Wat is de lol van ....

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Don

Wat is de lol van ....

Bericht door Don »

een naked bike ?

Ik heb een proefrit mogen uitvoeren op een motor zonder enige windbescherming.
Boven de 120 km/h was de winddruk op mijn bovenlichaam heel sterk en bijzonder onaangenaam.
Ik snap dus niet dat er nog mensen zijn die een naked kopen en er nog lol aan beleven ook.
Snappen jullie dit wel ?
PRE

Re: Wat is de lol van ....

Bericht door PRE »

Nee. :lol:
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

Kwestie van wennen en niet beter weten.

Ben vroeger regelmatig met de (naked) Moto Guzzi op vakantie naar de Alpenlanden geweest.
Met 135 km/u op de Duitse Autobahn, als je stopte dan merkte je pas hoe verkrampt je armen waren.

Want een kuip op de motor was toen een uitzondering. Naakte motoren, dat was de standaard.
Een integraalhelm was er alleen voor de blitzers met te veel geld, wij (mijn vrouw en ik) hadden een halve eierschaal (pot) op ons hoofd en een losse motorbril.
Als (regenbestendige) kleding hadden we een vetpak. Dat was een soort geweven stof waar een of andere vette troep op gesmeerd was en dat uiteraard toch niet waterdicht bleek te zijn.
Cruisecontrol moest nog worden uitgevonden. En als je elektronische ontsteking wilde hebben dan soldeerde je die zelf in elkaar.
En geen schijfremmen, trommelremmen, daar moest je het maar mee doen!

Ik kan mij herinneren dat ik in Wenen een bedrijf gevonden had dat een ombouwsetje naar halogeenverlichting verkocht.
Wow, wat een licht en wat was ik modern uitgerust.

Ik hoef niet terug naar die tijd, maar ook toen had ik veel 'lol' van het rijden met m'n gezicht vol in de wind (en m'n mond zoveel mogelijk dicht).
Toegegeven, later heb ik ook een ruitje op de Guzi gemonteerd. Je zat er toch wel meer ontspannen mee op de motor.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik heb een korte tijd met hoge ruit op m'n Deauville gereden. Het gebulder van de wind rond de helm heeft me doen besluiten (toen pogingen met andere ruit, spoilertje e.d. niet hielpen), de originele, lage ruit te monteren. Ik zit dus vol in de wind en dat is inderdaad bij hogere snelheden niet zo prettig.

Gelukkig hou ik er niet van om zo hard te rijden en met snelheden tot 100 a 110 km/u is het best te doen. Ondanks dat ik vol in de wind zit is de herrie rond m'n helm beduidend minder en dat bevalt mij beter.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hennie
Honda ST1300

Bericht door Hennie »

Toen ik een keer op de lesmotor met een stevige wind rond de 80 reed viel het me erg tegen. Toen begon ik zelfs te twijfelen of snel rijden wel leuk was!!! Maar nu met een hoog ruitje is het heerlijk comfortabel. Ik rijd wekelijks ruim 200 km op de snelweg. Blijft comfortabel.
Misschien staat het wat minder sportief....... ik vind het heerlijk.

Dus...... altijd met een ruit
Na ruim een jaar zeer tevreden op m'n Deauville gereden,
ga ik nu fluitend door het leven op m'n Pan.
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ik heb heel wat motoren zonder windscherm of kuip gehad (Yamaha XS500, Honda XL600R, Suzuki Savage, Suzuki GS550E, Suzuki GSX450, Suzuki Bandit, Honda CB500, Yamaha Radian, Suzuki GSX1100G etc...). En ik moet zeggen dat dit mij nooit gestoord heeft. Ik denk dat het meer een kwestie van wennen is. Maar ik moet toegeven, met windscherm is het toch wel wat comfortabeler. Als ik nu moet kiezen, dan schuil ik toch liever achter dat stukje plastic. ;)
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Frokko

Bericht door Frokko »

Ik Rij nog niet zo lang en ben begonnen met mijn 700 van 2006 met hoog scherm. Ik vond dit niet stabiel, keek altijd (1,73 meter groot) en had het gevoel e.e.a. van mijn omgeving te missen. Waarschijnlijk onervarenheid. Daarna het scherm op laag geplaatst. Dit voelt voor mij veel prettiger. Nu dacht ik vorige week: "ik wil het nog eens proberen met hoog scherm". 1 maal geprobeerd en na die rit meteen weer terug geplaatst.

Komtom, Voor mij is lekker de wind voelen heerlijk.

Grtz Frank
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Die wind maakt juist dat je het gevoel hebt dat je rijdt. Dat had ik ook op die Zero. Heerlijk rustig zonder gebulder van de wind om m'n helm. Heerlijk. Daarom heb ik nu ook weer de lage ruit op de Diversion gezet in plaats van m'n tourscherm.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Zal ik nog wat zeggen?
Ik zit heerlijk achter mijn schermpje naar mijn MP3-speler te luisteren.
Dat gaat zelfs goed tot snelheden ver boven de 150 km-uur.

Of ik anders zou willen? :tg

Dacht ut niet en geloof me.. Dat bankstel geeft me een geweldig gevoel van motorrijden. :up
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Hans V.

Bericht door Hans V. »

PA1BEN schreef:Kwestie van wennen en niet beter weten.
Ben vroeger regelmatig met de (naked) Moto Guzzi op vakantie naar de Alpenlanden geweest.
Met 135 km/u op de Duitse Autobahn, . . . (enz. enz.)
:up
Ben, ik denk dat de HDC Magazine-redactie jou wel eens 'n keertje zou willen komen interviewen. :D
Wij publiceren geregeld 'n artikeltje over de geschiedenis v.h. motorrijden...
:b

(Ik zal eens polsen of de voltallige redactie dit een goed plan vindt)
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

Hans, je/jullie/de redactie is/zijn/bent van harte welkom. :up
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Leuk! Hier komen we nog op terug.
.
Tot zover dit :ot intermezzo... ;)
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Want daar willen we het Praatcafé zeker vrij van houden :tg
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Don

Bericht door Don »

PA1BEN schreef:Kwestie van wennen en niet beter weten.

Een integraalhelm was er alleen voor de blitzers met te veel geld....
Als je vroeger op een Moto Guzzi kon rijden was je al een hele PIET hoor, zelfs met pothelm op ....

Velen moesten zich toen tevreden stellen met een pruttel Jawa of CZ, die gelukkig toen al aan het uitsterven waren.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”