Flopkoffer

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Koen
Honda Goldwing

Flopkoffer

Bericht door Koen »

Vanochtend op de snelweg werd ik erop geattendeerd dat m'n topkoffer eraf was gevallen. Een achteropkomende automobilist had 'm geraakt maar verder geen zichtbare schade. Even gegevens uitgewisseld en de volgende afslag gekeerd om terug te gaan naar de plaats waar de restanten lagen. Daar politie gebeld, die stuurden een wagen om in de middenberm te zoeken naar eventuele spullen die er nog lagen.

Inmiddels had ik via m'n werk vernomen dat de politie de koffer plus een deel van de inhoud van de weg had geraapt, dit hebben ze zojuist bij m'n werk afgeleverd.
De koffer zat wel op slot en ik check elke keer of hij goed vast zit. Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik een plotselinge uitwijkmanoeuvre heb moeten doen doordat een automobilist in een bocht van rijstrook wilde wisselen. Dat heeft een flinke slinger veroorzaakt, mogelijk dat dit een aanleiding is geweest dat de koffer eraf kon vallen. Al zou een Givi dit soort dingen eigenlijk moeten kunnen hebben...

Maar goed: het resultaat is een kapotte koffer (sluiting is afgebroken), een kapotte schrijfmap (ach...) en een tablet die platter dan plat is... Had 'm net twee weken terug na een reparatie van bijna 200 euro :(

Los van dat de koffer niet te repareren is, zou ik deze koffer toch niet meer terugplaatsen. Ik vertrouw de bevestiging niet meer. Snel op zoek naar een alternatief dus, want ik kan niet zonder.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
bslefevre

Re: Flopkoffer

Bericht door bslefevre »

Dit zijn echt verhalen waarvan je hoopt dat het nooit bij jezelf gebeurd!
Gelukkig valt de schade nog wel mee (je had er ook een DSLR met veel lenzen in kunnen hebben zitten..) en fysiek is er niemand gewond geraakt.
Kun je geen foto's maken van de bevestiging en dit naar de fabrikant opsturen met de vraag of ze hier vaker last van hebben en/of hen erop te attenderen dat dit 'm niet gaat worden?
Wel netjes dat de p'lisie de spullen bij mekaar heeft geraapt én ze naar je toe hebben gebracht :up
Martinus1

Bericht door Martinus1 »

Dat is schrikken Koen!

Maar goed dat er alleen maar blik achter je reed en geen andere motorrijder... :shock:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Inderdaad. Al kan een koekblik ook rare dingen doen met een topkoffer door de voorruit. Ben wat dat betreft blij dat er geen ergere dingen zijn gebeurd dan wat materiële schade.

Kan nu wel gelijk de dekking van de HDC-verzekering bij Zwartewaterland Assurantiën testen: ze sturen binnen een paar dagen een schade-expert langs. Vervanging van de koffer plus inhoud loopt toch aardig in de papieren...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Al met al is het gelukkig nog relatief goed afgelopen!

Maar was het nou een flopkoffer of een plofkoffer?
;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik denk dat ie eerst flopte en daarna op het wegdek plofte. Beiden, dus ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

bslefevre schreef:Kun je geen foto's maken van de bevestiging en dit naar de fabrikant opsturen met de vraag of ze hier vaker last van hebben en/of hen erop te attenderen dat dit 'm niet gaat worden?
Goeie tip, ik heb een berichtje naar de Givi-importeur Motolux Nederland gestuurd.

Hij is er namelijk al een keer eerder af gestuiterd, toen zonder verdere schade doordat de koffer dicht bleef en er niemand achter me reed.
Ik ging er toen nog van uit dat ik 'm misschien niet goed bevestigd had, maar sindsdien let ik driedubbel goed op als ik 'm erop zet dat ie goed vast zit.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Lekker handig, zo'n topkoffer die je niet kan vertrouwen. Succes met de schade verhalen. Kun je voor zondag nog wel alle gereedschap en dergelijke meenemen?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

ben wel erg benieuwd wat voor reactie je van de importeur krijgt!! ik heb ook een givi. :oo
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

ikkieman schreef:Kun je voor zondag nog wel alle gereedschap en dergelijke meenemen?
Dat wordt improviseren, maar ik heb als het goed is nog ergens een tanktas. Zal alleen wel ff goed moeten zoeken waar ik die ook alweer had... ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Eventueel kun je Ben vragen of hij de olie voor je mee wil nemen. Kun je in ieder geval je koffers volgooien.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ben? :idea: :wn1 :up :?:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ben (PA1BEN), Henk Engberts en jij hebben meegedaan met de olie inkoop. Ben komt met de auto, dus misschien kan hij de olie meenemen naar de techniekdag?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik kreeg gisteren een reactie van Motolux (Givi importeur), dat ze het vervelend vinden, en dat ze zoiets bijna nooit horen en dat het eigenlijk ook niet zou moeten kunnen enz. En of het misschien model E20 was? Eh, ja, hoezo? Komt het dan wel vaker voor?

Hoe dan ook, nog een berichtje erachteraan gestuurd en vervolgens kwam er een berichtje van de Algemeen Directeur, dat hij deze week in het buitenland zit, maar dat hij me volgende week even zal bellen om "me met mijn volgende koffer te helpen".

Ben benieuwd... zou dus best toch wel weer een Givi kunnen worden...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Klinkt veelbelovend! :D
Martinus1

Bericht door Martinus1 »

Tot nog toe keurig "after sales" werk! Nu het vervolg nog....

Hou ons op de hoogte Koen!
BertG

Bericht door BertG »

Koen schreef:....dat hij deze week in het buitenland zit, maar dat hij me volgende week even zal bellen om "me met mijn volgende koffer te helpen".

Ben benieuwd... zou dus best toch wel weer een Givi kunnen worden...
Of een tubetje lijm :oops: :mrgreen:
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Koen,

een vervelende geschiedenis.
Ik hoop dat de verzekering de schade voldoende dekt.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:Of een tubetje lijm
:tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Dat was niet de eerste keer dat je die truc uithaalde volgens mij... Misschien tijd voor een rugzak/spanbandje/aanhanger?

Een soort bowlen voor gevorderden :)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Inderdaad al de 2e keer dat deze topkoffer onder het rijden los schiet. Bij de eerste keer begon ik aan mezelf te twijfelen of ik 'm dan misschien toch niet helemaal goed had vastgezet. Ik ben daar toen zo van geschrokken dat ik nu elke keer een extra check doe: hij zat dit keer dus écht goed vast.

Dat was voor mij ook de reden de importeur hierover te informeren (na een goede tip hier op het forum). Ben benieuwd of de verzekering de schade dekt (woensdag of donderdag komt de expert langs). Ook erg benieuwd naar het voorstel van de importeur.

Eén ding is zeker: deze koffer gaat onder geen enkele voorwaarde meer op de motor mee. Geen vertrouwen meer in.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Fotoos!
BertG

Bericht door BertG »

Koen, maak de verzekeringsexpert niet aan het 'twijfelen' door te zeggen
dat je nog in afwachting bent van een (sympathieke?) reactie van de importeur! :!:

Schade die namelijk al vergoed is/wordt zal niet worden vergoed.
En je weet immers nog niet wat die importeur voor reactie gaat geven!

Tp van Jip ;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Goeie tip, maar ik was inderdaad niet van plan deze informatie te delen. Wel ben ik van plan aan te geven dat ik de importeur heb geïnformeerd dat de koffer is losgekomen terwijl deze correct was bevestigd. De importeur heeft laten weten dat dit "bijna nooit voorkomt", met andere woorden: het gebeurt dus blijkbaar wel eens vaker, maar zeer zelden.

Dit lijkt mij voor de vergoeding van de schade wel van belang: als het mogelijk kan worden geacht dat ik niet zelf nalatig ben geweest bij de bevestiging van de koffer, kan de schade mij ook niet zelf aangerekend worden. Ik moet er immers op kunnen vertrouwen dat de bevestiging volstaat.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

Misschien is het verstandig uit te zoeken met welk gewicht de topkoffer maximaal beladen mocht worden.
Grote kans dat de verzekeringsman en/of de importeur van jou wil weten of je de topkoffer niet te zwaar hebt belast.
Want als blijkt dat je daar overheen gegaan bent dan kan je de vergoeding van de schade wel vergeten, lijkt mij.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ben,

Daar zal ongetwijfeld naar gevraagd worden ja, vandaar dat ik al een lijstje heb gemaakt. In de topkoffer zat op dat moment:
- een helmtas
- een tablet met oplader
- een schrijfmap met 1 schrijfblokje (A4) en een los blokje (A6)
- enkele pennen
- een setje oordoppen van Alpine nieuw in verpakking
- een mobiele telefoon (van 't werk)
- 1 set handschoenen
- een petje
- een Zümo-case met afdekplaatje
Totale gewicht hiervan schat ik op minder dan 1,5 kg. ;)

Sowieso is tijdens het rijden de topkoffer meestal nauwelijks beladen, ik gebruik hem vooral om m'n helm op te bergen. Tijdens het rijden heb ik daar al een andere plek voor dan in de topkoffer ;)

Dat gaat dus het probleem niet zijn bij het vaststellen van de aansprakelijkheid voor de schade.
Van bovenstaande items hebben overigens alleen de schrijfmap, helmtas, handschoenen en het petje het overleefd. :(
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Vandaag een telefoontje van Givi-importeur Motolux. Allereerst over hoe de koffer los kon raken: als de koffer op slot is zou het metalen plaatje binnenin vergrendeld moeten zijn. Dat is bij mijn koffer niet (meer) het geval, het plaatje heeft speling. Volgens de importeur kan een gebroken veertje dit veroorzaken.
Dan is een flinke schok in de meeste gevallen nog altijd geen probleem, maar bestaat er dus wel de mogelijkheid dat een verkeerde beweging nét voldoende is om de vergrendeling van de grondplaat los te laten schieten. Dat zal dus ongeveer hetgeen zijn wat er gebeurd is tijdens mijn uitwijkmanoeuvre enkele minuten voordat de koffer losraakte.

Maar er was ook een oplossing vanuit Givi: een nieuwe koffer tegen inkoopsprijs óf een gebruikte Maxia die hij toevallig had liggen, gratis af te halen. Zonder de prijs van het eerste te vragen ben ik voor optie 2 gegaan. Helaas zou ik voor het ophalen naar Barneveld moeten. Maar ook daar is een goede oplossing voor gevonden: een van de medewerkers van Givi moet morgen bij Motoport in Breda zijn, dus hij levert daar de koffer met grondplaat af, dan kan ik 'm daar 's avonds als ik terug kom van een vergadering in Gorinchem oppikken.

Ideaal geregeld dus wat mij betreft, dikke :up voor Givi!

Donderdagochtend komt de schade-expert van de verzekering voor de overige zaken, ben benieuwd of die me net zo blij gaat maken ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

een warme douche voor Givi :tg
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

:up
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
jack-f

Bericht door jack-f »

Koen een klein felicitatie nu en een grote als de rest ook soepel afgehandelt wordt. :up
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”