaal 1 week, zonder dat dit de boete verlaagd. En het hele bedrag blijft open staan.
Na de gijzeling kun je opnieuw gegijzeld worden...

En bedenk dat als je je auto/motor uitleent en een ander een boete krijgt op kenteken(!) de kentekenhouder moet betalen.
Als de bestuurder niet de juiste gegevens opgeeft de kentekenhouder aansprakelijk gehouden kan worden door het CJIB.
Dus als je niet zulke zuivere vrienden hebt... of lolbroeken annex grapjassen... die jou niets vertellen...

Tip 2:
Als je een boete krijgt (uitgereikt in persoon) wordt altijd je adres gevraagd.
Sommigen onder ons denken er baat bij te hebben om een ander adres op te geven.
Bedenk dat het CJIB de boetes verstuurt naar het OPGEGEVEN adres. Ook de twee verhogingen!
Pas DAARNA (als er niet betaald is) gaat men een adresonderzoek doen.
Denk hier ook aan als je binnenkort gaat verhuizen! Als de 1e acceptgiro komt NADAT je al verhuist bent gaan de ander 2 ook naar dat adres!

De eerste verhoging is 50%.
De tweede verhoging is 100% (van het bedrag na de eerste verhoging!)

Voorbeeld: (bron)
Boete negeren rode licht (en tevens bedrag 1e acceptgiro) € 180.
Bedrag na eerste verhoging (2e acceptgiro) € 270.
Bedrag na tweede verhoging (3e acceptgiro) € 540 !

Boete negeren rode licht (en tevens bedrag 1e acceptgiro) € 220.
Bedrag na eerste verhoging (2e acceptgiro) € 330.
Bedrag na tweede verhoging (3e acceptgiro) € 660.

Tip 3: (bron)
Als je je auto of motor ooit uitleent VRAAG de bestuurder om zijn rijbewijs te tonen.
Als deze geen rijbewijs meer heeft (ingevorderd) en hij maakt er een gewoonte van om toch te rijden kan na een 2e constatering (in 3 jaar) het voertuig inbeslaggenomen worden.
Ongeacht op wiens naam dit voertuig is tenaamgesteld.
Je zult je voertuig waarschijnlijk van de Officier wel weer terug krijgen, maar daar gaat enkele dagen en brieven overheen.


*Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (ook wel Wet Mulder genoemd)
Artikel 29
Lid 2.De officier van justitie is tevens bevoegd om in het in het eerste lid bedoelde geval aan het voertuig een mechanisch hulpmiddel te doen aanbrengen, waardoor wordt verhinderd dat het voertuig wordt weggereden. Het mechanisch hulpmiddel wordt tussentijds niet verwijderd dan nadat het bedrag van de administratieve sanctie en de daarop gevallen verhogingen, alsmede de kosten van het aanbrengen en van het verwijderen ervan zijn voldaan.
Gustaf Larson

Re: Wielklem (gijzeling) na niet betalen boete

Bericht door Gustaf Larson »

Dat met het verhuizen heb ik al eens meegemaakt... :(
Je zou denken dat als ze een foto zien waarop een 30 jaar oude Daf vanwege gladheid zijwaards over een kruispunt heenglijd (door rood dus) dat dat toch echt niet de bedoeling gewweest zou kunnen zijn.
Was al lang blij dat ik niets en niemand geraakt heb, maar omdat de eerste brief die ik ontving een herinnering was was ik te laat om bezwaar aan te tekenen.
Gelukkig was het in de gulden tijd nog niet zo duur als nu.

PS ik heb mijzelf nog wel korting gegeven door het orinele bedrag over te maken en niet de verhoging erbij, nooit meer wat van gehoord. :D
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6360
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Wielklem (gijzeling) na niet betalen boete

Bericht door Koen »

Knap dat ze je zijwaarts glijdend toch hebben kunnen flitsen en dan ook nog het kenteken konden ontcijferen.
Maar wel balen idd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: Wielklem (gijzeling) na niet betalen boete

Bericht door BertG »

Ik ben ooit (ca. 20 jr geleden) in een vorig beroep, in de stad, een kruising over gereden en aan de overkant van de kruising,
links van de middenberm, al spookrijdend, geflitst door de camera van de tegengestelde rijrichting.

Dit om een mogelijke inbraak-heterdaad te onderbreken.

De andere oplossing was een paar honderd meter naar de volgende kruising rijden om te keren,
en zo aan de juiste kant van de weg aan te komen rijden.

Niet aan de flitskast gedacht: poef "right in my face" zoals dat heet.

Nooit iets van gehoord.
Maarja, ik "negeerde het voor in mijn richting rood licht uitstralende verkeerslicht" (zoals dat formeel heet) dan ook niet.
Ik kon de kleuren van het verkeerslicht geen eens waarnemen :mrgreen: :en1
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6360
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Wielklem (gijzeling) na niet betalen boete

Bericht door Koen »

Ja ja, dus als je met je ogen dicht een kruising oprijdt zou je dus niet beboet kunnen worden voor het negeren van rood licht? :tg
Lijkt me dan toch minstens artikel 5 ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
barend
Honda NC750X DCT
Berichten: 1247
Lid geworden op: 04 aug 2011, 19:13
Locatie: west-brabant

Re: Wielklem (gijzeling) na niet betalen boete

Bericht door barend »

:tg :tg minimaal 5
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
BertG

Re: Wielklem (gijzeling) na niet betalen boete

Bericht door BertG »

Niet ter verdediging van mijn gedrag maar ter educatie:

Tja... voor een artikel 5 WVW1994 moet je aan een aantal strikte criteria voldoen.
Het wordt wel vaak geroepen en als waarschuwing of als afschrikking gebruikt maar de soep... etc.

Voor een artikel 5 WVW1994-verbaal:
1. Moet er een 'getikt' proces-verbaal (pv) komen omdat het een gedraging is met een rijdend voertuig.
Was het een gedraging door een stilstaand voertuig dat gevaar en hinder veroorzaakt (of kan veroorzaken): dan niet.
Daar is feitcode R395 voor en kost in 2012 € 120,- (+€ 7,-)

2. Voor een 'tik-pv' moet een agent zelf (zintuigelijke)waarnemingen (bevindingen) hebben.
Dus een agent moet noteren: -ik zag/hoorde/voelde/proefde/rook/.....
Er was geen agent. :D

3. In het pv moet uitgebreid omschreven worden waaruit het gevaar of risico bestond.
Er moet, meer dan in een mini-pv, omschreven worden wie er gevaar of hinder van ondervond.
Een mini-pv is zo'n voorbedrukt bonnetje van een block zoals de Mulderovertredingen die mini-pv's of slechts 'een mini' heten)
Op een mini volstaat vaak het benoemen dat de gedraging gevaar of hinder kon opleveren.
Er was verder niemand op de weg, het was 's nachts om ca. 03:00 uur. Anders had ik het ook niet gedaan. :en1

4. Wat bleef er over: Niet voldoende rechts houden.
Of, als er een verkeersbord D2 staat (en dat is op veel kruisingen vreemdgenoeg NIET het geval!)
een overtreding die feitcode R575 oplevert, à € 85.
Zonder D2: feitcode R303a die € 220,- kost.
En dat is op zich vreemd: gemeente laat na een bord D2 te plaatsen, wat soms oprechte vergissingen kan voorkomen, en daardoor kost het meer.

Moraal van het verhaal: foei, niet doen. ;) :en1



En @Koen:

Nee...ik KON het rode licht niet zien en dat is iets anders dan ik wilde het niet zien.
Bovendien was dat rode licht niet voor mij maar voor het mij tegemoetkomende verkeer.
En daarmee is gelijk artikel 5WVW1994 afgeserveerd: het tegemoetkomende verkeer had rood.
:mrgreen: Dus die moesten stoppen, dus geen gevaar.
:mrgreen: En als zij niet stoppen negeren zij het rode licht waardoor zij het gevaar veroorzaken.

Let op het opzettelijk veelvuldig gebruik van smileys in deze laatste alinea
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”