Nieuwe regels om motoren veiliger te maken

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
PA1BEN

Nieuwe regels om motoren veiliger te maken

Bericht door PA1BEN »

De invoering van de APK van motoren is nog maar net van de baan, of men heeft weer iets nieuws gevonden.
Deze keer heeft men het over veiliger en schoner.

Motoren van meer dan 125 cc cilinderinhoud verplicht met ABS uitrusten, waar ik het grondig mee eens ben, en 'On-Board Diagnostics (OBD)'

Hier is de link naar 'Europa Nu'.
Koen
Honda Goldwing

Re: Nieuwe regels om motoren veiliger te maken

Bericht door Koen »

Met andere woorden: de aanschaf van een nieuwe motor wordt ongeveer 1500 tot 2000 euro duurder...
Maar ik zie wel absoluut het nut van de ABS, dat zou eigenlijk al langer verplicht moeten zijn (dan had mijn Deauf uit 2001 het waarschijnlijk ook gehad ;))
Die OBD zal (zullen?) ongetwijfeld erg nuttig zijn voor de garages, hoop niet dat je straks per definitie dure apparatuur nodig hebt om zelf je onderhoud te kunnen doen...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

De politie kan er vast ook iets mee.
Ik weet niet wat er allemaal in opgeslagen wordt...
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ik zie dan wel hetzelfde gebeuren met de OBD in motoren als autofabrikanten tegenwoordig doen. M'n zwager kan z'n remschijven niet meer zelf vervangen terwijl hij handig genoeg is omdat de computer dan protesteert, of een bepaald filter moet vervangen worden en het lampje van 'service' wil niet meer uit. Dat MOET de garage doen.
Als dat het geval wordt, zeg maar dag tegen techniekdag, doeidoei tegen kleine garages die geen merkdealer zijn en doeidoei tegen aftermarket onderdelen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:De politie kan er vast ook iets mee.
OBD als in "Opsporing Bevorderende Databank"? ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Don

Bericht door Don »

Zullen we maar met zijn allen een anti OBD ritje maken naar Brussel ?
Zometeen mogen we alleen nog maar onze tweewieler poetsen .... of moeten we ook daarvoor eerst een code intoetsen of onze iris laten scannen ?

Gelukkig horen we ook goede dingen van Brussel, zoals het opheffen van handelbarrieres tussen de EU en Japan.
Worden voor ons de Hondaatjes wat goedkoper van en worden onze tulpen, bloemkolen, paprika's en haringen wat goedkoper voor Japan. Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.
Laatst gewijzigd door Don op 02 dec 2012, 03:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Don,

ik heb (helaas) nog nooit gemerkt dat ik als consument beter wordt van dit soort "soepelere regels".
Uiteindelijk kost het ons toch gewoon hetzelfde of meer.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

En waarom het ons "hetzelfde of meer" kost is hier te zien.

Tot het eind blijven kijken want daar worden nog een paar 'onthutsende' onthullingen gedaan.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Tja, denk dat ze daar allemaal werken op basis van commissie, Europese commissie ;-)
De vraag is daar niet "wat verdien je", maar "wat krijg je". Voor mijn werk geldt het omgekeerde :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Don

Bericht door Don »

Ik heb niet tot het einde gekeken Pa1Ben. Toen ik erachter kwam dat ze Netto meer overhouden dan Bruto ben ik opgehouden. Bij normale mensen is het omgekeerd.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”